Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laktoosi-intoleranssiin "sairastunut" ja riita kaverin kanssa

Vierailija
26.11.2016 |

Yksi kavereistani on koko perheen voimin (paitsi mies) "sairastunut" laktoosi-intolenranssiin. Tuohan on täyttä p*skaa, kun kyse on geneettisesti maitosokerin sietokyvystä. Tämä perhe on vaatinut ehdotonta laktoositonta ruokavaliota meillä käydessään johon olen aina auliisti lupautunut. Tosiasiallisesti olen käyttänyt aina tavallisia maitovalmisteita heille ruokaa tms. tarjotessani.

Asiasta tuli eilen kaverin kanssa puhe ja kun väitin ettei LI:n voi sairastua tai maito altista LI:lle. Tästä tuli tietysti tiukka väittely ja hän käytti puolustuksena omaa perhettään esimerkkinä, jossa ainoastaan mies on säästynyt tältä sairaudelta. Kaverini n. 40-V on "sairastanut" tätä nyt kuutisen vuotta ja lapset heti siirryttyään rintamaidosta pois. Menin sitten paljastamaan että olen vuosia tehnyt heille ihan tavallisista tuotteista sapuskat ja koskaan ei teillä ole tuntunut olevan vatsavaivoja. Tästä kaverini vetäisi kunnolla herneen nenään, pakkasi kimpsut ja kampsut sekä lapset autoon ja lähti.

En olisi halunnut häntä suututtaa, mutta minua alkoi ärsyttää tämä keissi sen verran etten pystynyt pitämään suutani kiinni. Mitenkäs nyt kannattaisi edetä? Sanonko että vedin nenästä ja heille on aina tarjottu vähintään hylaa tai esim. soijamaitoa?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mikä oli ongelmasi ennen tuota valehtelua?

Vierailija
2/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmeessä olet valehdellut kaverillesi, että valmistamasi ruuat ovat laktoosittomia ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan vaivaa päätäsi koska sulla ei oo enää ystävää

Vierailija
4/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmilla alkoi maitosokeri aiheuttaa oireita vasta eläkeikäisinä. Kumpikin on maatalosta kotoisin ja tottuneet juomaan maitoa. Eipä ole tullut mieleenkään testailla salaa, puhuvatko he palturia. Ihmeen paljon täällä tuntuu näitä toisten diagnoosien varmistelijoita olevan.

Vierailija
5/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätätkö ap ystäviesi puolesta heidän sairastumisensa ja allergiansa?

Toivottavasti ystäviisi ei kuulu keliakiaa sairastavia.

Olet pelottava.

Vierailija
6/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää, onko heille tullut oireita vai ei.

Osalla laktoosi-intoleranssi aiheuttaa oireet välittömästi, mutta esim. minulla seuraukset tulevat vähitellen esim.etova olo ja vatsavaivat seuraavana päivänä.

Laktoosi-intoleranssini todettiin verikokeella, kun olin ollut vatsataudissa usean viikon. Pienestä pitäen minulla on ollut vatsakipuja ja ajoittaista ripulia, mutta olin varma, ettei se johtunut maidosta. Verikokeen jälkeen jätin maitotuotteet kokonasn muutamaksi viikoksi ja olo parani.

Minäkin olisin vihainen, jos olisin kaverisi.

Vierailija
7/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea loppuun.

On ihan mahdollista että tuo puhkeaa iän myötä ja että vauva sairastuu siirryttyään lehmänmaitoon. Mitä ihmeellistä siinä olisi?

On myös mahdollista että oireet ei aina ole pahoja erityisesti jos maitotuotetta on vähän ja kypsennyskin voi vaikuttaa.

Vierailija
8/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmilla alkoi maitosokeri aiheuttaa oireita vasta eläkeikäisinä. Kumpikin on maatalosta kotoisin ja tottuneet juomaan maitoa. Eipä ole tullut mieleenkään testailla salaa, puhuvatko he palturia. Ihmeen paljon täällä tuntuu näitä toisten diagnoosien varmistelijoita olevan.

Sama juttu meilläkin, mummo käytti maitotuotteita ihan surutta silloin kun olin lapsi, nykyään ei enää voi. Ja ihan lääkärin diagnoosinkin sai asiasta.

Vierailija
9/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia ja laktoosi-intoleranssi ovat eri asioita ja AP puhui laktoosi-intoleranssista. Ja näyttihän nuo AP:n kaverit sietävän sitä laktoosiakin.

Vierailija
10/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI JUMALAUTA!!!! Laktoosi-intoleranssi EI VOI syntyä, koska kyse on GENEETTISESTÄ kyvystä/kyvyttömyydestä hajottaa maitosokeria ja se on siten synnynnäistä. Saatanan palikat, ei ole ihme että näitä hyla-pellejä pyyhkii joka suunnalla.

Jos lääkäri on todennut "puhjennen" laktoosi-intoleranssin, niin silloin pitää lääkäriltä ottaa luvat poi!

Vierailija
11/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei se ripuli ja piereskely ala ihan hetkessä. Tai joillain alkaa, jos on paljon laktoosia tuotteissa. Tuo vieras on joutunut piereskelemään kototnaan koko yön sen jälkeen kun on syönyt sinun ruokia, ja maha ollut ripulilla, tietämättä mistä johtuu. Katsos kun li jos syö vaikka paljon hedelmiä , ei aina voi tietäää mistä mahavaivat milloinkin tulee.vaikka  miten välttelisi laktoosia. Ripuli voi tulla hedelmistäkin. Tai herneistä kaasua.

jos on hidas vatsa tai ohutsuoli  niin se voi alkaa viiveellä.

Vierailija
12/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI JUMALAUTA!!!! Laktoosi-intoleranssi EI VOI syntyä, koska kyse on GENEETTISESTÄ kyvystä/kyvyttömyydestä hajottaa maitosokeria ja se on siten synnynnäistä. Saatanan palikat, ei ole ihme että näitä hyla-pellejä pyyhkii joka suunnalla.

Jos lääkäri on todennut "puhjennen" laktoosi-intoleranssin, niin silloin pitää lääkäriltä ottaa luvat poi!

hömelö. EIhän kaikki rintasyöpägeeninkään kantajat ikinä saa rintasyöpää. EI kaikki l-i sukuun syntyneet sairastu siihen.

Vierailija
13/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja veljeni eivät kestä laktoosia ja olen joutunut sitä pörinää kuuntelemaan, kun vahingossa ovat syöneet jotain laktoosia sisältävää.

Molemmat ovat oireita saaneet vasta aikuisina.

Itse kestän laktoosia johonkin rajaan saakka. Kesän runsas jäätelöherkuttelu keikuttaa vatsaa.

Vierailija
14/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta hyvässä tasapainossa oleva suolisto kestää enemmän tätä "väärää" tavaraa kuin heikossa kunnossa oleva suolisto. Minulla on vilja-allergia ja kun elän pidempään siivosti, suolistoni kestää vähäiset  määrät viljaa ilman järkyttävää ripulia. Sitten jos sen vähäisenkin määrän saanti on tiheämpää, vatsa ei kestä mitään.

Vierailija
15/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä

Jos nuo juovat maitoa ja käyttävät maitotuotteita päivittäin, niin kyse ei ole maitoallergiasta. LI:a ei voi saada, se on synnynnäinen ominaisuus, jota tuolla perheellä ei ole. Tämä on 100% faktaa.

Enpä olisi uskonut että täälläkin porukka tuntuu kuvittelevan että LI on sairaus, johon voi "sairastua" myöhemmällä iällä... ignorantia est virtus!

Vierailija
16/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ystävälläsi olla sama kuin minulla, ei virallista äliitä, mutta maha kestää vaan laktoosittomia tai tankkimaitoa. Käsiteltyä maitoa n. Lasillinen ja oksennan. Esikoisella ihan virallinen li.

Isäni alkoi myös reagoida maitoon vasta viisikymppisenä, siihen asti joi tavallista surutta. Ei ole testeissä käynyt.

Ääliö olet. Minäkin suuttuisin.

Kuopus näillä näkymin vehnälle yliherkkä, mutta keliakiakokeet normit.

Hirttäisin jos joku työntäis hälle vehnää vaan "testatakseen".

Vierailija
17/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP voi kuvitella omassa päässään ihan mitä vaan, mutta minä olen sairastunut laktoosi intoleriaan aikuisena. Voin ihan hyvin juoda hyla maitoa tai käyttää laktoosittomia maitotuotteita, mutta heti kun otan tavallista maitoa vähääkään, niin ihan hirveät vatsavaivat. Nuo vaivat voivat tulla vasta päivien jälkeen, joten AP ei voi tietää minkälaisia kärsimyksiä aiheuttaa.

Vierailija
18/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä

Jos nuo juovat maitoa ja käyttävät maitotuotteita päivittäin, niin kyse ei ole maitoallergiasta. LI:a ei voi saada, se on synnynnäinen ominaisuus, jota tuolla perheellä ei ole. Tämä on 100% faktaa.

Enpä olisi uskonut että täälläkin porukka tuntuu kuvittelevan että LI on sairaus, johon voi "sairastua" myöhemmällä iällä... ignorantia est virtus!

Se on totta, että LI johtuu geneettisestä muutoksesta. "Normaaleilla" ihmisillä laktoosin sietokyky lakkaa pikkuhiljaa lapsuuden jälkeen, mutta erityisesti Suomessa olevan geenimutaation vuoksi sietokyky ei välttämättä lakkaa ollenkaan, vaan myös aikuiset sietävät laktoosia. Kyse ei siis ole on/off -asiasta, vaan siitä, missä vaiheessa sietokyky lakkaa (ja laktoosia pilkkovien entsyymien tuotto loppuu). Jo normaalin geenin omaavilla ihmisillä vaihtelee hyvin paljon, missä vaiheessa laktoosi sietokyky lakkaa, ja mutaatiot saattavat pelkästään viivästää tätä ominaisuutta vaikka parilla vuosikymmenellä. On siis täysin mahdollista, että LI "puhkeaa" vasta aikuisiällä.

Ns. virallisen LI lisäksi on varmasti muitakin maitotuotteisiin liittyviä sairauksia. Keski-Euroopassa (jossa kyseistä geenimutaatiota ei ole niin paljoa) ihmiset pystyvät syömään esimerkiksi jogurtteja ja voita myös aikuisena, jotka monella LI sairastavalla aiheuttavat oireita. Arkikielessä aika moni mahdollisesti eri mekanismilla toimiva maidon sietämiseen liittyvä sairaus yhdistetään LI:hin.

19/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... ja se geneettinen taipumus voi ilmeta eri ikäkausina. En tiedä tarkalleen mistä se johtuu, mutta näin siinä oikeasti käy joillain. Minulla se alkoi 15-vuotiaana ja todellakin huomaan jos ruuassa on laktoosia. Mistä näitä pellejä sikiää?

Omalla lapsella se alkoi jo pienenä. Hänen elimistönsä vaikuttaisi sietävän laktoosia hieman paremmin kuin omani, mutta en ole pienellä lapsella lähtenyt kokeilemaan sietokykyä, kun se nyt on jo kidutusta aiheuttaa tahallaan toiselle ripulia tai vatsavaivoja.

Vierailija
20/62 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet pahenee iän myötä. Itse en ole koskaan edes juonut maitoa, mutta muista maitotuotteista oireet pahenivat n. nelikymppisenä. Aina niitä on jonkin verran tullut, mutta oireet vaihtelee. Myös päivittäistä vaihtelua on. Jotkut tuotteet ovat pahempia kuin toiset, mm. jäätelöstä saan oireita vaikka se olisi täysin laktoosittomaksi merkitty. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi