Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät asuu turhan hienosti

Vierailija
28.11.2016 |

Me muut pienituloiset joudumme asumaan hyvin vaatimattomasti esim puulla lämmitettävä talo ja kaivosta kannettava vesi. Kuitenkin itse maksamme ilman asumistukea, asuntolainan ja asumisen kulut. Sen sijaan työtön asuu lämpimästi kerrostaloasunnossa jonka vuokrasta suurimman osan maksaa yhteiskunta. Missä mättää?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jään työttömäksi, en todellakaan muuta siitä syystä pois lämpimästä ja kauniista kodistani, jonka omistan. 

Toivottavasti tähän saadaan pian muutos. Omistusasunto on realisoitavaa omaisuutta ja ennen kuin mitään tukia maksetaan pitää tällainen omaisuus muuttaa rahaksi. Ei valtiolla ole velvollisuutta tukea millään lailla isojen omaisuuksien haltijoita.

Vierailija
22/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuletko kun paukuttelen juuri nytkin henkseleitä. Täällä vuokrakerrostaloyksiössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muut pienituloiset joudumme asumaan hyvin vaatimattomasti esim puulla lämmitettävä talo ja kaivosta kannettava vesi. Kuitenkin itse maksamme ilman asumistukea, asuntolainan ja asumisen kulut. Sen sijaan työtön asuu lämpimästi kerrostaloasunnossa jonka vuokrasta suurimman osan maksaa yhteiskunta. Missä mättää?

Itse olet suuressa viisaudessasi mennyt ostamaan lainalla jonkun lahon alkeellisen rohjakkeen. Syyttömiä me muut siihen olemme. Olisit voinut ostaa kiltisti samalla rahalla kerrostalo-osakkeen, jolloin ei tarvitsi lämmittää puulla ja vesi tulee hanasta.

Vierailija
24/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Eikä koske vain asumista, vaan elintasoa ylesemminkin. 

Täysin tukien varassa elävä parin lapsen yh elää ehdottomasti paremmin kuin pienellä palkalla sinnittelevä vastaavassa tilanteessa oleva perheellinen. 

Usein toimeetulotuesta puhuttaessa otetaan huomioon vain perusosat, jotka vaikuttavat pieniltä. Kuitenkin esim. me saamme harkinnanvaraisena lasten harrastusmaksut, lukiokirjat, välttämättömiksi katsottavat laitteet ja huonekalut. 

Lisäksi voimassaolevalla tt-tukipäätöksellä saa ainakin meidän seurakunnassamme diakonia-avun. Lapsille on tulossa joululahjat sieltä ja saan myös ruokaostoksiin jouluksi kaksi 70 euron kuponkia. 

Lomailuun täyshoidollakin on mahdollisuus ainakin joka toinen vuosi. Ei voi puhua leveästä elämästä, mutta täysin ihmisarvoisesta kuitenkin. 

No ei pidä paikkaansa. Itse olin vielä vuosi sitten työtön.

Nyt minulla on pienipalkkainen työ ja asumistuki tippui huimat 70e, käteen jäävät tulot on 600e enemmän kuin työttönä ollessa. Kyllä elän nyt huomattavasti leveämmin kuin työttömänä.

Vierailija
25/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. Kannattaako syyttä työttömiä ihmisiä järjestelmästä, jota he eivät ole tehneet? Kannattaisiko kritiikki suunnata päättäjiin, eli kansanedustajiin,jne. Kuka on vastuussa työttömyys- ja sosiaaliturvajärjestelmästä Suomessa? Eduskunta! Lainsäätäjät.

Tietenkin pistää vihaksi, kun itse raataa työssä, maksaa boheemi-hippi-luomutaloa ja katsoo vierestä, kun työtön asuu kunnan vuokrakämpässä, lämpimässä asunnossa. Luulen, että sinua riepoo pahiten kotinne kylmä vesi. Voisiko sille asialle pikaisesti tehdä jotain? Tarttua härkää sarvista ja ryhtyä korjaamaan tilanne. Kyse on kuitenkin pienestä käytännön työstä, joka on helposti ratkaistavissa. Mikäli varat eivät riitä, voi kyllä kysellä apua sos.toimistosta tai asumistukiasiantuntijalta. Neuvoja saa ainakin, ellei taloudellista tukea. Onko mahdollista pankin kanssa neuvotella?

Vierailija
26/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla joku outo käsitys, että suurin osa työttömistä olisi pitkäaikaistyöttömiä? Vai oikeastiko meinaat, että kun minä olin viime vuonna 3 kk työttömänä ja siskoni toissa vuonna 6 kk työttömänä, niin meidän olisi pitänyt siksi aikaa muuttaa kerrostalosta jonnekin vajaan? Mikä logiikka sulla on? Molemmat ollaan oltu tuon jälkeen taas töissä jo aika pitkään.

Oikeasti, nää työttömyyskeskustelut antaa teistä aika urpon kuvan. Ei pitkäaikaistyöttömyys ole mikään normi, onneksi, ainakaan vielä. Ja se työttömäksi jääminen joksikin aikaa ei kyllä ole ihmisen oma vika, vaan sopimusten määräaikaisuuden vika, projektitöiden vika.

