Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Kolmannen kerran yritetään häätää syyhyä, meillä mennyt kolmen kuukauden aikana noin 800€ voiteisiin ja lääkkeisiin. Mä en enää jaksa Ei edes kiinnosta yrittää siivota tai muutakaan (mutta teen sen kyllä), olen jo asennoitunut että me ei varmaan ikinä päästä tästä helvetistä eroon.
O.m.g kirjoitti:
Täällä myös syyhyhelvetti, EI mitään kuvittelua!
Ei ole kuvittelua, ei. Mutta milläs lääkäreille todistat, kun kaikki tavat (paitsi elävän ja kooltaan alle 0.5 mm punkin kaivaminen näkyvän käytävän päästä) ovat "parasiittiharhaluulon" kriteeristöä?
Kauhee juttu ja toivottavasti parannutte. Sitä kun ulkomaanmatkalle lähtee,niin ei heti kuvittelisi että ongelmia tulisi. Ehkä nämä jutut saa minutkin karttamaan ulkomaanmatkoja vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kauhee juttu ja toivottavasti parannutte. Sitä kun ulkomaanmatkalle lähtee,niin ei heti kuvittelisi että ongelmia tulisi. Ehkä nämä jutut saa minutkin karttamaan ulkomaanmatkoja vielä enemmän.
Joskus takavuosina varmaan tropiikista kulkeutunut, mutta nyr ihan Suomessa leviävä epidemia. Matkustamattakin saatavissa, ikävä kyllä.
Stadissa ambulanssit on jo viikkoja ulvoneet päivästä toiseen, kuin koronan alkuaikoina. Tästä on mahdollista kehketyä länsimaisen lääketieteen suurin fiasko, kun pääosa työvoimasta tulee pian taistelemään resistentin loisen kanssa aamusta iltaan tai vaihtoehtoisesri päättää paivansä. Kun lääkärisäädyn ylpeys tms pöljyys sallii virheen myöntämisen aivan liian myöhään. Tällaiseen tapahtumaan voi koko sivilisaatiokin kaatua, ihan kuulkaas oikeasti.
Minkä takia te ette kerro mistä tartunnan olette saaneet? Vain yksi tässäkin ketjussa tunnusti, että reppureissumatkalta ulkomailta tuli. Entä te muut?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia te ette kerro mistä tartunnan olette saaneet? Vain yksi tässäkin ketjussa tunnusti, että reppureissumatkalta ulkomailta tuli. Entä te muut?
Voin kertoa etten tiedä, jos siitä jotain hyödyt.
Vierailija kirjoitti:
lääkärisäädyn ylpeys tms pöljyys sallii virheen myöntämisen aivan liian myöhään. Tällaiseen tapahtumaan voi koko sivilisaatiokin kaatua, ihan kuulkaas oikeasti.
Ja mikäkö virhe? Se, että itsepäisesti luulotellaan olevan kyse jostain hemmetin 1930-luvulla löydetystä hysterian muodosta, ja alkava biokatastrofi painetaan villaisella. Ei todellakaan tulisi toimia näin, te kelvottomat tolvanat siellä takarivissä!
Onko syyhyssä aina tyypillistä iltaisin ja öisin kutina? Minua ei juurikaan kutise ollenkaan mutta ihan kamalaa pistelyä ja kihelmöintiä sekä tunne että joku liikkuu ihollani. Tämä kestänyt jo useita viikkoja. Ei näy käytäviä eikä mitään näppylöitä. Välillä ihan sattuu kun tuntuu että joku purisi sisältäpäin.
Olet valitettavasti saanut tämän trooppisen tartunnan. Tsemppiä, lääkärit eivät sitten noteeraa tätä tautia millään tavalla.
Nyt olisikin tärkeää, että Suomen terveydenhuolto tunnustaisi ja tunnistaisi tämän taudin, onko kenelläkään lääkäriä tuttavissa? Muuten tauti vaan jatkaa leviämistä...
Olen myös huomannut, että tämä ei taltu 60 asteen pesuissa. Tarvitaan pakastus päälle tai 90 asteen pesut.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin syntymäpäiväjuhlilta. Yksi onnittelukäyttely ja parin tunnin visiitti. Sieltä tartunta. Naapurin ei tiedä, mistä hän itse on tartunnan saanut.
Vierailija kirjoitti:
Onko syyhyssä aina tyypillistä iltaisin ja öisin kutina? Minua ei juurikaan kutise ollenkaan mutta ihan kamalaa pistelyä ja kihelmöintiä sekä tunne että joku liikkuu ihollani. Tämä kestänyt jo useita viikkoja. Ei näy käytäviä eikä mitään näppylöitä. Välillä ihan sattuu kun tuntuu että joku purisi sisältäpäin.
Meilläkin alkuun vain pistelyä. Ei käytäviä. Näppyliä vasta 6 vko jälkeen. Hoidettiin bentsyylibentsoaatilla pois .
Hei te ketkä ootte selättänyt syyhyn! Kuinka kauan teillä jatkui kutina lääkityksen jälkeen? Minulla nyt kuukausi mennyt viimeisestä hoitokerrasta ja vieläkin alkaa illalla kutina :( mitään näppylöitä tai punkin käytäviä ei ole enää missään kohtaa kehoa ja kutina keskittyy vaan iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei te ketkä ootte selättänyt syyhyn! Kuinka kauan teillä jatkui kutina lääkityksen jälkeen? Minulla nyt kuukausi mennyt viimeisestä hoitokerrasta ja vieläkin alkaa illalla kutina :( mitään näppylöitä tai punkin käytäviä ei ole enää missään kohtaa kehoa ja kutina keskittyy vaan iltaan.
Nouseeko ihosta tummia pikkuötököitä jos hierot kutisevaa kohtaa voiteella tai öljyllä? (Kookosöljy+lemongrass ollut itselleni tehokkain tähän.)
Ajan mittaan syntyy pesäkkeitä, joiden päällä on paksuuntunut ja sitkas ihokerros. Monien kokemus on, että karvoitus harvenee niiltä alueilta. Epäilenkin, että punkit käyttävät keratiinin tuohon "pesäsuojukseensa". Saattaisi siis olla yhteys siihen, että joillakin ihosta nousee myös "säikeitä", jotka siis olisivat yksinkertaisesti käytäviin kiskottuja hiuksia ja karvoja. Hoitamista tämä teoria ei toki juuri auta, mutta lääkäreiden kyllä kannatteisi panna asia merkille ja lopettaa vähättely.
Pitkään potenut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko ihosta tummia pikkuötököitä jos hierot kutisevaa kohtaa voiteella tai öljyllä? (Kookosöljy+lemongrass ollut itselleni tehokkain tähän.)
Eipä tullu mitään kun ranteeseen hieroin rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten saattaa ollakin jälkikutinaa. Riippuu tietysti aineesta ja hieromisen pontevuudesta, miten helposti ötököitä saa ulos. Aloeverageelin ja suolaveden vuorottelulla saavutin aiemmin toiseksi parhaan tuloksen. Lämpö, kuten sauna tai auringonpaiste, myös on avuksi. Tätä ehdottelen kontrollikeinoksi siksi, että itse taannoin jäin ihan liian pitkään toivomaan oireita jälkikutinaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten saattaa ollakin jälkikutinaa. Riippuu tietysti aineesta ja hieromisen pontevuudesta, miten helposti ötököitä saa ulos. Aloeverageelin ja suolaveden vuorottelulla saavutin aiemmin toiseksi parhaan tuloksen. Lämpö, kuten sauna tai auringonpaiste, myös on avuksi. Tätä ehdottelen kontrollikeinoksi siksi, että itse taannoin jäin ihan liian pitkään toivomaan oireita jälkikutinaksi.
No juu ei ollu jälkikutinaa... Nyt aamulla huomasin taas käytäviä ranteessa ja kämmeissä. Ei vaa muuta ku kolmatta kertaa lääkäriin taas...
Vierailija kirjoitti:
Ei vaa muuta ku kolmatta kertaa lääkäriin taas...
Kerrothan sitten meiille mitä lääkäri sanoi?
Nyt kahdeksaan kuukauteen ensimmäiset puoli vuorokautta ilman kutinaa. Suihkutin pahiminpiin paikkoihin, eli käsiim ja jalkoihin tuota punaista Raidia. Suosittelenkin toistaiseksi sitä, mikään muu ei ole vaikuttanut yhtä tehokkaasti.
Suihkuttelen nyt uuden kerroksen.
Nokkosmainen pistely loppui lähes seinään.
Nyt jos joku täällä vielä miettii miten sen kutinan ja pistelyn saa loppumaan niin kokeilkaa tätä! Kokeilin aikaisemmin oranssia Raidia, se ei tepsi!Eli pitää olla punainen, torakka Raid. Käsien kuumotus on myös rauhoittunut.
Kookoo