Jatkan työttömänä lapsen kanssa kotona kun ei ole varaa päivähoitoon
Tuntuu todella ahdistavalta meidän tilanteemme. Mieheni on töissä ja hänen tulojensa takia lapsen päivähoito makaa n. 290 e kk, joten olen hoitanut 3 vuotiaamme kotona. Ei siis ole koskaan ollut hoidossa lyhyitä 2 tunnin kerhokertoja lukuunottamatta. Nyt pääsin opiskelemaan ammattikorkeakouluun, ja lapsi olisi laitettava hoitoon. Siihen ei ole kuitenkaan varaa, ellen saa omaehtoisen opiskelun tukea.... silloinkin meillä jää rahaa vain 700 e kk josta olisi maksettava kaikki. Olemme nyt jo eläneet kädestä suuhun vuosia suunnilleen tuolla summalla, kun olin ensin kotihoidontuella ja nyt työttömänä joten kaikki säästöt on käytetty, kaikesta karsittu ja kaikki mistä saa rahaa myyty.
Opinnot kestäisivät n. 2,5 vuotta mutta nyt näyttää etten voi ottaa paikkaa vastaan. Ala on sellainen jossa on myös harjoitteluita ja miehellä on viikonkin kestäviä työmatkoja joten hoitopaikka olisi välttämätön. En ymmärrä, miten meidän tuloillamme voi hoitomaksut olla noin korkeat.Ilman koulutusta en kuitenkaan saa töitä.
Kommentit (92)
Niin siis ap:n miehen bruttotulot ovat 3000€ ei 2400€ eli älkää nyt tuoko tähän ketjuun sitä paljon on hoitomaksu 2400€ bruttotuloilla koska se ei koske ap:ta. Ap:n hoitomaksu olisi 100€ tai 200€. 100€ pelkästään miehen tuloilla ja 200€ jos on yhteiset tulot 4000€ bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet tradenomiopintoihin käyttänyt kaikkea opintotukea. Sinulla on tukea yhteensä 64 tukikuukautta. Siitä vähennetetään ne, mitä olet jo käyttänyt. Luultavasti sinulla on vielä jäljellä jotain 25-30 tukikuukautta eli kolmeksi vuodeksi. Kirjauduppa kelan asiointipalveluun ja katso paljonko on kuukausia jäljellä.
Olen käyttänyt kuukaudet. Opinnot venyivät sairastumisen takia aikoinaan, 20 vuotta sitten. Se on katsottu moneen kertaan jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ap:n miehen bruttotulot ovat 3000€ ei 2400€ eli älkää nyt tuoko tähän ketjuun sitä paljon on hoitomaksu 2400€ bruttotuloilla koska se ei koske ap:ta. Ap:n hoitomaksu olisi 100€ tai 200€. 100€ pelkästään miehen tuloilla ja 200€ jos on yhteiset tulot 4000€ bruttona.
Jos saan omaehtoisen opintojen tuen tai pwruspäivärahaa kuten tähän asti hoitomaksu on tuo 270 e kk...nyt oli 3 kk karenssi ja olin ilman tuloja joten ei tietenkään olisi mennyt maksua niin paljon mutta kun saa työttömyyskorvausta on tulot se yhteensä 4000 bruttona suunnilleen.
Jos en saisi omaehtoisen opiskelun tukea ja tuloni olisivat 0 tottahan toki hoitomaksut olisivat alemmat. Puhun tilanteesta joka meillä on jos saan tuloja eli peruspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisitte varmaan 5-7 tunnin päivällä tai jopa alle 5 tuntia voisi olla mahdollinen, jos miehesi pystyy yhtään vaikuttamaan työaikoihin. Maksu olisi silloin Helsingin laskurin mukaan 128 euroa.
Ja jos et saa tuloja yhtään maksu on 5 tunnin päivästä 71,63 euroa ja 5-7 tuntia 95,50 euroa. Teille jäisi 885 euroa ruokaa, vaatteisiin jne. Ei paljon, mutta kyllähän tuota nyt ainakin kannattaisi yrittää.
Ei kun... teille jäisi 1300€ ruokaan vaatteisiin jne... jos ja kun haette toimeentulotukea. Se kun kuuluu kaikille se minimitoimeentulotuki myös opiskelijoille ja työssäkäyville ei vain työttömille....
Ja jos opintolainaa ei ole mahdollista saada sitä ei lasketa tietenkään tuloksi toimeentulotukea laskettaessa eli on oikeus kuitenkin toimeentulotukeen.
Olen laskenut useasti ettemee saa toimeentulotukea!Nyt olemme 3 kk eläneet miehen tuloilla. Ei saa, laskurin mukaan.
Hoitomaksuun otetaan huomioon miehen ja mun tulot yhteensä, tietenkin mun tuloilla se olisi varmaan sen 0 euroa...
No lasketaan, jos teillä olisi vain miehen tulot 3000€ niin teidän tulot on nettona 2400€ niinkuin jossain mainitsit. Tuohon päälle vielä lapsilisä niin 2500€ nettona. Kun tehdään toimeentulotukilaskelmaa palkkatuloista miehen tuloista vähennetään 150€ eli tuloina on paperilla vain 2250€ plus lapsilisä eli yht. 2350€. Siitä vähennetään teidän vuokra ja sähkö n. 950€/kk, elarit 200€, työssäkäyntikulut 120€ ja päivähoitomaksu 100€ (päivähoitomaksu olisi tuota luokkaa jos tuloina vain miehen tulot) eli teille jäisi 980€. Koska toimeentulotuen perusosa on n. 1200€ kolmihenkiselle perheelle se tarkoittaa että saatte erotuksena toimeentulotukea 1200-980= 220€. Eli tiedän tulot olisi oikeasti 2500€ nettotulot plus toimeentulotuki 220€ eli n. 2700€. Siitä kun maksatte nuo kulut vuokra, sähkö elarit, päivähoito ja työssäkäyntikulut yht. 1370€ niin teille jää elämiseen 1330€.
Eli kyllä noilla tuloilla teillä olisi oikeus toimeentulotukeen jos siis tulosi ovat nolla. Jotain on nyt pielessä kertomuksessasi?
Laskin Helsngin kaupungin sosiaalitoimen laskurilla, emmekä saa tukea sen mukaan! Moneen kertaan laskettu!Laskelmaan otetaan huomioon myös lomarahat jotka olen arvioinut olevan n. 50 e kk (en tiedä tarkaa summaa kun mies saa kerran vuodessa)
Ompas sulla viisaita neuvojia.
Taitavat olla niitä naisia jotka ovat laittaneet ukon vaihtoon jos sen varat ei ole riittäny omaan opiskeluun ja matkusteluun.
Ei mullakaan ollut varaa opiskella.
Toimeentulotukea ei saa jos toinen työssä,omistaa auton/asunnon.Asumistukea ei saa jos tulot yli 1200.
Äitini on ainoa meitä rahallisesti auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa nettona n. 2400 e kk josta maksaa elatusmaksua n. 200 e kk. Itse saan nettona peruspäivärahaa n. 650 e kk ja vuokra n. 900 e kk (tämä on kaupungin vuokra-asunto joten halvin vaihtoehto täällä Helsingissä). Kyllä vaan tulee tuo päivähoitomaksuksi meille... nyt minulla oli karenssi 3 kk kun kieltäydyin tuon samaisen päivähoito- ongelman takia eräästä kolmivuirotyöstä ja miehellä oli 3 pitkää työmatkaa syksyllä emmekä saaneet vuorohoitopaikkaa. Silti tuli 3 kk karenssi joten olemme nyt 3,5 kk eläneet tonnilla kuussa. Hyvinhän se riittää mutta kun olemme jo yli 3 vuotta tuolla summalla eläneet tuntuu että ei enää jaksaisi, kun tuntuu että kaikesta joutuu säästämään.
Lisäksi jos ja kun mies joutuu työmatkalle ja itsellä vaikka harjoittelua samaan aikaan, miten ihmeessä järjestän hoidon silloin... no omaa tyhmyyttä että hain opiskelemaan, mutta kun töitä ei saa ilman uudelleenkouluttaumista. Toimistotyöt joita olen tehnyt aiemmin ovat kiven alla joten nyt hain ja pääsin sairaanhoitajaksi.
Itse saan hoitomaksuksi 2400 e/kk tuloilla 27.41 euroa kuukaudessa.
http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/paivahoito-ja-koulutus/paivahoito/pai…
Olin nyt karenssissa 3 kk joten ilman tuloja, jos en saa tukea opintoihin niin ama tilanne edessä. Jos saan peruspäivärahaa 650 ekk on hoitomaksu suurempi totta kai. Mutta se on ihan sama jankata, mies ei suostu elättämään koko perhettä enää yksinään omilla tuloillaan joten en voi opintoja ilman tuen myöntämistä aloittaa. Ymmärrän häntä kun nyt 3,5 vuotta olen käytännössä ollut ilman tuloja.Haluaa rahaa säästöönkin ei ole kiva käydä töissä ja elättää yksinään perhettä.
On vissiin aika isot menot sitten. Miehen tulot oli 2600 ennen veroja ja mulla omaehtoisen opiskelun tuki, niin hoitomaksu oli 210e. Ihan hyvin pärjättiin ja siedettävästi vielä sittenkin kun omaehtoisen opiskelun tuki loppui ja seuraavat kaksi vuotta sain opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisitte varmaan 5-7 tunnin päivällä tai jopa alle 5 tuntia voisi olla mahdollinen, jos miehesi pystyy yhtään vaikuttamaan työaikoihin. Maksu olisi silloin Helsingin laskurin mukaan 128 euroa.
En tiedä, miehen työmatkaan menee 1 tunti suuntaansa samoin omaan opiskelupaikkaani. Joustava työaika eli 08-10 välissä pitäisi mennä töihin, mutta kun oma opiskelupaikka on aika kaukana (80 km suuntaansa) ja olen julkisten varassa (ei ole autoa) niin aika epävarmaa on se haku iltapäivällä.Jos juna olisi myöhössä tms...
Mies ei halua että menisin opiskelemaan joten en usko hänen joustavan omista menoistaan. Jos joku eroa väläyttelee niin sitten ei olisi sitä vähäistäkään apua kuin nyt ja olisi ainakin opiskelusuunnitelmat unohdettava.
En tajua, mies ei kannusta ettekä pysty suunnittelemaan perheen tulevaisuutta yhdessä. Miten uskallat itsesi ja lapsesi laskea sen varaan, että olet vailla työllistävää tutkintoa etkä pysty elättämään (nyt tai ikinä?) edes itseäsi? Jäätkö eläkkeelle 45-vuotiaana, miten? Ajattele hiukan pidemmälle kuin ensi viikolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle kun lähtee opiskelemaan, niin lähes satavarmasti myönnetään työttömyystuki opiskeluun.
Onko ap edes selvittänyt asiaa?
Ja tuo hoitomaksusta valittaminen on täyttä paskaa.
Mä olen ollut jo melko alusta asti varma että tämä on joku keksitty sepostus tai ainakin muunneltu. Miksi ei ap olisi selvittänyt voiko opiskella työttömyysturvalla kun varmaan tiedosti mitä se taloudellisesti merkitsee? Ja hoitomaksut mitä ap ilmoittaa ei vain täsmää mitenkään.
Mutta ihmettelen myös sitä ap:n kommenttia että hän ei voisi myöskään saada opintorahaa koska on jo suorittanut yhden tutkinnon opintorahalla. Muistan että tällaisesta rajoituksesta on ollut puhetta mutta onko se edes vielä ollut voimassa. Tietääkseni useat ovat opiskelleet parikin tutkintoa ihan opintorahalla?
No ei ole keksitty sepostus edelleen on hoitomaksut tuo jos saan peruspäivärahan. Nyt kun ei ole ollut tuloja ei olisi hoitomaksu ollut kuin mitätön summa tai jos en saa peruspäivärahaa opintoihin. En jaksa enää jankata samaa asiaa, no ehkä oli epäselvästi sanottu aloituksessa, jos en saisi mitään tuloja opintoihin eläisimme taas kaikki 3 miehen palkalla eikä se enää käy. Toimeentulotukea tai asumistukea emme saa, silloin olisi hoitomaksu muutaman kympin mutta eläisimme pelkillä miehen tuloilla, itsellä ei olisi mitään rahaa tilillä koskaan. En jaksa enää elää niin, nyt tämä 3,5kk karenssi oli jo helvettiä kun ei ollut muita tuloja kuin lapsilisä.
Opintotukikk on käytetty jo 20 vuotta sitten ja opintolainat maksettu takaisin.
Vierailija kirjoitti:
On vissiin aika isot menot sitten. Miehen tulot oli 2600 ennen veroja ja mulla omaehtoisen opiskelun tuki, niin hoitomaksu oli 210e. Ihan hyvin pärjättiin ja siedettävästi vielä sittenkin kun omaehtoisen opiskelun tuki loppui ja seuraavat kaksi vuotta sain opintotukea.
Maksoiko miehesi elareita 200 e? Ja meillä korkeampi hoitomaksu edelleenj a tämä 3,5 vuoden kotonaolo ennen tuota tulotonta kautta rassaa kun kaikki säästöt käytetty ja myyty mikä voitu. Ja edelleen en saa enää opintotukea.
Ei tää vieläkään täsmää. Jos saat peruspäivärahaa, niin miehen bruttotulojen täytyy olla melkein 4000 euroa, että pk-maksu olisi 270 euroa. Miksi miehellä jää vaan 2400 euroa käteen? Pitää tahallaan liian isoa veroprosenttia ja laittaa palautukset jonnekin jemmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miehen työmatkaan menee 1 tunti suuntaansa samoin omaan opiskelupaikkaani. Joustava työaika eli 08-10 välissä pitäisi mennä töihin, mutta kun oma opiskelupaikka on aika kaukana (80 km suuntaansa) ja olen julkisten varassa (ei ole autoa) niin aika epävarmaa on se haku iltapäivällä.Jos juna olisi myöhössä tms...
Mies ei halua että menisin opiskelemaan joten en usko hänen joustavan omista menoistaan. Jos joku eroa väläyttelee niin sitten ei olisi sitä vähäistäkään apua kuin nyt ja olisi ainakin opiskelusuunnitelmat unohdettava.
En tajua, mies ei kannusta ettekä pysty suunnittelemaan perheen tulevaisuutta yhdessä. Miten uskallat itsesi ja lapsesi laskea sen varaan, että olet vailla työllistävää tutkintoa etkä pysty elättämään (nyt tai ikinä?) edes itseäsi? Jäätkö eläkkeelle 45-vuotiaana, miten? Ajattele hiukan pidemmälle kuin ensi viikolle!
Tuo tutkinto on liian pitkä tässä tilanteessa tajusin sen nyt. Parempi ratkaisu opiskella jotain vaikka oppisopimuksella. Sinänsä oli hyötyä tästä keskustelusta että tajusin asian.
Vierailija kirjoitti:
Ei tää vieläkään täsmää. Jos saat peruspäivärahaa, niin miehen bruttotulojen täytyy olla melkein 4000 euroa, että pk-maksu olisi 270 euroa. Miksi miehellä jää vaan 2400 euroa käteen? Pitää tahallaan liian isoa veroprosenttia ja laittaa palautukset jonnekin jemmaan?
En tiedä en ole nähnyt hänen palkkakuittejaan.
Miksi hakeudut hoitoalalle jos vuorotyö ei käy? Päivätyöt on hoitsuilla sen verran harvassa, että en laskisi sen varaan. En halua masentaa, mutta jos et lähde opiskelemaan, voit saada toisenkin karenssin ja se voikin olla jo työssäolovelvoitteen sisältävä eli nollatuloa pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoiko miehesi elareita 200 e? Ja meillä korkeampi hoitomaksu edelleenj a tämä 3,5 vuoden kotonaolo ennen tuota tulotonta kautta rassaa kun kaikki säästöt käytetty ja myyty mikä voitu. Ja edelleen en saa enää opintotukea.
Ei maksanut elareita. Itse maksoin auton osamaksua, korkeita vakuutuksia ja 120km/päivä bensoja. Mulla oli ennen opiskelua 4 vuotta kotona oloa lapsen kanssa, eli ei säästöjä ja kaikki myyty mitä voitu. Omaehtoisen opiskelun tukea saat vaikka et saisikaan opintotukea. Sitä saa maksimissaan 2vuotta. Jos opintosi kestävät 2,5 vuotta, voit etsiä vikalle puolelle vuodelle työpaikan tai säästää pikkuhiljaa, koska ainakin minusta omaehtoisen opiskelun tuki oli aika hyvä summa kaikkien bensakulujen jälkeenkin, maksoin silloin vanhaa opintolainaakin pois monta tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle kun lähtee opiskelemaan, niin lähes satavarmasti myönnetään työttömyystuki opiskeluun.
Onko ap edes selvittänyt asiaa?
Ja tuo hoitomaksusta valittaminen on täyttä paskaa.
Mä olen ollut jo melko alusta asti varma että tämä on joku keksitty sepostus tai ainakin muunneltu. Miksi ei ap olisi selvittänyt voiko opiskella työttömyysturvalla kun varmaan tiedosti mitä se taloudellisesti merkitsee? Ja hoitomaksut mitä ap ilmoittaa ei vain täsmää mitenkään.
Mutta ihmettelen myös sitä ap:n kommenttia että hän ei voisi myöskään saada opintorahaa koska on jo suorittanut yhden tutkinnon opintorahalla. Muistan että tällaisesta rajoituksesta on ollut puhetta mutta onko se edes vielä ollut voimassa. Tietääkseni useat ovat opiskelleet parikin tutkintoa ihan opintorahalla?
Ihmettelin samaa. Mä opiskelen kolmatta tutkintoa ja saan kelan opintorahan. Aikaisemmat tutkinnot1990 - luvulta.
Tosi pieni se on, mutta jotain kuitenkin. Olen 48v.
Täälä on kerrottu jo että miehen maksama elatustuki vähennetään tuloista kun hoitomaksu lasketaan.
Ja outoa että nyt et muka tiedäkään kuinka paljon miehesi tienaa, mutta silti olet pystynyt laskurilla laskemaan että hoitomaksu on 290e???
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö. On varaa tuohon päivähoitomaksuun kun menet ensin ihan tavallisesti töihin. Itse teen keikkaa, joten kuussa tulee noita vapaapäiviäkin jolloin hoitomaksut pienenevät. Vapaa päiviä tulee myös opiskelijalle- missään koulussa ei ole enää opetusta joka päivä 8-16 vaan todella paljon itsenäistä opiskelua . Tällöin voit pitää lapsen kotona ja tehdä koulutyösi iltasin ja viikonlopuisin.
Päivähoitomaksumme ovat todella pienet. Lapsi saa päivähoidossa aamupalan , ruuan ja lounaan , kai lapsesi syöisi nämä ateriat kotomakin? Oletko laskenut paljonka näihin aterioihin kotona lapsellesi kulutat ja mikä jää päivähoidon osuudeksi per päivä?
Tiedätkö, että ammattikorkeakoulussa opetus on vain hyvin pieni osa opiskelusta. Kirjallisia töitä, ryhmätöitä ja harjoitteluja on runsaasti ja varsinkin harjoittelut saattavat olla kaukanakin kotoa. Ei siinä kuule pidetä vapaapäiviä lapsen kanssa kotona, kuten kuvittelet (vastaus edellä). Olen itse valmistunut amk:sta ja voin sanoa, että lapseni olivat sen ajan vieraan hoidossa ja muistelevat nyt, miten äiti vain "vilahti" kotona. En osaa antaa sinulle muuta neuvoa kuin, että helppoa se ei tule olemaan. Onko sinulla niin paljon opiskelumotivaatiota ko. alalle, että jaksat sen kaiken. Voiko miehesi auttaa minkä verran kotitöissä?
Vierailija kirjoitti:
minkä linjan Amksta valmistuu 2,5 vuodessa ?
Mistä tahansa, jos kursseja järjestetään tarpeeksi tiuhaan, niitä saa soviteltua lukujärjestykseensä ja ylempien ryhmien kursseilla on tilaa. Nimimerkillä kolme vuotta meni vain siksi, että paria haluamaani kurssia järjestettiin vain joka toinen vuosi ja ennen niitä piti olla peruskurssit suoritettu.
Tuskin olet tradenomiopintoihin käyttänyt kaikkea opintotukea. Sinulla on tukea yhteensä 64 tukikuukautta. Siitä vähennetetään ne, mitä olet jo käyttänyt. Luultavasti sinulla on vielä jäljellä jotain 25-30 tukikuukautta eli kolmeksi vuodeksi. Kirjauduppa kelan asiointipalveluun ja katso paljonko on kuukausia jäljellä.