Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Tapa miten syyhyyn suhtaudutaan, on ihan silkkaa kiusaamista: lääkkeiden kallis hinta (osa ihmisistä joutuu taloudelliseen ahdinkoon, osa ei pysty hoitamaan ollenkaan), tehottomat lääkkeet, hankala ja pahanhajuinen rikkivaseliini eikä tehokkaita lääkkeitä kuten muissa maissa.
Viikosta toiseen toistellaan vaan mediassa, miten syyhyn hoito on kallista, mutta mitään ei asialle tehdä. Joskus todetaan, että toimeentulotuesta voi pyytää apua, mutta ei toimeentulotukea saa käsikauppalääkkeisiin, eikä toimeentulotukeen ole oikeutta kaikilla niillä, joille syyhyn hoito aiheuttaa taloudellisen katastrofin. Pahimmillaan ei edes saa lääkäriaikaa, tai sitten saa, mutta rikkivaseliini on loppu. Ulkomailta tilattuihin lääkkeisiin ei todellakaan saa toimeentulotukea. Tällaisessa tilanteessa syyhylääkkeiden pitäisi olla ilmaisia, ja niitä tehokkaita lääkkeitä pitäisi saada Suomestakin.
Vaikuttaa siltä, että lääkärit haluavat vain pitkittää ihmisten kärsimystä, ja siksi tehotonta apteekin voidetta myydään edelleen ja resptilääkkeitä ei aina myönnetä. Ehkä lääkäreillä on lääketehtaan osakkeita? Ja mitään oikeita toimenpiteitä ei tehdä, hallitusta ja eduskuntaa ei kiinnosta, ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tapa miten syyhyyn suhtaudutaan, on ihan silkkaa kiusaamista: lääkkeiden kallis hinta (osa ihmisistä joutuu taloudelliseen ahdinkoon, osa ei pysty hoitamaan ollenkaan), tehottomat lääkkeet, hankala ja pahanhajuinen rikkivaseliini eikä tehokkaita lääkkeitä kuten muissa maissa.
Viikosta toiseen toistellaan vaan mediassa, miten syyhyn hoito on kallista, mutta mitään ei asialle tehdä. Joskus todetaan, että toimeentulotuesta voi pyytää apua, mutta ei toimeentulotukea saa käsikauppalääkkeisiin, eikä toimeentulotukeen ole oikeutta kaikilla niillä, joille syyhyn hoito aiheuttaa taloudellisen katastrofin. Pahimmillaan ei edes saa lääkäriaikaa, tai sitten saa, mutta rikkivaseliini on loppu. Ulkomailta tilattuihin lääkkeisiin ei todellakaan saa toimeentulotukea. Tällaisessa tilanteessa syyhylääkkeiden pitäisi olla ilmaisia, ja niitä tehokkaita lääkkeitä pitäisi saada Suomestakin.
Vaikuttaa siltä, että lääkärit haluavat vain p
Fimea eli Suomen Lääkevirasto on isoin syyllinen, kun se päättää myöntääkö tai eikö myyntilupia lääkkeille. Nythän Fimea yrittää kieltää Bionixinkin.
Hallitus parhaillaan yrittää saada bentsyylibentsoaatin myyntiin Suomeen, aktivoitui asiaan mediakohun myötä. Toivottavasti tulisi myyntiin pian Suomessakin.
ketju on aloitettu vuonna 2016 ja joku väittää että se on nyt joku uusi tauti.....mitä siitä pitäisi ajatella
Nykyään kun syyhyä on paljon liikkeellä, niin minusta pitäisi aina käydä lääkärissä tarkistaa että onko oikeasti syyhy, voi olla myös joku ihottuma mitä lääkitään ihan turhaan, tai ihmisten kirppuja, mitkä taas on paljon vaarallisempaa kuin syyhy, kirput voi levittää jopa ruttoa.
Rikkovoiteesta ei mennyt lakanat eikä vaatteet pilalle. Eikä myöskään pesukone. Onko niitä sitten erilaisia.
Hei. Ostitko netistä Tenutexiä ka jos, niin muistatko osoitteen?
Nyt en enää ihmettele yhtään taudin leviämistä.
Täällä ensimmäinen hoitokierros takana itsellä ja lapsella ja kaikki tehty erittäin tarkasti. Mutta kun altistuneita lähdin kartoittamaan niin vastaus oli vain että seurataan tilannetta, tehdään hoidot jos oireita tulee vaikka ohjeistus on että altistuneiden myös pitää tehdä, oli oireita tai ei. Altistuneiden joukossa myös terveydenhuollon ammattilaisia jotka eivät asiaan suhtautuneet niin kuin kuuluisi.
Että kiitos vaan suoraan sanottuna teille kus*päille, ketkä että asiaa vakavasti ota.
Kumma, että aiemmin tällä viikolla rikkivaseliinia sai haettua ilman mitään ongelmia Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevasta apteekista. Myös pienemmällä paikkakunnalla sitä sai haettua niin paljon kuin reseptiä vain riitti. Tuo on myös liioittelua, että se haisisi kamalalle. Kevyt rasvamainen haju vaseliinissa kyllä on, mutta ei se juurikaan miltään haise.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ensimmäinen hoitokierros takana itsellä ja lapsella ja kaikki tehty erittäin tarkasti. Mutta kun altistuneita lähdin kartoittamaan niin vastaus oli vain että seurataan tilannetta, tehdään hoidot jos oireita tulee vaikka ohjeistus on että altistuneiden myös pitää tehdä, oli oireita tai ei. Altistuneiden joukossa myös terveydenhuollon ammattilaisia jotka eivät asiaan suhtautuneet niin kuin kuuluisi.
Että kiitos vaan suoraan sanottuna teille kus*päille, ketkä että asiaa vakavasti ota.
Just tämä sama kokemus.
Minulla on myös töissä kollega, joka selvästi sai minulta tartunnan. Olen neuvonut häntä lääkärin ja hoidon suhteen, mutta hän ei vaan tee yhtään mitään. Ei tee hoitoa, eikä suostu menemään lääkäriin. Todella ottaa päähän, kun meillä on isolla vaivalla koko perhe hoidettu ja päivittäin samassa toimistossa työskentelee välinpitämätön syyhyinen ihminen.
Mulla on ollut nyt yli viikon kovaa kutinaa ympäri kehoa, mutta ihossa ei näy mitään poikkeavaa, vaikka olen yrittänyt tarkasti syynätä. Olen menossa ensi viikolla lääkäriin, mutta kiinnostaisi tietää, voiko kutinaa olla monta viikkoa ennen iho-oireiden ilmaantumista?
Mikäli ette toisianne hinkkaa, on riski tartunnalle erittäin pieni. Itselleni lääkärissä sanottiin, ettei syyhy ole syy jäädä pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä sama kokemus.
Minulla on myös töissä kollega, joka selvästi sai minulta tartunnan. Olen neuvonut häntä lääkärin ja hoidon suhteen, mutta hän ei vaan tee yhtään mitään. Ei tee hoitoa, eikä suostu menemään lääkäriin. Todella ottaa päähän, kun meillä on isolla vaivall
Mikäli ette toisianne hinkkaa, on riski tartunnalle erittäin pieni. Itselleni lääkärissä sanottiin, ettei syyhy ole syy jäädä pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut nyt yli viikon kovaa kutinaa ympäri kehoa, mutta ihossa ei näy mitään poikkeavaa, vaikka olen yrittänyt tarkasti syynätä. Olen menossa ensi viikolla lääkäriin, mutta kiinnostaisi tietää, voiko kutinaa olla monta viikkoa ennen iho-oireiden ilmaantumista?
kutittaako hikoillessa tai suihkun jälkeen? Nämä olivat itselleni varmoja merkkejä syyhystä vaikka käytäviä ei näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei meitä lohduta ketkä ovat saaneet tartunnan ilman ihokontaktia. Ja uskon että meitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kutittaako hikoillessa tai suihkun jälkeen? Nämä olivat itselleni varmoja merkkejä syyhystä vaikka käytäviä ei näkynyt.
En osaa sanoa, en ole ainakaan huomannut eroa. Kutittaa lähinnä 24/7 ja tosiaan ympäri kehoa. Kädet kutiaa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, en ole ainakaan huomannut eroa. Kutittaa lähinnä 24/7 ja tosiaan ympäri kehoa. Kädet kutiaa eniten.
Melko varmasti tartunta, käsissähän ne punkit viihtyy. Mutta hyvä kun menet lääkäriin niin asia varmistuu.
Pitääkö vaan jaksaa uskoa, että toka kuuri auttaisi? Eka kuuri takana bentsyylibentsoaatilla (3 pv perä jälkeen, pesu vasta neljäntenä päivänä), mutta näen yhä ihon alla hyvinvoivia punkkeja ja niiden munia :( Liikkuivat vikkelästä pois tieltä, kun yritin neulalla kaivaa ihon pinnalta pois.
Monet tekstiilit kestävät yllättävän hyvin 60C pesua. Jopa cashmere villapaidat ja tekniset päällystakit selviytyivät ruljanssista. Vaihdan tekstiilit joka päivä. Kaikki pinnat puunattu.
Tässä tutkimustuloksia: 25% bentsyylibentsoaatilla parani 87% ja 10 % voiteella parani 86 %.
Miksi tällaista lääkitystä edes käytetään??? Muualla Euroopassa on toimivat käsikauppalääkkeet, mutta täällä sekoitellaan jotain rikkivaseliinia, mikä kuulostaa paitsi vanhakantaiselta, myös jollain lailla tarkoituksellisen ilkeältä, jos se kerran haisee pahalta ja pilaa sänkyvaatteet ja käyttövaatteet.