Opintotuet pois. Kannustaa nuoria lorvimaan.
Opiskelija saa liikaa rahaa. Jotkut saattavat opiskella jopa 12 vuotta yhteiskunnan piikkiin. Suuresta osasta tulee työkkärin asiakkaita. Jos haluaa opiskella, niin velalla. Saavat vuokran ja vielä rahaa muuhun elämään, eivätkä välttämättä tule antamaan mitään yhteiskunnalle. Se on väärin!
Jokainen maksakoon itse opuskelunsa.
Lääkäreiden kanssa poikkeus mutta lupaus siitö, etteivät mene yksityisille töihin!!
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri päinvastoin, kuule ap. Esim omat lapseni ja kaikki heidän ystävänsä ovat niinköyhistä perheistä, että eivät olis pystyneet saavuttamaan akateemista loppututkintoa ja hyviä työpaikkoja ilman opintotukea.
Olisivat varmaan nyt makoilemassa himassa ja syleksimässä kattoon, kun ei niitä töitä ilman ammattia olekaan.
Mieluummin tuet ja opiskelu kuin pekästään tukien varassa makoilu.
Ootko kuullu et voi mennä töihin? TÖIHIN...
Ja jos haluaa opiskella, otetaan lainaa.
Pahimmat lorvijat lukee tutkintoja toisensa perään ja sen 12- vuotta!!! Ja nostavat koko ajan tonnia kuussa tukiaisia. Se on väärin.Ja se että opiskelee huvikseen, ja syljeksii kattoon, eivät ole vaihtoehdot.
Oisit käskeny kakaras töihin.
Huonoja trollausyrityksiä toisensa perään. :D
1. Töihin ei pääse vain menemällä-
2. Lainaa opiskelijat ottavat jo nyt, rahoittaakseen ruokaostoksensa, vuokransa ja muun pakollisen elämänsä. Ota sinäkin, jos kerran haluat välttämättä velkaantua tietämättä, voitko koskaan maksaa velkaasi. Aloita vaikka ottamalla pikavippi, kun seuraavalla kerralla menet ostamaan ruokaa.
3. Tämä paha lorvija opiskelee toista tutkintoa, koska aikaisemmalla ei enää valmistumiseen osuneen laman takia päässyt töihin. On se niin väärin, että tulevaisuudessa työllistyn ja elätän itseni pitkäaikaistyöttömyyden sijaan. Ja hei, opintotukea ei saa tonnia kuukaudessa, ja toiseen tutkintoon ei saa enää opintotukea.
T: Trollin ruokkija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri päinvastoin, kuule ap. Esim omat lapseni ja kaikki heidän ystävänsä ovat niinköyhistä perheistä, että eivät olis pystyneet saavuttamaan akateemista loppututkintoa ja hyviä työpaikkoja ilman opintotukea.
Olisivat varmaan nyt makoilemassa himassa ja syleksimässä kattoon, kun ei niitä töitä ilman ammattia olekaan.
Mieluummin tuet ja opiskelu kuin pekästään tukien varassa makoilu.
Ootko kuullu et voi mennä töihin? TÖIHIN...
Ja jos haluaa opiskella, otetaan lainaa.
Pahimmat lorvijat lukee tutkintoja toisensa perään ja sen 12- vuotta!!! Ja nostavat koko ajan tonnia kuussa tukiaisia. Se on väärin.Ja se että opiskelee huvikseen, ja syljeksii kattoon, eivät ole vaihtoehdot.
Oisit käskeny kakaras töihin.
Huonoja trollausyrityksiä toisensa perään. :D
1. Töihin ei pääse vain menemällä-
2. Lainaa opiskelijat ottavat jo nyt, rahoittaakseen ruokaostoksensa, vuokransa ja muun pakollisen elämänsä. Ota sinäkin, jos kerran haluat välttämättä velkaantua tietämättä, voitko koskaan maksaa velkaasi. Aloita vaikka ottamalla pikavippi, kun seuraavalla kerralla menet ostamaan ruokaa.
3. Tämä paha lorvija opiskelee toista tutkintoa, koska aikaisemmalla ei enää valmistumiseen osuneen laman takia päässyt töihin. On se niin väärin, että tulevaisuudessa työllistyn ja elätän itseni pitkäaikaistyöttömyyden sijaan. Ja hei, opintotukea ei saa tonnia kuukaudessa, ja toiseen tutkintoon ei saa enää opintotukea.T: Trollin ruokkija
Truth
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku opiskelija asuu noin kalliissa asunnossa?
Miksikö? Siksi, kun halvempia asuntoja ei ollut. Tarjottiin mulle yhtä soluasuntoa, mutta sen vuokra olisi ollut 540e, kun taas tuo 5km päässä kaikesta oleva asuntoni oli huomattavasti halvempi.
Opiskelin ensimmäisen tutkinnon opintolainojen turvin -80-luvulla. Lähdin opiskelemaan toista tutkintoa 2000-luvun taitteessa sillä Kelan lupauksella, että opintotukea tulee 55 kuukautta. Helsingissä piti työskennellä silti, mutta opinnot edistyivät hyvin pari vuotta, kunnes Kela huomasi virheensä: aiemman valtion takaaman opintolainan vuoksi olin oikeutettu vain 27 opintotukikuukauteen eli kolmeen vuoteen. Sain kitkuteltua kandin tutkinnon kasaan maksaen samalla vanhan opintovelkani. Sain töitä uudelta alalta ja olen pikkuhiljaa tehnyt maisteriopintoja, joihin saan hulppeaa aikuisopintotukea. 5,5 vuotta normaalia opintotukea olisi tullut huomattavasti halvemmaksi yhteiskunnalle, helpottanut omaa ja työnantajan elämää. Mutta virkeänä pitää, kun opinnot jatkuvat ja jatkuvat. Ensi keväänä häämöttää vihdoin toinen maisterintutkinto.
Mun vanhemmat maksaa vuodessa yli 50k€ veroja, iskä yksinään tosta 40k. Eiköhän mulla ole oikeus nostaa vähän valtion rahoja, jotta tulevaisuudessa minäkin voin maksaa tuollaisia summia valtiolle per vuosi. :)
Ps. Paska trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä nykyään on joihin voi mennä opiskelematta, peruskoulu- tai edes lukiopohjalta?
Ammattikoulun voi käydä ja mennä töihin. Jos haluaa isompia tienestejä, täytyisi opiskelu maksaa itse, tai ottaa lainaa.
Miksi minun pitäisi maksaa jonkun inssin asuminen ja syöminen?
Lääkärin opinnot ymmärrän, en mitään muuta.Mä haluan nähdä miten sä vain menet töihin kun töitä ei ole.
Joten jatkat opintojen varjolla loisimista?
Se tuki on noin 500 euroa kuussa. Sitä ei saa jos opinnot ei etene.
Tukea saa tietyn tukiuukausimäärän (oisko 72?), ei 12 vuotta.
Itse olen 37,5 h viikossa töissä harjoittelijapalkalla kirjoitan opinnäytetyötä, olen kahdella kielikurssilla ja suoritan yhtä verkkokurssia.
Olen siis kamala laiskimus, illat vaan kaivan pehvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sen verran voisi ehtoja vielä kiristää, että opintojen minimimäärän pitäisi olla 55 pistettä vuodessa, jotta opinnot ovat todella täysitehoisia."
Sitten opintotukeakin voisi nostaa koska moni käy lisäksi töissä lisäksi pärjätäkseen. Vai haluatko opiskelijat burn outiin jo ennen valmistumista?
Valintojen maailma..
Voi mennä töihin
Voi opiskella
Voi nostaa halpaa lainaaEn minä rupea veroistani maksamaan sitä, että joku puupää lukee kymmenen vuotta itseään joksikin pellehermanniksi. Maksakaa itse saatana.
Huoh ei sitä saa useammalle tutkinnolle.
