Miten säästätte tai sijoitatte lapsilisät?
Laitatteko suoraan lapsen omissa nimissä olevalle tilille? Osakerahastoon? Milloin kerro(i)tte lapselle tästä rahasta ja milloin hän saa sen käyttöönsä?
Huomattiin itse nyt ensimmäisen lapsen ollessa 2v, että on tullut vaan kulutettua nuo rahat kuin omamme, mutta jatkossa laitetaan lasta varten jemmaan ja etsin ideoita miten kannattaa tehdä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeisiin menee tällä hetkellä. Katsotaan sitten myöhemmin miten rahaa jaetaan.
Automaattisesti ei kassa kilahda kun lapsi 18 vuotta täyttää.
Lahjavero koko summasta sillä hetkellä kun saa täyden hallinnan rahoihinsa, koska rahojen hallinta onkin vielä sinulla.
Rahaa voi jakaa verottomasti. Ei sitä tarvitse heti koko pottia kouraan lyödä. Rahat eivät ole lapsen vaan lapselle.
Jos rahat on jo lapsen nimissä olevalla tilillä jonka hallintaoikeus ei ole täysi-ikäisellä lapsella itsellään, niin tällöin lapsi saa tämä tilillä olevan rahasumman kerralla itselleen ja voi ylittää määrän joka on lahjaverovapaa.
Jos tilanne olisi tälläinen niin veroja ei oikeastaan voi enää välttää, koska on veronkiertoa, jos toimilla on tarkoitus yksinomaan vähentää maksetun veron määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa voi jakaa verottomasti. Ei sitä tarvitse heti koko pottia kouraan lyödä. Rahat eivät ole lapsen vaan lapselle.
Täysi-ikäiselle on paljon helpompi siirtää niitä varoja, kun elatus ei ole veronalaista. Voi maksaa asumiskulut, huonekalut, ruuat, sähköt, puhelinlaskun, vakuutukset, koulukirjat, bussiliput jne jne. Lapsi voi sitten säästää oman opintotukensa ja asumislisän. Tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto, jos ei uskalla säästää suoraan lapsen nimiin.
Tämä juuri on ajatukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät pitää ottaa pois sellaisilta jotka säästää ne lapsille. Lapsilisä maksetaan sen takia että se raha käytetään sen lapsen elämään kutakuinkin sitä tahtia kuin sitä lapsilisää tulee. Murrosiän aikaan menee varmasti loputkin ja menee miinuksen puolelle tilit.
Jos lapsilisät säästää,niin on vaan viheliäinen yhteiskunnan tukien kilkkijä.
Muuttuuko tilanne, jos laittaa lapsilisät kiertoon ja säästää palkasta? Entä, jos tyytyy kerrostaloasuntoon eikä hanki omakotitaloa ja saa siten rahaa säästöön? Tai jos ei tuhlaa turhuuksiin vaan laittaa nekin rahat säästöön?
Tottakai se muuttuu. Juuri näin kunnon vanhemmat tekeekin.
(15)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeisiin menee tällä hetkellä. Katsotaan sitten myöhemmin miten rahaa jaetaan.
Automaattisesti ei kassa kilahda kun lapsi 18 vuotta täyttää.
Lahjavero koko summasta sillä hetkellä kun saa täyden hallinnan rahoihinsa, koska rahojen hallinta onkin vielä sinulla.
Jos rahat on jo lapsen nimissä olevalla tilillä jonka hallintaoikeus ei ole täysi-ikäisellä lapsella itsellään, niin tällöin lapsi saa tämä tilillä olevan rahasumman kerralla itselleen ja voi ylittää määrän joka on lahjaverovapaa.
Jos tilanne olisi tälläinen niin veroja ei oikeastaan voi enää välttää, koska on veronkiertoa, jos toimilla on tarkoitus yksinomaan vähentää maksetun veron määrää.
Taitaakin olla niin että jo se oikeuttaa lahjaveron tomeenpanoon että on tili lapsen nimissä ja vanhemmalla tilin hallinta.
Verottaja tulkitsee tämän suoraan verotettavaksi lahjaksi.
Tässäpä surullinen tarina meidän suvustamme: Eräs täti oli aivan sairaalloisen nuuka- siis todella; otti jääkaapin talvella pois päältä ja vei ruoat parvekkeelle, istui iltaisin kynttilän valossa, ettei sähköä kulu, ym. Oli sota-ajan kokenut, niin se osin selitti tuota käytöstä. Noh, teki tuota siksi, että halusi säästää ja antaa pojalleen perinnön. Elellä kituuttelivat vuosikausia todella niukasti, mutta sitten täti kuoli. Poikansa peri kaiken- ja joi ne kurkustaan alas! Kuolikin sittemmin siihen alkoholismiin.
Jälkikäteen mietittynä, niin olisi se tätikin voinut joskus nauttia elämästään ja vaikka tehdä sen poikansa kanssa jotain kivaa yhdessä. Elämä oli yhtä kituutusta ja onneksi se täti ei ollut enää sitä näkemässä, miten se hänen vaivalla säästämänsä raha käytettiin.
Itse olen oppinut säästämisen arvon jo nuorena. Alle 10-vuotiaana tilin ja osakesalkun arvo oli yli 10 000mk joka oli siihen aikaan aikamoinen summa.
Saman opetan lapsilleni.
Lapsilisöt menevät meillä suoraan kulutukseen. Nytkin oli tili lähestymässä tyhjentymistä ja sitten muistin: lapsilisät! Jes! Rahat ririittääkikuun lopussa olevaan palkkapäivään :-)
Mä aina unohdan, että on lapsilisät olemassa. Joka kuukausi ilahdun uudestaan.
Olen tuntityöläinen opetusalalla. Kuukausiansiot heittelevät. Viime kuu oli kehno.
Lapsilisät harkinnanvaraisiksi. Jos joku ei sitä rahaa tarvitse lapsesta johtuvien kulujen kattamiseen, älköön anoko koko yhteiskunnan tukea. Näin todella tarvitsevat saisivat jonkin verran enemmän. Ajattelen nyt esim. vaikeita sairauksia tai hankalasti hoidettavia erityislapsia.
Miksi ihmiset ovat niin katkeria jos joku osaa säästää?? Mitä eroa onko se säästetty raha juuri se lapsilisä vai osa palkasta?! Jeesus. Eivät kaikki törsää kaikkea ylimääräistä heti turhuuteen, vaikkei mikään kroisos olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat niin katkeria jos joku osaa säästää?? Mitä eroa onko se säästetty raha juuri se lapsilisä vai osa palkasta?! Jeesus. Eivät kaikki törsää kaikkea ylimääräistä heti turhuuteen, vaikkei mikään kroisos olisikaan.
Tämä. Ihan kuin siitä että elämänhallinta on kunnossa pitäisi sakottaa. Ja toiset törsää lapsilisät surutta röökiin ja viinaan "mul on oikeus!!" mutta jos säästät ne, olet tukien väärinkäyttäjä.
Isotuloiset eivät tarvitse lapsilisiä. Mietitkö kuka on isotuloinen? Se on henkilö, joka puhuu sijoitusrahastoista samassa lauseessa lapsilisän kanssa.
Ei lapsilisä ole lapsille tarkoitettua rahaa, vaan rahaa perheelle. Kukin käyttää sitten ne rahat ihan miten haluaa, mutta ei se mitenkään "korvamerkittyä" rahaa ole eikä ole moraalista velvoitetta antaa niitä lapsille vaikka olisikin varaa.. Luonnollisesti isompituloisilla jää enemmän rahaa säästöön, kuten meillä. Mutta en mitenkään siirrä lasteni nimiin juuri ko. summaa. Lapsilisä menee erilliselle tilille, josta esim. maksan matkoja ja lapsen harrastukseen liittyviä matkoja yms.
