Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulunvietto - isovanhemmat lähtevätkin matkalle

Vierailija
29.11.2016 |

Sanon heti alkuun - vanhemmillani on oikeus viettää joulu ihan niinkuin he itse haluavat. Siitä huolimatta juuri nyt jostain syystä minusta tuntuu kurjalta.
Olen asunut perheeni kanssa ulkomailla viime vuodet ja pienet lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua täällä Suomessa isomvanhempien kanssa. Muutimme takaisin Suomeen keväällä ja olen kyllä toivonut, että tavalla tai toisella he olisivat osa jouluamme nyt kun täällä asutaan.
Veljeni asuu myös ulkomailla (paljon lähempänä Suomea kuin missä me asuimme). Vanhempani ovat joka joulu käyneet heillä joulunvietossa siitä lähtien, kun veli uuteen maahan muutti perheineen (vähän meidän ulkomaillemuuttomme jälkeen). Yhtäkään joulua he eivät ole viettäneet mediän lastemme kanssa, koska asuimme nin kaukana.
Nyt sitten kysyin vanhemmiltani, mitkä heidän joulusuunnitelmansa ovat. Äitini ilmoitti heidän jo ostaneen lentoliput veljen perheen luokse, joten he lähtevät pari päivää ennen aattoa ja palaavat joulun jälkeen.
Minua kirpaisee. Olisin toivonut, että olisimme yhdessä voineet sopia jotain joulunvietosta niin, että omatkin lapset olisivat vihdoin kokeneet edes jotain joulusta isovanhempien kanssa. Vaikka siis ymmärrän, että he ovat täysin vapaita menemään ja tulemaan miten haluavat.
Mitä ajattelette tästä?

Kommentit (406)

Vierailija
141/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin asettua isovanhempien asemaan. Mihin aikaan vuodesta olet aiemmin esittänyt kutsun vanhemmillesi tulla teille sinne merten taakse? Oletan, että jo kesällä Suomessa mahdollisesti käydessänne. Jos näin on ja lokakuussa veljesi on esittänyt vanhemmillesi kutsun ja sinulta ei ole kuulunut pihaustakaan joulusta, ovat he olettaneet, että kutsua ei tänä vuona kuulu, koska näette nykyisin ymmärtääkseni usein.

Voi olla, että vanhempasi eivät uskaltaneet ottaa joulua kanssasi puheeksi, koska et itse ollut mitenkään aktiivinen -ajoissa.

Eli isovanhemmille puhumattomuus, luuleminen ja olettaminen ovat hyväksyttäviä, mutta ei aplle?

Kyse on heidän tyttärestään. Miksi häntä on oikeus kohdella kylmästi ja loukaten? Muistutan, että kutsuttu kyllä on.

Molemmathan  tässä ovat  toimineet samalla tavalla, mutta ap syyttää vain vanhempiaan ja veljeään eikä yhtään itseään. Vikaa on heissä kaikissa ja siksi kävi niinkuin kävi. Ensi vuonna voivatkin jo toimia toisin ja puhua ajoissa, esittää selkeä  kutsu ja sopia, ketkä tulevat ja keillä on muita suunnitelmia. 

Luetko sinä, vai etkö sinä vain ymmärrä lukemaasi?

No höpö höpö, hänhän on useaan kertaan todennut, että toki heillä on oikeus tehdä tahtonsa mukaa, mutta ap on nyt jätetty joulusuunnitelmien, jotka tehty syystä-lokakuussa?, ulkopuolelle.

Kun luontevaa olisi ollut kysyä, että NYT KUN EMME KOLMENA VIIME VUOTENA OLE YHDESSÄ JOULUNA OLLEET, NIIN VIETÄMMEKÖ JOULUN YHDESSÄ, TEILLÄ VAI TÄÄLLÄ MUMMILASSA?

Vierailija
142/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n veli on samanlainen kuin siskonsa niin veli varmaan kieltää vanhempiaan käymästä liian usein siskon luona nyt kun asuvat Suomessa.

Veli on varmaan mustis kun saa vain joulun ja ap perheineen saa kaikki muut juhlat ja viikonloput...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ehkä kannattanut ottaa puheeksi vähän aikaisemmin. Mutta ymmärrän kyllä että harmittaa!

Joo siis toki suunitelmat olisi kannattanut tehdä jo aikaisemmin. Kysehän ei ole siitä, että vanhempasi menevät ulkomaille vaan, että he viettävät aina joulun veljesi perheen kanssa eivätkä koskaan teidän kanssa. Itse sanoisin vanhemmillesi suoraan, että sinua loukkaa kun eivät ole koskaan viettäneet joulua perheesi kanssa. Katso mitä vastaavat. Suosivatko he veljeäsi muutenkin?

