Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain työtarjouksen Helsingistä - EI KANNATA!

Vierailija
27.11.2016 |

Tilanne nyt:
Asun mukavasti maakuntakaupungissa, palkka työssä 2900e/kk brutto, asumismenot noin 500e/kk ja kuljen töihin kävellen tai pyörällä, koska asun keskustassa.

Viime viikolla minulle tarjottiin oman alan työtä Helsingistä. Palkka olisi 3200e eli hieman parempi, mutta mutta... Samantasoiset vuokra-asunnot pk-seudulla ovat vähintään 700e-800e /kk ja siihen päälle matkakortti 50e/kk. Työmatkoihin menisi joka päivä tunti, mikä on pois harrastuksista ja levosta. Korkeampi palkka ei kata kasvaneita kuluja. Helsingissä on muutenkin kalliimpi hintataso esimerkiksi ruoassa ja palveluissa.

Enpä taida ottaa työtä vastaan. Ei yksinkertaisesti kannata.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Samantasoiset vuokra-asunnot pk-seudulla ovat vähintään 700e-800e /kk", tuolla rahallahan siis saa juuri ja juuri jonkun hikisen yksiö kaukana lähiössä...eli et sä nyt niin kovin mukavasti siellä maakunnassakaan asu :P Mikä sai hakemaan työpaikka ja käymään haastatteluissa asti Helsingissä, jotain hyväähän siinä kai sitten on ...Ehkä jatkossa helpottaa työnantajaakin jos lyö sen palkkapyynnön tiedoksi siinä hakuvaiheessa eikä haaskaa resursseja  :)

No mulla ainakin on saunallinen vm. 2005 hyväkuntoinen ilmastoitu 34 neliön yksiö + autopaikka rauhallisessa talossa 3 km keskustasta ja 2 km työpaikalta, vuokra 520 euroa sisältäen veden, sähkö tulee vain päälle. 

Vierailija
22/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.

Kaikkea ei kannata laskea vain lyhytaikaisesti välittömien tulojen perusteella. Kysy itseltäsi, mitä työpaikanvaihdos tekisi uralle, olisiko mahdollista, että tulot nousisivat nopeammin uudessa paikassa?

Jos haluat edetä uralla, pääkaupunkiseudulla on todennäköisesti paremmin alasi töitä, joita hakea. Ehkä tuo sinulle tarjottu työkin olisi askel uralla?

Kukaan ei pakota Helsingissä asumaan tunnin työmatkan päässä. Kyllä täälläkin saa ihan itse päättää, minne asettuu. Ja siinä kannattaa huomioida sen työmatkan tekemisen metodi - esimerkiksi minä hain tietoisesti asunnon paikallisjunareitin varrelta niin, että pääsen sillä vartissa duuniin, päälle laskien 5 min kävelyä. Ei paha!

Toki jokainen päättää itse, mitä arvostaa. Minä arvostan täällä sitä, että on maan paras palvelutarjonta ja kulttuuritarjonta ja lentoyhteydet. Ja nyt kun lapseni ovat teinejä ja valitsevat lukiota ja opiskelupaikkaa, on aika iso plussa se, että voi kotoa käsin opiskella, ja tarjonta on maan laajin siinäkin.

Mutta jos viihdyt nykyisessä asuinpaikassasi, se on tietysti sillä selvä. Kysy vielä muulta perheeltä kumminkin, jos sinulla siis perhettä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioi myös veroprosenttisi nousu. Mulla nousi bruttopalkka melkein tonnin, käteen jää nyt noin 500e enemmän kuin aikaisemmin.

Ei mene noin. Nousee kyllä, mutta ei niin että saisi vähemmän. Kannattaa soittaa verotoimistoon ja pyytää että laskevat prosentin uudestaan. 

Ymmärrätköhän nyt oikein lukemaasi? Totta kai tuolle, jolle vastasit, tulee enemmän rahaa palkannousun myötä, mutta veroprosentin nousu vie ison osan korotuksesta. Hän siis sanoo, että käteen jää nyt noin 500 e ENEMMÄN (ei siis vähemmän, kuten sinä ehkä luulit lukeneesi) kuin aikaisemmin.

Vierailija
24/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm.

Kaikkea ei kannata laskea vain lyhytaikaisesti välittömien tulojen perusteella. Kysy itseltäsi, mitä työpaikanvaihdos tekisi uralle, olisiko mahdollista, että tulot nousisivat nopeammin uudessa paikassa?

Jos haluat edetä uralla, pääkaupunkiseudulla on todennäköisesti paremmin alasi töitä, joita hakea. Ehkä tuo sinulle tarjottu työkin olisi askel uralla?

Kukaan ei pakota Helsingissä asumaan tunnin työmatkan päässä. Kyllä täälläkin saa ihan itse päättää, minne asettuu. Ja siinä kannattaa huomioida sen työmatkan tekemisen metodi - esimerkiksi minä hain tietoisesti asunnon paikallisjunareitin varrelta niin, että pääsen sillä vartissa duuniin, päälle laskien 5 min kävelyä. Ei paha!

Toki jokainen päättää itse, mitä arvostaa. Minä arvostan täällä sitä, että on maan paras palvelutarjonta ja kulttuuritarjonta ja lentoyhteydet. Ja nyt kun lapseni ovat teinejä ja valitsevat lukiota ja opiskelupaikkaa, on aika iso plussa se, että voi kotoa käsin opiskella, ja tarjonta on maan laajin siinäkin.

Mutta jos viihdyt nykyisessä asuinpaikassasi, se on tietysti sillä selvä. Kysy vielä muulta perheeltä kumminkin, jos sinulla siis perhettä on.

Vihdoinkin järjen ääni. Tuli jo ketjusta vahvasti vaikutelma, etteipä tarvitse enää ihmetellä naisten alempaa palkkatasoa ja vaikeuksia tehdä uraa.

Vierailija
25/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä APtä ei ura kiinnosta ja on tyytyväinen asemaansa nyt. 

Itse haluaisin muutta PK-seudulla, mutten minkään uran takia.

Vierailija
26/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävelen töihin ja asun omassa lämpässä josta kulut 250 per kk. Helsingissä. Palkka oli alkuun 2000 ja risat, nyt 5250 per kk. Jos olisin ajatellut että ei kannata....

Vierailija
27/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Samantasoiset vuokra-asunnot pk-seudulla ovat vähintään 700e-800e /kk", tuolla rahallahan siis saa juuri ja juuri jonkun hikisen yksiö kaukana lähiössä...eli et sä nyt niin kovin mukavasti siellä maakunnassakaan asu :P Mikä sai hakemaan työpaikka ja käymään haastatteluissa asti Helsingissä, jotain hyväähän siinä kai sitten on ...Ehkä jatkossa helpottaa työnantajaakin jos lyö sen palkkapyynnön tiedoksi siinä hakuvaiheessa eikä haaskaa resursseja  :)

No mulla ainakin on saunallinen vm. 2005 hyväkuntoinen ilmastoitu 34 neliön yksiö + autopaikka rauhallisessa talossa 3 km keskustasta ja 2 km työpaikalta, vuokra 520 euroa sisältäen veden, sähkö tulee vain päälle. 

Taidat asua kaupunginasunnossa tai Y-säätiöllä. Tai sitten sulla on käynyt ihme ja oot löytänyt vuokranantajan, joka ei ole korottanut vuokraa viimeiseen 15 vuoteen. 

Vierailija
28/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustasta? Ilmastoitu?

Vierailija
29/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyellä tähtäimellä ei tosiaan varmaan kannata, mutta pidemmällä tähtäimellä ehkä. Saako maakuntakaupungista helposti töitä, jos työpaikkasi lakkautetaan tai tulee yt:t ja joudut lähtemään? Muutenkin uramahdollisuudet ovat Helsingissä todennäköisesti paremmat. Jos ei ole suuria määriä velkaa tai elätettäviä, 3200€/kk tulee Helsingissä ihan hyvin toimeen. Kulttuuri- ja harrastustarjontaa on paljon ja halpojakin vaihtoehtoja löytyy, esim. museoissa on usein ilmaisiltoja jne.  

Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta itse maakuntakeskuksesta Helsinkiin muuttaneena en huomaa, että täällä olisi _niin_ paljon kalliimpaa. Oikeastaan asuminen on ainoa, joka on huomattavasti kalliimpaa, ruoassa ja palveluissa en ole hintaeroa juuri huomannut. Ja sen asumisen hintaeronkin voi minimoida luopumalla turhista neliöistä. 

Vierailija
30/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne nyt:

Asun mukavasti maakuntakaupungissa, palkka työssä 2900e/kk brutto, asumismenot noin 500e/kk ja kuljen töihin kävellen tai pyörällä, koska asun keskustassa.

Viime viikolla minulle tarjottiin oman alan työtä Helsingistä. Palkka olisi 3200e eli hieman parempi, mutta mutta... Samantasoiset vuokra-asunnot pk-seudulla ovat vähintään 700e-800e /kk ja siihen päälle matkakortti 50e/kk. Työmatkoihin menisi joka päivä tunti, mikä on pois harrastuksista ja levosta. Korkeampi palkka ei kata kasvaneita kuluja. Helsingissä on muutenkin kalliimpi hintataso esimerkiksi ruoassa ja palveluissa.

Lidlissä on  samat hinnat koko  maassa. Kuka käskee käydä jossain K-marketissa.

Vierailija
31/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki nyt on muutenkin kaikista Suomen kaupungeista se persereikien persereikä, johon kukaan täysjärkinen ihminen ei vapaaehtoisesti muuta. Käy kyllä eräitä ystäviäni sääliksi, jotka ovat työn perässä sinne joutuneet täältä Varsinais-Suomesta lähtemään. Itse vaatisin ainakin triplapalkan, jos sinne täytyisi lähteä, sillä helvetissä asumisestakin pitää saada jonkinlainen haittakorvaus.

t: turkulainen

Ahaa. Turkulainen alemmuudentunne purkautuu tällä kertaa näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä