Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkan työttömänä lapsen kanssa kotona kun ei ole varaa päivähoitoon

Vierailija
28.11.2016 |

Tuntuu todella ahdistavalta meidän tilanteemme. Mieheni on töissä ja hänen tulojensa takia lapsen päivähoito makaa n. 290 e kk, joten olen hoitanut 3 vuotiaamme kotona. Ei siis ole koskaan ollut hoidossa lyhyitä 2 tunnin kerhokertoja lukuunottamatta. Nyt pääsin opiskelemaan ammattikorkeakouluun, ja lapsi olisi laitettava hoitoon. Siihen ei ole kuitenkaan varaa, ellen saa omaehtoisen opiskelun tukea.... silloinkin meillä jää rahaa vain 700 e kk josta olisi maksettava kaikki. Olemme nyt jo eläneet kädestä suuhun vuosia suunnilleen tuolla summalla, kun olin ensin kotihoidontuella ja nyt työttömänä joten kaikki säästöt on käytetty, kaikesta karsittu ja kaikki mistä saa rahaa myyty.

Opinnot kestäisivät n. 2,5 vuotta mutta nyt näyttää etten voi ottaa paikkaa vastaan. Ala on sellainen jossa on myös harjoitteluita ja miehellä on viikonkin kestäviä työmatkoja joten hoitopaikka olisi välttämätön. En ymmärrä, miten meidän tuloillamme voi hoitomaksut olla noin korkeat.Ilman koulutusta en kuitenkaan saa töitä.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuori opiskelee amk:ssa tekniikkaa. Välillä on päiviä, ettei ole mitään, välillä on päiviä, että opetusta on 8-19, niin että välissä on joku hyppytunti tai sitten ihan putkeenkin, näytti lukujärjestystään kerran kotona käydessä ja olihan nuo aikamoisia päiväkohtaiset erot. 

Vierailija
82/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tää vieläkään täsmää. Jos saat peruspäivärahaa, niin miehen bruttotulojen täytyy olla melkein 4000 euroa, että pk-maksu olisi 270 euroa. Miksi miehellä jää vaan 2400 euroa käteen? Pitää tahallaan liian isoa veroprosenttia ja laittaa palautukset jonnekin jemmaan?

En tiedä en ole nähnyt hänen palkkakuittejaan. 

Minun mielestä isoin ongelmasi on miehesi. Ei kannusta opiskelemaan työllistävään ammattiin, ei ole valmis joustamaan, ei kerro tulojaan vaikka taloutenne on tiukilla, ei ilmeisesti koe perhettänne yksiköksi jonka eteen kaikki tekevät töitä PITKÄLLÄ tähtäimellä.

Ala opiskella, tarvitset hyvän ammatin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee mitä muuta tahansa mutta älä opiskele sairaanhoitajaksi! Pätkä- ja silpputyötä naurettavalla palkalla, työajat hanurista ja vuorot painat syömättä ja pissaamatta. Potilaat ja omaiset pahimmillaan käy päälle tai uhkailee. Työyhteisössä nokitaan, kilpaillaan häijysti niistä silpputöistä ja vakipaikat ja päivätyöt varattu niille, jotka taitavimmin nuolevat tiedät kyllä mitä ja suostuvat työntekijän polkemiseen.

Vierailija
84/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisitte varmaan 5-7 tunnin päivällä tai jopa alle 5 tuntia voisi olla mahdollinen, jos miehesi pystyy yhtään vaikuttamaan työaikoihin. Maksu olisi silloin Helsingin laskurin mukaan 128 euroa.

Ja jos et saa tuloja yhtään maksu on 5 tunnin päivästä 71,63 euroa ja 5-7 tuntia 95,50 euroa. Teille jäisi 885 euroa ruokaa, vaatteisiin jne. Ei paljon, mutta kyllähän tuota nyt ainakin kannattaisi yrittää.

Ei kun... teille jäisi 1300€ ruokaan vaatteisiin jne... jos ja kun haette toimeentulotukea. Se kun kuuluu kaikille se minimitoimeentulotuki myös opiskelijoille ja työssäkäyville ei vain työttömille....

Ja jos opintolainaa ei ole mahdollista saada sitä ei lasketa tietenkään tuloksi toimeentulotukea laskettaessa  eli on oikeus kuitenkin toimeentulotukeen.