Kyse on siitä, että lokakuu on todella aikainen vaihe esittää joulukutsuja, minusta ainakin! En tiennyt, että vanhemmat olivat ostanee liput jo silloin, eli veli oli ehkä kutsunut heidät ... syyskuussa? Mikä on vähän aikaisemmin? Marraskuun alussa oli jo liian myöhäistä! Ja miksi minun pitäisi avata suuni ainoastaan? Miksi he eivät avanneet suutaan? Miksi äiti ei soittanut minulle ja jutellut silloin? Miksi veli ei soittanut? Isovanhemmat viettävät nyt 4. joulun veljen luona. Ilmeisesti olemme pudonneet kuvioista ja se tässä loukkaa. en olisi voinut vaikuttaa tähän mitenkään - koska minulle ei syys- lokakuussa puhunut kukaan mitään! Eikä sen jälkeenkään, kunhan ilmoittivat päivämäärät. Ap.

Lokakuu ei ole yhtään aikainen vaihe puhua joulusta ihmisille, jotka ovat viimeiset kolme vuotta viettäneet joulunsa ulkomailla. Ei ole vanhempiesi eikä veljesi vika, että lentoliput nyt vaan on hankittava ajoissa, jos vuoden lähes suosituimpaan loma-aikaan haluaa matkustaa. 

Ja siitä ei voinut puhua silloin meille? Ei ole minun vikani, että kukaan ei kutsunut eikä meille mitään lokakuussa puhunut. Keskenään he kaiken sopivat valmiiksi. Miten olisin voinut tietää, että minun olisi silloin pitänyt esittää kutsu? Mikä on inhimillistä, mielestäsi? Eikö se, että minulle olisi puhuttu? Ap.

Miksi oletat (kertomatta kenellekään), että nyt toimittaisiin kuten kolme vuotta sitten eikä kuten viimeiset kolme vuotta on toimittu? 

Siinä taas yksi lukutaidoton idiootti pätee suu vaahdossa.

Koitas nyt ymmärtää, vaikka se kaltaiselesi ääliöille vaikeaa onkin: Ap on viimeiset kolme vuotta kutsunut vanhempiaan jouluksi luokseen, vanhemmat eivät ole viitsineet kutsusta huolimatta matkustaa, edes kerran, tapaamaan lapsenlapsiaan siellä kaukana jouluksi. Nyt ovat lokakuussa, lainkaan tytärtään huomioimatta, ostaneet hipihiljaa liput poikansa luo joulunviettoon. Vanhemmat eivät käsittääkseni ole mykkiä, joten kyllä olisi ollut erittäin luontevaa, että olisivat huomioineet, siis puhuneet, nyt tytärtään, kun eivät sitä ole KOLMEEN VIIME VUOTEEN JOULUNA TEHNEET. Herra isä sentään, kyse on heidän tyttärestää ja LAPSENLAPSISTAAN, ei kenestä tahansa ulkopuolisesta.

Idiootti!

Miksi ap ei sitten kutsunut vanhempiaan nyt kuten oli tehnyt viimeiset kolme vuottakin? Miksi heidän olisi pitänyt kysyä aloittajalta nyt, kun ei ole tarvinnut edellisinäkään vuosina kysyä vaan aloittaja on omatoimisesti kutsunut itse? Aloittaja kuvittelee, että palaamalla kolmen vuoden tauon jälkeen kaikki palaa takaisin samanlaiseksi kuin oli kolme vuotta sitten eikä enää toimittaisikaan kuten on toimittu viimeiset kolme vuotta, mutta ei vahingossakaan kerro vanhemmilleen tai veljelleen, että minä nyt kuvittelen, että jatketaan siitä, mihin kolme vuotta sitten jäätiin. 

Jos minä saan kolmena peräkkäisenä jouluna kutsun jonnekin, mutta neljäntenä en enää saa, niin en minä oleta, että olen neljäntenäkin jouluna kutsuttu sinne. 

No kutsuihan hän, tai olisi kutsunut, mutta ei ehtinyt, kun oli jo toiset suunnitelmat. Kun marraskuussa kyseli suunnitelmia niin oli jo liian myöhäistä kutsua!! Jos itse olisin ap:n äiti tai isä, niin olisin ottanut asian puheeksi itse jo aiemmin ja järjestänyt reissun ilman muuta niin, että olisimme viettäneet aikaa myös tyttären perheen kanssa. Joulussa on monta pyhää, mitä viettää. Mutta itse haluankin hyvät ja lämpimät välit kaikkien lasteni kanssa. Eiväthän kaikki sellaisesta välitä.

Vierailija
144/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta jo pelkkä otsikko on typerä. Miten niin lähtevätkin? Jos ovat jo monena vuonna lähteneet, oikeampi sanamuoto olisi että lähtevät taas matkalle. Ja musta ap:n argumentit ei oikein toimi. Toisaalta hänen mielestään lokakuu on kovin aikainen ajankohta sopia joulunvietosta mutta olettaa että hänellepäin olisi infottu joulusuunnitelmista jo silloin, jos ei aiemminkin. Eikö tässä muka ole ristiriitaa?

No ei ole, typerys. Jos veli ja isovanhemmat aloittivat joulusuunnitelmat niin aikaisin, niin mikseivät ottaneet huomioon yhtä perheenjäsentä, tytärtä, siskoa?

Miten voi olla vaatimus, että ainoastaan ap:n pitää puhua, muut voivat hyvillä mielin unohtaa häne?

Vierailija
145/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kannattaa nyt verisesti loukkaantua ja piilovittuilla koko suvulle seuraavan vuoden niin sama soppa on edessä ensi jouluna. Ap perheineen viettää joulut yksin nyreissään.

Vierailija
146/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo vähän ikävää lasten kannalta. Teidän lapset ja veljen lapset ovat serkuksia. Nyt jotkut serkuista saavat isovanhemmat jouluksi ja osa jää ilman isovanhempia.

Juuri näin. Lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua isovanhempiensa kanssa, eivätkä he vietä tänäkään jouluna. Olen yhä sitä mieltä, että olisi ollut kiva, jos vanhempani olisivat sanoneet asiasta jotain aiemmin, kun kerran tiesivät lähtevänsä. Ei heille ole mikään yllätys, että mekin olisimme tykänneet viettää joulua yhdessä. Ap.

Kolme vuotta pois Suomesta ei pitäisi kadottaa siitä tietämystä, että meillä suomalaisilla on tapana kutsua jouluksi eikä ehdottaa itse, että voisimmeko tulla teille jouluksi. Ymmärrän hermisi, koska esitit kutsusi liian myöhään ja vanhempasi olivat saaneet kutsun jo veljeltäsi ja sen vuoksi ehtineet hankkia lentoliputkin. Ensi vuonna olet viisaampi ja esität kutsusi aikaisemmin. 

Noin muuten asiaan... kerroit, että olette asuneet maapallon toisella puolella. Ovatko vanhempasi vielä työelämässä? Jos ovat, oletko varma, että he ovat saaneet joulun ajaksi niin monta päivää töistä lomaa, että matka maapallon toiselle puolelle olisi ollut järkevää? Matkoihin pitää helposti varata pari kolme päivää ja lisäksi on aikaeron aiheuttama jetlag, joka meille iäkkäämmille on huomattavasti raskaampi kuin nuorille. Aikaerosta siis pitää ehtiä toipua ennenkuin joululoman jälkeen työt alkavat. Itse en lähde maapallon toiselle puolelle, ellei mulla ole vähintään 10 päivää lomaa. Sen sijaan lähemmäs eli Euroopan alueelle voin hyvin tehdä 5 päivän reissunkin.

Omille lapsilleni, joista toinen on avioitunut maapallon toiselta puolelta olevan kanssa, olen sanonut, että en ole ajatustenlukija eikä  mulla ole kristallipalloakaan. Jos he jotain haluavat, heidän täytyy sanoa se mulle ääneen. Sen jälkeen katson, voinko toteuttaa heidän toiveensa vai en. Vaikka olenkin heidän äitinsä, he eivät ole enää lapsia vaan aikuisia, joilla on oma elämänsä ja heidän on ymmärrettävä, että niin on minullakin enkä lakkaamatta ajattele, mitä he mahdollisesti milloinkin  haluaisivat tai tarvitsisivat. 

Etkö sinä omahyväinen viisastelija osaa lukea vai etkö vaan ymmärrä lukemaasi? Kuulostat maailman kylmimmältä ja inhottavimmalta mummulta.

Ap, ymmärrän sinua, väärin tekevät vanhempasi, kun eivät joulusuunnitelmissaan ollenkaan huomioineet sinua, toista lastaan ja lapsiasi, joiden isovanhempia ovat.

Tottakai myös heillä on suu joka avata ja kysyä ja keskustella. Ja se että ovat kieltäytyneet kutsusta kolme kertaa peräkkäin, olisi velvoittanut tiedustelemaan sopiiko joulua nyt viettää yhdessä. Ilmeisesti lentoliput on hankittu aikaisin. Vanhemmilla on velvollisuus huomioida kaikkia lapsiaan tasavertaisesti, nyt sinun vanhempasi eivät näin ole tehneet.

Teille muille sanon, että yrittäkää, siis edes yrittäkää ymmärtää lukemanne, usein tuntuu ettette edes lue aloitusta, kun tulette jo "näppis vaahdossa" kommentoimaan, typerykset.

Kiitos :) juuri näin. Jos aina on sovittu ja juteltu, niin miksi nyt sitten ei! Kyllä se sattuu ja minusta saakin sattua, kun selän takana sovitaan joulun vietosta ja sitten kukaan ei pariin kuukauteen sano mitään! Eikä edes selityksiä, vain lyhyt tiedonanto matkapäivistä. Mitään riitaa tai muuta tässä ei ole. Mutta, on hyvä kun olen voinut jauhaa tätä asiaa täällä! Vaikka miten ottaa päähän, niin pitää niellä kiukku ja jatkaa elämää. Ap

Siis viimeiset kolme vuottakin? Sain kirjoituksistasi sen kuvan, että ei ole sovittu ja juteltu vaan sinä ja veljesi olette esittäneet kutsut ja vanhempasi ovat valinneet, kumman luokse menevät. Jos nämä kolme vuottakin olette sopineet ja jutelleet asiasta vanhempiesi ja veljesi kesken, niin sitten pyörrän aiemmat puheeni. 

Vierailija
147/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta jo pelkkä otsikko on typerä. Miten niin lähtevätkin? Jos ovat jo monena vuonna lähteneet, oikeampi sanamuoto olisi että lähtevät taas matkalle. Ja musta ap:n argumentit ei oikein toimi. Toisaalta hänen mielestään lokakuu on kovin aikainen ajankohta sopia joulunvietosta mutta olettaa että hänellepäin olisi infottu joulusuunnitelmista jo silloin, jos ei aiemminkin. Eikö tässä muka ole ristiriitaa?

Mitään muuta typerää en nyt tässä näe kuin sinut ja typerän kirjoituksesi.

Vierailija
148/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ehkä kannattanut ottaa puheeksi vähän aikaisemmin. Mutta ymmärrän kyllä että harmittaa!

Joo siis toki suunitelmat olisi kannattanut tehdä jo aikaisemmin. Kysehän ei ole siitä, että vanhempasi menevät ulkomaille vaan, että he viettävät aina joulun veljesi perheen kanssa eivätkä koskaan teidän kanssa. Itse sanoisin vanhemmillesi suoraan, että sinua loukkaa kun eivät ole koskaan viettäneet joulua perheesi kanssa. Katso mitä vastaavat. Suosivatko he veljeäsi muutenkin?

Kyse on siitä, että lokakuu on todella aikainen vaihe esittää joulukutsuja, minusta ainakin! En tiennyt, että vanhemmat olivat ostanee liput jo silloin, eli veli oli ehkä kutsunut heidät ... syyskuussa? Mikä on vähän aikaisemmin? Marraskuun alussa oli jo liian myöhäistä! Ja miksi minun pitäisi avata suuni ainoastaan? Miksi he eivät avanneet suutaan? Miksi äiti ei soittanut minulle ja jutellut silloin? Miksi veli ei soittanut? Isovanhemmat viettävät nyt 4. joulun veljen luona. Ilmeisesti olemme pudonneet kuvioista ja se tässä loukkaa. en olisi voinut vaikuttaa tähän mitenkään - koska minulle ei syys- lokakuussa puhunut kukaan mitään! Eikä sen jälkeenkään, kunhan ilmoittivat päivämäärät. Ap.

Lokakuu ei ole yhtään aikainen vaihe puhua joulusta ihmisille, jotka ovat viimeiset kolme vuotta viettäneet joulunsa ulkomailla. Ei ole vanhempiesi eikä veljesi vika, että lentoliput nyt vaan on hankittava ajoissa, jos vuoden lähes suosituimpaan loma-aikaan haluaa matkustaa. 

Ja siitä ei voinut puhua silloin meille? Ei ole minun vikani, että kukaan ei kutsunut eikä meille mitään lokakuussa puhunut. Keskenään he kaiken sopivat valmiiksi. Miten olisin voinut tietää, että minun olisi silloin pitänyt esittää kutsu? Mikä on inhimillistä, mielestäsi? Eikö se, että minulle olisi puhuttu? Ap.

Jos olet viimeiset kolme vuotta ymmärtänyt esittää kutsun vanhemmillesi, niin miksi oletit, että vanhempasi älyäisivät nyt tulla jouluksi teille kutsumattakin? Mistä vanhempasi olisivat voineet tietää, että kun kerran kolmena viimeisenä jouluna olet heidät kutsunut, mutta nyt et, niin joulu olisi kuitenkin pitänyt viettää juuri sinun eikä veljesi - joka on vanhempasi kutsunut - luona? Sinä tunnut sallivan oletukset vain itsellesi, et muille. 

En ole ap, mutta jos olisin itse noiden isovanhempien asemassa ja oma tytär perheineen olisi palannut Suomeen vuosien kaukana asumisen jälkeen,  olisi takuulla tullut mieleen juhlistaa sitä suomalaisena jouluna Suomessa. Sen sijaan nyt oli kaikessa hiljaisuudessa junailtu matkat veljen luokse.

Ajattelen tasan samoin. Mua kiinnostaisi että miten ap.n äiti käyttäytyi kun kertoi joulusta? Oliko mitenkään anteeksipyytävä, puhuiko siitä miten haluaa nähdä myös teidän lapsia, selittikö mitään siitä, että on muodostunut jo perinne mennä veljesi luo? Tämä voisi antaa osviittaa siihen, miten äitisi ja isäsi ajattelee asiasta.