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu , ettei kaikki muka tarvitse lapsilisiä. Minulla ja siskollani on milteipä eurolleen sama palkka kuten myös miehillämme melko pitkälti sama palkka. He ovat kuitenkin koko ajan persaukisia ( kaksi uutta autoa, todella hieno asunto tuloihin nähden, koko ajan uutta elektroniikkaa jne). Meillä on rahaa säästössä paljon, koska säästämme ja elämme niukemmin. Jonkun mukaan me olemme oikein kroisoksia ( jos näkisivät säästömme), mutta ne on kaikki keskivertopalkasta säästetty eikä ole tippuneet taivaasta. Sitten joku muu pitäisi samalla palkalla itseään jopa huonotuloisena ja varmaan eväisi meiltä lapsilisät. Mihin se raja sitten vedetään...Jos tienaat 3800 kuussa et saa lapsilisää, jos tienaat 4800, niin et saa vai mikä olisi raja.... Ei järkevää....Pienituloiset saa tulonsiirtoja muutenkin samoin kuin täysin tulottomat. On ihan oi,kein että itse itseään elättävät saavat myöskin saman lapsilisän jonka käyttävät siten miten käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät pitää ottaa pois sellaisilta jotka säästää ne lapsille. Lapsilisä maksetaan sen takia että se raha käytetään sen lapsen elämään kutakuinkin sitä tahtia kuin sitä lapsilisää tulee. Murrosiän aikaan menee varmasti loputkin ja menee miinuksen puolelle tilit.
Jos lapsilisät säästää,niin on vaan viheliäinen yhteiskunnan tukien kilkkijä.
Lapsilisät pitäisi siis poistaa varmaan 90 %:lta ihmisistä koska enemmistöllä on varaa säästää lapselleen pari kymppiä kuussa jos niin haluaa. Ostaa lapselle vaikka käytettynä asioita niin säästää pitkän pennin, ajelee halvemmalla autolla, muuttaa halvempaa asuntoon, tekee itse soseet niin voi säästää jne. Keinoja säästää on. Suurella enemmistöllä on varaa säästää lapselleen muutama kymppi jos niin haluaa.
terv. pienituloinen perhe joka säästää lapselleen sen 30 euroa.
No kysehän oli koko lapsilisän säästämisestä. Lapsilisä on pikkasen enemmän kuin 30€.
Vierailija kirjoitti:
Isotuloiset eivät tarvitse lapsilisiä. Mietitkö kuka on isotuloinen? Se on henkilö, joka puhuu sijoitusrahastoista samassa lauseessa lapsilisän kanssa.
Kappas, en tiennytkään, että minä tehdessäni osa- ja määräaikaisia töitä olisin ollut isotuloinen. Miestäkin olen pitänyt pienipalkkaisena, ainakin sen ammatti on aina palkkalistauksissa siellä häntäpäässä.
Täytyy sanoa näin pian 21-vuotiaana, juurikin vanhempien kautta reilun 15 000 €:n "pesämunan"täysi-ikäisnä saatuani, että olen kyllä äärimmäisen kiitollinen vanhemmilleni asiasta. Olen voinut lainata kavereilleni rahaa, jos ovat olleet pahasti pulassa esim. sairastumisten takia, pientä korkoa olen tosin perinyt ja siten inflaatiolta rahojani osittain suojannut. Itselleni olen hankkinut vuokra-asunnon kalusteineen ja halvan auton, haluan säästää rahoja tulevaisuuden varalle.
N20v kirjoitti:
Täytyy sanoa näin pian 21-vuotiaana, juurikin vanhempien kautta reilun 15 000 €:n "pesämunan"täysi-ikäisnä saatuani, että olen kyllä äärimmäisen kiitollinen vanhemmilleni asiasta. Olen voinut lainata kavereilleni rahaa, jos ovat olleet pahasti pulassa esim. sairastumisten takia, pientä korkoa olen tosin perinyt ja siten inflaatiolta rahojani osittain suojannut. Itselleni olen hankkinut vuokra-asunnon kalusteineen ja halvan auton, haluan säästää rahoja tulevaisuuden varalle.
Korko siis ollut noin 7%, riippuen kaverista
Meidän lapsilla on omat tilit, ja sieltä rahat ohjataan Nordnetin kautta rahastoihin. Kummallekin on säästetty syntymästä saakka, ja nyt vanhemmalla, koululaisella on jo useamman kymmenen tuhannen salkku. Pyrimme hyödyntämään korkoa korolle - ilmiön. Raha lasten tileille tulee suurimmaksi osaksi isovanhemmilta kuukausittaisina lahjoina ja lapsilisistä.
Täysi-ikäiselle on paljon helpompi siirtää niitä varoja, kun elatus ei ole veronalaista. Voi maksaa asumiskulut, huonekalut, ruuat, sähköt, puhelinlaskun, vakuutukset, koulukirjat, bussiliput jne jne. Lapsi voi sitten säästää oman opintotukensa ja asumislisän. Tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto, jos ei uskalla säästää suoraan lapsen nimiin.