Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisviha pelimaailmassa

Vierailija
28.11.2016 |

Bongasin hesarin etusivulla jutun naisvihasta e-sportissa ja teki mieli avata keskustelua.

http://nyt.fi/a1480301866627
http://nyt.fi/a1305884430502

On kyllä jännä miten voimakasta tuo naisviha ja seksismi on pelimaailmassa. Itsekin muistan teini-ikäisenä yrittäneeni muutaman kerran lähteä mukaan myös online-peleihin (jotka siihen aikaan toki olivat hyvin erilaisia kuin nykyään), mutta jos illoin tuli ihan uskomattoman inhottavia kommentteja heti, kun mun sukupuoli paljastui. Niiden kokemusten jälkeen jätinkin online-pelaamisen siihen ja tyydyin hakkaamaan konsolia yksikseni kotona (yhä melkein kolmikymppisenäkin kaapista löytyy sekä ps4, ds3 että wii).

Onkin jännä, miten pitkään tästä naisvihasta on vaiettu. Kai tytöt ympäri maailman on mun kaltaisesti hiljaa vetäytyneet pois (online)peleistä, kun eivät löydä paikkaansa peliyhteisössä. Vasta nyt, kun e-sportin parissa on alkanut liikkumaan isot rahat, naisetkin on saatu jossain väärin mukaan kohtaamastaan vihasta huolimatta.

Hauskinta mun mielestä on, että nämä naisvihaiset gamerit on varmasti just niitä, jotka netin eri foorumeilla itkee, kun eivät saa naisia. Vai olenko tässä väärässä? Eikö tuollaiset pelaajajäbät yhä edelleenkin hyvin usein ole ikisinkkuja? (Ei nyt lasketa ammattipelaajia, joilla varmasti vientiä riittää) Jotenkin kuvittelisi, että pelaamista ymmärtävä ja itsekin pelaava nainen/tyttö olisi erittäin potentiaalinen kumppaniehdokas, mutta ei sitten kuitenkaan ilmeisesti, kun heidät häädetään pois koko skenestä...

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelin nainen tosin pelaa Dota 2:sta, jossa tunnetusti on yksi syöpäisimmistä yhteisöistä pelimaailmassa koskaan. Jos pelaat huonosti, tai jos teet jonkun mielestä liikaa virheitä niin paskaa tulee kyllä niskaan varmasti. Ihan sama oletko mies, nainen tai vaikka lampun henki.

Itse pelaan myös CS:GOta ja kyllä siinä usein, lähes päivittäin miehenäkin kuulee jonkun näistä, jos sattuu pelaamaan satunnaisten tyyppien kanssa:

1) cyka blyat, idi nahui ja muut vastaavat

2) nuo samat puolaksi

3) olen pannut äitiäsi

4) etsin osoitteesi ja tulen vetämään sinua turpaan

En siis allekirjoita mitään erityisempää naisvihaa, kun näissä peleissä oikeasti kaikki kohtaavat vittuilua. Ainut tapa miten voi olla kohtaamatta vittuilua on olla jatkuvasti tiimin paras pelaaja.

Vierailija
42/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelaajamammojen kannattaisi ehkä kokeilla jättää ne prinsessaleikit suosiolla pelien ulkopuolelle, pelaajamiehiä ei kiinnosta että teillä on vagina ja sen korostaminen joka käänteessä juuri saa miehet suhtautumaan “gamer GIRL!!!:eihin” negatiivisesti.

Reps. GTFO.

Ei tietenkään ole pakko kuunnella, on vain naurettavaa huutaa seksismistä kun naiset itse haluavat itselleen erityiskohtelua peliyhteisöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan online-peleissä kokenut mitään vastaavaa.

Eniten aiheessa "pelit ja naiset" ärsyttää se että supersankarittaret ovat lähes aina seksiobjekteja, jotka zombie-jahtiin lähtiessä pukeutuvat biletoppiin ja minishortseihin.

Vierailija
44/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministi poimii koko porukasta esimerkiksi sen yhden epäsosiaalisen joka pelaa pelejä kun ei hallitse tosielämän sosiaalista käyttäytymistä. Teinit, sekä pojat että nykyään tytötkin, muutenkin tuppaavat netissä perseilemään eli käyttäytymään tahallaan huonosti "koska mä voin".

Ensin voisi siis suositella että kasvattakaa paksumpi nahka. Kaikkea mitä netissä tulee vastaan tai mitä ihmiset sanovat ei kannattaisi ottaa vakavasti koska sitä ei ole tarkoitettu otettavaksi vakavasti. Toisaalta vielä vähemmän tarvitaan jotain hemmetin nettikontrollivirastoa jossa nettivirkamiehet juoksevat pitkin palstoja tai pelichatteja jakamassa rangaistuksia huonosti käyttäytyville.

Peleissä ja peliporukoissakin on paljon eroa. Olen pelannut paljonkin pelejä ja ei normaalistikäyttäytyvien (nuorten)aikuisten kesken ole ongelmia sukupuolten suhteen.

Vierailija
45/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelaajamammojen kannattaisi ehkä kokeilla jättää ne prinsessaleikit suosiolla pelien ulkopuolelle, pelaajamiehiä ei kiinnosta että teillä on vagina ja sen korostaminen joka käänteessä juuri saa miehet suhtautumaan “gamer GIRL!!!:eihin” negatiivisesti.

Reps. GTFO.

Ei tietenkään ole pakko kuunnella, on vain naurettavaa huutaa seksismistä kun naiset itse haluavat itselleen erityiskohtelua peliyhteisöissä.

Oletkos vakavissasi? :D Ja mitähän se "erityiskohtelu" mahtaa olla? Jätä tuo yleistäminen niin sitten voimme keskustella kuten aikuiset.

Vierailija
46/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on lähinnä "tits or gtfo :---D ei ole vielä yhtiäkään tissejä nähnyt mutta kyllä sitä vähitellen pääsee mukaan niiden juttuihin ja piireihin

Vierailija
47/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reps. GTFO.

Oletkos vakavissasi? :D Ja mitähän se "erityiskohtelu" mahtaa olla? Jätä tuo yleistäminen niin sitten voimme keskustella kuten aikuiset.

Jos menet kaupungille ja rupeat kadulla keskustelemaan satunnaisten ohikulkijoiden kanssa niin luuletko että saat 100% ohikulkijoista kanssa sivistynyttä juttelua aikaan? Luuletko että joku ohikulkija saattaa kirota, olla töykeä tai suorastaan haistatella? Miksei tälle suurelle ongelmalle tehdä mitään, omg kadulla kulkee epäkohteliaita ihmisiä, ties vaikka vihaisivat naisiakin.

Vierailija
48/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten aiheessa "pelit ja naiset" ärsyttää se että supersankarittaret ovat lähes aina seksiobjekteja, jotka zombie-jahtiin lähtiessä pukeutuvat biletoppiin ja minishortseihin.

Miksi ne naiset ovat seksiobjekteja? Monet naiset tykkäävät cosplayssa esiintyä samaisina naisina kuitenkin. Eikä nainen ole uimarannalla automaattinen seksiobjekti, vaikka vaatetta on vähemmän kuin niillä pelin naisilla.

Vierailija
49/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi pelimaailmassa miehet kuvataan realistisesti... Pelien miespääsankarit on usein suunniteltu hypermaskuliiniksi niin ulkonäkönsä kuin luonteensakin puolesta. Ja mikä siinä on että pahikset aina alhaisimmasta kätyristä pääpiruun ovat lähes aina miehiä, eivätkö naiset kykene pahoihin tekoihin?

Vierailija
50/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisviha pelimaailmassa johtuu puhtaasti siitä, että naiset haluavat aina muokata ympäristöään. He eivät tyydy menemään mukaan porukkaan ja olemaan osa sitä valitsemaansa porukkaa, vaan ennen pitkää he alkavat muokata ympäristöään. Hyvänä esimerkkinä valitus siitä mitä saa puhua ja millaisia sanoja käyttää. He siis ottavat muiden lelut ja se pitäisi vain hyväksyä. No kaikki eivät hyväksy. Naisilla on omat punttisalinsa ja varmaan voisi olla omat peliserverinsäkin, joissa ei puhuttaisi tuhmia. Itse en ole pelannut mitään sitten 1990-luvun eli ei koske mua, mutta noin yleisellä tasolla näkisin asian näin.

Juuri näin.

Vierailija
51/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen naiset ei mene sinne pelaamaan vaan sen keskustelun itsensä takia. Lisäbonusta jos löytyy jotain valittamisen aihetta, ja sitähän löytyy.

Vierailija
52/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisviha pelimaailmassa johtuu puhtaasti siitä, että naiset haluavat aina muokata ympäristöään. He eivät tyydy menemään mukaan porukkaan ja olemaan osa sitä valitsemaansa porukkaa, vaan ennen pitkää he alkavat muokata ympäristöään. Hyvänä esimerkkinä valitus siitä mitä saa puhua ja millaisia sanoja käyttää. He siis ottavat muiden lelut ja se pitäisi vain hyväksyä. No kaikki eivät hyväksy. Naisilla on omat punttisalinsa ja varmaan voisi olla omat peliserverinsäkin, joissa ei puhuttaisi tuhmia. Itse en ole pelannut mitään sitten 1990-luvun eli ei koske mua, mutta noin yleisellä tasolla näkisin asian näin.

Miehilläkin on omia punttisaleja. Tästä asiasta jankuttaminen paljastaa vain jankuttajan oman, pohjattoman typeryyden.

Vierailija
53/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut serverin parhaimman alliance johtajana ja samalla moderaatttorina.

Potkin kaikki epäsovinnaisesta käytöstä harrastavat serveriltä chatissä pois. Samalla serverin pelaajien ikä nousi ja serveriltä saadut tulot kasvoivat.

Räkänokkia jotka spammasivat hakaristin chattiin saivat ikuisen porttikiellon.

Joskus sain "offfensive" viestejä yksityispostiin, loppuivat yleensä heti ensimmäisen varoituksen jälkeen. 3 viestin jälkeen kävin tuhoamassa pelaajan joukot.

Yleensä huonosti käyttäytyvät oli yleensä aina alaikäisiä poikia.

Vierailija
54/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha on väärä sana. En ole ikinä kohdannut tapausta, jossa pelaajanaista olisi vihattu sen takia, että hän on nainen. Ongelmana tässä pääasiassa on se, että niin moni pelaajamies on hyvin kokematon naisten kanssa, joten jopa keskustelu voi aiheuttaa oudon tilanteen, jossa pelaajamies käyttäytyy eriskummallisesti. Ainakin minun kokemuksieni mukaan naispelaajia 'carrytään' peleissä ilmaiseksi ja annetaan ingame-tavaraa ilmaiseksi jne. Arvatkaapa kahdesti pitikö minun tyttöystäväni progressata läpi wow raidien, niin että hänen oikeasti olisi pitänyt osata jotain, tai että hänen olisi pitänyt suoriutua hyvin, jotta hänet oltaisiin palkittu pelimaailman tavaroilla? No ei todellakaan, oli lähestulkoon paras mahdollinen geari päällä jo ensimmäisen viikon raidauksen jälkeen. 

Henk.koht pyrin kohtelemaan pelaajia sukupuolesta riippumatta tasa-arvoisesti, toki saatan pitää joitakuita epämielyttävinä, mutta se ei liity taaskaan sukupuoleen. Moni naispelaaja on vain tajunnut sen, että he saavat asioita ilmaiseksi ja ilman vaivan näkemistä vain sanomalla että "Hei, olen nainen" pelissä. <- Tuo on ainut asia jota vihaan joka suoranaisesti liittyy sukupuolirooliutumaan pelimaailmassa.

Entäs minkälaisen kuvan twitch striimaajaa gamergirlsit antavat naispelaajista? 99% nais striimaajista kohdistaa webcamin rintoihin ja pitää peliä jossain taustalla. 

Miehet pitävät naisista, ja ovat seksuaalisesti kiinnostuneita heistä -> osa naisista hyväksikäyttää tätä = he luovat itse stereotypiän joka taas saattaa vaikuttaa heihin negatiivisesti, sillä kuka ottaa  tosisaan henkilön, joka päivätpitkät heruttelee tissejä kameran edessä ja näyttelee typerää jotta saisi rahaa? 

Vierailija
55/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut serverin parhaimman alliance johtajana ja samalla moderaatttorina.

Potkin kaikki epäsovinnaisesta käytöstä harrastavat serveriltä chatissä pois. Samalla serverin pelaajien ikä nousi ja serveriltä saadut tulot kasvoivat.

Räkänokkia jotka spammasivat hakaristin chattiin saivat ikuisen porttikiellon.

Joskus sain "offfensive" viestejä yksityispostiin, loppuivat yleensä heti ensimmäisen varoituksen jälkeen. 3 viestin jälkeen kävin tuhoamassa pelaajan joukot.

Yleensä huonosti käyttäytyvät oli yleensä aina alaikäisiä poikia.

Hei, olen aasialainen tyttö viereisestä talosta. Nautin, kun saan katsoa pelaamistasi. Olet sankarini.

Vierailija
56/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo #GamerGate on siitä kovin mielenkiintoinen, että siinä tuntuu olevan kyse ihan eri asiasta riippuen siitä, keneltä kysytään. : D Silloin kun minä siitä alunperin kuulin, niin sen (#GamerGaten puolen mukaan) käynnisti epäilys siitä, että tämä Zoe Quinn olisi ex-poikaystävänsä mukaan harrastanut seksiä jonkun suhteellisen arvostetun pelijournalistin kanssa, joka kirjoitti artikkelin tuosta Quinnin pelistä, ja se artikkeli olisi ollut yksi suuri tekijä, minkä takia se peli pääsi oliko se nyt steamiin. Siksi noihin "rauhoitteluyrityksiin" suhtauduttiin suhteellisen vihamielisesti: heidän mukaansa ne rauhoittelijat yrittivät sanoa "kyllä nyt naispuoliset pelintekijät saavat tavoitella etua peleilleen käyttäen seksiä", eivätkä he nähneet tätä toimintaa seksistisenä.

Tuo vastapuoli taas on sitä mieltä, että kyse on nimenomaan seksismistä ja siitä, että naisia ei haluta peleihin. Että joo.

Itse olen jo useita vuosia pelannut erästä MMORPGtä, ja vaikka kusipäitä löytyy aina, niin yksikään ei ole vielä kettuillut sukupuoleni suhteen, vaikka sen kyllä kysyttäessä ilmoitan. Toki siellä ei ole voice chattia, mutta ainakaan näin ihan vain harrastelijapelailijana en kyllä ole törmännyt minkäänlaiseen seksismiin. Ehkä sitä ns. "kilpapelaamisessa" edelleen on.

En kyllä edelleenkään ymmärrä tätä Gamergatea kuin tuon naisen puolelta. Siis sinun mielestäsi on ok, että joku kateellinen ex juoruilee eteenpäin, kenen kanssa joku on harrastanut seksiä? Ja sen jälkeen väitetään, että seksi olisi ollut vastapalvelus näkyvyydestä?

Onko tuosta seksin harrastamisesta mitään muita todisteita kuin exän sana? Ja vaikka tämä nainen olisikin harrastanut seksiä peliarvostelijan kanssa, niin miten ihmeessä voi siitä heti vetää johtopäätelmää, että arvostelija kirjoitti arvostelun vain seksin takia tai sitä vastaan? Käytännössähän tuossa haukutaan kaikkia pelialan naisia huoriksi sanomalla, että olisi muka yleistäkin, että "naispuoliset pelintekijät saavat tavoitella etua peleilleen käyttäen seksiä"

En vaan ymmärrä...

-Näinhän se menee, sillä kyseessä on ihan klassinen keino syrjiä jotain yksilöä tai ryhmää. Jos joku on  hankkinut meriittiä jossain asiassa, menestys joko selitetään tavalla tai toisella väärillä perusteilla hankituksi tai sitten kyseenalaistetaan koko saavutus. Tuollainen suora epäily "reittä pitkin etenemisestä" on onneksi jo nykyään jo melko harvinaista, mutta erilaiset peitellymmät vihjaukset "helpommalla pääsystä" ulkonäön/sukupuolen/minkä vaan perusteella ovat edelleen yllättävän yleisiä. Samoin valitettavasti myös menestyksen selittäminen merkityksettömästi.

Vierailija
57/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että sinua "vihattiin" sukupuolesi takia? Itse en ole saanut kuin positiivista palautetta ja enemmän kannustusta peleissä sukupuoleni takia. Minua myös autettiin enemmän kuin miespelaajia, ihan pyytämättäkin. Edelleen irkkaan vanhojen kilta- ja pelikavereiden kanssa vaikken ole muutamaan vuoteen pelannut lainkaan. Osa naispelaajista käyttäytyy kuin kaikki olisivat olemassa vain heitä varten ja loukkaantuvat ja suuttuvat sellaisesta kohtelusta, mikä kuuluu peliin ja mitä miespelaajat kokoevat jatkuvasti. Eli siis kun heitä kohdellaan kuin normipelaajia ja tiputetaan ne silkkihansikkaat, nämä loukkaantuvat ja kokevat sen naisvihana.

Vierailija
58/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reps. GTFO.

Olen niin vakavissani kuin tällä palstalla vain voi olla.

Seksismistä valittavat naispelaajat ovat etupäässä niitä ketkä kerjäävät miespelaajilta huomiota sukupuolensa varjolla, he eivät tyydy olemaan osa yhteisöä vaan he haluavat päästä valokeilaan jossa paistatella.

Vierailija
59/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelaan tosi paljon pelejä ja MMO-pelejä varsinkin(WoW ja Wildstar), nykyään minulla on montakin hyvää kaveria ja jopa ystäviäkin noista saatu ja seassa on myös miespuolisia. Alussa tietenkin kun aloittelin, niin se oli aika karua kohtelua mitä sai, jos oli naispelaaja.. sitten on myös niitä, jotka käyttivät sitä hyväksikäyttääkseen hyväuskoisia miespelaajia (rahaa, erikoiset mountit/ratsut, tavarat, jne..). 

.

Kun aloin raidaamaan nykyisen porukan kanssa, muutama jopa yllättyi, että naispuolinen pelaaja, joka pelaa hyvin ahkerastikin. :D Mutta onpa tämä porukka muutenkin kasvaneempaa ja aikuista (20v-50v), joten enää ei ole tarvinnut kuulla mitään inhottavuuksia. 

Ymmärrän kyllä oikeasti, että miksi moni naisista pelaakin konsolipelejä tai muuten pelaa yksinpelejä, ei tartte kuunnella mahdollisia törkeyksiä ja seksistisiä viestejä. :I

Vierailija
60/73 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen naiset ei mene sinne pelaamaan vaan sen keskustelun itsensä takia. Lisäbonusta jos löytyy jotain valittamisen aihetta, ja sitähän löytyy.

No nyt. Kiitos päivän parhaista nauruista. :D

Minulle on tiimiläiset valittaneet kun olen niin hiljaa, enkä suolla sontaa chättiin tai mikkiin. Toisten hipareissa on ihan tarpeeksi vahdittavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi