Laktoosi-intoleranssiin "sairastunut" ja riita kaverin kanssa
Yksi kavereistani on koko perheen voimin (paitsi mies) "sairastunut" laktoosi-intolenranssiin. Tuohan on täyttä p*skaa, kun kyse on geneettisesti maitosokerin sietokyvystä. Tämä perhe on vaatinut ehdotonta laktoositonta ruokavaliota meillä käydessään johon olen aina auliisti lupautunut. Tosiasiallisesti olen käyttänyt aina tavallisia maitovalmisteita heille ruokaa tms. tarjotessani.
Asiasta tuli eilen kaverin kanssa puhe ja kun väitin ettei LI:n voi sairastua tai maito altista LI:lle. Tästä tuli tietysti tiukka väittely ja hän käytti puolustuksena omaa perhettään esimerkkinä, jossa ainoastaan mies on säästynyt tältä sairaudelta. Kaverini n. 40-V on "sairastanut" tätä nyt kuutisen vuotta ja lapset heti siirryttyään rintamaidosta pois. Menin sitten paljastamaan että olen vuosia tehnyt heille ihan tavallisista tuotteista sapuskat ja koskaan ei teillä ole tuntunut olevan vatsavaivoja. Tästä kaverini vetäisi kunnolla herneen nenään, pakkasi kimpsut ja kampsut sekä lapset autoon ja lähti.
En olisi halunnut häntä suututtaa, mutta minua alkoi ärsyttää tämä keissi sen verran etten pystynyt pitämään suutani kiinni. Mitenkäs nyt kannattaisi edetä? Sanonko että vedin nenästä ja heille on aina tarjottu vähintään hylaa tai esim. soijamaitoa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmilla alkoi maitosokeri aiheuttaa oireita vasta eläkeikäisinä. Kumpikin on maatalosta kotoisin ja tottuneet juomaan maitoa. Eipä ole tullut mieleenkään testailla salaa, puhuvatko he palturia. Ihmeen paljon täällä tuntuu näitä toisten diagnoosien varmistelijoita olevan.
Todennäköisesti heillä on puhjennyt laktoosi-intoleranssi prosessoidun maidon vuoksi. Suomessahan maito prosessoidaan niin pahasgi, että ei ihme että aiheuttaa oireita. Keholle ollut parempi ehkä kun on maalla saanut juoda ihan ehtaa maitoa jota ei ole käsitelty.
Väittääkö täällä muutama ihminen siis että jokaisella laktoosi-intolerantikolla on kyseinen ongelma laktoosin kanssa heti syntymästä asti? Kyllä se on geneettinen homma joo ja blaablaa mutta kai nyt jokainen sen tietää että se puhkeaa ihmisillä eri ikäisenä ja erilaisin oirein? Eli todellakin laktoosi-intoleranssiin voi "sairastua" vasta aikuisena.
Ja vaikka ei voisi niin luoja suojele minua ap:n kaltaisilta "ystäviltä" o.O Suurin huvisi vuosien ajan on siis ollut syöttää ystävällesi ja hänen lapsilleen salaa heille sopimatonta ruokaa ja sitten suurin elkein julkistat sekä oman diagnoosisi että huikean todisteesi ja ihmettelet kun ystävä suutahtaa?!
Laktoosi-intoleranssihan ei ole sairaus, eikä sitä nykypäivänä edes testata koska se olisi turhaa terveydenhuollon varojen kuluttamista. Ihan sama mikä intoleranssi tai siedätyshäiriö ihmisellä virallisesti on, jokainen varmasti tuntee itse parhaiten oman kehonsa ja mikä sille sopii ja mikä ei. Jos ystäväsi saa vatsakipuja ja -vaivoja laktoosista, niin ei ole sinun asiasi todistella hänen olevan väärässä. Kaikki maitotuotteet saa nykyään helposti laktoosittomana, joten mikä ongelma on ostaa ruuanlaittoon niitä? Ei ihme että ystäväsi suuttui, itse olisin suuttunut myös.
Apta ilmeisesti ärtyttää sana "sairastuminen" laktoosi-intoleranssista puhuttaessa. Tai näin ymmärsin. Oikeassahan hän on, ei se ole sairaus, joka puhkeaa. Se on ominaisuus, joka johtuu kolmesta geenistä ja niiden mahdollisista mutaatioista. Vaihtoehtoja laktoosin sietämiseen on siis kolme. Joko sitä sietää aikuisena, sietää pieniä määriä, tai ei siedä ollenkaan. Esm. aasialaiset menevät tähän viimeiseen joukkoon. Pohjoismaalaiset ovat sitten näitä laktoosin sietäjiä. Ruotsissa on muuten vähemmän laktoosi-intoleratteja kuon Suomessa, no erilaiset geenithän meillä on muutenkin.
Sitten se LI:n "puhkeamis"-ikä (jota kai ei saisi käyttää apn mielestä), vaihtelee hyvin paljon. Vauvasta vaariin voisi sanoa ja se on ihan normaalia. Mutta se taas koskee meitä pohjoismaalaisia, aasialaiset "saavat" LIn paljon varhemmin kuin me, noin yleensä siis.
Faktaa laktoosi-intoleranssista ap:lle ja ainakin yhdelle vänkääjälle:
1) laktoosin sietoon vaikuttaa kaksi eri geeniä, toinen on tunnetumpi, tämä on se, mikä useimmilla suomalaisilla on mutatoituneena (eli sietää laktoosia). Toinen geeni OHJAA tätä geeniä, vähän kuin on/off-kytkin.
2) Aluksi KAIKKI ihmislapset sietävät laktoosia (maitoallergia on oma juttunsa). Imeväisajan jälkeen ensinmainittu alkuperäinen alleeli (eli se, ettei keho tuota laktaasia) ei samantien kytkeydy päälle, vaikka henkilöllä se olisikin, vaan se riippuu tuosta toisesta geenistä. Se voi kytkeytyä päälle mutaation seurauksena vasta vanhuksella, tai sitten ennen kouluikää. Tai milloin vain siinä välillä.
3) Tämä toinen geeni voi myös kytkeä ensimmäisen vain "osittain" päälle, eli laktaasin tuotanto ei lopu täysin, vaan vähenee kyllä, mutta sitä on vielä. Tämä selittää miksi jotkut sietävät sen maitokahvin, tai jopa vähän enemmän, toisille ei käy edes vähälaktoosinen vaan pitää olla laktoositon tuote.
4) Laktoosi-intoleranssi vaatii sen alkuperäisen alleelin, me joilla on mutatoitunut versio, emme voi laktoosi-intoleranssia saada. Maitoallergia on mahdollinen (itsellä oli kouluiässä muutaman vuoden, selitystä puhkeamiselle ei koskaan löytynyt, eikä myös katoamiselle, joka tapahtui teininä, nykyään maito ei aiheuta oireita), se on yleisempää lapsilla, mutta voi olla aikuisillakin. Oireet on samanlaiset kuin laktoosi-intoleranssissa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3401057/
Tuossa laajemmin aiheesta. LCT-geeni on tuo joka määrittelee sietokyvyn, MCM6-geeni säätelee sitä.
Laktoosi-intoleranssi voi puhdeta myös aikuisiällä, ja voi toki olla että siihen se geeni tarvitaan. Monillahan voi olla piilogeeninä se ja myöhemmin tulla esille.
Tiedän myös monia joilla on laktoosi-intoleranssi, joten normimaitoa ei voi juoda mutta juustoja, jäätelöitä sun muita voi syödä. Silloin kyse ei ole pahasta laktoosi-intoleranssista koska pystyy sietämään sitä pieniä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmilla alkoi maitosokeri aiheuttaa oireita vasta eläkeikäisinä. Kumpikin on maatalosta kotoisin ja tottuneet juomaan maitoa. Eipä ole tullut mieleenkään testailla salaa, puhuvatko he palturia. Ihmeen paljon täällä tuntuu näitä toisten diagnoosien varmistelijoita olevan.
Todennäköisesti heillä on puhjennyt laktoosi-intoleranssi prosessoidun maidon vuoksi. Suomessahan maito prosessoidaan niin pahasgi, että ei ihme että aiheuttaa oireita. Keholle ollut parempi ehkä kun on maalla saanut juoda ihan ehtaa maitoa jota ei ole käsitelty.
Tämä muuten mututietoa parhaasta päästä.
Ap on varsinainen helmi "kaveriksi".
Ihmetyttää tuo väite siitä, että normaalisti aikuiset ei kestä laktoosia. Itse miellän olevani poikkeus li-ihmisenä, koska suurin osa (vähintään 90%) tuntemistani aikuisista vetelee ihan normaaleja maitotuotteita kuten jugurtteja ja maitoa, kermaa jne. ja itse en siedä yhtään normaalilaktoosisia tuotteita. En jäätelöä, jugurtteja jne. Saati maitoa.
Minulla on todettu laktoosi-intoleranssi lukioaikoina. Pienikin määrä käsiteltyä maitoa ja kauheat vaivat.
Mutta luomumaitoa voin juoda litroittain eikä mitään oireita tule, sama ulkomailla kun juo maitoa. Johtuu minun kohdalla siis homogenoinnista. Kuulostaa karskilta mutta boikotoin Valion tuotteita koska Valio ei myönnä homogenoinnin aiheuttavan vatsavaivoja. Myyvät sitten puolet kalliimpia laktoosittomia tuotteita, vaikka suurin osa voisi käyttää tavallista homogenoimatonta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muuten mututietoa parhaasta päästä.
Ap on varsinainen helmi "kaveriksi".
Ihmetyttää tuo väite siitä, että normaalisti aikuiset ei kestä laktoosia. Itse miellän olevani poikkeus li-ihmisenä, koska suurin osa (vähintään 90%) tuntemistani aikuisista vetelee ihan normaaleja maitotuotteita kuten jugurtteja ja maitoa, kermaa jne. ja itse en siedä yhtään normaalilaktoosisia tuotteita. En jäätelöä, jugurtteja jne. Saati maitoa.
Ei ole mututietoa.
Vierailija kirjoitti:
Apta ilmeisesti ärtyttää sana "sairastuminen" laktoosi-intoleranssista puhuttaessa. Tai näin ymmärsin. Oikeassahan hän on, ei se ole sairaus, joka puhkeaa. Se on ominaisuus, joka johtuu kolmesta geenistä ja niiden mahdollisista mutaatioista. Vaihtoehtoja laktoosin sietämiseen on siis kolme. Joko sitä sietää aikuisena, sietää pieniä määriä, tai ei siedä ollenkaan. Esm. aasialaiset menevät tähän viimeiseen joukkoon. Pohjoismaalaiset ovat sitten näitä laktoosin sietäjiä. Ruotsissa on muuten vähemmän laktoosi-intoleratteja kuon Suomessa, no erilaiset geenithän meillä on muutenkin.
Sitten se LI:n "puhkeamis"-ikä (jota kai ei saisi käyttää apn mielestä), vaihtelee hyvin paljon. Vauvasta vaariin voisi sanoa ja se on ihan normaalia. Mutta se taas koskee meitä pohjoismaalaisia, aasialaiset "saavat" LIn paljon varhemmin kuin me, noin yleensä siis.
Olen asunut kahdessa eri Aasian maassa ja Suomessakin minulla on kymmeniä aasialaisia ystäviä niin Kiinasta, Koreasta kuin Japanistakin.
Aasialaisista 80% on geneettisesti alttiita laktoosivaivoille, mutta ihan hyvin he maitotuotteita kuluttavat omissa maissaan. Sitten Suomeen tullessa monilla alkaa vatsavaivat maidosta. Oireet johtuvat luultavasti siitä, että meillä maito on niin prosessoitua että ei pahemmin voisi kutsua maidoksi.
Laktoosi-intoleranssi ei ole allergia vaan yliherkkyys. Ja toisille tulee oireet heti ja toisille vasta kun laktoosia saa parina päivänä niin suoli ärtyy.
Meillä lapset reagoi jos syövät parina päivänä peräkkäin jotain missä on laktoosia. Yksi jäätelö esim ei vielä ärsytä suolta niin että tulisi ripuli mutta jos seuraava päivänäkin syö jotain missä on laktoosia niin tulee ripuli.
Vierailija kirjoitti:
EI JUMALAUTA!!!! Laktoosi-intoleranssi EI VOI syntyä, koska kyse on GENEETTISESTÄ kyvystä/kyvyttömyydestä hajottaa maitosokeria ja se on siten synnynnäistä. Saatanan palikat, ei ole ihme että näitä hyla-pellejä pyyhkii joka suunnalla.
Jos lääkäri on todennut "puhjennen" laktoosi-intoleranssin, niin silloin pitää lääkäriltä ottaa luvat poi!
Valtaosalta maapallon aikuisilta ihmisiltä puuttuu laktoosia hajottava entsyymi, mutta kaikilla se on ollut lapsena, sillä se on äidinmaidon ainoa sokeri.
Suomalaisille on jossain vaiheessa kehittynyt geneettinen mutaatio, jonka seurauksena poikkeuksellisen iso joukko aikuisia, mutta ei kaikki, kykenee vielä tuottamaan laktoosia hajottavaa entsyymiä.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä jos aikuisiässä ko. entsyymin tuotanto jolla kulla alkaa hiipumaan ja maitosokeri alkaa aiheuttamaan oireita.
Kyse ei ole mistään sairaudesta, vaan luonnollisesta prosessista.
Minulla on verikokein oikeen mitattu onko vaiko eikö ole laktoosi intorelanssi eli geenitestillä ja tulos oli että eipä ole.
No kuitenkaan en KOSKAAN ole maidon mausta pitänyt YÖK! mutta kaakaota juon kyllä mielelläni. Iso mukillinen kaakaota tosin aiheutta sen että samantien kylmä hiki alkaa valua otsalta, oksettaa, pyörryttää ja heikottaa. Näiden oireiden takia menin lääkäriin tutkimuksiin, mutta syytä ei saatu selville, lääkäri ainoastaan sanoi että älä sitten juo sitä kun kerran tulee paha olo. Jäätelöstä ei tule tuota oloa koskaan=D Edelleen siis selvittämättä mistä moinen johtuu. Juonkin siis vain pienen mukillisen kaakaota. Ja kaakao ei ole se syyllinen koska kaikki muut kaakao tuotteet menee ja suklaa myös. Ja sama kammottava olo tuli kun pienenä yritin syödä riisimuroja maidon kera. Maito on siis myrkkyä.
tajuatko ap, ETTÄ OIREET ALKAVAT VASTA MUUTAMAN TUNNIN PÄÄSTÄ VÄÄRÄN RAVINNON NAUTTIMISESTA?
minä varasin aikoinaan ystäväni juhlissa kaksion vessan liki kolmeksi tunniksi, kun tämä "ystävä" oli päättänyt testata minua ja tehdä tarjottavat normimaitoon. saavuin viideltä, kasin maissa ryntäsin vessaan. kun muut lähtivät jatkamaan iltaa kaupungille ,minä jäin vessaan soittamaan kaakeleita! en todellakaan mennyt perässä vaikka oli pyydetty :/
eikä tarvitse varmaan sanoa, että välit meni tähän ystävään pitkäksi aikaa... luottamus ei ikinä palautunut vaikka anteeksi annoin.
Perinnöllisen laktoosi-intoleranssin oireet alkavat monilla vasta teini-iässä tai aikuisena, kun lopettavat säännöllisen maidon juomisen. Ärtynyt maha poistaa maidon ripulina. Jos on maidon juonnin kanssa varovainen ja maha rauhoittuu, voi jälleen sietää pieniä määriä laktoosia tai siitä aiheutuu vain pieruja.
minulla puhkesi laktoosi-intoleranssi 2vuotiaana, miehellä armeijassa ja tyttärellä eskarissa...
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Jos nuo juovat maitoa ja käyttävät maitotuotteita päivittäin, niin kyse ei ole maitoallergiasta. LI:a ei voi saada, se on synnynnäinen ominaisuus, jota tuolla perheellä ei ole. Tämä on 100% faktaa.
Enpä olisi uskonut että täälläkin porukka tuntuu kuvittelevan että LI on sairaus, johon voi "sairastua" myöhemmällä iällä... ignorantia est virtus!
Aloititit sitten provon samasta aiheesta kuin muutama päivä sitten.
-5/5
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Jos nuo juovat maitoa ja käyttävät maitotuotteita päivittäin, niin kyse ei ole maitoallergiasta. LI:a ei voi saada, se on synnynnäinen ominaisuus, jota tuolla perheellä ei ole. Tämä on 100% faktaa.
Enpä olisi uskonut että täälläkin porukka tuntuu kuvittelevan että LI on sairaus, johon voi "sairastua" myöhemmällä iällä... ignorantia est virtus!
Lueppa kommentteja taaksepäin vt***n idiootti. En tiennytkään että noin typeriä ihmisiä on olemassa,päivän naurut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Se on totta, että LI johtuu geneettisestä muutoksesta. "Normaaleilla" ihmisillä laktoosin sietokyky lakkaa pikkuhiljaa lapsuuden jälkeen, mutta erityisesti Suomessa olevan geenimutaation vuoksi sietokyky ei välttämättä lakkaa ollenkaan, vaan myös aikuiset sietävät laktoosia. Kyse ei siis ole on/off -asiasta, vaan siitä, missä vaiheessa sietokyky lakkaa (ja laktoosia pilkkovien entsyymien tuotto loppuu). Jo normaalin geenin omaavilla ihmisillä vaihtelee hyvin paljon, missä vaiheessa laktoosi sietokyky lakkaa, ja mutaatiot saattavat pelkästään viivästää tätä ominaisuutta vaikka parilla vuosikymmenellä. On siis täysin mahdollista, että LI "puhkeaa" vasta aikuisiällä.
Ns. virallisen LI lisäksi on varmasti muitakin maitotuotteisiin liittyviä sairauksia. Keski-Euroopassa (jossa kyseistä geenimutaatiota ei ole niin paljoa) ihmiset pystyvät syömään esimerkiksi jogurtteja ja voita myös aikuisena, jotka monella LI sairastavalla aiheuttavat oireita. Arkikielessä aika moni mahdollisesti eri mekanismilla toimiva maidon sietämiseen liittyvä sairaus yhdistetään LI:hin.
Ei kun just päinvastoin!!!! :DDDD
Laktoosi-intoleranssi on se ihmisen normaalitila. Se, että sietää laktoosia aikuisena on geenimutaation seuraus.
Kaikki muukin sun sepustus on täyttä roskaa.
Mulle puhkesi laktoosi-intoleranssi 18-vuotiaana. Lääkäri epäilee, että kymmenet lapsuuden antibioottikuurit (honekoulu=korvatulehduskierre) on tuhonnut suolistoni laktoosinpilkkomisjärjestelmän.