Vierailija
149/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on aina mennyt jouluksi miehen isosiskon luo. Eikä meitä ole sinne kutsuttu. Pitääkö tästä nyt sitten jotenkin suuttua ja tuntea huonommuutta.

Minä kun luulin että anoppi aikuisena ihmisenä saa tehdä joulunakin mitä haluaa ilman muun suvun lupaa.

Eikä ole tullut mieleen mitään riitaa tästäkään vääntää.

Vierailija
150/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo vähän ikävää lasten kannalta. Teidän lapset ja veljen lapset ovat serkuksia. Nyt jotkut serkuista saavat isovanhemmat jouluksi ja osa jää ilman isovanhempia.

Juuri näin. Lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua isovanhempiensa kanssa, eivätkä he vietä tänäkään jouluna. Olen yhä sitä mieltä, että olisi ollut kiva, jos vanhempani olisivat sanoneet asiasta jotain aiemmin, kun kerran tiesivät lähtevänsä. Ei heille ole mikään yllätys, että mekin olisimme tykänneet viettää joulua yhdessä. Ap.

Kolme vuotta pois Suomesta ei pitäisi kadottaa siitä tietämystä, että meillä suomalaisilla on tapana kutsua jouluksi eikä ehdottaa itse, että voisimmeko tulla teille jouluksi. Ymmärrän hermisi, koska esitit kutsusi liian myöhään ja vanhempasi olivat saaneet kutsun jo veljeltäsi ja sen vuoksi ehtineet hankkia lentoliputkin. Ensi vuonna olet viisaampi ja esität kutsusi aikaisemmin. 

Noin muuten asiaan... kerroit, että olette asuneet maapallon toisella puolella. Ovatko vanhempasi vielä työelämässä? Jos ovat, oletko varma, että he ovat saaneet joulun ajaksi niin monta päivää töistä lomaa, että matka maapallon toiselle puolelle olisi ollut järkevää? Matkoihin pitää helposti varata pari kolme päivää ja lisäksi on aikaeron aiheuttama jetlag, joka meille iäkkäämmille on huomattavasti raskaampi kuin nuorille. Aikaerosta siis pitää ehtiä toipua ennenkuin joululoman jälkeen työt alkavat. Itse en lähde maapallon toiselle puolelle, ellei mulla ole vähintään 10 päivää lomaa. Sen sijaan lähemmäs eli Euroopan alueelle voin hyvin tehdä 5 päivän reissunkin.

Omille lapsilleni, joista toinen on avioitunut maapallon toiselta puolelta olevan kanssa, olen sanonut, että en ole ajatustenlukija eikä  mulla ole kristallipalloakaan. Jos he jotain haluavat, heidän täytyy sanoa se mulle ääneen. Sen jälkeen katson, voinko toteuttaa heidän toiveensa vai en. Vaikka olenkin heidän äitinsä, he eivät ole enää lapsia vaan aikuisia, joilla on oma elämänsä ja heidän on ymmärrettävä, että niin on minullakin enkä lakkaamatta ajattele, mitä he mahdollisesti milloinkin  haluaisivat tai tarvitsisivat. 

Etkö sinä omahyväinen viisastelija osaa lukea vai etkö vaan ymmärrä lukemaasi? Kuulostat maailman kylmimmältä ja inhottavimmalta mummulta.

Ap, ymmärrän sinua, väärin tekevät vanhempasi, kun eivät joulusuunnitelmissaan ollenkaan huomioineet sinua, toista lastaan ja lapsiasi, joiden isovanhempia ovat.

Tottakai myös heillä on suu joka avata ja kysyä ja keskustella. Ja se että ovat kieltäytyneet kutsusta kolme kertaa peräkkäin, olisi velvoittanut tiedustelemaan sopiiko joulua nyt viettää yhdessä. Ilmeisesti lentoliput on hankittu aikaisin. Vanhemmilla on velvollisuus huomioida kaikkia lapsiaan tasavertaisesti, nyt sinun vanhempasi eivät näin ole tehneet.

Teille muille sanon, että yrittäkää, siis edes yrittäkää ymmärtää lukemanne, usein tuntuu ettette edes lue aloitusta, kun tulette jo "näppis vaahdossa" kommentoimaan, typerykset.

Kiitos :) juuri näin. Jos aina on sovittu ja juteltu, niin miksi nyt sitten ei! Kyllä se sattuu ja minusta saakin sattua, kun selän takana sovitaan joulun vietosta ja sitten kukaan ei pariin kuukauteen sano mitään! Eikä edes selityksiä, vain lyhyt tiedonanto matkapäivistä. Mitään riitaa tai muuta tässä ei ole. Mutta, on hyvä kun olen voinut jauhaa tätä asiaa täällä! Vaikka miten ottaa päähän, niin pitää niellä kiukku ja jatkaa elämää. Ap

Siis viimeiset kolme vuottakin? Sain kirjoituksistasi sen kuvan, että ei ole sovittu ja juteltu vaan sinä ja veljesi olette esittäneet kutsut ja vanhempasi ovat valinneet, kumman luokse menevät. Jos nämä kolme vuottakin olette sopineet ja jutelleet asiasta vanhempiesi ja veljesi kesken, niin sitten pyörrän aiemmat puheeni. 

