Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gilmoren tyttöjen lopetus!

Vierailija
25.11.2016 |

Eikö kukaan oo vielä kattonut gilmoren tyttöjä loppuun? Mä haluan keskustella siitä lopetuksesta, musta se oli niin täydellinen!!! Oon tunnin jo venannut josko joku tekisi aloituksen av:lle, tiedän kyllä että mulla ei ole elämää :D

Kommentit (224)

Vierailija
201/224 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lorelain talostahan oli jossain jaksossa puhetta, että olivat Luken kanssa remontoineet ja laajentaneet sitä. Kun alunperin Luke olisi halunnut jonkin 'maisemaikkunan' tms siinä remontin yhteydessä, mutta olikin todennut ettei ehkä istukaan taloon.

Tämä sille kuka pohti lavasteiden onnistumista ja Lorelain talon erilaiselta näyttämistä.

Talon remppa oli valmis jo seitsemännellä kaudella ja siihen vertasin. Käytävän oviaukot oli nyt eri kohdissa ja keittiön pöydän ympärillä paljon enemmän tilaa kuin ennen. Se remontti aiemmin sisälsi lähinnä maalailua ja yläkerran makkarin ja kylppärin muokkaamista suuremmiksi ja paremmiksi. Sähkötöitä oli tehty nähtävästi kausien 7 ja 8 välissä sitten enemmänkin, enemmän seinävalaisimia (ja ne keittiön kaappien valot! 😍) aiempien jalka- ja pöytälamppujen sijaan.

En nillitä koska häiritsee, lavasteet on musta vaan kiehtovinta sarjoissa ja tsekkailen niitä muissakin ohjelmissa ihan hulluna :D

Vierailija
202/224 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin nähdään enää jatkoo kun nuo neljä sanaa oli se mihin Sherman-Palladino halusi sarjan alunperin lopettaa. Itse olisin kyllä toivonut että oltaisiin saatu closure myös Rorylle, nyt se saatiin vain Lorelaille ja Emilylle. 

Niinpä. Jäi kyllä ihan kesken joten jatkoa saletisti seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/224 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gilmore fani kirjoitti:

Apua se on nyt ohi ..... Suositelkaahan jotain vähän samantyylisä "hyvänmielen" sarjoja??

Hart of Dixie oli aivan ihana pikkukylään sijoittuva sarja, mutta harmi kun sekin loppui viime vuonna. Neljäs tuotantokausi jäi tyhmästi kesken.

Amy Sherman-Pallidinon kirjoittama Bunheads. Tätä tosin tehtiin vain puolikas kausi

Olikos se musikaalin nainen Bunheadsissä? Näyttikin jotenkin tutulta.

Niinpäs olikin!  Bunheadsin Sasha oli GG:n Sandee

Vierailija
204/224 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasiko kukaan muu, että puistonvartijaa näytteli Peter Krause, Laurenin oikea aviomies?

Ai se on sen mies katoinkin että oliko se se mullan alla tyyppi

Vierailija
205/224 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://tvline.com/2016/12/01/gilmore-girls-a-year-in-the-life-amy-sherm…

Mielenkiintoinen haastattelu. Tarkoituksena siis todella oli, että Rory tulee raskaaksi 7. kauden lopussa 22-vuotiaana. Ja lisäksi: "By the way, Rory doesn’t have to keep the baby. There are choices here that she can make."

Itse en kuulu 7. kauden vihaajiin ja uudet jaksot saivat mut pitämään siitä vieläkin enemmän. Lorelai+Chris on kai suurin syy miksi 7. kaudesta ei pidetä, mutta A S-P oli kuitenkin se joka heitti Lorelain Chrisin sänkyyn 6. kauden lopussa ja loi April-storylinen. 7. kauden lopussa Lorelai ja Luke päätyvät yhteen ja Rory on tilanteessa jossa on "kaikki auki". Uudet jaksot eivät tuoneet yhtään parempaa päätöstä ainakaan Lorelaille ja Rorylle. 

Olen nähnyt alkuperäisen sarjan useita kertoja ja nyt katson toista kertaa uusia jaksoja. Valitettavasti kuulun siihen (englanninkielisten sivujen keskusteluista päätellen) suuren joukkoon hieman pettyneitä. AL:ssäkin oli hyvä analyysi: http://www.aamulehti.fi/kulttuuri/kommentti-gilmoren-tyttojen-uudet-jak…

Mitenkähän A S-P edes jatkaisi Roryn storylinea tästä? "Rory doesn't have to keep the baby..." 32-v Rory tekee abortin, vaikka oma äiti 16-v piti hänet? Tai Rory jättää lapsen Lorelain kasvatettavaksi? Jos lapsen isä ei ole kuvioissa ja Rory asuu kotona ja on työttömänä, niin joka tapauksessa Lorelai joutuu auttamaan.

Olen katsonut GG:a teinistä asti ja nyt 3-kymppisenä katson tätä hieman eri näkökulmasta. Esim. inhosin sitä, miten Mitchum puhui Rorylle ("you don't have it"), mutta 10 v myöhemmin tajusin, että Mitchum oli oikeassa. Rory on tottunut saamaan pelkkää ihailua ja kannustusta ja elänyt suojattua elämää ja tavallaan ymmärrän miksi Rory on 32-v siinä elämäntilanteessa kuin on.

Fktiivinen sarja, mutta harva sarja (tai huippuromaanikaan!) osaa kuvata ihmisiä ja perhesuhteita yhtä realistisesti. Tulkinta varmaan riippuu ihmisestä ja katsojan iästä ja elämänkokemuksesta. Se mihin itse en nuorempana mutta nyt vanhempana kiinnitän huomiota, on tuo Roryn minäminä-asenne, joka kuvaa nykypäivää. Tiivistettynä:

- Lorelai 16-v luopuu omista unelmistaan (opiskelu, matkustelu) lapsensa vuoksi. Työskentelee hotelliapulaisena, elää vaatimattomasti, ei tukeudu vanhempiinsa ja 32-vuotiaana asuu omassa talossa ja elättää teini-ikäistä tytärtä. Kun tytär lähtee opiskelemaan, alkaa toteuttaa 20-vuotista unelmaa omasta hotellista.

- 32-vuotiaana Rory asuu lapsuudenkodissaan. Sairaan kalliista koulutuksesta huolimatta on työttömänä ja pitkälti siitä syystä, ettei halua mitä tahansa työtä. Esim. kieltäytyminen hyväpalkkaisesta opettajan työstä Chiltonista, koska se ei ole unelmaa (vrt. Lorelai, joka tuskin unelmoi hotelliapulaisen töistä). Raskaaksi tuleminen varatulle poikaystävälle ja ilmeisesti yksinhuoltajuuden valitseminen sillä todennäköisellä seurauksella, että Lorelailla on aikuisen tyttären auttamisen lisäksi myös vauva hoidettavana. 

Toisaalta GG:lle tyypilliseen tapaan asioita ei esitetä mustavalkoisesti eikä kukaan ole pelkästään paha tai hyvä. Se on sitä realismia, mistä tykkään tosi paljon. Esim. "thirty-something" kotona-asujat saa taloustilanne huomioon ottaen ihan aiheesta sympatiaa osaakseen. Eli toisaalta nähdään se sukupolvelle tyypillinen "mulla on oikeus unelmiin"-ajattelu ja se ettei ole tarvinnut keskittyä muihin kuin omaan itseen, mutta toisaalta huomioidaan talouskriisin vaikutukset nuoriin aikuisiin. Yksi mun lempikohtauksista uusissa jaksoissa oli tuo Babetten "thirty-somethings living at home"-juttu townmeetingissä.

Vierailija
206/224 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen linkkaaman Aamulehden artikkelin kanssa en ole kyllä yhtään samaa mieltä! Tai siis niistä huonoista asioista ja Rorystä kyllä, mutta Luken ja Lorelain häät saivat vain surulliseksi. Niiden olisi pitänyt tapahtua jo 10 vuotta sitten ja elämän olisi pitänyt mennä eteenpäin.

Mutta se hyvä asia sarjassa, se oli kyllä Emily. Emilyn hahmo kulki uusissa jaksoissa itselleen uskollisena mutta oli kasvanut sopivasti. Lopussa oli myös mahtava nähdä miten leski voi vielä vanhemmilla päivillään löytää itsensä ja mielenkiintonsa uudelleen.

Vierailija
207/224 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta Luken ja Lorelain häät saivat vain surulliseksi. Niiden olisi pitänyt tapahtua jo 10 vuotta sitten ja elämän olisi pitänyt mennä eteenpäin.

Mun "fan fictionissa" Lorelailla ja Lukella olisi joku 7-8-vuotias poika. Sellainen nopeasti puhuva villevallaton, jolla on flanellipaita ja lippis!

