Reumaatikkoja paikalla?
Olen saanut diagnoosin määrittämätön reumasairaus. Tulehdusarvoni ovat vain viitteellisesti kohonneet, reumaverikokeet molemmat kuitenkin selvästi koholla, leukosyytit hieman koholla ja senkka hiukan koholla. Tiedän, että diagnoosissa voi mennä aikaa, mutta mikä selittää selkäkivun, olkakivun, kantapääkivun, käsien puutumisen, jalkojen särkemisen ja voimattomuuden, selän naksumisen ja lukemattomat muut paikalliset oireet..?
Fibromyalgiaa epäilen, mutta nostaako se reumatekijää veressä? Suvussamme esiintyy runsaasti niin perinteistä nivelreumaa kuin harvinaisempaa sidekudossairauttakin. Lisäksi lantiossa on kulumaa.
Kiitos jos jaatte omia kokemuksianne reumasta.
Kommentit (38)
Minulla oireena aamujäykkyys sängystä ylös noustessa. Jäykkyys helpottaa päivän mittaan. Välillä on lonkat kipeät. Joskus toisessa polvessa kipua. Jalkapohjat myös kävellessä aristavat. Toinen kämmen niin arka ettei paistinpannua tahdo pystyä nostamaan. Kerran oli olkapää niin kipeä vuoden että kävin fys.terapiassa. Uimalla parani.
Voisiko olla reumaa?Tulehduskipulääkkeet auttaa, mutta ne ei sovi vatsalleni ja parasetamolistakin maksa-arvo hieman nousee.
Voisin käydä yksityisessä labrassa otattamassa verikokeet. Mitä kokeita pitäisi ottaa? C-terveyteen pääsee ilman lääkärin lähetettä. Joskus aikanaan kuulin, että jalapöydän rtgstä näkyisi ensimmäiset muutokset reumasta. Hoidin vähän aikaa reumapolia n. 20v sitten, Eli tietoni ei ole tätä päivää.
Voisiko minulla olla reuma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, saa nähdä. Mulla epäily ja verikoe tulossa, otetaan myös ultraa. Laitoin verikokeet samalle päivälle, niin voin koko päivän keskittyä tutkimuksiin. Oireet on hyvin samanlaisia kuin sinulla puutumisia myöten ja sukurasite myös. Mulla on toisessa nilkassa lähes jatkuva tulehdus päällä. Nyt on olkapää ollut muutaman kuukauden aika kipeä. Myös lapsellani, joka on jo täysi-ikäinen, on ihan todettu nivelreuma. Hänellä se ilmenee jaloissa ja joskus olkapäässä. Selkeästi rasituksesta tulee oireita enemmän. Suurin ongelma hänellä on toistuvat iriitit. Minulla on kulumia polvissa ja nilkassa nivelrikko. Melkoinen nakse itsestänikin kuuluu. Saliharjoittelu pienillä painoilla tekee mulle hyvää. Suuria painoja ei voi haaveillakaan.
Toistuvat iriitit. Onko selkärankareuma myös diagnosoitu?
Ei mut on tiedossa, että tuo vaara on suuri. Hänellä on polikäynti vuoden alussa taas tulossa, ja äskettäin otettiin verikokeita. Mutta selkä ei ole ainakaan vielä vaivannut. Hänellä on onneksi lahjoja alalle, missä reuma ei pahemmin vaivaa, ja mitä myös opiskelee, mutta jos tuo selkä alkaa vaivata, se on pahempi juttu.
Miksi reumatekijät veressä kohoavat jos reumalääkäri kerta on sitä mieltä ettei ole reumaa. Siis mikä muu nostaa molempia reumaverikokeita useilla kymmenillä?
Hohhoijaa. Upitusta ja arvailuja. Onpas hyödyllinen ketju. Ootteleppa lääkärin diagnoosia ja lopeta nettitohtorointi. Tästä ei ole mitään hyötyä, Up ap.
Reumaatikot on hankalia ihmisiä. Mistä johtuu? Aina valittavat. Eivät tähänkään ketjuun viitsi vastata.
Reumaatikon tunnistaa jo ulkonäöstä. Ikäviä lääkkeitä.
Hei, reumataudit ovat erittäin monimutoisia ja hankalia diagnosoida. Ja koska reumataudit ovat pohjimmiltaan autoimmuunitauteja, niin yhden taudin saaminen altistaa muillekin. Kun oireet ovat pahat, voikin olla että on pari kolmekin diagnoosia alla.
Monet reumataudit myös kehittyvät hitaasti, joten ongelma ei ole lääkärien taitamattomuus vaan se, että oireet eivät vielä ole kehittynneet niin pitkälle, että täyttävät diagnostiset kriteerit.
Mutta kannattaa siis aina käydä hakemassa diagnoosia ja hoitosuosituksia ensin reumatologilta vaikka muuten asioisi terveysasemalle tai työterveyslääkärillä.
---
Ap:n oireet voivat viitata moneen tautiin. Ehkäpä kumminkin sidekudostaudit, jos arvata pitäisi.
Mutta kuten joku sanoi se ei sulje pois fibroa.
Ja jos on peritty kudosantigeeni HLA-B27 niin reumatyypinen oireilu ja reuma-arvojen kevyet nousut ovat yleisiä, vaikkei spesifistä diagnoosia voitaisi tehdä.
Mulla itselläni on kanssa vielä vaiheessa oleva diagnoosi tuohon sidekudostautiin mutta myös fibro ja tod.näk. myös tuo kudosantigeeni. Nuo naksumiset ovat niitä tulehtuneita jänteitä, mulla liittyneet sidekudosoireiluun. Monihan luulee virheellisesti että ovat nivelten naksumista.
Selkäranka- ja nivelreuman oireissa tulehdus on nivelissä, sidekudostaudeissa taas jänteissä, lihaskalvoissa yms. ja fibrossa ei ole havaittavaa tulehdusta, mutta kipuoireita on pehmytkudoksissa.
Fibromyalgiadiagnoosia ei siis voida tehdä jos on reuma-arvot ja tulehdusarvot koholla, koska se viittaisi enemmän muihin sairauksiin.
Lisäksi on Lymen tauti, jossa voi olla osittain samantyyppisiä oireita kuin näissä, ja pari muutakin reuma/autoimmuunisyndrooma.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Upitusta ja arvailuja. Onpas hyödyllinen ketju. Ootteleppa lääkärin diagnoosia ja lopeta nettitohtorointi. Tästä ei ole mitään hyötyä, Up ap.
Uppaus ei ole käsialaani.
Ap
Itselläni on Sjögrenin syndrooma ja kuivuusoireiden lisäksi myös niveloireita ja tukirangan oirehdintaa löytyy. Selkärangassa naksuu ja jatkuva jumitus etenkin yläselässä. Hyvin monimuotoiset oireet, jatkuvasti jotain kremppaa jossain.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on Sjögrenin syndrooma ja kuivuusoireiden lisäksi myös niveloireita ja tukirangan oirehdintaa löytyy. Selkärangassa naksuu ja jatkuva jumitus etenkin yläselässä. Hyvin monimuotoiset oireet, jatkuvasti jotain kremppaa jossain.
Näkyykö SS jossakin kokeessa. Silmien kuivuutta voi tutkia shirmerintestillä. Entä muuta?
Vierailija kirjoitti:
PMinulla myös SS. Silmät ja suu kuivaa, kohdunkaula ärtynyt kroonisesti ja kipeä. Lihaskalvot, jänteet ja rustot kipeät. Lisäksi kolmoishermopäänsärkyä. Kortisoni auttaa kuureissa ja oxiklorin menee jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö SS jossakin kokeessa. Silmien kuivuutta voi tutkia shirmerintestillä. Entä muuta?
Kai se jossain tumavasta-aineissa paljastuu. Lisäksi reumaverikokeet ovat yleensä koholla.
Toistuvat iriitit. Onko selkärankareuma myös diagnosoitu?