Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni selittelee lihomistaan lasten saannilla?

28.11.2016 |

"Minäkin olen pyöreä, ja häpeän sitä hieman. Pienten lasten äitinä olen nyt vain sattunut lihomaan ja karistelen kiloja hiljakseen pois"

http://www.hs.fi/m/mielipide/a1480131754493?ref=hs-mob-etusivu-popular-…

Tämä on aika yleinen kommentti, että selitellään omaa lihomistaan lapsilla. Kertokaa mullekin, että miten se äitiys lihottaa? Aika paljon on kuitenkin hoikkiakin äitejä.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta jäi joka synnytyksellä vauvakilot Jorviin, mutta imetysaikana (1 v per lapsi) lihoin noin 7 kg per lapsi. Jos banttasin, maidon tulo loppui kuin seinään. Kun lapset syntyivät lähekkäin, ne kilot juuttui päälle. Sitten tuli kaikenlaista vastoinkäymistä, läheisten sairastamista, kuolemaa, hometaloja sun muuta, oma ulkonäkö ei todellakaan tuntunut tärkeältä. Olis kai pitänyt.

Vierailija
62/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lihonut liikkumattomuuden takia. Ihmetttelen näitä äitiyden aiheuttamia lihomisia.

Ai, etkö ole osannut päätellä, että se äitiys voi rajoittaa sitä liikkumattomuutta? No nyt sinun ei tarvitse enää ihmetellä.

Kyllä äitikin voi liikkua, etenkin jos on eka lapsi kyseessä.

Vanhempainvapaalla oli niin tylsää, että vaunulenkkeilin 10-20km lenkkejä useita kertoja viikossa.

Ei sen vauvan kanssa ole pakko istua vain kotona mättäämässä ruokaa naamaan.

Hyvä että sun vauva viihtyi vaunuissa :) meillä jäi esikoisen kohdalla vaunut käyttämättä kun hän huusi kurkkusuorana kun laittoi vaunuihin. Et se siitä ihanasta vauva-ajasta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kilot tulleet pikkuhiljaa. Kolmesta lapsesta jäänyt pari kiloa kustakin. Tähän päälle muutama kilo lisää ja kymmenen kilon lihominen valmis! Nykyään mitat 170/70 :(

Puolustaudun sillä, että oikeasti se liikunta jäi kolmen lapsen jälkeen. Etenkin kun mies ei ole innokas vahtimaan lapsia.

Vierailija
64/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä selitykset "no se liikunta jäi lasten saannin jälkeen, herkut maistui, tuli sairauttakin.." tarkoittavat "olen laiska ja nyt voin lihoa, koska syyn voin vierittää lasten niskaan." Oma äitini aina sanoi "sinustakin tulee sitten kun lapsia saat, odotas vaan!" no odotan yhä kun lapset on jo tehty? Koska minäkin lihon? Koska?

Vierailija
65/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään! Mulla ainakin on ollut "ruuhkavuosina" niin kiire etten ole ehtinyt syömään mitään turhia välipaloja (miten edes lapsilta salaa pystytään?). Samaa itsetehtyä kotiruokaa on syöty kuin lapsetkin (ja samaan aikaan), ulkona oltu paljon ja perässä juostu. Ehkä oli hyvä ettei siihen aikaan ollut älypuhelimia ja netflixiä....?

Raskaudet on tuoneet 3,5-10 kiloa painoa, eli vain sen verran mitä normisyömisellä kuuluukin. Tuo pienin määrä johtuu siitä kun viimeisen kanssa oli niin kova närästys etten viimeisinä viikkoina syönyt juuri mitään. Ja  kaikki on lähtenyt pois viimeistään 2kk synnytyksestä.

normipainoinen 4:n äiti

Raskaudessa KUULUU tulla n 10 kg painoa. Se kertyy mm. vauvasta, lapsivedestä, istukasta, lisäverestä. Jos sinulle on tullut vain vauvan paino (3,5kg), olet laihtunut omasta painostasi rajusti, mikä voi olla sikiölle haitallista. En ainakaan kehuskelisi asialla. Kannattaa ehkä tarkistaa omaa kehonkuvaa.

Raskauden aikana ei tarvitse tulla kuin max 8-10 kg. Näin ainakin opetettiin siihen aikaan kun nuo lapseni tein. Kuten kerroin 4. kerralla olin sairas enkä pystynyt syömään. Siis laihduin omasta painostani, en laihduttanut lasta. Hän oli normaalin kokoinen. Lapsi ottaa kyllä sen mitä tarvitsee!

Sitähän aloittaja sanoi, että n 10 kiloa, joten miksi intän vastaan vaikka olet samaa mieltä? Hauska tyyppi olet. :D Olen itse terkka ja voin kyllä sanoa, että tuo 8-10 kg on minimimäärä, ei maksimi. Jokainen voi todeta asian laskemalla lisääntyväb veren määrän, istukan painon, lapsivedenn määrän, lapsen painon jne. 

Jos tuota määrää ei tule, on äiti laihtunut. Näitäkin naisia valitettavasti näkee, joille painontarkkailu on siinä määrin sairaalloista, että 3 kiloa merkitsee enemmän kuin oma lapsi. Se tekee itselleni aina pahaa.. :/

Toivon, että tulevat äidit ymmärtäisivät että raskausaikana laihduttaminen on vauvalle vaarallista, ei niinkään energian vuoksi, kuten ylläkin sanotaan, että "vauva ottaa omansa", vaan laihtumisen detox-vaikutuksen ja myrkkyjen sekä metallien liukenemisen vuoksi. 

Lisäksi laihduttaja ei välttämättä syö monipuolisesti. Sikiöllekin laaturavinto tekee hyvää. Alkoholi muuten menee lapselle samaten kuin syömäsi perunalaatikko, joten jos et anna vastasyntyneelle puolta lasia viiniä tuttipullossa, niin älä myöskään napanuoran kautta. 

Syyllistätkö raskausdiabeetikkoäitejäkin, jotka nimenomaan eivät saa lihoa raskauden aikana? Kumpi siinä on haitallisempaa: äiti "laihtuu", kun paino ei nouse vai verensokerin heittely? Raskausdiabeetikkoja syyllistetään muutenkin, niin nyt syyllistät, kun eivät liho.

66/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin laihduin pienemmäksi lasten saannin jälkeen, kuin mitä lähtöpaino oli. Imetin molempia 8kk ja se jos mikä oli kropalle kuluttavaa. Pitää muistaa vain vähentää ruokailutottumukset yhteen, kun lapsi syntynyt. Liian usein vain kuulee sitä selittelyä raskauskiloista, samalla kun äiti vetää munkkia naamaan.

Vierailija
67/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä selitykset "no se liikunta jäi lasten saannin jälkeen, herkut maistui, tuli sairauttakin.." tarkoittavat "olen laiska ja nyt voin lihoa, koska syyn voin vierittää lasten niskaan." Oma äitini aina sanoi "sinustakin tulee sitten kun lapsia saat, odotas vaan!" no odotan yhä kun lapset on jo tehty? Koska minäkin lihon? Koska?

Se on sinun häpeäsi, jollet liho. Pyöreä nainen on aina kaunis, luuviulu kitkerä ja kateellinen muille. Mutta eihän kaikkien tarvitse ollakaan näyttäviä ja kauniita, siispä tyydy osaasi!

Vierailija
68/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas täällä tämä syömishäiriöinen kirjoittelee. Mitä pirua sinulle kuuluu, milloin muut lihovat, raskausaikana, jälkeen vai ei milloinkaan. Pidä huoli vain omasta kehonkuvastasi ja ihaile sitä aamusta iltaan, niinhän Narkissonkin teki lähteen peilikuvasta. Siitä saimmekin käsitteen narsisti, joka sopii myös sinuun tuon toisia halveksivan asenteesi takia.

Vierailija
69/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fäti on jäte kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se lihominen tapahtui siinä lasten saannin yhteydessä?

T. Lapseton

Niin siinä käy mutta ne kilot saa pois aika helposti.

Jos vaikka 60 prosenttia saa ne pois helposti ja 40 prosentista puolet taistelee ne pois, jää edelleen 20 prosenttia lihoneita. Kivitetäänkö heidät yhdessä?

Sopii se ja kuulostaa hyvältä :)

Kuka mätisäkkejä jäisi suremaan ? Ei kukaan :D

Harmi kun olet syntynyt 70 vuotta liian myöhään. Kaltaisellasi olisi ollut oiva työ keskitysleirillä. Siellä olisit sheivaillut naisien ja itkevien lapsien päät kaljuiksi ennen kaasutukseen menoa. Vääränlaisia kun olivat he eikä heitäkään kukaan kaipaa, olisit sanonut. 

Hyi, toivottavasti tämä herätti. 

Totta. Ap:ssä on selvästi natsiainesta!

Vierailija
70/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lihonut liikkumattomuuden takia. Ihmetttelen näitä äitiyden aiheuttamia lihomisia.

Ai, etkö ole osannut päätellä, että se äitiys voi rajoittaa sitä liikkumattomuutta? No nyt sinun ei tarvitse enää ihmetellä.

Kyllä äitikin voi liikkua, etenkin jos on eka lapsi kyseessä.

Vanhempainvapaalla oli niin tylsää, että vaunulenkkeilin 10-20km lenkkejä useita kertoja viikossa.

Ei sen vauvan kanssa ole pakko istua vain kotona mättäämässä ruokaa naamaan.

Hyvä että sun vauva viihtyi vaunuissa :) meillä jäi esikoisen kohdalla vaunut käyttämättä kun hän huusi kurkkusuorana kun laittoi vaunuihin. Et se siitä ihanasta vauva-ajasta :D

Minäkin esikoisen aikaan kävelin vaunujen kanssa ja ihmettelin, miten ne muka muut ei voi, kun käyttävät tekosyynä, että vauva huutaa vaunuissa. Kaikki vauvathan rakastavat vaunuissa nukkumista.

Kunnes syntyi toinen poika, joka ulvoi vaunuissa kuin pistettynä :D

Toisen kanssa ei sitten käveltykään pitkiä vaunulenkkejä

Vierailija
71/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöset alotukset vois kivittää pois täältä. Ihmisiä ja raskauksia on erilaisia. Vittu te ämmät ootte julmia toisia kohtaan.

Tämä aloittaja on luonnehäiriöinen tai sitten hänellä päässä heittää. Kirjoittelee täällä, kun ei pääse hoitoon. Jättäkäämme hänet omaan arvoonsa ilkeilemään, jos se tuottaa hänelle tyydytystä. Hyvin onneton ihminen on!

Vierailija
72/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpaillaan, kilpaillaan. Minä olen laihin ja teen kalleimman ja hienoimman puuhapussin joulukalenteriksi ja jouluun puuhaan lasten kanssa puntit jaloissa mäenlaskussa kaakaomuki toisessa kourassa ja olen varma, että kaikki kadehtii minua, kun olen niin tehokas äiti. Niin ja miehellekin tietenkin ehdin pukeutua nätiksi aina ja sheivata karvat ja antaa iltaisin pitkiä rakastelutuokioita supistellen alapäälihaksia, että mies saa nautintonsa.

Meidän perhe voi kaikkein parhaiten kaikista perheistä

Vierailija
73/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

paksupirkko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas täällä tämä syömishäiriöinen kirjoittelee. Mitä pirua sinulle kuuluu, milloin muut lihovat, raskausaikana, jälkeen vai ei milloinkaan. Pidä huoli vain omasta kehonkuvastasi ja ihaile sitä aamusta iltaan, niinhän Narkissonkin teki lähteen peilikuvasta. Siitä saimmekin käsitteen narsisti, joka sopii myös sinuun tuon toisia halveksivan asenteesi takia.

Eikö ketjussa ollut puhe lihomisesta?? Ja jo on kummaksi mennyt jos normaalipainoinen ja terve ihminen on narsisti? :D en ole söpöa, vai mikä hänen nikkinsä nykyään onkaan. Olen ihan normaali mitoissa oleva ihminen, jonka paino nousi 10kg raskauksissa, mutta laski samoihin mittoihin synnytyksen jälkeen. Oikeasti, laihduta jos kilosi ovat sinulle noin arka paikka!

Vierailija
74/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja varmaan tarkoitti, että raskaus ja lapset eivät tuo mukanaan silkkaa läskiä. Painoa toki tulee raskauden aikana, mutta jos sä kulutat sen minkä syöt, et liho. Raskaus ei ole mikään maaginen läskintuoja.

Toki raskaus aiheuttaa mielitekoja, voi olla kipuja, jolloin ei voi liikkua, ja sitä kautta paino nousee lihomisen (saa enemmän energiaa kuin kuluttaa) takia, ei sen takia, että vauva kasvaa kohdussa. Ihmisissä on eroja, ja yhdelle laihtuminen on vaikeampaa kuin toiselle, mutta periaate on sama. Loppujen lopuksi lihominen ja laihtuminen on itsestä kiinni, vaikka onkin helppo piiloutua tekosyiden taakse.

Mulle tuli raskauksien aikana painoa 11kg ja 7kg, mutta se ei ollut läskiä. En lihonut, painoni vain nousi niin kuin kuuluu.

Vierailija
75/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään! Mulla ainakin on ollut "ruuhkavuosina" niin kiire etten ole ehtinyt syömään mitään turhia välipaloja (miten edes lapsilta salaa pystytään?). Samaa itsetehtyä kotiruokaa on syöty kuin lapsetkin (ja samaan aikaan), ulkona oltu paljon ja perässä juostu. Ehkä oli hyvä ettei siihen aikaan ollut älypuhelimia ja netflixiä....?

Raskaudet on tuoneet 3,5-10 kiloa painoa, eli vain sen verran mitä normisyömisellä kuuluukin. Tuo pienin määrä johtuu siitä kun viimeisen kanssa oli niin kova närästys etten viimeisinä viikkoina syönyt juuri mitään. Ja  kaikki on lähtenyt pois viimeistään 2kk synnytyksestä.

Raskaudessa KUULUU tulla n 10 kg painoa. Se kertyy mm. vauvasta, lapsivedestä, istukasta, lisäverestä. Jos sinulle on tullut vain vauvan paino (3,5kg), olet laihtunut omasta painostasi rajusti, mikä voi olla sikiölle haitallista. En ainakaan kehuskelisi asialla. Kannattaa ehkä tarkistaa omaa kehonkuvaa.

Raskauden aikana ei tarvitse tulla kuin max 8-10 kg. Näin ainakin opetettiin siihen aikaan kun nuo lapseni tein. Kuten kerroin 4. kerralla olin sairas enkä pystynyt syömään. Siis laihduin omasta painostani, en laihduttanut lasta. Hän oli normaalin kokoinen. Lapsi ottaa kyllä sen mitä tarvitsee!

Sitähän aloittaja sanoi, että n 10 kiloa, joten miksi intän vastaan vaikka olet samaa mieltä? Hauska tyyppi olet. :D Olen itse terkka ja voin kyllä sanoa, että tuo 8-10 kg on minimimäärä, ei maksimi. Jokainen voi todeta asian laskemalla lisääntyväb veren määrän, istukan painon, lapsivedenn määrän, lapsen painon jne. 

Jos tuota määrää ei tule, on äiti laihtunut. Näitäkin naisia valitettavasti näkee, joille painontarkkailu on siinä määrin sairaalloista, että 3 kiloa merkitsee enemmän kuin oma lapsi. Se tekee itselleni aina pahaa.. :/

Toivon, että tulevat äidit ymmärtäisivät että raskausaikana laihduttaminen on vauvalle vaarallista, ei niinkään energian vuoksi, kuten ylläkin sanotaan, että "vauva ottaa omansa", vaan laihtumisen detox-vaikutuksen ja myrkkyjen sekä metallien liukenemisen vuoksi. 

Lisäksi laihduttaja ei välttämättä syö monipuolisesti. Sikiöllekin laaturavinto tekee hyvää. Alkoholi muuten menee lapselle samaten kuin syömäsi perunalaatikko, joten jos et anna vastasyntyneelle puolta lasia viiniä tuttipullossa, niin älä myöskään napanuoran kautta. 

Väännän nyt vielä viimeisen kerran rautalangasta - en ole koskaan elämässäni laihduttanut. En raskausaikana, en sen jälkeen enkä ennen sitä.

Lapsi = 3kg, istukka = 500g, verimäärän lisäys n 2kg, lapsivettä vähän = 1kg. Yhteensä 6kg 500g joten olen ollut ihan oikeissa mitoissa raskauden aikana viimeistä lukuunottamatta - silloinkin todellisuudessa painoa tuli 5,5 kg mutta synnytyksen jälkeen painoin 2kg vähemmän kuin ennen raskautta. Ja edelleenkin refluksin takia, ei laihdutuksen tms. Olen aina syönyt hyvin, monipuolisesti ja terveellisesti (aina tehty ruoka itse joten tiedän mitä syön) joten laadusta ei liene valittamista. Alkoholia en ole juonut raskausaikana tippaakaan, nyt vanhemmiten kun 3/4 lapsesta on aikuisia saatan ottaa lasillisen viiniä ruuan kanssa. Että se siitä lapsen juottamisesta...

Vierailija
76/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista selityksistä huolimatta ihmetyttää miten ennenvanhaan (esim 50v sitten) kun äidit joutuivat töihin 2kk synnytyksen jälkeen vaikka vauva kuinka valvotti ja huusi kaikki yöt, piti tehdä pitkä työpäivä ja vielä kotona hommat ilman osallistuvaa isää (nämä olivat harvinaisia) ja silti olivat hoikkia? Mun lapsuudessa ehkä 1/50 mamma oli vähän pyöreä (siis n 160cm/65-70kg), lihavia ei lainkaan.

Olikohan naiset silloin jotenkin reippaampia ja jaksavampia? Syötiin mitä tehtiin, lapset pyöri jaloissa, koti tuli hoidettua, yöt valvottiin, työ oli raskaampaa fyysisesti kuin nykyään eikä nämä silti vaikuttaneet painoon....

Olisko vain selittelyä omille kiloille?

t 33 vuotta uneton alunperin lapsen takia ja silti normaalipainoinen.

Vierailija
77/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen normaalipainoinen neljän äiti myös, sillä erolla että olen jokaisessa raskaudessa vetänyt painoa päälle +20kg. Loppuraskaudessa näytin aina plussapallolta. Kilot lähtivät imetyksen myötä aina 6kk-1v raskauden jälkeen. Nyt nuorin on 1v ja painan 52kg. Mutta kyllä syytän raskauksia kiloista, sillä mikään elintavoissa ei muuten muuttunut, ei lihomis- eikä laihtumisvaiheessa. Kas kummaa kun meitä ihmisiä onkin erilaisia!

Ymmärsit aloituksen väärin. Nyt ei puhuttu raskauskiloista vaan niistä mitkä jää pysyvästi raskauksien jälkeen ja joita pidetään "hyväksyttynä" syynä olla lihava. 52 kiloinen ei ole.

Aloitus meni näin: lihoin raskauden aikana, KARISTAN vähitellen kilot!

Eikö tuo ole normi? Ja kun katsoo kansaa niin nuorena ollaan hoikempia ja vähitellen rupsahtaa. Tottakai raskaus on riski mutta kyllä mä väitän että valtaosa laihtuu ok mittoihin ja veltostuu kun tulee menopaussi.

Ihmettelen lähinnä: miksi synnyttämättömät nuoret ovat pulleita ja mikä vaivaa keski-ikäistä miestä joka ei synnytä?

Vierailija
78/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisissä viesteissä niitä selityksiä tuli.

Vierailija
79/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ennen ollut perushoikka, enkä ole raskauksistakaan juuri lihonut - lähinnä saanut vaan sen painon, mikä tulee vauvasta & vauvan härpäkkeistä, lisääntynestä verestä & turvotuksesta - ne ovat vauvan saannin ja imetyksen myötä haihtuneet.

No, mutta lihoin kuitenkin. Nimittäin vauvavuodet kotona olen mättänyt herkkua herkun perään ja lihonut siitä. Hyi helkutti minun olematonta itsekuria. Lapsia en kiloistani syytä.

Vierailija
80/95 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista selityksistä huolimatta ihmetyttää miten ennenvanhaan (esim 50v sitten) kun äidit joutuivat töihin 2kk synnytyksen jälkeen vaikka vauva kuinka valvotti ja huusi kaikki yöt, piti tehdä pitkä työpäivä ja vielä kotona hommat ilman osallistuvaa isää (nämä olivat harvinaisia) ja silti olivat hoikkia? Mun lapsuudessa ehkä 1/50 mamma oli vähän pyöreä (siis n 160cm/65-70kg), lihavia ei lainkaan.

Olikohan naiset silloin jotenkin reippaampia ja jaksavampia? Syötiin mitä tehtiin, lapset pyöri jaloissa, koti tuli hoidettua, yöt valvottiin, työ oli raskaampaa fyysisesti kuin nykyään eikä nämä silti vaikuttaneet painoon....

Olisko vain selittelyä omille kiloille?

t 33 vuotta uneton alunperin lapsen takia ja silti normaalipainoinen.

Todellakin! Kun mammat palasi synnytyksen jälkeen muutaman kuukauden jälkeen pellolle niin ravinto oli heikkoa ravintoarvoiltaan (sama mitä roskaruoka nykyään), lapsikuolemat oli korkealla. Lapsia myös syntyi useampi naiselle, joka lisäksi imetti lapsen.

Miehet eivät tyypillisesti hoitaneet lapsia, heitä hoiti joko isommat lapset tai mummot pihapiirissä.

Kyllä läskiksi päätyy jokainen joka syö enemmän mitä kuluttaa. Ihminen on eläin, jonka tarkoitus on syödä kun mahdollista. Jos ei katso mitä syö (kalorit) niin siitä metsästäjä - keräilijä ihmisestä muuttuu pullukka.

Raskautta voi lisäksi haitata naisen pahoinvointi, mieliteot, väsymys. Kun on mieli maassa, moni syö herkkuja.

Se on minusta häiritsevää miten toisaalta naisen päälle tästä tulee paineita ja jälkeen kerran sosiaalinen media nostaa esiin ne naiset jotka ovat päinvastoin mallinmitoissa jo synnäriltä lähtiessä. Koska kyllä se raskaus myös kuuluu olla osa naisen kroppaa ja on normaalia että paikat roikkuu ja vuotaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi