Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laktoosi-intoleranssiin "sairastunut" ja riita kaverin kanssa

Vierailija
26.11.2016 |

Yksi kavereistani on koko perheen voimin (paitsi mies) "sairastunut" laktoosi-intolenranssiin. Tuohan on täyttä p*skaa, kun kyse on geneettisesti maitosokerin sietokyvystä. Tämä perhe on vaatinut ehdotonta laktoositonta ruokavaliota meillä käydessään johon olen aina auliisti lupautunut. Tosiasiallisesti olen käyttänyt aina tavallisia maitovalmisteita heille ruokaa tms. tarjotessani.

Asiasta tuli eilen kaverin kanssa puhe ja kun väitin ettei LI:n voi sairastua tai maito altista LI:lle. Tästä tuli tietysti tiukka väittely ja hän käytti puolustuksena omaa perhettään esimerkkinä, jossa ainoastaan mies on säästynyt tältä sairaudelta. Kaverini n. 40-V on "sairastanut" tätä nyt kuutisen vuotta ja lapset heti siirryttyään rintamaidosta pois. Menin sitten paljastamaan että olen vuosia tehnyt heille ihan tavallisista tuotteista sapuskat ja koskaan ei teillä ole tuntunut olevan vatsavaivoja. Tästä kaverini vetäisi kunnolla herneen nenään, pakkasi kimpsut ja kampsut sekä lapset autoon ja lähti.

En olisi halunnut häntä suututtaa, mutta minua alkoi ärsyttää tämä keissi sen verran etten pystynyt pitämään suutani kiinni. Mitenkäs nyt kannattaisi edetä? Sanonko että vedin nenästä ja heille on aina tarjottu vähintään hylaa tai esim. soijamaitoa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apta ilmeisesti ärtyttää sana "sairastuminen" laktoosi-intoleranssista puhuttaessa. Tai näin ymmärsin. Oikeassahan hän on, ei se ole sairaus, joka puhkeaa. Se on ominaisuus, joka johtuu kolmesta geenistä ja niiden mahdollisista mutaatioista. Vaihtoehtoja laktoosin sietämiseen on siis kolme. Joko sitä sietää aikuisena, sietää pieniä määriä, tai ei siedä ollenkaan. Esm. aasialaiset menevät tähän viimeiseen joukkoon. Pohjoismaalaiset ovat sitten näitä laktoosin sietäjiä. Ruotsissa on muuten vähemmän laktoosi-intoleratteja kuon Suomessa, no erilaiset geenithän meillä on muutenkin.

Sitten se LI:n "puhkeamis"-ikä (jota kai ei saisi käyttää apn mielestä), vaihtelee hyvin paljon. Vauvasta vaariin voisi sanoa ja se on ihan normaalia. Mutta se taas koskee meitä pohjoismaalaisia, aasialaiset "saavat" LIn paljon varhemmin kuin me, noin yleensä siis.

Olen asunut kahdessa eri Aasian maassa ja Suomessakin minulla on kymmeniä aasialaisia ystäviä niin Kiinasta, Koreasta kuin Japanistakin.

Aasialaisista 80% on geneettisesti alttiita laktoosivaivoille, mutta ihan hyvin he maitotuotteita kuluttavat omissa maissaan. Sitten Suomeen tullessa monilla alkaa vatsavaivat maidosta. Oireet johtuvat luultavasti siitä, että meillä maito on niin prosessoitua että ei pahemmin voisi kutsua maidoksi.

Melko tyhjäpäiväistä mutuilua, mitä tuo todistaa?

Ensinnäkin mitä ja keitä tarkoitat "aasialaisilla"? On monia Aasian maita, kuten Intian tai Nepalin alueet, joissa maito on kuulunut kauan perinteiseen ruokavalioon, joten porukalle on kehittynyt geenimuunnos, että kestävät laktoosia. Kiinalaiseen ruokavalioon taas maitotuotteet eivät ole perinteisesti kuuluneet ollenkaan.

Sitten pitää vielä hahmottaa, että laktoosia ei ole kaikissa maitotuotteissa, koska valmistusprosessi vähentää laktoosin määrää.

Mistä taustoista nämä ystäväsi ovat, ja mitä maitotuotteita he ovat kotimaissaan nauttineet ilman oireita ja mitkä tuotteet Suomessa ovat taas aiheuttaneet oireita?

Vierailija
42/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi-intoleranssia ei ole vielä syntyessä, sillä nisäkkään jälkeläisen on luontaista juoda oman lajinsa maitoa. Laktaasientsyymi katoaa suurimmalla osalla imeväisiän jälkeen, sen säilyminen on poikkeuksellinen geenimutaatio. On mahdollista myös, ettei kaverisi ole löytänyt aiemmin vatsakivuilleen selitystä, lisäksi laktoosi-intolerantikot sietävät yleensä jotain määrää laktoosia, muttei ole missään määrin kohtuullistaa altistaa sille syyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apta ilmeisesti ärtyttää sana "sairastuminen" laktoosi-intoleranssista puhuttaessa. Tai näin ymmärsin. Oikeassahan hän on, ei se ole sairaus, joka puhkeaa. Se on ominaisuus, joka johtuu kolmesta geenistä ja niiden mahdollisista mutaatioista. Vaihtoehtoja laktoosin sietämiseen on siis kolme. Joko sitä sietää aikuisena, sietää pieniä määriä, tai ei siedä ollenkaan. Esm. aasialaiset menevät tähän viimeiseen joukkoon. Pohjoismaalaiset ovat sitten näitä laktoosin sietäjiä. Ruotsissa on muuten vähemmän laktoosi-intoleratteja kuon Suomessa, no erilaiset geenithän meillä on muutenkin.

Sitten se LI:n "puhkeamis"-ikä (jota kai ei saisi käyttää apn mielestä), vaihtelee hyvin paljon. Vauvasta vaariin voisi sanoa ja se on ihan normaalia. Mutta se taas koskee meitä pohjoismaalaisia, aasialaiset "saavat" LIn paljon varhemmin kuin me, noin yleensä siis.

Olen asunut kahdessa eri Aasian maassa ja Suomessakin minulla on kymmeniä aasialaisia ystäviä niin Kiinasta, Koreasta kuin Japanistakin.

Aasialaisista 80% on geneettisesti alttiita laktoosivaivoille, mutta ihan hyvin he maitotuotteita kuluttavat omissa maissaan. Sitten Suomeen tullessa monilla alkaa vatsavaivat maidosta. Oireet johtuvat luultavasti siitä, että meillä maito on niin prosessoitua että ei pahemmin voisi kutsua maidoksi.

Ensinnäkin mitä ja keitä tarkoitat "aasialaisilla"? On monia Aasian maita, kuten Intian tai Nepalin alueet, joissa maito on kuulunut kauan perinteiseen ruokavalioon, joten porukalle on kehittynyt geenimuunnos, että kestävät laktoosia. Kiinalaiseen ruokavalioon taas maitotuotteet eivät ole perinteisesti kuuluneet ollenkaan.

Sitten pitää vielä hahmottaa, että laktoosia ei ole kaikissa maitotuotteissa, koska valmistusprosessi vähentää laktoosin määrää.

Mistä taustoista nämä ystäväsi ovat, ja mitä maitotuotteita he ovat kotimaissaan nauttineet ilman oireita ja mitkä tuotteet Suomessa ovat taas aiheuttaneet oireita?

Älä syytä toista mutuilusta sen vuoksi, ettet itse sitä asiaa ymmärrä.

Vierailija
44/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet intialaiset ja nepalilaiset juovat maitonsa suoraan lehmästä tai vuohesta lypsettynä, ei tehtaiden kautta kuten me.

Nepalilainen ystäväni sai Suomeen muutettuaan monta eri ruoka-aineallergiaa, jotka vahvistuivat pikkuhiljaa. Ruoka ei ole heidän maassaan prosessoitua kuten meillä.