Miten ap luulee, että ne opinnot etenisivät kotona makaamalla? Mikä on sellainen ala? Koska jostainhan se vastikkeen linen raha tulee tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gay fish kirjoitti:
Joopa joo. Opintotukea ja asumislisää saan vähän yli 500e ja vuokra on 430e. Syödäkin pitäis ja ostaa koulukirjoja. Onneksi sain iltatöitä.
Tonni kuussa tekemättä mitään? Just näin.
Vähän yli viisisataa, olisko nyt ollut 520€/kk - vuokra 430€ = 90€ käteen
Missä saa noin paljon tukia? Täällä Jyväskylässä ammattikoululainen saa yhteensä n. 450€/kk (opintotuki ja opintotuen asumislisä). Halvimmat vuokrat ovat viidensadan luokkaa, ellei halua asua mamulähiössä. Opiskelija-asuntoihin on pitkät jonot, ja niissä ovat etusijalla ulkomaalaiset ja korkeakouluopiskelijat. Onneksi teen viikonloppuisin töitä, en pärjäisi muuten. Tukien lisäks saa tienata 300€ kuussa, joten aikalailla kädestä suuhun elämistä tämä joka tapauksessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gay fish kirjoitti:
Joopa joo. Opintotukea ja asumislisää saan vähän yli 500e ja vuokra on 430e. Syödäkin pitäis ja ostaa koulukirjoja. Onneksi sain iltatöitä.
Tonni kuussa tekemättä mitään? Just näin.
Vähän yli viisisataa, olisko nyt ollut 520€/kk - vuokra 430€ = 90€ käteen
Missä saa noin paljon tukia? Täällä Jyväskylässä ammattikoululainen saa yhteensä n. 450€/kk (opintotuki ja opintotuen asumislisä). Halvimmat vuokrat ovat viidensadan luokkaa, ellei halua asua mamulähiössä. Opiskelija-asuntoihin on pitkät jonot, ja niissä ovat etusijalla ulkomaalaiset ja korkeakouluopiskelijat. Onneksi teen viikonloppuisin töitä, en pärjäisi muuten. Tukien lisäks saa tienata 300€ kuussa, joten aikalailla kädestä suuhun elämistä tämä joka tapauksessa on.
Ammattikoululaiset ja lukiolaiset saavat pienempää opintotukea kuin ammattikorkeakouluopiskelijat ja yliopisto-opiskelijat.
Eikö parempi olisi juuri, että opiskelijat saisivat tarpeeksi tukia, jotta voisivat keskittyä valmistumaan tavoiteajassa. Tällöin opiskelijat eivät myöskään veisi työpaikkoja tyttömiltä.
No sitten myös eläkkeet ja työttömyystuet pois eli ne millä itse varmaan elät. Minä olen opiskelija ja on kuule vaikeaa löytää töitä, jotka ovat juuri silloin kun ei ole pakollisia luentoja tai liikaa koulutehtäviä kotiin vietäväksi. Töiden löytäminen on niille 600 000 työttömällekin vaikeaa, joten ei sinänsä mikään ihme.
Opintotuki on muuten vain 500e/kk sisältäen asumislisän ja opintorahan, että ei sillä paljon juhlita, kun asumismenojen jälkeen jää reilusti alle 200e ruokaan, vaatteisiin ja muuhun tarpeelliseen. Ensi vuoden syksystä lähtien ei sitäkään.
Jos opiskelijoille annettaisiin vain velkaa millä elää, miksei kaikkia muitakin tukia muutettaisi velaksi? Loppuisi se kattoon syljekseminen vai eikö sittenkään? :)
Ei pysty elämään, joten muutetaan pois lopettaessa tutkinnon jolloin se jo käytetty tuki menee oikeasti hukkaan, niin valtiolta kuin opiskelijalta koska ei voi käyttä sitä enää seuraavassa mahdollisessa tutkinnossa, jota on lähtenyt opiskelemaan halvemman asunnon toivossa. Seems legit.