Olen laskenut useasti ettemee saa toimeentulotukea!Nyt olemme 3 kk eläneet miehen tuloilla. Ei saa, laskurin mukaan. 

Hoitomaksuun otetaan huomioon miehen ja mun tulot yhteensä, tietenkin mun tuloilla se olisi varmaan sen 0 euroa...

No lasketaan, jos teillä olisi vain miehen tulot 3000€ niin teidän tulot on nettona 2400€ niinkuin jossain mainitsit. Tuohon päälle vielä lapsilisä niin 2500€ nettona. Kun tehdään toimeentulotukilaskelmaa palkkatuloista miehen tuloista vähennetään 150€ eli tuloina on paperilla vain 2250€ plus lapsilisä eli yht. 2350€. Siitä vähennetään teidän vuokra ja sähkö n. 950€/kk, elarit 200€, työssäkäyntikulut 120€ ja päivähoitomaksu 100€ (päivähoitomaksu olisi tuota luokkaa jos tuloina vain miehen tulot) eli teille jäisi 980€. Koska toimeentulotuen perusosa on n. 1200€ kolmihenkiselle perheelle se tarkoittaa että saatte erotuksena toimeentulotukea 1200-980= 220€. Eli tiedän tulot olisi oikeasti 2500€ nettotulot plus toimeentulotuki 220€ eli n. 2700€. Siitä kun maksatte nuo kulut vuokra, sähkö elarit, päivähoito ja työssäkäyntikulut  yht. 1370€ niin teille jää elämiseen 1330€.

Eli kyllä noilla tuloilla teillä olisi oikeus toimeentulotukeen jos siis tulosi ovat nolla. Jotain on nyt pielessä kertomuksessasi?

Laskin Helsngin kaupungin sosiaalitoimen laskurilla, emmekä saa tukea sen mukaan! Moneen kertaan laskettu!Laskelmaan otetaan huomioon myös lomarahat jotka olen arvioinut olevan n. 50 e kk (en tiedä tarkaa summaa kun mies saa kerran vuodessa)

Katso nyt vain tuo ylläoleva laskelma ja vaikka laskettaisiin lomarahan osuudeksi 50€ niin saisitte tt tukea. Olet laskenut yksinkertaisesti väärin!

Vierailija
85/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälä on kerrottu jo että miehen maksama elatustuki vähennetään tuloista kun hoitomaksu lasketaan.

Ja outoa että nyt et muka tiedäkään kuinka paljon miehesi tienaa, mutta silti olet pystynyt laskurilla laskemaan että hoitomaksu on 290e???

Olisko sen takia että mies on sanonut tienaavansa nettona n. 2400 :) Mistäs minä tiedän vaikka tienasi 5000 kk :)

ap

Vierailija
86/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalle kun lähtee opiskelemaan, niin lähes satavarmasti myönnetään työttömyystuki opiskeluun.

Onko ap edes selvittänyt asiaa?

Ja tuo hoitomaksusta valittaminen on täyttä paskaa.

Mä olen ollut jo melko alusta asti varma että tämä on joku keksitty sepostus tai ainakin muunneltu. Miksi ei ap olisi selvittänyt voiko opiskella työttömyysturvalla kun varmaan tiedosti mitä se taloudellisesti merkitsee? Ja hoitomaksut mitä ap ilmoittaa ei vain täsmää mitenkään.

Mutta ihmettelen myös sitä ap:n kommenttia että hän ei voisi myöskään saada opintorahaa koska on jo suorittanut yhden tutkinnon opintorahalla. Muistan että tällaisesta rajoituksesta on ollut puhetta mutta onko se edes vielä ollut voimassa. Tietääkseni useat ovat opiskelleet parikin tutkintoa ihan opintorahalla?

No kuule senkus ihmettelet. Minä en saa opintotukea enää, en tänne viitsi todistuksia laittaa mutta ei olisi syytä täällä valehdella kun pohdin tilannettani. Hienoa että olet kyvykäs, sitä kai yritit tässä kommentissasi todistella? Muuta hyötyä siitä ei minulle ollut.

Ap

Ihmettelin samaa. Mä opiskelen kolmatta tutkintoa ja saan kelan opintorahan. Aikaisemmat tutkinnot1990 - luvulta.

Tosi pieni se on, mutta jotain kuitenkin. Olen 48v.

Vierailija
87/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisitte varmaan 5-7 tunnin päivällä tai jopa alle 5 tuntia voisi olla mahdollinen, jos miehesi pystyy yhtään vaikuttamaan työaikoihin. Maksu olisi silloin Helsingin laskurin mukaan 128 euroa.

Ja jos et saa tuloja yhtään maksu on 5 tunnin päivästä 71,63 euroa ja 5-7 tuntia 95,50 euroa. Teille jäisi 885 euroa ruokaa, vaatteisiin jne. Ei paljon, mutta kyllähän tuota nyt ainakin kannattaisi yrittää.

Ei kun... teille jäisi 1300€ ruokaan vaatteisiin jne... jos ja kun haette toimeentulotukea. Se kun kuuluu kaikille se minimitoimeentulotuki myös opiskelijoille ja työssäkäyville ei vain työttömille....

Ja jos opintolainaa ei ole mahdollista saada sitä ei lasketa tietenkään tuloksi toimeentulotukea laskettaessa  eli on oikeus kuitenkin toimeentulotukeen.

Olen laskenut useasti ettemee saa toimeentulotukea!Nyt olemme 3 kk eläneet miehen tuloilla. Ei saa, laskurin mukaan. 

Hoitomaksuun otetaan huomioon miehen ja mun tulot yhteensä, tietenkin mun tuloilla se olisi varmaan sen 0 euroa...

No lasketaan, jos teillä olisi vain miehen tulot 3000€ niin teidän tulot on nettona 2400€ niinkuin jossain mainitsit. Tuohon päälle vielä lapsilisä niin 2500€ nettona. Kun tehdään toimeentulotukilaskelmaa palkkatuloista miehen tuloista vähennetään 150€ eli tuloina on paperilla vain 2250€ plus lapsilisä eli yht. 2350€. Siitä vähennetään teidän vuokra ja sähkö n. 950€/kk, elarit 200€, työssäkäyntikulut 120€ ja päivähoitomaksu 100€ (päivähoitomaksu olisi tuota luokkaa jos tuloina vain miehen tulot) eli teille jäisi 980€. Koska toimeentulotuen perusosa on n. 1200€ kolmihenkiselle perheelle se tarkoittaa että saatte erotuksena toimeentulotukea 1200-980= 220€. Eli tiedän tulot olisi oikeasti 2500€ nettotulot plus toimeentulotuki 220€ eli n. 2700€. Siitä kun maksatte nuo kulut vuokra, sähkö elarit, päivähoito ja työssäkäyntikulut  yht. 1370€ niin teille jää elämiseen 1330€.

Eli kyllä noilla tuloilla teillä olisi oikeus toimeentulotukeen jos siis tulosi ovat nolla. Jotain on nyt pielessä kertomuksessasi?

Laskin Helsngin kaupungin sosiaalitoimen laskurilla, emmekä saa tukea sen mukaan! Moneen kertaan laskettu!Laskelmaan otetaan huomioon myös lomarahat jotka olen arvioinut olevan n. 50 e kk (en tiedä tarkaa summaa kun mies saa kerran vuodessa)

Katso nyt vain tuo ylläoleva laskelma ja vaikka laskettaisiin lomarahan osuudeksi 50€ niin saisitte tt tukea. Olet laskenut yksinkertaisesti väärin!

Tulee ettei olla oikeutettu tukeen? Sitä minäkin olen ihmetellyt kun mielestäni se summa joka meille jää on alle normin joka pitäisi jäädä.Siinä kyllä otetaan huomioon lapsilisäkin.

Vierailija
88/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee mitä muuta tahansa mutta älä opiskele sairaanhoitajaksi! Pätkä- ja silpputyötä naurettavalla palkalla, työajat hanurista ja vuorot painat syömättä ja pissaamatta. Potilaat ja omaiset pahimmillaan käy päälle tai uhkailee. Työyhteisössä nokitaan, kilpaillaan häijysti niistä silpputöistä ja vakipaikat ja päivätyöt varattu niille, jotka taitavimmin nuolevat tiedät kyllä mitä ja suostuvat työntekijän polkemiseen.

Samaa olen miettinyt ja olen jättämässä koko homman. Hoitajan työstä saa aina kuulla pelkää negatiivista. Toisaalta sosiaalialakaan ei kiinnosta, ehkä paras olisi jatkaa liiketalouden opintoja jos pääsisi suorittamaan ylempää amk tutkintoa.Kauppikseen tuskin pääsen... Työkokeilu olisi myös vaihtoehto, kun olen kuitenkin ollut työelämässä vuosia ja tutkintokin löytyy jos saisin sillä tavalla verkostoja... nyt en tunne ketään.

ap

Vierailija
89/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tää vieläkään täsmää. Jos saat peruspäivärahaa, niin miehen bruttotulojen täytyy olla melkein 4000 euroa, että pk-maksu olisi 270 euroa. Miksi miehellä jää vaan 2400 euroa käteen? Pitää tahallaan liian isoa veroprosenttia ja laittaa palautukset jonnekin jemmaan?

En tiedä en ole nähnyt hänen palkkakuittejaan. 

Minun mielestä isoin ongelmasi on miehesi. Ei kannusta opiskelemaan työllistävään ammattiin, ei ole valmis joustamaan, ei kerro tulojaan vaikka taloutenne on tiukilla, ei ilmeisesti koe perhettänne yksiköksi jonka eteen kaikki tekevät töitä PITKÄLLÄ tähtäimellä.

Ala opiskella, tarvitset hyvän ammatin.

No ei sh:n palkasta jää yh:nä käteen paljoa enempää kuin työttömänä kun laskee yhteen kaikki menot ja tulot.Rahan takia tuskin kukaan niitä töitä tekee.

Vierailija
90/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jäät ennemmin loppuelämäksesi työttömäksi elämään tukemattoman miehen rahoilla kuin yrität edes tehdä mitään tilanteesi parantamiseksi. Mitäs sitten, kun mies joka tapauksessa häipyy? Kuulostaa meinaan aika huonolta tuo teidän liittonne, kun mies pimittää rahojaan ja kieltää opiskelemasta. Eikö siitä muuten tule karenssia, jos jätät menemättä kouluun?

Vierailija
91/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivostuttaa APn kaltaiset ihmiset. Miten vaikea kysyä omalta puolisolta bruttovuosituloja... eihän kukaan aivoilla varustettu ihminen yhdistä elämäänsä ja talouttaan toisen ihmisen kanssa, tietämättä mitään tuloista, varallisuudesta tai mahdollisista veloista. Teillä on ikää 40 ja talous täysin retuperällä, kuka kieltäytyy työtarjouksesta ja ottaa ennemmin karenssia!?

APlla nyt kuitenkin on tutkinto ja työkokemusta (vaikka olisikin ollut toisessa maassa), niin kyllähän se työnantajan vaakakupissa painaa silti. Työmarkkinoilla olet yhtä pätevä hakija, kuin muutkin saman koulutuksen omaavat. Kannattaako vaihtaa täysin alaa, kun voit hyödyntää jo olemassa olevaa tutkintoasi ja opiskella itsesi parempaan asemaan.

Saamattomuus on asia erikseen. AP on ihminen joka ei ole viitsinyt ottaa asioista selvää ja hössöttää nyt mutunsa perusteella. Asioista saa selvää jos vaan viitsii, mutta sun asenteella syy löytyy kaikesta muusta paitsi omasta toiminnasta. Kannattaisiko katsoa peiliin... katso samalla myös puolisosi touhuihin, koko tarina on täysin naurettava.

Vierailija
92/92 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälä on kerrottu jo että miehen maksama elatustuki vähennetään tuloista kun hoitomaksu lasketaan.

Ja outoa että nyt et muka tiedäkään kuinka paljon miehesi tienaa, mutta silti olet pystynyt laskurilla laskemaan että hoitomaksu on 290e???

Olisko sen takia että mies on sanonut tienaavansa nettona n. 2400 :) Mistäs minä tiedän vaikka tienasi 5000 kk :)

ap

Jos tiedät vain että mies tienaa nettona 2400e, niin miten olet voinut käyttää päivähoitomaksulaskuria kun siihen täytyy laittaa bruttotulot?

Olet siis vain omasta päästäsi keksinyt tuon 290e ja keksit tehdä valitusketjun av:lle, täälä on jo moneen kertaan todettu että maksu ei mitenkään voi olla noin iso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan