Mies tienaa enemmän - ahdistaa!
Olen kutsumusammatissa, jota tekisin ilman palkkaakin, mutta toistaiseksi hyvin pienillä tuloilla. Aiemmat mieheni ovat myös olleet vähävaraisia, joten tasapainonen talouden pyörittäminen on ollut vaivatonta, -sieltä on revitty mistä on saatu, ja kumpikin on taloudellisesti hyötynyt yhteiselosta.
Aviomieheni kuitenkin tienaa huomattavasti minua enemmän, ja se vilpittömästi vaivaa minua. Meillä on ihana elämä, jota kumpikaan ei olisi yksin kyennyt rakentamaan. Kaunis yhdessä sisustettu asunto, yhteisiä harrastuksia, pystymme matkustamaan huviksemme ja tarpeeseen. Ystävyyssuhteemme ovat vahvistuneet parisuhteemme myötä, ja meitä pidetään pariskuntana joita mielellään käydään tapaamassa ja kutsutaan tilaisuuksiin. Ilman minua mies elelisi ihan toisen näköistä elämää, silti tuntuu välillä siltä, että kaikki tästä on hänen, eikä mikään kuulu minulle. Pitkään vielä avioiduttuamme kieltäydyin ottamasta mieheltä rahaa, vaikka hän käytännössä toki hoiti kaikki isommat kulut. Kun menetin erään työsuhteen, ja omat laskut alkoivat kaatua niskaan, sekä mies että lähipiiri katsoivat talousahdinkoani ahdistuneina, ja totesivat että mun on annettava miehen auttaa. Järjellä ymmärsin että yhteistä arkea ja elämää tässä vietetään, eikä se voi mennä niin että toinen velkaantuu pikkusummista ja toinen ostaa itselleen talvikengät joiden hinnalla ne velat olisi kuitattu. Tunteet taas sanoivat että pitää pärjätä itse, en minä tätä miestä hänen rahojensa takia halunnut. Nykyään mies siirtää tililleni x summan rahaa kuukausittain, ja elo on tasaisen turvallista.
Koitan ajatella että takaisinmaksun tilaisuus ehkä joskus koittaa. Minun urani on nousujohteessa ja toisaalta elämässä voi käydä mitä vain. Voin vaikka päätyä miehen omaishoitajaksi. Toisaalta ei kai ole fiksua toivoa katastrofeja vain omaa riittämättömyyden tunnettaan helpottaakseen. Pitäisi kunnolla sisäistää että tämä meidän yhteinen elämä, se on jo paljon minunkin ansiotani.
Olen yrittänyt pahimmissa ahdistuksissani etsiä vastaavia kokemuksia netistä, mutta löydän ainoastaan miehiä joita ketuttaa se että vaimo tienaa enemmän, en yhtään naista. En ymmärrä miksi tämä on yleensä vain miesten kokemus?
Ja ei, tämä ei ole provo. Toki palstan todellisuudesta vieraantuneet lompakkoloishuutelijat inspiroivat kysymään juuri täällä, onko kenelläkään naisella ollut samankaltaisia tuntemuksia?
Kommentit (22)
Mielenkiintoinen aihe. Meillä kaikki on yhteistä, vaikka molemmilla on omat tilit. Ollaan naimisissa, ilman avioehtoja, joten erotilanteessakin kaikki menisi tasan puoliksi. Rahasta ei riidellä koskaan, ehkä koska sitä on tarpeeksi. Jännä näkökulma tuokin, ettei saisi ottaa paremmin tienaavaa puolisoa. Me ollaan oltu yhdessä lukiosta saakka, opiskeltu ja päästy töihin. Miehellä ura lähti lentoon ja palkka nousuun, itse olen alalla, jolla tienaa ihan ok, mutta mitään ihmeempää ura- tai palkkakehitystä ei juurikaan tunneta. Mies tienaa siis rutkasti enemmän, mutta me ollaan perhe ja kaikilla on sama elintaso. En ymmärrä, miksi minua pitäisi häiritä mieheni hyvät tulot. :D
20 siis AP*