Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaivana hankala ummetus!?

11.03.2006 |

Itse todella kärsin ummetuksesta,joka on alkanut nyt raskauden aikana. Ruokavaliosta, kuiduista ja vedesta ei todellakaan ole mitään hyötyä. Juustoa otan hyvin harvoin, banania en lainkaan jne. Nämä jutut on siis hallinnassa.

Olen käyttänyt duphalacia HYVIN KORKEILLA annoksilla (30ml + 15 ml)sekä agiocuria VIELÄ KORKEAMMILLA annoksilla. Viimeisin kokeilu oli movicol, jota otin 5 pussia, tuloksetta. Olen joutunut toimittamaan vatsani jo 2kk, sillä muutoin ei tule edes pierua ulos...

Onko siis kellään ollut tai on tällä hetkellä vastaavaa? Mistä olette saaneet apua??? Oletteko kokeilleet laxoperonia? Itse kokeilen tuota viimeisempenä, sillä siitähän ei ole paluuta taaksepäin. Toisaalta se lisäisi suolen peristaltiikkaan, minkä juuri arvelen tällä hetkellä olevan nolla luokkaa itselläi.Tuntuu että lähtee järki, turvotuksia kerää ja henkeä ahdistaa.

Pikkumiina 30+

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin Movicolia ja Laxoberonia ei saisi käyttää raskauden aikana.

Sinuna ostaisin kyllä kaupasta luumuja, tuoreta tai kuivattuja ja söisin niitä todella paljon. Itselläni oli ainoastaan alkuraskaudessa hieman ummetusta ja se hoitui nestemäärän lisäämisellä.

Ja vaikka luulee syövänsä paljon kuitua, niin aina voi syödä enemmän. Aamupuuro leseiden ja marjojen kanssa on ainakin kunnon kuitupaukku.

Ummetus on kyllä erittäin ikävä vaiva. Toivottavasti keksit jotain.

Tytteli-83 rv 26+3

Vierailija
2/17 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktuloosivalmisteet ovat ainoita joita voi raskaana ollessa turvallisesti käyttää, ei siis movicolia tai laxoja.

Itse käytin laktuloosia raskauden puolivälistä kunnes senkin teho hävisi johonkin. Toimitin vatsaani muutaman kerran pienoisperäruiskeilla mutta sitten otin luomukonstit käyttöön. Laitan joka ilta 5-6 luumua veteen likoamaan ja aamulla syön ne tyhjään vatsaan ja juon liotusveden. Lisään myös joka aamu jugurttiin kauraleseitä.

Ei ole tämän kuurin jälkeen ollut ongelmia. Vatsa on toiminut joka päivä ja vielä hyvin! Suosittelen!

Rietu rv 33+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri hän (neuvolalääkäri) suositteli Movicolia. Vaikka sitä ei suositeltaisi raskauden aikana, sikiölle siitä ei haittaa ole. Ymmärtääkseni laxoperonin riski on ottaa liian suuri annos, joka voi taas aiheuttaa jopa synnytyksen (pahimmillaan vanhuksillekin sydänkohtauksen). Silläpä en sitä ole vielä kokeillut. Nuo luumujutut oli käytössä ihan alkuun ja sain syödä oikeasti niitä liotettuna ja soseena pussillisenkin, ilman tulosta. Kohta varmaan lopetan kaiken kokeilun, ja annan vatsan olla. Toivottavasti tämä loppuu toukokuussa. Snif.

Pikkumiina

Vierailija
4/17 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani ovat täysin puolellasi, kärsin itse nimittäin samasta vaivasta:( Tai oikeastaan suolisto toimii kyllä - joskin laiskasti n. 3 pvän välein - mutta suurin ongelma on kova vatsa, joka on tuonut mukanaan mm. peräpukamia:/ Luumuista ei ollut apua minullekaan, mutta oletko kokeillut viinimarjoja? Maistuvat toki aika happamilta, mutta muutama voihan sekaan aina laittaa sokeria, jugurtti tms. Parikin kupillista saa ainakin minun vatsani toimimaan paljon paremmin! hedelmät ja ruisleipä auttavat myös jonkin verran, mutta eivät ole mitään verrattuna marjoihin. Ja kannattaa laskea tarkasti, että saa vettä päivässä n. 3l. Voi helposti tuntua, että juo paljon (varsinkin jos ei ole tottunut juomaan kauheesti vettä), mutta todellisuudessa juotu määrä voi olla ihan liian pieni.

Vierailija
5/17 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta katsottu kilpirauhasveriarvot. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa mm. ummetusta.

Vierailija
6/17 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä raskaudessa vaiva alkoi paljon myöhemmin, tämänhetkisessä ummetus on jo kamalaa ja viikkoja kasassa huimat 9+3:/ Viimeksi taisi pahentua, kun jouduin aloittamaan raudan syönnin, nyt en edes vielä syö sitä...

Vaikka sanoit ruokavalion puolesta homman olevan ok, niin suosittelen silti kokeilemaan VEHNÄLESEITÄ, ne ovat minulla toimineet aina parhaiten. Kiitos myös mustaherukka-vinkistä, täytyy kokeilla, ovat nimittäin suurta herkkuani:)

Vierailija
7/17 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lääkäri kehotti kokeilemaan ummetukseen Magnesiamaitoa. Ei kovinkaan pahaa ja auttaa samalla närästykseen. Itse koin laktuloosit niin kamalan makuisina ja ilmavaivoja aiheuttavina, että vain äärimmäisessä hädässä (vatsa ei toimi päiväkausiin) suostuin ottamaan niitä. Minulle ainakin on ollu tästä magnesiamaidosta apua. En ollut kuullutkaan aiemmin moisesta mutta nyt muistan sen aineen varmasti KAUAN.

Alide rv24+2

Vierailija
8/17 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aamu syön puuron jossa joukossa leseitä..

edellisessä raskaudessa vedin ton puuron aina mustikoiden kanssa ja ne ainakin mulla pisti vatsan suorastaan kuralle..

suosittelen kuitenkin kaikille tota puuroa leseillä.. se toimii ja on terveellistäkin

t.anni 34+

Vierailija
9/17 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tuota MAGNESIAMAITOA saa ostaa ja mitä se sisältää?

Vierailija
10/17 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on luumut toistaiseksi auttaneet, onneksi, mutta jostain luin että magnesium pitäisi auttaa. Tosin se oli lapselle kun sitä muistaakseni annettiin. Ja esikoiselleni annoin mallasuutetta ja ois tarvinnut tuplavaipat silloin. Mutta maku on kyllä aikuiselle aika karmea varmaan. Mutta sitä saa apteekista.

Tuttavan tytöllä oli kova masu ja hän alkoi syödä xylitol purkkaa ja se auttoi, mutta meillä se vaan pahentaa ilmavaivat.

Toivottavasti löydät jotain mikä auttaisi.

Vierailija
11/17 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käski aloittaa hyvin varovaisella annoksella, jotta näkisin, minkä verran oma maha sitä " tarvitsee" . Viikkoja oli silloin jotain 35.

Minulla on luonnostaan laiska suolisto, joka vaan laiskistuu loppuraskaudesta :-( Myöskään minulla ei ruokavaliolla ole suurta vaikutusta suoliston toimintaan. Levolacit ym. eivät ole ikinä tehonneet reiluina yliannoksinakaan.

Laxoberon tepsi, mutta se sai samalla kyllä aikaan melko ilkeitä vatsanväänteitä. Supistelua se ei muistaakseni aiheuttanut. Maha meni muistaakseni löysälle.

Minusta tuntuu, että nämä, jotka neuvovat syömään puuroja, luumuja ja leseitä, eivät tiedä juurikaan todellisesta ummetuksesta... ?

Itse sain syödä vaikka pussillisen liotettuja luumuja yhteen menoon (YÖK), eivätkä ne aiheuuttaneet kuin vähän ilmavaivoja, jos sitäkään.

Toivottavasti saat jostain helpotusta todella kiusalliseen vaivaasi!

Vierailija
12/17 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä harmillinen vaiva! Itsellä ei VAKAVAA ummetusta ole ollut, mutta ei kyllä joka päivä tulisi vessassa käytyä ellei apuja käyttäisi.

Veden juonnin sanon vielä, vaikka sen jo moni mainitsi, koska se kyllä auttaa. Kannattaa mitata aamulla jääkaappiin parin litran kannu ja katsoa juoko sen todella tyhjäksi päivän aikana.

Itsellä auttoi PORKKANAT, raakana. Keskikokoisessa porkkanassa (80gr) on 2 gr. kuitua. Kannattaa muutenkin katsoa, ettei päivän kuidut tule vain viljatuotteista, vaan paljon myös vihanneksista je hedelmistä. Viljatuotteet on kyllä terveellisiä jne., muttei ne yksinään ummetukseen auta.

Sitten täytyy vielä mainita pellavarouhe. Söin niitä esikoista odottaessa esim. viilin, jugurtin tai myslin seassa. MAku on hyvä ja vatsa toimi. Ei tarvinnut liotella kuin pellavansiemeniä, jotka myötkin auttavat ummetukseen. Opin kuitenkin myöhemmin, että pellavatuotteiden syömistä ei suositella raskauden aikana! Harmittaa, olen taas raskaana ja sama vaiva... En vaan nyt ole sitten syönyt. Pellavarouheesta on tietoa mm. seuraavilla sivuilla: http://www.sini-pellava.fi/pellavarouhe.htm

Voihan sitä alkaa käyttämään sit heti synnytyksen jälkeen, jolloin ei tee mieli ponnistella vessassa yhtään kauempaa!

Vierailija
13/17 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä varmaan moni olekaan kärsinyt noin pahasta ummetuksesta, mutta jos neuvoja kerta kysellään, niin kai niitä silloin kaivataan. Aloituksen tekijä voi sitten itse miettiä mitä niistä käyttää.

Toki toisilla vaan on kova vatsa luonnostaan, mutta jos oikeasti noudattaa tarkkaan ruokavaliota, juo tarpeeksi ja mikä tärkeintä, liikkuu tarpeeksi, ei ummetuksen pitäisi olla aivan mahdoton.

Jos tekee aloituksen sillä asenteella, että mikään ei auta, niin ei kai sitten. Ihmiset kirjoittaa omia kokemuksiaan myötätunnosta. He ovat itse saaneet apua tietyistä asioista ja jakavat ne muiden kanssa auttaakseen.

Minä olen kärisnyt mahaongelmista koko ikäni, pienenä juoksin todella usein lääkärillä ummetuksen takia. Jossain vaiheessa maha alkoi temppuilla toiseen suuntaan. Raskauden alussa kärsin ummetuksesta, joka on erittäin epämiellyttävää. Itse lisäsin reilusti vesimäärää. Iltaisin juon 1,5 litraa telkkaria katsellessa + päivän aikana vielä reilusti ruuan kanssa ja muutenkin. Se rupesi kyllä nopeasti auttamaan. Ja jos joku sanoo, että sitten joutuu ravaamaan yöllä vessassa, niin tottahan se on. Mutta eipähän ole ummetusta.

Tytteli-83 rv 26+5

Vierailija
14/17 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummetus on todella ikävä vaiva, eikä mikään terveellinen olotila kenellekään! Itsellä lievää ummetusta ollut nyt raskauden aikana, mutta kotikeinot riittäneet toistaiseksi...

Joku epäili, että vaikeaan ummetukseen ei auta runsaampi nesteen juominen ja kuitujen lisääminen, mutta vanhustyötä tehneenä tiedän, että se tuottaa tulosta vaikeassakin tapauksessa (vatsan toiminnasta aikaa jo yli viikko). Ainakin kannattaa kokeilla runsasta juomista, kuitupitoista ruokaa ja tietysti liikuntaa! Laksatiivit lisäavuksi, ja levolacia tms. on annettu jopa annoksella 30+30ml säännöllisesti, jotta vatsa pelaa...

Tsemppiä kaikille vatsavaivaisille, toivottavasti jotain helpotusta löytyy!!!

t. ~cadavera&muru~ rv38+1

Vierailija
15/17 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli magnesiamaitoa saa apteekista ja kaiketi siinä magnesiumia on. Voin kipasta katsoon etiketin.. Maksaa n. 8e, aika iso pullo.

Eli magnesiumia lähes kokonaan ja sillä on itsessään laksatiivinen vaikutus. Lisäksi vähän glyserolia ja muita aineita, joilla itsessään ei ole samaa vaikutusta.

t. Alide

Vierailija
16/17 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun vatsaani on tehonnut niinkin yksinkertainen juttu kuin Gefiluksen kuitumehu. Sitä kun juon aamuisin lasillisen,vatsa toimii suhteellisen hyvin.

Hansku&Mötkö 31

Vierailija
17/17 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse syön luumusosetta ja sitten kaupasta saa luumu mehua joka on kanssa tehokas konsti,ainakin mulle:)