Muistatteko unianne?
Minulla käy valitettavasti niin, että muistikuvat pyyhkiytyvät pois melkein välittömästi, kun kännykän herätyskello pärähtää soimaan ja käyn sulkemassa sen.
Viikonloppuisin sama juttu, vaikka silloin en laitakaan herätystä. En yksinkertaisesti muista unia.
Kommentit (17)
Usein muistan aika yksityiskohtaisestikin. Toisinaan en ollenkaan. Viime yöltä muistan kaksi painajaista, toisern heräsin enkä halunnut nukahtaa enää.
Aamulla herään kesken unien ja hetken mietin niitä. Näen unia joka yö, ahdistavia painajaisia ajoittain. Sitten unohdan unet päivällä ja illalla ennen nukkumaanmenoa yhtäkkiä muistuu taas mieleen edellisen yön unesta joku kohta, mutta koko sekavaa storya ei saa mieleen. Onko muilla tällaista?
Muistan jotain, valitettavasti nämä ovat usein pahoja unia, joiden takia säpsähdän hereille.
Muistan viimeyöltä mm. sen että jossain kohtaa siinä esiintyi joitain yläasteen aikaisia luokkatovereita, mikä on hyvin harvinaista ja kummallista. Koin unessa yhteen tyttöön seksuaalista vetoa, tosin unessa hän oli jo nainen. Kävelimme jossain suurella aukealla jossa oli vettä n. 10-20cm.
Toisessa pätkässä osasin "lentää". En kovin hyvin mutta kun unessa jännitti jotain "lentolihaksia" ja hieman kyyristyi seisonta-asennosta niin tunsi kuinka jäi jotenkin "roikkumaan" ja jalat olivat kymmenisen senttiä irti maasta. Mielen voimalla saisi sitten liikuttua eteenpäin aika ripeääkin vauhtia. Tässä kohdassa oli myös joku laaja aukea mikä piti ylittää mutta se oli luminen. Siellä liikkui muitakin ihmisiä. Minua jotenkin laiskotti ja päätin "lentää" mutta arvelutti jos se herättää muiden huomion. Sen muistan elävästi että päätin sitten feikata kävelemistä, heiluttelin lentäessäni jalkojani kuin muka kävelisin. Tosin vauhti oli vähintään 10x verrattuna jalkojeni liikkeeseen mut arvelin et kyllä se menee läpi koska ei kukaan huomaa että lennän kun menen niin matalalla.
Viimeisessä osassa olin ahtaissa huoneissa ja oli joku pulma jonkinlaisen hormin tai kanavan kanssa mitä piti yrittää ratkaista. Tämä tosin johtunee nukahtamista edeltäneestä Tomb Raider sessiosta.
M
Yleensä muistan ne hyvin.
Joku asiantuntija jossain joskus suositteli että heti herättyään kannattaa ajatella untaan ja ehkä jopa kirjoittaa ylös, jos tahtoo muistaa sen.
Muistan aina, ja hyvin tarkasti. Ja usein unissani on jokin ihan ihme elementti, joka sitten toistuu joskus myöhemmin (kuukausien tai vuosienkin päästä) toisessa unessa. Esimerkki: minulla oli todella iso ja kivulias finni alaselässä, pakaravaon yläpuolella. Nukkuessani näin unta, että mieheni lykki minua takaapäin ja säikähti yhtäkkiä. "SULLAHAN ON HÄNTÄ???!!!" Ja niin mulla sitten siinä unessa oli häntä.
No ei se vielä mitään. Mutta sitten viikkoja myöhemmin näin tällaisen unen:
Seisoin peilin edessä tarkastelemassa tuota tuoretta häntääni. Se oli ihan pieni, sellainen aikuisen ihmisen peukalon mittainen ja paksuinen, karvaton. Rupesin sitä sitten vääntelemään ja kääntelemään ja heiluttelemaan käsilläni. Totesin, että sehän tuntui hyvältä. Sitten häntä paisui ja hoksasin, että sehän onkin penis. Jatkoin sen hyväilyä sitten ja tuntui koko ajan vain paremmalta, ja sitten sieltä tulikin lasti: veristä ripulia litrakaupalla.
Aamulla nauratti.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla herään kesken unien ja hetken mietin niitä. Näen unia joka yö, ahdistavia painajaisia ajoittain. Sitten unohdan unet päivällä ja illalla ennen nukkumaanmenoa yhtäkkiä muistuu taas mieleen edellisen yön unesta joku kohta, mutta koko sekavaa storya ei saa mieleen. Onko muilla tällaista?
Mä kanssa aina hetken mietin uniani herättyäni, sitten ne häviää mielestä. Mutta nukkumaan mennessä niitä alkaa taas kummasti tulla mieleen, ei nyt joka ilta, mutta toisinaan.
Muistan jos herään oikeassa vaiheessa ja tarkoituksella yritän muistella untani. Ainakin minulle on tärkeää, että pysyttelen samassa asennossa yrittäessäni palauttaa unta mieleeni - jos käännyn esim. sulkeakseni herätyskellon, uni katoaa heti.
Muistan unet jos rupean muistelemaan niitä heti herättyäni, muuten ne unohtuvat äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina, ja hyvin tarkasti. Ja usein unissani on jokin ihan ihme elementti, joka sitten toistuu joskus myöhemmin (kuukausien tai vuosienkin päästä) toisessa unessa. Esimerkki: minulla oli todella iso ja kivulias finni alaselässä, pakaravaon yläpuolella. Nukkuessani näin unta, että mieheni lykki minua takaapäin ja säikähti yhtäkkiä. "SULLAHAN ON HÄNTÄ???!!!" Ja niin mulla sitten siinä unessa oli häntä.
No ei se vielä mitään. Mutta sitten viikkoja myöhemmin näin tällaisen unen:
Seisoin peilin edessä tarkastelemassa tuota tuoretta häntääni. Se oli ihan pieni, sellainen aikuisen ihmisen peukalon mittainen ja paksuinen, karvaton. Rupesin sitä sitten vääntelemään ja kääntelemään ja heiluttelemaan käsilläni. Totesin, että sehän tuntui hyvältä. Sitten häntä paisui ja hoksasin, että sehän onkin penis. Jatkoin sen hyväilyä sitten ja tuntui koko ajan vain paremmalta, ja sitten sieltä tulikin lasti: veristä ripulia litrakaupalla.
Aamulla nauratti.
Se ei siis ollutkaan häntä vaan peräsuolesi oli pullahtanut ulos :O
Se on kyllä jännä, miten samat jutut toistuvat unissa. Samat paikat, samat tilanteet... ja mulla esim. Helsingin keskusta on aina samanlainen, hieman todellisesta poikkeava. Voisin varmaan piirtää siitä kartan jos haluaisin. Ja hyvin usein olen unessa lapsuuden kodissani ja jo kuolleet isovanhemmat ovat läsnä. Ai että mä rakastan nukkumista! (No painajaisia en tietenkään...) 😴💤💤💤💤💤
Painajaisissa toistuvat samat paikat unissani. Mutta välillä olen sellaisissa paikoissa, kaupungeissa ja rakennuksissa, joita en ole ennen nähnyt. Miten unissa voi niin loihtiakaan uusia ympäristöjä.
Vierailija kirjoitti:
Painajaisissa toistuvat samat paikat unissani. Mutta välillä olen sellaisissa paikoissa, kaupungeissa ja rakennuksissa, joita en ole ennen nähnyt. Miten unissa voi niin loihtiakaan uusia ympäristöjä.
Ne ovat muistoja aiemmista maanpäällisistä inkarnaatioistasi.
Dekkarit ja harvoin muistan. Tulisi minusta kirjailija.
Mulla on ollut siitä lähtien kun aloitin yliopistossa eli kolmisen vuotta vaihe, että uneni ovat niin ahdistavia ja ärsyttäviä että olen aina herätessä tosi huonolla tuulella enkä halua ajatella niitä ja sitten en enää päivällä muista niitä kuin ihan hämärästi.
Tämä on harmi kun tapasin olla ennen kiinnostunut unista ja monesti koitin kehittyä niiden näkemisessä.
Muistan aika paljon uniani.