-205

Vierailija
208/224 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusista jaksoista tuli vähän luokkakokousfiilis, eli vanhat naamat sekä Bunheads- ja Parenthood -porukkaa haluttu näyttäytymään. Bunheads tosin on muutenkin ihan kuin Gilmore Girls, monia näyttelijöitä myöten. Jos joku ei ole katsonut, niin suosittelen lämpimästi (en tiedä löytyykö muuten kuin laittomasti lataamalla valitettavasti)... Varsinkin jos haluaa nähdä Mitchum Huntzbergin aivan toisenlaisena :) Bunheadsin katsoneet ehkä muistavat, että senkin sarjan lopetus herätti vähän ristiriitaisia tunteita.

Amy SP kirjoittaa tytöt/naiset todella usein tilanteisiin, jossa seksin harrastamisella on ikävät seuraukset. Roryn kohdalla tämä nähtiin pariin kertaan, mutta klassikko on Parisin eka kerta, Harvard-kirje ja romahdus 3. kauden loppupuolella :)

Niin ja Sutton Foster, loistava Broadway-näyttelijä ja tanssija, näytteli pääosaa Bunheadsissa ja oli GG:n kesäjakson musikaalissa. GG:n kannalta tarpeeton ja liian pitkä kohtaus, mutta Amy ilmeisesti rakastaa Suttonia ja lisäksi Sutton on GG-fani (olen seurannut vuosia hänen twitteriään)!

Vierailija
209/224 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaivasi lopetus. Muuten olisi ollut hyvä  ja ihana lopetus, mutta koska Rorystä oli kirjoitettu niin itsekeskeinen ja epämiellyttävä, on kyseenalaista tuleeko hänestä hyvä ja ihana äiti. Lorelain ensi-ilmekään ei iloinen ollut. Ja muutahan ei päästy näkemäänkään. 

Lorelain ilme myös kevätjakson lopussa kun Rory puhisee matkalaukkuineen sisään ja huutaa "Moving home!" oli jännä. Hotellissa Lorelai oli niin kivasti tsempannut Roryä ja kehotti menemään sinne Sandeelle, ja sitten neiti palaa haastattelusta ovet paukkuen, kun sössi sen homman omaa ylimielisyyttään. Lorelai on aina tehnyt valtavasti uhrauksia Roryn vuoksi, jotta tämä voisi valmistua huippukoulusta ja tehdä huipputyötä. Ja sitten käy näin.

Ensin vain unelmatyö isossa lehdessä kelpaisi, kaikelle muulle vain tuhahdellaan. Sitten ollaankin siinä, että vain kirjan kirjoittaminen kelpaa. Pakkohan sen äidin on suostua, äiti aina suostuu ja auttaa ja tsemppaa. Niinhän ne äidit. 

Roryn kohdalla on aina korostettu hirveästi sitä, miten fiksu hän on ja miten kovasti tehnyt työtä, ryysyistä rikkauksiin. Varmaan, mutta onpa samalla aina vaiettu siitä, miten äärettömän hyväosainen hän on. Isovanhemmat maksavat mitä huippukouluja vain, isoisä järjestää haastattelun Yaleen muuten vaan, tarjotaan autot ja asumiset..  Mitchum miellettiin paholaiseksi kun kerran sanoi Rorylle suorat sanat ettei hänestä tule huipputoimittajaa, vaikka taisi olla ihan oikeassa. Jäi lopulta vähän olo, että Rory kirjoittaa kirjaa, koska on liian änkyrä ja ylimielinen mihinkään muuhun, varsinkaan ihmisten kanssa työskentelyyn.

Vierailija
210/224 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vaivasi lopetus. Muuten olisi ollut hyvä  ja ihana lopetus, mutta koska Rorystä oli kirjoitettu niin itsekeskeinen ja epämiellyttävä, on kyseenalaista tuleeko hänestä hyvä ja ihana äiti. Lorelain ensi-ilmekään ei iloinen ollut. Ja muutahan ei päästy näkemäänkään. 

Lorelain ilme myös kevätjakson lopussa kun Rory puhisee matkalaukkuineen sisään ja huutaa "Moving home!" oli jännä. Hotellissa Lorelai oli niin kivasti tsempannut Roryä ja kehotti menemään sinne Sandeelle, ja sitten neiti palaa haastattelusta ovet paukkuen, kun sössi sen homman omaa ylimielisyyttään. Lorelai on aina tehnyt valtavasti uhrauksia Roryn vuoksi, jotta tämä voisi valmistua huippukoulusta ja tehdä huipputyötä. Ja sitten käy näin.

Ensin vain unelmatyö isossa lehdessä kelpaisi, kaikelle muulle vain tuhahdellaan. Sitten ollaankin siinä, että vain kirjan kirjoittaminen kelpaa. Pakkohan sen äidin on suostua, äiti aina suostuu ja auttaa ja tsemppaa. Niinhän ne äidit. 

Roryn kohdalla on aina korostettu hirveästi sitä, miten fiksu hän on ja miten kovasti tehnyt työtä, ryysyistä rikkauksiin. Varmaan, mutta onpa samalla aina vaiettu siitä, miten äärettömän hyväosainen hän on. Isovanhemmat maksavat mitä huippukouluja vain, isoisä järjestää haastattelun Yaleen muuten vaan, tarjotaan autot ja asumiset..  Mitchum miellettiin paholaiseksi kun kerran sanoi Rorylle suorat sanat ettei hänestä tule huipputoimittajaa, vaikka taisi olla ihan oikeassa. Jäi lopulta vähän olo, että Rory kirjoittaa kirjaa, koska on liian änkyrä ja ylimielinen mihinkään muuhun, varsinkaan ihmisten kanssa työskentelyyn.

Ja se laulu joka alkaa soida. "

Nothing's impossible, I have found for when my chin is on the ground.

I pick myself up, dust myself off  and start all over again."

Viittaa Lorelain jatkuvaan pyrkimykseen tsempata Roryä. Tuossa kohtaa varmaan tekisi mieli hetken hakata päätä seinään. 

Vierailija
211/224 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt katsonut sarjan aivan ensimmäistä jaksoa, voi miten nuoria Luke ja Lorelai ovat!  Luke on ihan eri näköinen vielä tuolloin. Ja Rory nyt on ihan posliininuken näköinen.

Oon saman ikäinen kuin Roryn näyttelijä, ja oli kiva huomata että silläkin ikä näkyy naamasta (no jotenkin). Alexis Bledell on kuitekin niin kaunis ja tyttömäinen piirteiltään, että on tosi nuoren näköinen silti. 

Vierailija
212/224 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin putkeen nyt syksyn aikana Gilmore Girlsien tuotantokaudet ja sain äsken katsottua vikan jakson. Lorelai ei osannut näyttää tunteitaan kunnolla hautajaisjaksossa ja veti överit ja suututti äitinsä kun ei keksinyt isästään kunnon lämpimää tarinaa. Wild-elokuvaan viittaus oli sinäänsä hieno kun Lorelai ja Rory katsoivat leffoja jatkuvasti ja nyt Lorelai tarvitsi moviemomentin että pystyi avautumaan tunteistaan isäänsä kohtaan ja siihen riitti hetki kun kahvilat olivat kiinni ja Lorelai sai olla hetken luonnossa yksin. Kohtaus jossa Lorelai soitti Emilylle oli koskettava ja heidän välillään oli kaikki jälleen kunnossa. Roryn kohdalla ilahduin että Logan ilmestyi hotellihuoneesta koska toivoin että Rory tajuaisi virheensä ja he palaisivat yhteen, Rory vihjailikin Loganille että haluaako todella mennä naimisiin sen toisen naisen kanssa ja selvästi olisi halunnut Loganin mutta ei vaan uskaltanut ja Logan olisi voinut niellä ylpeytensä ja jättää nykyisensä ja kosia Rorya uudelleen.

Vierailija
213/224 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että tälläkin sarjalla on näin paljon faneja

Vierailija
214/224 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pännikö ketään muuta vanhoissa jaksoissa kun Lorelai ajoi aina perjantai-iltaisin kännissä autoa? Aina kehuskeli miten kestää vanhempiaan vain juomalla paljon, joskus oli ihan hiprakassa selvästikin ja aina itse ratissa kun palasivat. Roryllähän oli muuten kortti, miksei Rory ajanut tuolloin? Vai oliko se Jenkeissä niin ettei ihan nuoret saa ajaa pimeällä. 

Vierailija
215/224 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pännikö ketään muuta vanhoissa jaksoissa kun Lorelai ajoi aina perjantai-iltaisin kännissä autoa? Aina kehuskeli miten kestää vanhempiaan vain juomalla paljon, joskus oli ihan hiprakassa selvästikin ja aina itse ratissa kun palasivat. Roryllähän oli muuten kortti, miksei Rory ajanut tuolloin? Vai oliko se Jenkeissä niin ettei ihan nuoret saa ajaa pimeällä. 

Se on sitä jenkkimeininkiä.

Vierailija
216/224 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös katsoin syksyn aikana koko sarjan ja uudet jaksot perään. Jännä, miten oma suhtautuminen sarjan parisuhteisiin on muuttunut vuosien varrella. Ennen musta ainoat oikeat toisilleen olivat Lorelai&Luke ja Rory&Logan. Nyt tuntui, että vaikka Luke on ihana, se on aivan väärä Lorelaille. Cristopher on ärsyttävä, mutta niinhän Lorelaikin on. Jotenkin tällä kertaa tuntui koko ajan, että he sopisivat parhaiten yhteen. Ja Rorylle kävisi tämä aikuistunut Jess, joka on aina välittänyt Rorysta oikeasti toisin kuin Roryn muut poikaystävät.

Vierailija
217/224 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myös katsoin syksyn aikana koko sarjan ja uudet jaksot perään. Jännä, miten oma suhtautuminen sarjan parisuhteisiin on muuttunut vuosien varrella. Ennen musta ainoat oikeat toisilleen olivat Lorelai&Luke ja Rory&Logan. Nyt tuntui, että vaikka Luke on ihana, se on aivan väärä Lorelaille. Cristopher on ärsyttävä, mutta niinhän Lorelaikin on. Jotenkin tällä kertaa tuntui koko ajan, että he sopisivat parhaiten yhteen. Ja Rorylle kävisi tämä aikuistunut Jess, joka on aina välittänyt Rorysta oikeasti toisin kuin Roryn muut poikaystävät.

,

Mä jo nuorena vihasin Logania, ja sama nyt. Jotenkin inhottaa aina kun näkee sen typerän virneen, ja miten lammasmainen ääliö Rory on aina sen kanssa. Kidutusta kun sitä roikotettiin mukana niin monella kaudella, ja näissä uusissa sitä piti katsella joka saamarin jaksossa! Jessiä oon liputtanut aina. 

Vierailija
218/224 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsi kaikkein eniten roryn ja lorelain vahvat meikit sekä lorde lain kiristetty ja botoxoitu naama. Ihan kuin olis katsonut eri henkilöitä.

Olis ollut hauska, jos nää jaksot olis jatkunut ikään kuin 7. kausi olisi päättynyt niinkuin A S-P oli ajatellut. Jolloin roryllä olisi nyt ollut 6-7 - vuotias lapsi.

Vierailija
219/224 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ LUE JOS ET HALUA JUONI PALJASTUKSIA!!!!!! Oon vähän jäljessä mutta mä ainakin toivoisin ihan sikana jatkoo ja haluaisin että logan olis sen isä. Ja että ne palasi yhteen yms. Itkin tän sarjanki aikana vaa niissä kohdissa ku Rory ja logan erosivat. Mutta silti ärsyttää todella paljon tuo loppu koska loppuu niin ns. "Aukinaiseen" kohtaan, kun ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuisi. Ja lorelain ja lukee häitäkään ei näytetty joten se ärsyttää vähän.

Vierailija
220/224 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin vasta äsken viimeisen jakson, olen ollut fani aivan nuoresta asti ja kasvanut Roryn kanssa, joten halusin säästellä viimeistä jaksoa, ettei tarvitsisi hyvästellä kaikkia ihan vielä. Ja nyt ensimmäinen reaktio oli että mitä helvettiä, ei tämä voi näin loppua? Mutta sitten onneksi tulin tänne lukemaan tätä ketjua, ja tajusin että niinhän sen täytyikin loppua, ja näin se ympyrä sulkeutui. Olen siis kaiken kaikkiaan tyytyväinen, ja onnellinen että nämä viimeiset jaksot tehtiin. Nyt voin pitää mielikuvan siitä että Rory saa tyttären, uuden Gilmoren tytön, hänestä tulee menestynyt kirjailija, ja lopulta päätyy yhteen "oman Lukensa" eli Jessin kanssa.

Pari pikkuseikkaa häiritsi, mitä ei tässä ketjussa oltu vielä mainittu. Toinen oli Sookien keittiökohtaus, missä kaikki ne kakut oli pöydällä huoneenlämmössä! :D Ja toinen Luken näyttelijän hiuslisäkkeet. En pystynyt keskittymään siihen vihkimiseen ollenkaan kun tuijotin sitä hiusrajaa. :D Miksei Luke voinut vain olla yhtä kaljuuntunut kuin näyttelijäkin, olihan aikaa kuitenkin kulunut se kymmenen vuotta joten kyllä siinä ajassa jokainen vanhenee.