G: Perheenne rahat - ovatko yhteisiä? Kumpi tienaa enemmän? Kompensoitteko rahaa kotitöillä?
Meillä on miehen kanssa yhteinen talous. Hänellä on käytössä enemmän rahaa, mutta kaikki maksetaan niin, että kummallekin jää tarpeeksi. Mies myös saattaa siirtää omatoimisesti tililleni rahaa, jos ajattelee, että tarvitsisin. En tuhlaa, mutta pystyn ostamaan tarpeelliset asiat ja vähän extraa murehtimatta tilin saldoa. Olen tyytyväinen tilanteeseen ja teen mielelläni vähän enemmän kotitöitä, kuin pidempiä päiviä tekevä mieheni.
Miten muilla käytännössä? Tekeekö teillä vähemmän ansaitseva enemmän kotitöitä, jos varat jaetaan? Tuntuuko menojen jakaminen reilulta?
Kommentit (40)
Mä tienaan enemmän kuin mies.
Rahat on yhteisiä ja se maksaa jolla nyt kortti sattuu eka käden ulottuvilla olemaan, minä toki enemmän, kun rahaakin on enemmän.
Silloin kun miehellä on kausi, että ei ole työvuoroja tarjolla, eli on vaan kotona, tekee hän enemmän kotitöitä. Vaikka siivoilee ja kokkaa valmiiksi siihen kuin minä tulen töistä. Jos molemmat on töissä, kotityöt menee aika tasan.
Täysin yhteiset rahat. Välillä toinen on tienannut enemmän, välillä toinen. Ei kompensoida erityisesti. Yli 20v naimisissa.
Yhteiset rahat, eikä vähemmän tienaavat tarvitse ansaita tai hyvittää tätä mitenkään. Rahahan on VAIN väline.
Missä on ensimmäinen lompakkolois-huutelija? Huhuu!
Mies tienaa enemmän, nainen kompensoi sängyssä
Mies on varakkaampi. Kaikki on yhteistä. Olemme olleet yhdessä jo 26 vuotta niin olisi outoa ruveta pelaamaan mitään sulle/mulle/sun/mun-juttuja.
Kotihommia tehdään molemmat. Esim. mies käy kaupassa ja minä kokkaan.
Kumpikaan ei ole toisen palvelija.
Rahat ovat yhteisiä. Minä jäin lasten kanssa kotiin, jotta mies voi luoda uraansa. Mies kompensoi uran- ja tulonmenetystäni. Kotityöt ovat virallisesti puoliksi, mutta käytännössä ne ovat jakautuneet aika pitkälti tiettyihin hommiin, minä keräilen tavaroita, pidän paikat järjestyksessä, mies pesee vessat ja kylppärit yms. Meillä käy myös siivooja tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä on ensimmäinen lompakkolois-huutelija? Huhuu!
Onko lompakkoloisella huono omatunto
Omat rahat, nettotuloissa tonnin ero. Yhteisiä ja omia menoja. Yhteistä ja omaa omaisuutta. Yhteinen lapsi.
Minä käytännössä hoidan kaiken rahaliikenteen, teen budjetin ja hoidan ostokset. Satasen päälle ei lasketa, mutta pidemmällä tähtäimellä talon menot on puoliksi ja molemmilla säästöt karttuu.
Mies huoltaa mun auton ja vastineeksi ostan öljyt ja suodattimet myös hänen autoon. Mies tekee paljon remonttia ja osansa kotitöistä, toisaalta hän ei osaa lojua aloillaan ja töllätä telkkaa, joten tekemistä pitää keksiä vaikka väkisin.
Kumpikin on ollut hoitovapaalla.
Meillä ei jaeta menoja. Yhteinen tili jolta makseta laskut ja katetaan kaikki kulut. Raha-asioita ei ikinä sotkettu kotitöihin. Me ollaan perhe eli samaa taloutta. Minä tienaan enemmän kuin mies mutta suht samaa palkkatasoa
Vierailija kirjoitti:
Täysin yhteiset rahat. Välillä toinen on tienannut enemmän, välillä toinen. Ei kompensoida erityisesti. Yli 20v naimisissa.
Näin meilläkin.
Meillä on sekä yhteinen tili että molemmilla omat tilit. Yhteiselle tilille laitetaan tietty osa palkasta ja siitä maksetaan ruuat ja asunto yms. Omalla tilillä olevia rahoja kumpikin saa käyttää mihin haluaa.
Minä tienaan vähän enemmän kuin mieheni mutta ero ei ole kovin suuri. Minä taidan tehdä suuremman osan kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa yhteinen talous. Hänellä on käytössä enemmän rahaa, mutta kaikki maksetaan niin, että kummallekin jää tarpeeksi. Mies myös saattaa siirtää omatoimisesti tililleni rahaa, jos ajattelee, että tarvitsisin. En tuhlaa, mutta pystyn ostamaan tarpeelliset asiat ja vähän extraa murehtimatta tilin saldoa. Olen tyytyväinen tilanteeseen ja teen mielelläni vähän enemmän kotitöitä, kuin pidempiä päiviä tekevä mieheni.
Miten muilla käytännössä? Tekeekö teillä vähemmän ansaitseva enemmän kotitöitä, jos varat jaetaan? Tuntuuko menojen jakaminen reilulta?
Osa myös tuloista on käytännössä yhteistä joten hiukan hankala sanoa kumpi tienaa enemmän. Kokonaisuudessaan mun (naisen) tulot verotuksessa oli hiukan suuremmat.
Suunnileen yhtä paljon tehdään kotitöitä.
Minä tienaan vähän enemmän. Omat tilit, yhteiset rahat. Minä maksan vähän enemmän laskuja ja säästän lasten tileille, jos se nyt joku kompensaatio on. Kotityöt ja kaupassa käynnit tekee kumpi ehtii. Suuremmat hankinnat suunnitellaan yhdessä. Hyvin toimii, ei tarvi kinastella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sekä yhteinen tili että molemmilla omat tilit. Yhteiselle tilille laitetaan tietty osa palkasta ja siitä maksetaan ruuat ja asunto yms. Omalla tilillä olevia rahoja kumpikin saa käyttää mihin haluaa.
Minä tienaan vähän enemmän kuin mieheni mutta ero ei ole kovin suuri. Minä taidan tehdä suuremman osan kotitöistä.
Meillä sama juttu. Viimeiset 13 vuotta oon tienannut hiukan enemmän kuin mieheni mutta nyt mies meni työpaikanvahdoksen myötä ohi.
Yhteiset rahat täysin meilläkin. Tienataan tällä suunnilleen saman verran, minä tosin pari sataa enemmän. Vähän vuorottain tienattu enemmän kuin toinen.
Hoitovapaalla oltu molemmat. Omaisuus yhteistä (omakotitalo ja pienet sijoitukset).
Kotitöitä tehdään ja on aina tehty aika lailla 50-50.
Meillä on yhteiset rahat. Tilit on omat, eli palkat tulee molemmille omille tileille, sitte on yhteinen sijoitustili ja sellainen perussäästötili, johon laitetaan ylimääräistä sellaiseksi helpoksi pahanpäivänvaraksi. Mies ansaitsee enemmän, mutta on myös sanut tehdä sitä uraa enemmän, eli ollaan yhdessä tehty valintoja hänen uransa eteen, asuttiin mm. ulkomailla neljä vuotta miehen työn vuoksi.
Kotityöt menee paljon enemmän ehtimisen kuin jonkun ansiotason mukaan. Tottakai kun olin ulkomailla kotona ja lapset koulussa, niin tein oikeastaan kaiken. Miksi en olis tehnyt kun aikaa oli. Mutta kun oon tenyt töissä pienemmällä palkalla mutta tehnyt määrällisesti enemmä töitä kuin mieheni, niin ei mulle todellakaan langenut pienemmästä palkasta johtuen jotenkin enemmän kotitöitä. Ollaan hoidettu nää ihan suhteen alusta jotenkin luontevasti yhteispelillä. Mies pesee enemmän pyykkiä, tekee mielummin ruokaa ja laittaa keittiötä, minä teen enemmän yleissiivousta, silitän, teen pihatöitä. Nää on siis va jotenkin tulleet vuosien varrella. Olemme olleet naimisissa 16 vuotta, yhdessä yli 20.
Sekä yhteiset että omat rahat. Olemme kumpikin hyväpalkkaisia, minä tienaan noin tonnin enemmän kuussa nettona kuin mieheni. Kumpikin laittaa tilipäivänään puolet palkastaan yhteiselle tilille, josta maksamme kaikki yhteiset menot. Puolet pidetään omilla tileillä ja käytetään oman harkintamme mukaan. Vaikka laitankin euroina yhteiselle tilille enemmän kuin mieheni, ei mies ole millään tavalla "korvausvelvollinen" minulle.
Minä ansaitsen enemmän, mutta vaimolla on paljon enemmän omaisuutta perinnön vuoksi. Elintasomme on sama ja säästyvillä rahoillani kuron vaimon etumatkaa kiinni.
Erilliset rahat. Mies maksaa lainat, laskut ja lapsen kulut, oman tilini käytän jääkaapin sisältöön ja itseeni. Arvata voi kumpi ansaitsee enemmän.