Voi hyvänen aika, miten voit olla noin yksinkertainen? Jos kommentoit, noin voisitko ystävällisesti lukea ketjun ja yrittää myös ymmärtää lukemasi? Kiitos! Tule vasta, kun olet ymmärtänyt mistä puhutaan, vaahtoamaan mielipiteitäsi, joohan? Kiitos!

Vierailija
151/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on aina mennyt jouluksi miehen isosiskon luo. Eikä meitä ole sinne kutsuttu. Pitääkö tästä nyt sitten jotenkin suuttua ja tuntea huonommuutta.

Minä kun luulin että anoppi aikuisena ihmisenä saa tehdä joulunakin mitä haluaa ilman muun suvun lupaa.

Eikä ole tullut mieleen mitään riitaa tästäkään vääntää.

Ketään ei kiinnosta sinun joulunviettosi, kun tämä ketju ei nyt sinua koske.

Tulin kertomaan kun et näy sitä itse ymmärtävän, yksinkertaisuuttasi.

Vierailija
152/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin asettua isovanhempien asemaan. Mihin aikaan vuodesta olet aiemmin esittänyt kutsun vanhemmillesi tulla teille sinne merten taakse? Oletan, että jo kesällä Suomessa mahdollisesti käydessänne. Jos näin on ja lokakuussa veljesi on esittänyt vanhemmillesi kutsun ja sinulta ei ole kuulunut pihaustakaan joulusta, ovat he olettaneet, että kutsua ei tänä vuona kuulu, koska näette nykyisin ymmärtääkseni usein.

Voi olla, että vanhempasi eivät uskaltaneet ottaa joulua kanssasi puheeksi, koska et itse ollut mitenkään aktiivinen -ajoissa.

Eli isovanhemmille puhumattomuus, luuleminen ja olettaminen ovat hyväksyttäviä, mutta ei aplle?

Kyse on heidän tyttärestään. Miksi häntä on oikeus kohdella kylmästi ja loukaten? Muistutan, että kutsuttu kyllä on.

Molemmathan  tässä ovat  toimineet samalla tavalla, mutta ap syyttää vain vanhempiaan ja veljeään eikä yhtään itseään. Vikaa on heissä kaikissa ja siksi kävi niinkuin kävi. Ensi vuonna voivatkin jo toimia toisin ja puhua ajoissa, esittää selkeä  kutsu ja sopia, ketkä tulevat ja keillä on muita suunnitelmia. 

No höpö höpö, hänhän on useaan kertaan todennut, että toki heillä on oikeus tehdä tahtonsa mukaa, mutta ap on nyt jätetty joulusuunnitelmien, jotka tehty syystä-lokakuussa?, ulkopuolelle.

Kun luontevaa olisi ollut kysyä, että NYT KUN EMME KOLMENA VIIME VUOTENA OLE YHDESSÄ JOULUNA OLLEET, NIIN VIETÄMMEKÖ JOULUN YHDESSÄ, TEILLÄ VAI TÄÄLLÄ MUMMILASSA?

Väärin. Nythän ap:n vanhemmat eivät olleet järjestämässä mitään joulua. He ovat eläkeläisiä, jotka ovat aiempina vuosina kokeneet jo pelkän matkan maapallon toiselle puolelle liian raskaana. Oikea kysymys olisi ollut: NYT KUN EMME KOLMENA VIIME VUOTENA OLE YHDESSÄ JOULUNA OLLEET, NIIN VIETÄMMEKÖ JOULUN YHDESSÄ TEILLÄ VAI MENEMMEKO ISÄSI KANSSA VELJESI LUOKSE JOULUKSI? Jostain syystä ap:n vanhemmat eivät ole halunneet tällä tavalla tuppautua, varsinkin, kun veli on jo kutsunut luokseen.

Vierailija
153/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Juuri tällä tavallahan normaalisti toimitaan, ainakin muualla kuin av:lla. Luontevaa ja normaalia, mikäli siis halutaan yhdessä olla. Jopa sekin olisi luontevaa ja normaalia, jos isovanhemmat haluaisivat lähteä reissuun veljen luokse, että kertoisivat että haluavat lähteä reissuun, mutta että voitaisiin olla yhdessä ennen matkaa tai matkan jälkeen. Nyt vain ilmoittavat että lähtevät viikkoa ennen joulua. Ei kyllä kovin normaalilta kuulosta.  

Vierailija
154/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kannattaa nyt verisesti loukkaantua ja piilovittuilla koko suvulle seuraavan vuoden niin sama soppa on edessä ensi jouluna. Ap perheineen viettää joulut yksin nyreissään.

Tuskin ap, joka vaikuttaa fiksulta ihmiseltä, toimii kuten sinä, joka taas vaikutat, noh, moukalta.

Vierailija
155/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, miten voit olla noin yksinkertainen? Jos kommentoit, noin voisitko ystävällisesti lukea ketjun ja yrittää myös ymmärtää lukemasi? Kiitos! Tule vasta, kun olet ymmärtänyt mistä puhutaan, vaahtoamaan mielipiteitäsi, joohan? Kiitos!

Olen lukenut koko ketjun ja sen perusteella ap:n kirjoittaman mukaan viimeiset kolme vuotta on toimittu eri tavalla kuin joulut sitä ennen. Ennen sovittiin ja juteltiin, viimeiset kolme vuotta on esitetty kutsut.

Vierailija
156/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat (kertomatta kenellekään), että nyt toimittaisiin kuten kolme vuotta sitten eikä kuten viimeiset kolme vuotta on toimittu? 

Siinä taas yksi lukutaidoton idiootti pätee suu vaahdossa.

Koitas nyt ymmärtää, vaikka se kaltaiselesi ääliöille vaikeaa onkin: Ap on viimeiset kolme vuotta kutsunut vanhempiaan jouluksi luokseen, vanhemmat eivät ole viitsineet kutsusta huolimatta matkustaa, edes kerran, tapaamaan lapsenlapsiaan siellä kaukana jouluksi. Nyt ovat lokakuussa, lainkaan tytärtään huomioimatta, ostaneet hipihiljaa liput poikansa luo joulunviettoon. Vanhemmat eivät käsittääkseni ole mykkiä, joten kyllä olisi ollut erittäin luontevaa, että olisivat huomioineet, siis puhuneet, nyt tytärtään, kun eivät sitä ole KOLMEEN VIIME VUOTEEN JOULUNA TEHNEET. Herra isä sentään, kyse on heidän tyttärestää ja LAPSENLAPSISTAAN, ei kenestä tahansa ulkopuolisesta.

Idiootti!

Miksi ap ei sitten kutsunut vanhempiaan nyt kuten oli tehnyt viimeiset kolme vuottakin? Miksi heidän olisi pitänyt kysyä aloittajalta nyt, kun ei ole tarvinnut edellisinäkään vuosina kysyä vaan aloittaja on omatoimisesti kutsunut itse? Aloittaja kuvittelee, että palaamalla kolmen vuoden tauon jälkeen kaikki palaa takaisin samanlaiseksi kuin oli kolme vuotta sitten eikä enää toimittaisikaan kuten on toimittu viimeiset kolme vuotta, mutta ei vahingossakaan kerro vanhemmilleen tai veljelleen, että minä nyt kuvittelen, että jatketaan siitä, mihin kolme vuotta sitten jäätiin. 

Jos minä saan kolmena peräkkäisenä jouluna kutsun jonnekin, mutta neljäntenä en enää saa, niin en minä oleta, että olen neljäntenäkin jouluna kutsuttu sinne. 

No kutsuihan hän, tai olisi kutsunut, mutta ei ehtinyt, kun oli jo toiset suunnitelmat. Kun marraskuussa kyseli suunnitelmia niin oli jo liian myöhäistä kutsua!! Jos itse olisin ap:n äiti tai isä, niin olisin ottanut asian puheeksi itse jo aiemmin ja järjestänyt reissun ilman muuta niin, että olisimme viettäneet aikaa myös tyttären perheen kanssa. Joulussa on monta pyhää, mitä viettää. Mutta itse haluankin hyvät ja lämpimät välit kaikkien lasteni kanssa. Eiväthän kaikki sellaisesta välitä.

Amen. Oltaisiin voitu suunnitella kalenterit kädessä yhdessä, miten joulu menisi kaikkien kannalta parhaiten. Ilman muuta minulle on myös ok, jos vanhempani haluavat olla aaton veljeni luona. Mutta olisivat he silti voineet kertoa siitä heti ja edes yrittää miettiä, miten saadaan kaikki mahtumaan mukaan. Itse olisin ajatellut, että he olisivat voineet tulla meille illaksi ja yöksi juuri ennen joulua, oltaisiin syöty hyvin ja aamulla saateltu heidät lentokentälle. Ei ole mitään järkisyytä, miksi minulle ei tästä olisi voitu puhua. Ap.

Vierailija
157/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Nythän ap:n vanhemmat eivät olleet järjestämässä mitään joulua. He ovat eläkeläisiä, jotka ovat aiempina vuosina kokeneet jo pelkän matkan maapallon toiselle puolelle liian raskaana. Oikea kysymys olisi ollut: NYT KUN EMME KOLMENA VIIME VUOTENA OLE YHDESSÄ JOULUNA OLLEET, NIIN VIETÄMMEKÖ JOULUN YHDESSÄ TEILLÄ VAI MENEMMEKO ISÄSI KANSSA VELJESI LUOKSE JOULUKSI? Jostain syystä ap:n vanhemmat eivät ole halunneet tällä tavalla tuppautua, varsinkin, kun veli on jo kutsunut luokseen.

Voi pyhä yksinkertaisuus! En edes jaksa selittää suunnatonta typeryyttäsi, mutta yksi kysymys.

Miksihän velvollisuus ei kutsunu, kun ap kutsui kolmena jouluna, ai niin, pitkä matka. No nyt matka olisi lyhyt, edelleenkään ei kiinnosta, ei edes rehellisesti avata suutaan ja puhua?

Vierailija
158/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutit takaisin Suomeen ja kuvittelet, että muut järjestävät nyt joulunsa ja elämänsä teidän mukaan. Tervetuloa todellisuuteen!

t. itsekin paluumuuttaja

Kuvittelin, että kun isovanhemmat ovat kaikki joulut viettäneet toisen perheen luona, niin että he haluaisivat olla joskus meidänkin lastemme kanssa, edes aatonaaton tms. Ei se ole rangaistava teko, jos asuu ulkomailla, eikä ole väärin toivoa asioita, ei edes Suomessa :) ap

Ymmärrän sinua AP.

Toivottavasti teille tulee kuitenkin ihana suomalainen joulu - ja kysy nyt ihmeessä vanhemmiltasi, miten ehtisivät teidän kanssa vaikkapa syödä joulun kunniaksi esim edellisenä viikonloppuna? Ehkä joulu on myös hyvä aika edes kerran vuodessa käydä siellä pojan luona? Vai näkevätkö he usein muuten?

Meitä on kolme sisarusta. Vanha äiti viettää joulun vuorovuosin meidän kahden vanhimman luona. Nuorin perheineen asuu Suomessa mutta noin 100km kauempana kuin me kaksi muuta. Olen äidiltä kysynyt eikä hän haluaisi mennen joskus nuorimman perheen luokse - ei voi kun ei kutsuta. Kun olen nuorimmalle sanonut, että voisihan äiti joku joulu tulla heillekin on hän taas sanonut että 'heille saa aina tulla mutta kun ei koskaan ole heidän joulunvietto kiinnostanut niin antaa olla sitten vaan' - no onneksi äiti tarvitsee huomioida vain joka toinen joulu (tai huomioidaan joka joulu ja siinä välissäkin mutta siis vain joka toinen joulu ollaan 'jumissa' kotona, joka toinen joulu voidaan sitten mennä vaikka mökille tai Lappiin laskettelemaan tai etelään tai ohan mitä halutaan...

Vierailija
159/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut koko ketjun ja sen perusteella ap:n kirjoittaman mukaan viimeiset kolme vuotta on toimittu eri tavalla kuin joulut sitä ennen. Ennen sovittiin ja juteltiin, viimeiset kolme vuotta on esitetty kutsut.

Taas väärin, joka joulu on puhuttu, esitte kutsuja, vanhemmat ovat valinneet veljen.

Ei ihme että ap odotti, että nyt valinta kohdistuu heihin, kun matkakaan ei ole este.

Mutta kun ei niin ei. Ymmärrän, että ap on pahoillaan.

Vierailija
160/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taattua av-laatua. Puolet ovat ap:lle tarpeettoman ilkeitä, puolet eivät osaa myöskään lukea sen enempää aloitusta ensimmäisen rivin jälkeen kuin kommenttejakaan ennen kuin alkavat vaahtoamaan. Luetun ymmärtäminen on näemmä myös hakusessa niilläkin, jotka ovat vastaavissa johonkin kommenttiin.

Itse ymmärrän kyllä ap:n pahastumisen, koska hänen perheensä on tyystin sivuutettu suunnitelmissa eikä ketään ole kiinnostanut puhua niistä hänen kanssaan

Hassua kaikkien olettaa että ainoastaan ap;lla olisi ollut se velvollisuus puhua suunnitelmista, isovanhemmilla ja veljellä ei. Vaikka ap otti asian puheeksi "Liian myöhään" muut eivät vaivautuneet edes siinä vaiheessa kun ovat keskenään lyöneet suunnitelmat lukkoon. Todennäköisesti kyseessä on ajattelemattomuutta. Kyllä kannattaa asia ottaa puheeksi (ilman suuttumista), sillä muuten voi olla että muut eivät edes tajua olleensa törppöjä. Aikuisellakin on oikeus sanoa pahoittaneensa mielensä, kunhan asian ilmaisee asiallisesti. Muuten kukaan ei tajua sitä, koska ajatusten lukijoita tuskin nuo sukulaiset ovat ja ilmeisesti eivät myöskään osaa ajatella kovin pitkälle asioita oman navan ulkopuolelle.