Vierailija
27/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä duunarien työttömiä kohtaan tuntema suunnaton kateus on jotain niin huvittavaa, että mä nautin ajatellessani miten ne nytkin naama väärällä ja perse ruvella raataa töissään ja ajattelee katkerasti miten tänäänkin elättävät jotain lähiön työtöntä tiinaa tai teppoa :D

Vierailija
28/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ihan oikeasti ajatusta, vaikka itsekin olen tällainen sospummi. Asia ei kuitenkaan mahda täällä ratketa, mutta voisi tehdä aloitteen hallitukseen. Juha Sipilälle. Juhaaaa!!!!!

Vierailija
29/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jään työttömäksi, en todellakaan muuta siitä syystä pois lämpimästä ja kauniista kodistani, jonka omistan. 

Toivottavasti tähän saadaan pian muutos. Omistusasunto on realisoitavaa omaisuutta ja ennen kuin mitään tukia maksetaan pitää tällainen omaisuus muuttaa rahaksi. Ei valtiolla ole velvollisuutta tukea millään lailla isojen omaisuuksien haltijoita.

Yhteiskunnallisesti täysin käsittämätön päätös. Romuttaisi omistusasuntomarkkinat täysin ja nostaisi kaikkien vuokria. Lisäksi pankkien lainakorkoja olisi nostettava muiden luottojen osalta kun kukaan ei enää ottaisi asuntolainaa. Lisäksi vääristäisi asumista niin että Hesassa olisi ihan helvetin kallista ja siellä ei asuttaisi. Hmm mistä ne verotulot sinne tulisi? Voi voi. Vaatia voi vaikka mitä mutta älyllä

Vierailija
30/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvan maksimiasumistuki keskikokoisessa kaupungissa kuten Kuopiossa 328,80 € riippumatta asunnon koosta. Eipä Kuopiossa ja monessa muussakaan kaupungissa ole juuri asuntoja alle 500 euron ja niitäkin riittää hyvin harvoille.  Monessa pienemmässä kaupungissa maksimituki on vielä pienempi eikä työmahdollisuuksista tietoakaan.  Vuokran päälle tulee yleensä vielä vesimaksu ja sähkö. Siihen puhelin. ym. pakolliset menot, niin eipä paljon ruokaan rahaa jää, varsinkaan jos on työmarkkinatuella tai orjatöissä.

Vierailija
31/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työn kierto olisi loistava suunnitelma suomessa eli vaikka jonkin kunnan ja valtion töissä olisi kiertävät työlistat eli henkilö olisi töissä kolme vuotta ja työttömänä samoin kolme ja toki voisi hakea muualle töihin tuona aikana jos haluaa, sitten sen työttömän työllistyneen tilalle tulisi kolmen vuoden päästä joku toinen työtön. Tämä systeemi voisi auttaa kovasti moneen työttömille katkeraan mieleen kun itsekin pääsisi osalliseksi siitä ihanuudesta säännöllisesti ja työtöntä auttaisi jaksamaan kun tietäisi milloin viimeistään työttömyys taas loppuu. Reilua ja tasapuolista osallistumista.

Vierailija
32/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa voit itse vaikuttaa siihen, miten lämmintä talossa on. Kerrostalovuokralainen on näiden suhteen aika voimaton: jos talvipakkasten aikana lämmöt tippuvat liian matalalle, niin siitä voi toki valittaa isännöitsijälle, mutta sen enempää ei voi tehdä. (Sivumennen sanottuna, en muuten tiennytkään, että nykypäivän Suomessa joku asuu vielä niin alkeellisissa oloissa, että vesi pitää hakea kaivosta.)

Vierailija
33/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt pitää jo sähköt ja vesikin ottaa pois työttömiltä?? Mitähän vielä? ;D

äänestysoikeus veke niin sitten alkais olla jollain tahoilla joulumieli ?

Vierailija
34/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuvan maksimiasumistuki keskikokoisessa kaupungissa kuten Kuopiossa 328,80 € riippumatta asunnon koosta. Eipä Kuopiossa ja monessa muussakaan kaupungissa ole juuri asuntoja alle 500 euron ja niitäkin riittää hyvin harvoille.  Monessa pienemmässä kaupungissa maksimituki on vielä pienempi eikä työmahdollisuuksista tietoakaan.  Vuokran päälle tulee yleensä vielä vesimaksu ja sähkö. Siihen puhelin. ym. pakolliset menot, niin eipä paljon ruokaan rahaa jää, varsinkaan jos on työmarkkinatuella tai orjatöissä.

No jos on työmarkkinatuella (se pienin työttömyysetuus) niin käteen jää yksinasuvalla helposti 485,50 €. Se kun on minimitoimeentulotuen raja, jonka sossu maksaa vuokran omavastuun yms. päälle. Siis kaikki tulot (työmarkkinatuki, asumistuki) ja menot (esim. vuokra) lasketaan ja sossu huolehtii siitä, että vuokran, terveydenhuoltomenojen, sähkölaskun, vesilaskun ja kotivakuutuksen jälkeen ihmiselle jää tuo 485,50 käyttöönsä. Sen lisäksi voi hakea harkinnanvaraista tukea esim. yksittäisiin isompiin hankintoihin, joita myönnetään siis harkinnanvaraisesti. Esim. pesukone, jos taloyhtiössä ei ole pesukonetta, sänky, kuntosalikortti, tai vaikka puolen vuoden bussilippu jos käy vaikkapa jossain AA-ryhmässä tms.

Vierailija
35/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kiinnittänyt tähän samaan asumisen tasoon huomiota. Töissäkäyvät yhden tai kahden lapsen yksinhuoltajat asuvat pikkukaksioissa, yhden lapsen pitkäaikaistyöttömät asuvat isohkoissa kolmioissa. 

Yksinäiset työssäkäyvät asuvat pikkuyksiöissä, pitkäaikaistyöttömät isoissa 60 neliön kaksioissa. 

Näin ainakin meidän isohkossa taloyhtiössä.

Vierailija
36/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän varsinainen valopää olet. Ongelmasi ei siis ole pienituloinen työ tai työttömyys tai muiden työttömyys vaan väärä päätös hankkia talo joka ei mene kaupaksi. Ehdotatko siis että vaihtaisit jonkun työttömän sinne tilallesi vai mikä oli toivomasi ratkaisu asiaan?

Vierailija
37/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Eikä koske vain asumista, vaan elintasoa ylesemminkin. 

Täysin tukien varassa elävä parin lapsen yh elää ehdottomasti paremmin kuin pienellä palkalla sinnittelevä vastaavassa tilanteessa oleva perheellinen. 

Usein toimeetulotuesta puhuttaessa otetaan huomioon vain perusosat, jotka vaikuttavat pieniltä. Kuitenkin esim. me saamme harkinnanvaraisena lasten harrastusmaksut, lukiokirjat, välttämättömiksi katsottavat laitteet ja huonekalut. 

Lisäksi voimassaolevalla tt-tukipäätöksellä saa ainakin meidän seurakunnassamme diakonia-avun. Lapsille on tulossa joululahjat sieltä ja saan myös ruokaostoksiin jouluksi kaksi 70 euron kuponkia. 

Lomailuun täyshoidollakin on mahdollisuus ainakin joka toinen vuosi. Ei voi puhua leveästä elämästä, mutta täysin ihmisarvoisesta kuitenkin. 

Mielestäni mikään ei estä pienituloista työssäkäyvää perheellistä hakemasta tt-tukea. Nettotulojahan siinä kysellään, jos jäävät alle normin saa erotuksen. Ja harkinnanvaraista voi tietenkin pyytää, ei se ole laillista evätä tukia työssäkäynnin perusteella.

Vierailija
38/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin moni työtön ei ole niin urpo kuin ap. Ei ole varaa tehdä 80000 euron heräteostoksia. Kuulostaa myös että aplla on jonkinlaisia puutteita elämänhallinnassa ja suunnittelussa, kun pitää kaivosta nostaa jäätä ja sulattaa vedeksi sekä istua kylmässä torpassa monta vuotta.

Vuokralle pääsee kuka vaan, mikä apta estää?

Vierailija
39/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah tätä kateutta. On se kiva kun yhteiskunnan "heikoimmat" on saatu usutettua toistensa kurkkuihin kiinni samalla kun eliitti porsastelee omissa palatseissaan.

Tämä onnistuu svain iksi kun 80 prossaa kansalaisista on alkuperäisen kommentoijan kaltaisia --puupäitä.

Vierailija
40/50 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai sitten ap on kateellinen työttömille. Jättäydy itse työttömäksi ja ota selvää mitä luksusta tää on.

Nimim valmistuin ammattiin keväällä, sen jälkeen määräaikainen työsoppari 3kk ajan ja nyt työttömänä kuntouttavassa työtoiminnassa koska mielenterveys ei oo erityisen hyvällä mallilla. Avomies opiskelee itselleen ammattia, valmistuu ensi vuoden syksyllä. Asutaan kerrostaloyksiössä (33m2) ilman asumistukea.

Meillä on asiat vielä siinä mielessä hyvin, että ei olla pitkäaikaistyöttömiä tai lähellä eläkeikää. Sääliksi käy niitä jotka pitkäaikaisen työttömyyden vuoksi saa paljon (turhaa) vihaa niskaansa.

Elämäntapa-sossupummit mua kyllä ottaa päähän. Jos on työkykyinen ja on mahdollista saada työpaikka (mikä ei ole helppoa nykymaailmassa!) mutta jättäytyy sossun varaan kotiin makaamaan sohvalle kaljan, tupakan ja pilven kanssa niin... Noh, en pidä sitä tekeviä ihmisiä kovin suuressa arvossa. Ja tällaiset ihmiset aiheuttaa sitä vihaa niille "paremmille" työttömille kun porukka yleistää kaikki työttömät tähän sossupummeiluun...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi