G: Perheenne rahat - ovatko yhteisiä? Kumpi tienaa enemmän? Kompensoitteko rahaa kotitöillä?
Meillä on miehen kanssa yhteinen talous. Hänellä on käytössä enemmän rahaa, mutta kaikki maksetaan niin, että kummallekin jää tarpeeksi. Mies myös saattaa siirtää omatoimisesti tililleni rahaa, jos ajattelee, että tarvitsisin. En tuhlaa, mutta pystyn ostamaan tarpeelliset asiat ja vähän extraa murehtimatta tilin saldoa. Olen tyytyväinen tilanteeseen ja teen mielelläni vähän enemmän kotitöitä, kuin pidempiä päiviä tekevä mieheni.
Miten muilla käytännössä? Tekeekö teillä vähemmän ansaitseva enemmän kotitöitä, jos varat jaetaan? Tuntuuko menojen jakaminen reilulta?
Kommentit (40)
Yhteiset rahat. mä saan vähä enemmän rahaa ku mies. Maksetaa sen tililtä kummalla on rahaa. Isompia semmosia omia hömppäostoksia varten neuvotellaan että kannattaako mut millää omil pienil heräteostoksil ei oo nii väliä. En jaksa alkaa vääntää siitä että tienaan enemmän et miehen pitäis sit kompensoida sitä jotenki. Iha naurettavaa.
Mies tienaa enemmän,maksetaan kaikki puoliksi,kotityöt jaetaan,se kumpi ehtii ensin tekee ensin,tuntuu reilulta.molemmilla jää säästöönkin
Vaimo tienaa jonkun verran enemmän kuin mies, mutta kumpikin ihan kivasti. Ei kompensointia kotitöillä, vaimo tekee enemmän, koska tykkää. Yhteiset ja erilliset rahat eli joka palkasta menee kummallakin sama summa yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset laskut ja menot (sis. ruoka). Loput rahansa kumpikin käyttää miten parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Täysin yhteinen talous yhteistä tiliä myöten. Molempien palkat ja kaikki muut perheen tulot (kuten lapsilisät) menee sille samalle tilille johon molemmilla on kortit ja tunnukset. 20v ollaan oltu yhdessä, suurimman osan minä olen tienannut vähemmän kuin mies, nykyään päinvastoin (mies tienaa nettona 1600€ ja minä nettona 3000€).
Molemmat saa käyttää rahoja oman harkintansa mukaan sillä ehdolla, että kaikkeen tarpeelliseen jää rahaa. Isommista (kuten vaikka uusi telkkari, lomamatka tms) ostoksista neuvotellaan yhdessä.
Ravintolassa mies silti herrasmiehenä yleensä aina maksaa ;D
Niin joo ja ei mitenkään erityisesti kompensoida rahaa mitenkään. Aikaa ja vaivaa sen sijaan kompensoidaan, eli jos vaikka olen ollut enemmän töissä tai öitä työn vuoksi pois, niin mies sitten vastaavasti tekee enemmän kotitöitä/vahtii lapsia että saan levätä. Tai jos miehellä on ollut rankkaa töissä ja on väsynyt niin hän saa levätä ja minä hoidan kodin. Meille molempien työ on yhtä arvokasta, eli enemmän/tunti tienaava ei saa mitään hyvitystä kotitöissä kotona siksi että tuo enemmän rahaa taloon.
Meillä on yhteiset rahat, molemmat tuo pottiin kohtalaisen samansuuruisen summan. Kotityöt ovat yhteisiä, mutta minä laitan enemmän ruokaa ja mies siivoaa useammin. Toisaalta meillä käy myös siivooja ja syömme usein ulkona. Palkoistamme siirrämme kuitenkin kuukausittain tietyn prosenttiosuuden sekä omiin sijoituksiimme että lapsen salkkuun. Ei juuri riidellä rahasta, isoista hankinnoista sovitaan yhdessä, mutta ei nillitetä siitä, jos toinen on mennyt ostamaan itselleen jotain kallistakin yhteiseltä tililtä, sillä ollaan molemmat järkeviä rahankäytössä eikä noissa puhuta kuin korkeintaan tonneista.
Yhteiset rahat, tienaan joinain kuukausina jopa 1500e enemmän kuin mies, muutenkin teen enemmän työtunteja, ja teen 90% kotitöistä, lapsenhoidossa 50/50. Siinä missä mies käyttää vapaa-ajan pelatessa tai touhutessa omiaan, minä siivoan, laitan ruokaa tai pesen pyykkiä. Kostan miehen laiskuuden nalkuttamalla, ja olen luvannut lopetta heti kun se rätti tarttuu miehen kouraan myös. Olen aivan puhki tähän työmäärään.
Täysin erilliset rahat. Kaupassa maksetaan vuorotellen. Laskut tasan puoliksi. Miehellä vähän isommat tulot ja isommat menot. Minä ostan lastenvaatteet, huonekalut ym. Asunto minun nimissä, mökki miehen. Autot molemmilla omat, itse ostetut. Kaikki hankinnat erikseen, avoliitossa. Mies tekee enemmän kotitöitä, koska tykkää ja on kevyempi työ.
Mies ansaitsee selvästi enemmän. Perusti firman ja keskittyi siihen yhteisestä päätöksestä. Minä teen paljon enemmän kotitöitä.
Rahat ovat periaatteessa yhteiset vaikka miehelle jääkin pakollisten menojen jälkeen enemmän käyttöön. Säästän jonkun verran omista tuloistani, en halua että kaikki rahani menevät ruokaan ja kurahousuihin.
Erilliset rahat ja tilit. Ei tule koskaan olemaan täysin yhteisiä. Olemme molemmat keski-/hyvätuloisia. Itse säästän ja ostan neuvottelematta mitä haluan, niin tekee myös mieheni. Yhteiset kulut hoidamme puoliksi.
Erilliset rahat koska ollaan täysin erilaisia rahankäyttäjiä. Mies hassaa kaiken menemään, itselleni on tärkeää että rahaa jää säästöönkin. Mies tienaa bruttona jonkin verran enemmän kuin minä (mies 4200, minä 2800) mutta silti se olen minä jolla on säästöjä. Mulla on säästöjä n. 10 000 e, miehellä 50 euroa. Maksan kyllä mielelläni jotain juttuja (alkuvuonna käytiin esim Thaimaassa, kesällä Legolandissa), minä maksoin kun tykkään reissata perheen kanssa, mies ei jaksa säästää niin ei päästäisi muuten ikinä yhteisille matkoille. Mies kyllä puolestaan maksaa esim asumisesta jonkin verran enemmän kuin minä.
Mies maksaa kaiken ja käy kaupassa, kokkaillaan suurin piirtein 50-50, minun pitäi(si) hoitaa kotia ja lapset kouluun.
Kaikki raha tulee samalle tilille joka on yhteinen ja yhdessä ne sieltä käytetään, jopa perintö minkä mies sai meni yhteiselle tilille mikä oli miehen muiden sukulaisten mielestä kauhistus (kun ei siinäkään vaiheessa tehty avioehtoa)
Ollaan molemmat järkeviä rahankäyttäjiä ja koskaan ei olla rahasta tapeltu.
Minä tienaan enemmän, mies on nyt työtön. Kaikki on aina mennyt yhteiselle tilille ja kummatkin ovat aina saaneet ostaa mitä huvittaa.
Naimisissa 15 v, ei olla kertaakaan riidelty rahasta.
Tulot melko samat toistaiseksi, miehen palkka nousee huomattavasti kun valmistuu oppisopimuskoulutuksesta. Teen vuorotyötä ja yksittäisen kuukauden tulot voi olla paljonki miestä suuremmat mutta keskiarvona ollaan tasoissa.
Vuokra ja ruoat maksetaan puoliksi. Mies maksaa autokulut bensoja lukuunottamatta kokonaan kun mulla ei oo korttia ja toki auton kyydissä olen. Mä maksan sähkön, netin ja kotivakuutuksen. Puhelinlaskut molemmat maksaa omansa.
Niin ja mä laitan pääasiassa ruoat, siivoukset menee aikalailla tasan. /35
HEL-NYC kirjoitti:
Rahat ovat yhteisiä. Minä jäin lasten kanssa kotiin, jotta mies voi luoda uraansa. Mies kompensoi uran- ja tulonmenetystäni. Kotityöt ovat virallisesti puoliksi, mutta käytännössä ne ovat jakautuneet aika pitkälti tiettyihin hommiin, minä keräilen tavaroita, pidän paikat järjestyksessä, mies pesee vessat ja kylppärit yms. Meillä käy myös siivooja tarpeen mukaan.
Meillä aika lailla samoin (paitsi siivooja, en halua kotiini vieraita ihmisiä), paitsi teen myös kotoa satunnaisia free lance-töitä, ja näistä saamani palkat ovat vain minun käytössäni (käytännössä menevät usein hankintoihin, joista päätän minä, mutta hyödymme molemmat, esim. lomiin, ei-välttämättömiin huonekaluihin tai kodinkoneisiin jne.).
Lisäksi jos minulla on kiireinen tai muuten vaativa projekti kesken, mies hoitaa kotityöt.
Täysin eri rahat uusperheessä, jopa omat ruuat jääkaapissa.
Minulla on enemmän rahaa ja omistan asunnon yksin. Mies maksaa siinä asumisesta muodollista korvausta.
Mä siivoan enemmän. Kumpikin käy kaupasss ja tekee omat ja oman lapsensa ruuat ja pesee omat pyykit.
On tiukka avioehto ja testamentti oman lapsen hyväksi minulla.
Yhteiset rahat. Olen kotirouva miehen työkomennuksen takia, minulla ei ole tuloja tällä hetkellä. Kotityöt tehdään suunnilleen puoliksi. En olisi suostunut koko työkomennustouhuun, jos joutuisin leikkimään jotain kodinhengetärtä. Muutenkin välillä vähän puuduttavaa ja yksinäistä. Jos vain jumittaisin kotona siivoamassa ja pyykkäämässä, niin sekoaisin.
Omat rahat. Asuminen ja laskut maksetaan puoliksi. Ruokaa ostetaan suunnilleen vuorotellen. Mies maksaa auton ja kaiken siihen liittyvän. Miehellä paremmat tulot.
Täysin yhteinen talous yhteistä tiliä myöten. Molempien palkat ja kaikki muut perheen tulot (kuten lapsilisät) menee sille samalle tilille johon molemmilla on kortit ja tunnukset. 20v ollaan oltu yhdessä, suurimman osan minä olen tienannut vähemmän kuin mies, nykyään päinvastoin (mies tienaa nettona 1600€ ja minä nettona 3000€).
Molemmat saa käyttää rahoja oman harkintansa mukaan sillä ehdolla, että kaikkeen tarpeelliseen jää rahaa. Isommista (kuten vaikka uusi telkkari, lomamatka tms) ostoksista neuvotellaan yhdessä.
Ravintolassa mies silti herrasmiehenä yleensä aina maksaa ;D