Kuka huolehtii lapsesta, jos esim. joudun sairaalaan
Kun ei ole ketään, joka voisi ottaa lapsen luokseen esim. muutamaksi päiväksi...
Jos vaikka jään auton alle tms, loukkaannun pahasti ja toipumiseen menee kauan (tyyliin: jos pääsisin kotiin pari raajaa kipsissä ja vaikka joku iso leikkaushaava paranemisvaiheessa, niin enhän mä yksin voisi 2v taaperoa hoitaa mitenkään :o).
Menisikö lapsi sitten johonkin perheeseen sossun kautta tai lastenkotiin? Saisinko mä kotiin hoitoapua, jos olisin fyysisesti ihan tohjona?
Kommentit (34)
Missä teidän lasten kummit on? Nyt on kyllä korkea aika alkaa verkostoitumaan, vaikka sitten naapuri tai joku muu
Vierailija kirjoitti:
Ei oteta huostaan vaan tehdään avohuollon sijoitus. 2 v pääsisi perheeseen kunnes pärjäät taas lapsen kanssa kotona. Tulisivat vierailemaan sairaalaan jos siellä olisit
Mietin itse joskus ihan samaa mutta älä huoli, kaikki järjestyisi kuitenkin eikä tästä syystä tosiaankaan lapsia oteta pois keneltäkään
Juu, näin itsekin ajattelin, että ehkä homma menisi (toivottavasti) näin.
Ottaakohan nuo sijaisperheet miten "ohjeistusta" vastaan? Siis mietin tässä, että kirjoittaisin jotain lapselle tärkeitä, simppeleitä asioita esim. tutuista iltarutiineista lapulle.. Tyyliin "tykkää, että illalla laitetaan tyyny pään päälle ja taputellaan peitto napakasti kropan ympärille" tai "tykkää, kun hänen hiuksia harjataan". Tietäisivät vähän, millä voisivat halutessaan tehdä lapselle turvallisemman olon... Voisin antaa tällaisen lappusen esim. äidilleni, että voisi tarvittaessa toimittaa eteenpäin.
Jotenkin tämä asia jäi tosissaan ahdistamaan, vaikka toki on epätodennäköistä, että tällaista tilannetta ikinä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän joku sukulaisesi (vanhempasi, sisaruksesi) olisi ensi tilassa katsomassa lapsen perään ja lisäksi huolehtimassa sinusta, jos jotain sattuisi.
Juurihan hän sanoi ettei ole ketään. Mulla sama tilanne, tosin lapsi jo 12-v. Ns. yhteishuolto, isi asunut jo monta vuotta uuden perheen kanssa toisella puolen maapalloa ja kontakti lapseen hyvin vähäinen, minuun ei oikeastaan ollenkaan. Mulla lisäksi koira mutta sen saa kyllä kasvattajalle. Pikkueläimet voi hoitaa naapuri tms.
Tämä ketju valotti mukavasti asiaa.
Usein nämä "ei ole ketään" ihmiset ovat niitä, jotka asuvat kaukana vanhemmistaan. Uskoisin, että onnettomuustilanteessa nämä vanhemmat olisivat hämmästyttävän nopeasti lapsensa luona järjestämässä asioita. Toki on niitäkin joilla ei ole sisaruksia Ja joiden vanhemmat ovat kuolleet.
Ihmisten on niin vaikea muistaa tai tajuta, että oikeasti on sellaisia, joilla ei tukiverkostoa ole. Johan tuolla sanottiin, että isä on toisella puolella palloa, ei oe niin outoa nykymaailmassa lainkaan. Joillakuilla ei ole omat vanhemmat elossa tai heitä ei ole, tai ovat huonossa kunnossa. On niin monenlaista.
Piti vain sanoa, että jotenkin oli ihana kuulla, että pahalla tapaturmahetkellä olit, ap, ihan ekana ajatellut lasta. :) Hyvä on tosiaan selvittää tilanne, kun nyt tuli se mieleen. Moni ei tulisi sitä tehneeksi, hyvä, että itse niin teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oteta huostaan vaan tehdään avohuollon sijoitus. 2 v pääsisi perheeseen kunnes pärjäät taas lapsen kanssa kotona. Tulisivat vierailemaan sairaalaan jos siellä olisit
Mietin itse joskus ihan samaa mutta älä huoli, kaikki järjestyisi kuitenkin eikä tästä syystä tosiaankaan lapsia oteta pois keneltäkään
Ottaakohan nuo sijaisperheet miten "ohjeistusta" vastaan? Siis mietin tässä, että kirjoittaisin jotain lapselle tärkeitä, simppeleitä asioita esim. tutuista iltarutiineista lapulle.. Tyyliin "tykkää, että illalla laitetaan tyyny pään päälle ja taputellaan peitto napakasti kropan ympärille" tai "tykkää, kun hänen hiuksia harjataan". Tietäisivät vähän, millä voisivat halutessaan tehdä lapselle turvallisemman olon... Voisin antaa tällaisen lappusen esim. äidilleni, että voisi tarvittaessa toimittaa eteenpäin.
Jotenkin tämä asia jäi tosissaan ahdistamaan, vaikka toki on epätodennäköistä, että tällaista tilannetta ikinä tulisi.
Jos sinulla on äiti jolla voisit tuollaisen lapun antaa sijaisperheeseen toimitettavaksi, niin miksi ihmeessä lapsi ei menisi hänelle sairastumisesi ajaksi????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on äiti jolla voisit tuollaisen lapun antaa sijaisperheeseen toimitettavaksi, niin miksi ihmeessä lapsi ei menisi hänelle sairastumisesi ajaksi????
Äidin äly leikkaa, mutta fyysinen kunto on sitä luokkaa, ettei voi huolehtia edes itsestään. Asuu palvelutalossa ja liikkuu omin voimin hyvänä päivänä muutaman askeleen verran, muuten pyörätuolilla...
Muita sukulaisia tässä lähellä on isä, joka odottelee kuolemaa hoivalla, ei edes syö itse enää. Sisko asuu Saksassa ja hällä on omat lapset ja elämä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Missä teidän lasten kummit on? Nyt on kyllä korkea aika alkaa verkostoitumaan, vaikka sitten naapuri tai joku muu
Tää saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta ei kaikilla ole kummeja. Katsos kun tässä maassa ei ole pakko liittää lapsia seurakunnan jäseneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän joku sukulaisesi (vanhempasi, sisaruksesi) olisi ensi tilassa katsomassa lapsen perään ja lisäksi huolehtimassa sinusta, jos jotain sattuisi.
Juurihan hän sanoi ettei ole ketään. Mulla sama tilanne, tosin lapsi jo 12-v. Ns. yhteishuolto, isi asunut jo monta vuotta uuden perheen kanssa toisella puolen maapalloa ja kontakti lapseen hyvin vähäinen, minuun ei oikeastaan ollenkaan. Mulla lisäksi koira mutta sen saa kyllä kasvattajalle. Pikkueläimet voi hoitaa naapuri tms.
Tämä ketju valotti mukavasti asiaa.
Meillä isä ei ole ollut positiivisen raskaustestin jälkeen kuvioissa mukana lainkaan. Isän suku asuu kaukana eivätkä isompaa mielenkiintoa ole lasta kohtaan osoittaneet (synttärikortin sai ja viime jouluna paketin postissa).
Jotenkin koomista, että meidänkin koiralle köytyisi "sijaiskoti" tuttavilta heti, mutta lapsen kohdalla asia on toinen :D
Ap
Käy kerhoissa, tutustu naapureihin, tee vapaaehtoistyötä, hanki harrastus... niissä tutustuu ihmisiin ja saa kavereita, niin ei tavi itkeä että on yksin
Meillä sama tilanne, olen totaaliyksinhuoltaja. Isovanhemmat asuvat kaukana eikä lapsilla ole tätejä eikä setiä, eikä serkkujakaan. Kummeja on mutta hekin asuvat niin kaukana ettei arki onnistuisi. Eivät siis omien töidensä vuoksi voisi tulla meille eikä lapselle taas olisi heidän kotipaikkakunallaan päivähoitopaikkaa. Olen kyllä luonut kotipaikkakunnallamme äiti-verkostoja ja voisivat auttaa jos tulisi joku hätätilanne, mutta pidempiaikaisesti kukaan tuskin omien lasten ja töiden lisäksi ottaisi kahta lasta hoidettavakseen.
Pitäisikin varmaan alkaa selvittelemään miten toimittaisiin jos joutuisin vaikka sairaalaan pidemmäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt sijaisperheeksi ryhtymistä. Byrokratia on pelottanut vielä.
Jos tuntisin apn niin tarjoaisin mielelläni ihan apua muuten vaan. Ottaisin mielelläni lapsen joskus viikonloppua viettämään meille niin että ap saisi välillä vapaata ja olisin se varaperhe jos joskus tarvisi apua.
Tai näin onkin jo yhden tutun perheen kanssa. Voithan ap myös miettiä jos tuttavista löytyisi joku sopiva perhe jolta voisit kysyä jos ottaisivat lapsen hoitoon mahdollisessa hätätilanteessa.
Mutta eihän siinäkään mitään vikaa ole, että lapsi menee perheeseen, joihin tehdään kiireisiä sijoituksia. Hehän saavat siitä palkkaa. Tuttavaperheellä taas voi olla vaikeampi järjestää lapsen ottaminen yhtäkkiä ja tuosta vain, esim. töiden takia.
Kannattaa muuten myös miettiä niinkin hirveä vaihtoehto valmiiksi kuin oma menehtyminen ja tehdä lapsesta hoitotestamentti, eli sopia isoäidin /sisaren/ kummin tmv kanssa, jos mahdollista, että kirjataan ylös että haluat huoltajuuden siirtyvän tuolle tutulle luottohenkilölle.
Toivottavasti toki aivan turhaan!
Älä sairastu. Toinen neuvo, hanki ystäviä. Ei juoruilevia bimbo ystäviä vaan kunnon ihmisiä.
Minulla ei olisi ketään, vanhempani ovat kuolleet eikä ole sisaruksia. Muiden sukulaisten kanssa en ole yhteyksissä. Suomessa on paljon ihmisuä jotka ovat täysin yksin ilman minkäänlaisia tukiverkostoja ja olen yksi heistä.