Miksi niin moni selittelee lihomistaan lasten saannilla?
"Minäkin olen pyöreä, ja häpeän sitä hieman. Pienten lasten äitinä olen nyt vain sattunut lihomaan ja karistelen kiloja hiljakseen pois"
http://www.hs.fi/m/mielipide/a1480131754493?ref=hs-mob-etusivu-popular-…
Tämä on aika yleinen kommentti, että selitellään omaa lihomistaan lapsilla. Kertokaa mullekin, että miten se äitiys lihottaa? Aika paljon on kuitenkin hoikkiakin äitejä.
Kommentit (95)
No jos se lihominen tapahtui siinä lasten saannin yhteydessä?
T. Lapseton
no varmaan se, että raskaus tuo monelle mukanaan liikakiloja. Ihan sitä varten, että raskaudessa näin on tarkoituskin tapahtua. lisäksi on vaikeampi urheilla (loppuraskaus ja synnytyksestä toipuminen, myöhemmin lapsen/lasten hoitojärjestelyt). Myös univaje ja muuttunut hormonitoiminta vaikuttaa.
Mutta tyypillistähän on, että jollain niitä kiloja selitellään. Niin tekevät lapsettomatkin.
Evoluutiobiologian kannalta: odottavan kuuluu lihoa, koska hänelle täytyy kertyä riittävästi varatavintoa, jolla ruokkia vauva eli tuottaa maitoa, jos nälänhätä yllättää. (Tämä ei ole vitsi)
Nyt kun nälänhätä ei ole näköpiirissä ja ruokaa on tarjolla enemmän ja parempaa kuin koskaan, naisen ruumis yhä muistaa luolamiesajan ja keräää sitä vararavintoa, eikä hankkiudu siitä samalla lailla eroon kuin silloin kun todella osan aikaa vuotta oli niukka ravinto.
Suomalaisten geenien valikoituma sukupolvien saatossa on myös luonut tällaisen tukevahkon kansakunnan - osa vuodesta kun oli ankaraa ja kärsittiin vilua ja nälkää niin rotevammat nyt vaan selviytyi paremmin.
Ja sitten me nykyään vaan ollaan kovia syömään ja huonoja liikkumaan :(
Ei mitenkään! Mulla ainakin on ollut "ruuhkavuosina" niin kiire etten ole ehtinyt syömään mitään turhia välipaloja (miten edes lapsilta salaa pystytään?). Samaa itsetehtyä kotiruokaa on syöty kuin lapsetkin (ja samaan aikaan), ulkona oltu paljon ja perässä juostu. Ehkä oli hyvä ettei siihen aikaan ollut älypuhelimia ja netflixiä....?
Raskaudet on tuoneet 3,5-10 kiloa painoa, eli vain sen verran mitä normisyömisellä kuuluukin. Tuo pienin määrä johtuu siitä kun viimeisen kanssa oli niin kova närästys etten viimeisinä viikkoina syönyt juuri mitään. Ja kaikki on lähtenyt pois viimeistään 2kk synnytyksestä.
normipainoinen 4:n äiti
Miksi ap tekee tällaisen aloituksen? Mitä haluat sanoa? Että nainen olisi lihonut ilman lapsiakin vai että paska äiti, kun ei osannut pitää itseään kuosissa?
Vierailija kirjoitti:
T. Lapseton
Niin siinä käy mutta ne kilot saa pois aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään! Mulla ainakin on ollut "ruuhkavuosina" niin kiire etten ole ehtinyt syömään mitään turhia välipaloja (miten edes lapsilta salaa pystytään?). Samaa itsetehtyä kotiruokaa on syöty kuin lapsetkin (ja samaan aikaan), ulkona oltu paljon ja perässä juostu. Ehkä oli hyvä ettei siihen aikaan ollut älypuhelimia ja netflixiä....?
Raskaudet on tuoneet 3,5-10 kiloa painoa, eli vain sen verran mitä normisyömisellä kuuluukin. Tuo pienin määrä johtuu siitä kun viimeisen kanssa oli niin kova närästys etten viimeisinä viikkoina syönyt juuri mitään. Ja kaikki on lähtenyt pois viimeistään 2kk synnytyksestä.
Mä olen normaalipainoinen neljän äiti myös, sillä erolla että olen jokaisessa raskaudessa vetänyt painoa päälle +20kg. Loppuraskaudessa näytin aina plussapallolta. Kilot lähtivät imetyksen myötä aina 6kk-1v raskauden jälkeen. Nyt nuorin on 1v ja painan 52kg. Mutta kyllä syytän raskauksia kiloista, sillä mikään elintavoissa ei muuten muuttunut, ei lihomis- eikä laihtumisvaiheessa. Kas kummaa kun meitä ihmisiä onkin erilaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lapseton
Niin siinä käy mutta ne kilot saa pois aika helposti.
Jos vaikka 60 prosenttia saa ne pois helposti ja 40 prosentista puolet taistelee ne pois, jää edelleen 20 prosenttia lihoneita. Kivitetäänkö heidät yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen normaalipainoinen neljän äiti myös, sillä erolla että olen jokaisessa raskaudessa vetänyt painoa päälle +20kg. Loppuraskaudessa näytin aina plussapallolta. Kilot lähtivät imetyksen myötä aina 6kk-1v raskauden jälkeen. Nyt nuorin on 1v ja painan 52kg. Mutta kyllä syytän raskauksia kiloista, sillä mikään elintavoissa ei muuten muuttunut, ei lihomis- eikä laihtumisvaiheessa. Kas kummaa kun meitä ihmisiä onkin erilaisia!
Tätä minäkin ap:ssa nauroin. Miten VOI OLLA erilaisia ihmisiä? Miten voi olla pitkiä ihmisiä kun on lyhyitäkin, miten voi olla blondeja kun on tummia, miten voi olla miehiä kun on naisiakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit aloituksen väärin. Nyt ei puhuttu raskauskiloista vaan niistä mitkä jää pysyvästi raskauksien jälkeen ja joita pidetään "hyväksyttynä" syynä olla lihava. 52 kiloinen ei ole.
Lihoin raskausaikana kuten tapoihin kuuluu. Ekasta lähti kaikki heti, tokasta jäi 4kg. Hirveän valvomisen jälkeen ja tokan itse lopettaman imetyksen jälkeen, ei kilot noin vain tippuneetkaan.
.
Tosin nyt lihoin vuodessa 6kg lisää. Toka on jo 4v. Ja tähän oli syynä kyllä ihan stressaava elämäntilanne. En jaksanut välittää mitä söin ym. Netflixeillä jne ei ole vaikutusta, vaikka joku ylempänä niin luulikin. Meillä ei moisia ole vaikka niitä nykyään onkin saatavilla.
.
Onneksi havahduin ajoissa tähän ja paino on jo tippunut pari kiloa. Yllättävän helposti ja huomaamattomasti sitä painoa vain voi kertyä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit aloituksen väärin. Nyt ei puhuttu raskauskiloista vaan niistä mitkä jää pysyvästi raskauksien jälkeen ja joita pidetään "hyväksyttynä" syynä olla lihava. 52 kiloinen ei ole.
Näin minä ymmärisin tämän. Muut vastaajista eivät ymmärtäneet.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lihonut liikkumattomuuden takia. Ihmetttelen näitä äitiyden aiheuttamia lihomisia.
Ai, etkö ole osannut päätellä, että se äitiys voi rajoittaa sitä liikkumattomuutta? No nyt sinun ei tarvitse enää ihmetellä.
Ne pursottaa rasvaa aina neuvolassa käynnin aikana ja synnytyslaitoksessa huumaavat niin ettei huomaa kun kaatavat pekonia joka reikään. Siitä se lihavuus johtuu. Sama homma kun neuvolassa käydään lapsen kanssa. Katsokaapa maita joissa ei ole noita palveluja, hoikkia naiset ovat. Se on miesten salaliitto, jonka tarkoitus on pitää naiset kotona lapsia hoitamassa!
Vierailija kirjoitti:
Raskaudessa KUULUU tulla n 10 kg painoa. Se kertyy mm. vauvasta, lapsivedestä, istukasta, lisäverestä. Jos sinulle on tullut vain vauvan paino (3,5kg), olet laihtunut omasta painostasi rajusti, mikä voi olla sikiölle haitallista. En ainakaan kehuskelisi asialla. Kannattaa ehkä tarkistaa omaa kehonkuvaa.
Jännä juttu, että kuitenkin aika yleinen ilmiö ja näin paljon väkeä, jotka eivät asiaa ymmärrä. Jos se on noin luonnonvastaista, luulisi, ettei tällaista ilmiöitä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lihonut liikkumattomuuden takia. Ihmetttelen näitä äitiyden aiheuttamia lihomisia.
Ai, etkö ole osannut päätellä, että se äitiys voi rajoittaa sitä liikkumattomuutta? No nyt sinun ei tarvitse enää ihmetellä.
Mua se ei rajoittanut. Kaikki raskauskilot lähti pois. Lihominen on tapahtunut vuosia myöhemmin.
Tuo hesarin mielipide oli ihan älytön. Tuollaisia puhutaan ystäville eikä kirjoiteta uutislehteen. Toki kirjoituksessa mainitut rouvat olivat huonokäytöksisiä idiootteja.
Ennen lasta olin todella urheilullinen ja hoikka. Nyt mulla on noin 5-6 kiloa ylimääräistä ja kyllä se on ihan lapsen "syy". Ensimmäisen vuoden nukuin max tunnin kerrallaan. Siinä tuli syötyä myös herkkuja, koska jotenkin päivistä oli selvittävä (myös eineksiä meni paljon, koska vauva ei "antanut" kokata). Vaunulenkillä kävin päivittäin, mutta muuten päivät olivat todella passiivisia (ei pienen vauvan perässä juosta :o). Nyt lapsi on jo isompi ja olen toki ottanut itseäni niskasta kiinni vain huomatakseni, ettei se paino enää putoakkaan noin vain. Nuorempana riitti kunhan vähän katsoi mitä söi ja hups paino putosi. Nyt syön todella kurinalaisesta ja paino vain jumittaa. Liikuntaa ehdin harrastaa pari kertaa viikossa, mutta silläkään ei tunnu olevan vaikutusta. Myönnän olin laiska äiti, kun en väsymykseni keskellä jaksanut panostaa ulkonäköön ja nyt olen sitten pullukka. Ilmeisesti minut saa nyt kivittää...