Jos olet käynyt Itä-Aasiassa kuten minä olen, tietäisit että nykypäivänä maitotuotteet ovat siellä ihan arkipäivää. Eikä oireita useimmilla ole vaikka geneettisesti "pitäisi olla".

Vierailija
45/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yksi ex-ystäväni ei uskonut!!! että minulla voi yhtäkkiä aikuisena kehittyä laktoosi-intoleranssi vaan hänen mielestään minä hienostelen ruoan suhteen.

Menimme sitten tuon ex-ystävän mökille isommalla porukalla. Hän tarjosi ruoat ja väitti niitä laktoosittomiksi vaikka eivät olleet. Jos olisin tiennyt asiasta olisin ottanut laktoositabletin. No noin puolen tunnin kuluttua maha oli tiukka ja pallo niin kuin tyyliin 5kk raskaana ja ilma kiersi ja kiersi mahassa. Jälkiruokaa en sitten enää voinut syödä.

Illan mittaan kävin vessassa helpottamassa ilmavaivoja. Yöllä unessa en sitten tietenkään tiennyt päästeleväni karmean hajuisia pieruja. Kaikki pääsivät sitten niistä nauttimaan minä nimittäin nukuin olohuoneen vuodesohvassa ja olohuone ja keittiö olivat yhtä isoa tilaa.

Tuo oli viimeinen pisara muiden joukossa tuon ns ystävän kohdalla. En ole enää ollut yhteyksissä.

Vierailija
46/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI JUMALAUTA!!!! Laktoosi-intoleranssi EI VOI syntyä, koska kyse on GENEETTISESTÄ kyvystä/kyvyttömyydestä hajottaa maitosokeria ja se on siten synnynnäistä. Saatanan palikat, ei ole ihme että näitä hyla-pellejä pyyhkii joka suunnalla.

Jos lääkäri on todennut "puhjennen" laktoosi-intoleranssin, niin silloin pitää lääkäriltä ottaa luvat poi!

Ootko kuullut aikuisiän laktoosi-intoleranssista? Opiskelen lääkäriksi, ja yhdellä kurssilla meillä oli labratyö, jossa tutkittiin laktoosi-intoleranssin puhkeamista aikuisiällä. Olin tyrmistynyt, koska suvussamme ei ole LI:tä, ja tästä huolimatta olin perinyt kummaltakin vanhemmaltani sairaan geenin. Olen nyt 23v ja vielä ei ole ollut ongelmia maitotuotteiden kanssa. Aikuisiän LI:ssä kroppa lakkaa tuottamasta laktaasia iässä x. Sitä odotellessa!

Vierailija
47/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP voi kuvitella omassa päässään ihan mitä vaan, mutta minä olen sairastunut laktoosi intoleriaan aikuisena. Voin ihan hyvin juoda hyla maitoa tai käyttää laktoosittomia maitotuotteita, mutta heti kun otan tavallista maitoa vähääkään, niin ihan hirveät vatsavaivat. Nuo vaivat voivat tulla vasta päivien jälkeen, joten AP ei voi tietää minkälaisia kärsimyksiä aiheuttaa.

Ihan sama mulla. Olen vieläpä maatilan tytär ja lapsuuteni juonut kotona tankkimaitoa ja koulussa käsiteltyä. Teini-iässä, 15-16v. alkoi oireet ja laktoosi-intoleranssi todettiin. Vatsa ei kestä tankkimaitoa eikä kaupanmaitoa, molemmista samat oireet. Lapsena näitä oireita ei ollut. Eikä lapsuudenperheessä muilla ole tätä, olen ainoa. Eikä ikinä ykikään lääkäri ole kyseenalaistanut tätä puhkeamista eikä väittänyt että tää olis ollut mulla syntymästä lähtien.

Vierailija
48/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei enää kannata edetä mitenkään. Entinen ystäväsi ansaitsee parempaa. Elämä on vaikeaa ja muuttuu todella raskaaksi, kun saa vahtia selkää myös ystävien seurassa. Kuten siinä Bondissa sanotaan "when you can't tell your friends from your enemies, it's time to go".

Vierailija
49/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmilla alkoi maitosokeri aiheuttaa oireita vasta eläkeikäisinä. Kumpikin on maatalosta kotoisin ja tottuneet juomaan maitoa. Eipä ole tullut mieleenkään testailla salaa, puhuvatko he palturia. Ihmeen paljon täällä tuntuu näitä toisten diagnoosien varmistelijoita olevan.

Todennäköisesti heillä on puhjennyt laktoosi-intoleranssi prosessoidun maidon vuoksi. Suomessahan maito prosessoidaan niin pahasgi, että ei ihme että aiheuttaa oireita. Keholle ollut parempi ehkä kun on maalla saanut juoda ihan ehtaa maitoa jota ei ole käsitelty.

Maidon prosessointi ei vaikuta maitosokeriin, sitä on siinä maidossa edelleen prosessoinnin jälkeen. Joten ne jotka ei saa oireita tankkimaidosta tai luomumaidosta ei ole oikeita laktoosi-intolerantikoita. Luomumaidossa ja tankkimaidossa kun on tasan sama määrä samaa maitosokeria kuin tavallisessa purkkimaidossa. Ja jos elimistö ei maitosokeria pilkkovaa entsyymiä tuota niin vatsaoireita tulee jos maitosokeria sisältävää tuotetta syö tai juo. Hyvin yksinkertaista. 

Itse saan tasan samat oireet tavallisesta maidosta. Laktoositon maito ei aiheuta oireita, vaikka se onkin prosessoitua maitoa. Ja saan oireita Lidlin tavisjugurteista, vaikka mulle lähipiiri aina toitottaakin kuinka ne ei oireita aiheuta kun eivät ole niin käsiteltyjä. No, mun kohdalla ei pidä paikkaansa. Vessaan saa juosta niidenkin takia. Ja lapsuudenkodissa en voi juoda tankkimaitoa vaan tuon omat maidot tullessani. Ja oireet ei ala heti vaan yleensä muutaman tunnin kuluttua altistuksesta. Joten kylässä voin vielä olla oireeton, mutta kotona sitten saan juosta vessaan.

Näitä laktoosi-intolerantikoita, jotka saa oireita vain prosessoidusta maidosta pidän luulotautisina. Ainakaan laktoosi-intolerantikoita he eivät ole. Aika usein ne on ihmsiä, jotka kiskoo tavallisia tuotteita silloin kun ne on houkuttelevia ja sitten välillä ollaan taas niin maitovastaisia. Välillä näille iskee myös keliakia tms. viljaherkkyys, aina siihen asti kunnes tulee tarjolle se liian houkutteva viljatuote. Silloin se keliakia kummasti katoaa. Ja aika usein nää on myös ihmisiä, jotka kailottaa näitä yliherkkyyksiään suureen ääneen. Rasittavia. Mutta siltikään en heillekään tarjoile maitoa tai viljaa, vaan aina sitä mitä he kulloinkin voivat syödä. Ei tulis mieleenkään oikeesti kokeilla ovatko he niin herkkiä kuin väittävät. En ala pelleillä kenekään sairaudella. Ei edes silloin kun pidän sitä vain huomionhakuna.

Vierailija
50/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap "sairastuu" laktoosi intoleranssiin mutta jatkaa itsepintaisesti maitotuotteiden nauttimista joka päivä :D

Vierailija
51/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskirjasto:

''Laktoosi-intoleranssi voi ilmetä lapsilla aikaisintaan kouluiästä lähtien. Usein tila kuitenkin todetaan vasta aikuisiällä. 

Erittäin harvinainen poikkeus on syntymästä lähtien ilmenevä laktaasi-entsyymin puutos, joka löytyy Suomessa keskimäärin yhdellä vastasyntyneellä vuodessa.''

Vierailija
52/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin laktoosi-intolerantikkona sanoisin että ap on harvinaisen tyhmä. Et edes tiedä näemmä aiheesta mitään (mikä on hyvin tyypillistä: mitä vähemmän tietää sitä ehdottomammat on mielipiteet) ja kaikenlisäksi kohtelet kavereitasi törkeästi.

Vierailija
53/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin laktoosi-intolerantikkona sanoisin että ap on harvinaisen tyhmä. Et edes tiedä näemmä aiheesta mitään (mikä on hyvin tyypillistä: mitä vähemmän tietää sitä ehdottomammat on mielipiteet) ja kaikenlisäksi kohtelet kavereitasi törkeästi.

Tämä, juuri mietin samaa.

Kiinnostaa tietää missä päin maailmaa tai Suomea kasvaa ap:n tasoista tyhmyyttä edustavia ihmisiä? Sisälukutaito olematon ja koulutunneillakin ilmeisesti mieli ollut muualla kuin opetuksessa; siitä huolimatta on tietävinään asiasta muka jotain.

Eli ap, missä päin asustat? Maalla vai kaupungissa, idässä vai lännessä?

Vai Porvoossa?

Vierailija
54/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laktoosi-intoleranssi, todettu kun olin 20-vuotias. Minulle tehtiin laktoosirasitus, jossa yhtään maitosokeria ei pilkkoutunut, vaan verensokeri laski rasituskokeen aikana. Nuorena suolistoni ei tuntunut kestävän juuri lainkaan laktoosia, minulle tuli kuvottava olo, maha turposi ja tuli ripuli. Nykyisin näitä vaivoja ei juurikaan ole, syön ihan normaalisti maitotuotteita, tosin ihan paljasta maitoa en juo. Lapsena minulle ei tullut maidosta vaivoja. Olen nyt siis jo 45v.

Vierailija
55/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI JUMALAUTA!!!! Laktoosi-intoleranssi EI VOI syntyä, koska kyse on GENEETTISESTÄ kyvystä/kyvyttömyydestä hajottaa maitosokeria ja se on siten synnynnäistä. Saatanan palikat, ei ole ihme että näitä hyla-pellejä pyyhkii joka suunnalla.

Jos lääkäri on todennut "puhjennen" laktoosi-intoleranssin, niin silloin pitää lääkäriltä ottaa luvat poi!

Kyse ei ole siitä onko geeniä vai ei, vaan siitä, onko kyseinen geeni aktiivinen. Tyypillisesti laktaasigeeni inaktivoituu imeväisiän jälkeen, eli yksilöstä tulee laktoosi-intolerantti. Ihmisillä kyseinen geeni pysyy usein aktiivisena yliaikaa, koska lajimme on oppinut käyttämään muiden eläinten maitoa ravintonaan. Geenin luenta-aktiivisuus voi myös vaihdella eri ihmisillä, mikä selittää eroja laktoosi-intoleranssin vakavuudessa.

Totta kai laktoosi-intoleranssi voi kehittyä vasta myöhemmällä iällä. Älä selitä synnynnäisyydestä mitään, kun et ymmärrä genetiikasta hittojakaan.

Vierailija
56/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten oikeastaan kummastuttaa ihmiset joille on niin vaikeaa tehdä ruoka niin että käyttää laktoosittomia tuotteita. Itse teen automaattisesti laktoositonta ruokaa. No teen sitä perheellekin kun mies on "oikea" laktoosi-intoleranssia poteva. Enkä todellakaan tarvitse lääkärintodistuksia jos joku sanoo että pitää olla laktoosittomia.

Nykyisin on helkutin helppoa tehdä laktoosittomiksi. Pakko todeta että aika hölmönä pidän apn kaltaista besserwisseriä.

Vierailija
57/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä

Jos nuo juovat maitoa ja käyttävät maitotuotteita päivittäin, niin kyse ei ole maitoallergiasta. LI:a ei voi saada, se on synnynnäinen ominaisuus, jota tuolla perheellä ei ole. Tämä on 100% faktaa.

Enpä olisi uskonut että täälläkin porukka tuntuu kuvittelevan että LI on sairaus, johon voi "sairastua" myöhemmällä iällä... ignorantia est virtus!

Se on totta, että LI johtuu geneettisestä muutoksesta. "Normaaleilla" ihmisillä laktoosin sietokyky lakkaa pikkuhiljaa lapsuuden jälkeen, mutta erityisesti Suomessa olevan geenimutaation vuoksi sietokyky ei välttämättä lakkaa ollenkaan, vaan myös aikuiset sietävät laktoosia. Kyse ei siis ole on/off -asiasta, vaan siitä, missä vaiheessa sietokyky lakkaa (ja laktoosia pilkkovien entsyymien tuotto loppuu). Jo normaalin geenin omaavilla ihmisillä vaihtelee hyvin paljon, missä vaiheessa laktoosi sietokyky lakkaa, ja mutaatiot saattavat pelkästään viivästää tätä ominaisuutta vaikka parilla vuosikymmenellä. On siis täysin mahdollista, että LI "puhkeaa" vasta aikuisiällä.

Ns. virallisen LI lisäksi on varmasti muitakin maitotuotteisiin liittyviä sairauksia. Keski-Euroopassa (jossa kyseistä geenimutaatiota ei ole niin paljoa) ihmiset pystyvät syömään esimerkiksi jogurtteja ja voita myös aikuisena, jotka monella LI sairastavalla aiheuttavat oireita. Arkikielessä aika moni mahdollisesti eri mekanismilla toimiva maidon sietämiseen liittyvä sairaus yhdistetään LI:hin.

Ei kun just päinvastoin!!!! :DDDD

Laktoosi-intoleranssi on se ihmisen normaalitila. Se, että sietää laktoosia aikuisena on geenimutaation seuraus.

Kaikki muukin sun sepustus on täyttä roskaa.

Mihin sinä väität vastaan jos olet samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa? Riiteletkö usein myös keskenäsi? Luetun ymmärtäminen...

Vierailija
58/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko kuullut aikuisiän laktoosi-intoleranssista? Opiskelen lääkäriksi, ja yhdellä kurssilla meillä oli labratyö, jossa tutkittiin laktoosi-intoleranssin puhkeamista aikuisiällä. Olin tyrmistynyt, koska suvussamme ei ole LI:tä, ja tästä huolimatta olin perinyt kummaltakin vanhemmaltani sairaan geenin. Olen nyt 23v ja vielä ei ole ollut ongelmia maitotuotteiden kanssa. Aikuisiän LI:ssä kroppa lakkaa tuottamasta laktaasia iässä x. Sitä odotellessa!

Kerro nyt vielä, että onko se "sairas" geeni mielestäsi mutatoitunut vai ei? Koska normaali geenihän ei ole mutatoitunut ja siitä seuraa laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
59/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, juuri mietin samaa.

Kiinnostaa tietää missä päin maailmaa tai Suomea kasvaa ap:n tasoista tyhmyyttä edustavia ihmisiä? Sisälukutaito olematon ja koulutunneillakin ilmeisesti mieli ollut muualla kuin opetuksessa; siitä huolimatta on tietävinään asiasta muka jotain.

Eli ap, missä päin asustat? Maalla vai kaupungissa, idässä vai lännessä?

Vai Porvoossa?

Noh noh, koittakaapa opetella kirjoittamaan nuo porvoonne pienellä kirjaimella.

yx aidosti Porvoolainen

Vierailija
60/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt vielä, että onko se "sairas" geeni mielestäsi mutatoitunut vai ei? Koska normaali geenihän ei ole mutatoitunut ja siitä seuraa laktoosi-intoleranssi.

On vielä lääkäriksi opiskelevalla rutkasti opittavaa.

Ellei jollakin lääketehtaan masinoimalla luennolla ole vaan nimetty LI:kin sairaudeksi, joka tarvitsee lääkitystä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi