Pitäisi asunto ostaa, mitä sinä ostaisit tässä tilanteessa?
Nykyisestä kämpästä on vähän niin kuin pakko lähteä jo ihan taloyhtiön takia, elämäntilanne on vähän epävarma tulevaisuudessa mutta uusi kämppä nyt vaan on etsittävä.
Vaihtoehto A olisi ostaa joku ihana perheasunto ja ottaa siihen vähän enemmän lainaa (joku 250k).
Vaihtoehto B ostaa joku kompakti kolmio ilman lainaa.
Meillä on kaksi lasta ja molemmilla vanhemmilla toiveena opiskella uusi ammatti. Isällä on jo opiskelupaikka eli se on pomminvarma, mutta äidin opiskelupaikka on todella kiven alla eikä mitään takeita että koskaan pääseekään.
Asunto pitää kuitenkin piakkoin pistää vaihtoon meni niin tai näin. Kumpi?
Kommentit (37)
Ok, eli mies opiskelee jo yliopistossa ja tekee töitä ohessa. Vaimolla on turvallinen työpaikka, mutta haaveilee lääkärin opinnoista. Mitä tuo 8500€/kk tekee nettona? 5000€?
Minkä ikäisiä lapset on? On vähän eri, jos kyseessä on teini-ikäiset tai ihan pienet. Jos teillä on kaksi pientä lasta, niin ostatte pienen perheasunnon = kolmion ilman järkkyä lainaa. Jos teillä on kaksi teiniä, voitte harkita isompaa asuntoa ja vaimo odottaa opiskeluhaaveidensa kanssa, kunnes lapset on maailmalla ja voitte muuttaa pieneen kaksioon.
Tarjoan myös vaihtoehtoista suunnitelmaa: Ostatte sen kompaktin kolmion ja vaimo lähtee Norjaan käärimään rahaa. Vaimo tulee takaisin, kun mies on saanut opintonsa valmiiksi ja alkaa kääriä rahaa uudessa ammatissaan. Tässä vaiheessa on sitten vaimon vuoro opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttotulot kuussa?
8500e/kk. Itse olen turvallisesti työllistävällä hoitoalalla. Opiskelujen ohessa, jos niihin ikinä siis päästään, tehdään toki myös töitä. Puoliso opiskellut toisinaan kokoaikatyön ohessa ja välillä tehnyt osa-aikaa, hyvin edenneet opinnot yliopistolla silti.
Yhteensä vai sinun?
Paljon teillä on säästöjä ja miten iso % niistä menisi lainaan?
Yhteensä siis. Puoliso kaikki opiskelukautensa tehnyt myös töitä ja ollaan selvitty nykyisistä 1500e/kk asumiskuluista ilman säästöihin koskemista. Puskurina meillä on aina n. 20 000e tilillä. Ap
Nykyinen omistus, josta olettatte saavanne sen verran, että saatte velattoman kolmion? Meneekö aluella hyvin asunnot kaupaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto A ei ole yksin teidän käsissä sillä pankki ei auttamatta teille lainaa myönnä.
Etsin vaihtoehdon C
Myöntää, koska omaa rahaa on laittaa sen verran asuntoon kiinni ettei pelkää omiensa menettämistä. Tällä hetkellä itse olen töissä, puolisokin on osittain töissä joten maksukyvyssä ei ole ongelmaa pankin näkökulmasta. Joku haave 3v päässä olevista opinnoista on vähän kaukainen ja epävarma... ap
Ostaisin velattoman asunnon ja siinä asuessa sijoittaisin rahaa. Lapset tulevat kalliimmiksi kasvaessaan ja osa-aikatyön tulot jäävät pieniksi. Ottaisin velkaa vasta, kun olette töissä ja sijoitusten vuoksi velkasumma voisi olla halutessanne pienempi.
Asunnosta pääsee lähtemään ihan noin vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttotulot kuussa?
8500e/kk. Itse olen turvallisesti työllistävällä hoitoalalla. Opiskelujen ohessa, jos niihin ikinä siis päästään, tehdään toki myös töitä. Puoliso opiskellut toisinaan kokoaikatyön ohessa ja välillä tehnyt osa-aikaa, hyvin edenneet opinnot yliopistolla silti.
Yhteensä vai sinun?
Yhteensä siis. Puoliso kaikki opiskelukautensa tehnyt myös töitä ja ollaan selvitty nykyisistä 1500e/kk asumiskuluista ilman säästöihin koskemista. Puskurina meillä on aina n. 20 000e tilillä. Ap
Nykyinen omistus, josta olettatte saavanne sen verran, että saatte velattoman kolmion? Meneekö aluella hyvin asunnot kaupaksi?
Menee pikaisesti kaupaksi, käteen jää itselle ehkä 280 000e pessimistisesti arvioituna käteistä uuden kolmion ostamiseen, minkä pitäisi riittää. Pk-seudun hinnat.... muualla ostaisi talon tuolla hinnalla!!! Ap
Minkä ikäiset lapset teillä on? Pitääkö pysyä samalla alueella vai voitteko muuttaa edullisemmalle alueelle? Mitkä ovat tulonne vuoden päästä jos a) miehesi opiskelee b) molemmat opiskelette? Mitä muita kuluja teillä on (esim. auto)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto A ei ole yksin teidän käsissä sillä pankki ei auttamatta teille lainaa myönnä.
Etsin vaihtoehdon C
Myöntää, koska omaa rahaa on laittaa sen verran asuntoon kiinni ettei pelkää omiensa menettämistä. Tällä hetkellä itse olen töissä, puolisokin on osittain töissä joten maksukyvyssä ei ole ongelmaa pankin näkökulmasta. Joku haave 3v päässä olevista opinnoista on vähän kaukainen ja epävarma... ap
Mistä teillä on sitä omaa rahaa laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vuokralle vaikka kaupungin vuokra-asuntoihin. Edullista asumista ja rahaa säästyy vähän elämiseen.
Niin.Kaupunki toki antaa asunnon perheelle joka saisi 240 000 lainaa tai velattoman kolmion...
Ap,ottakaa tietty se kolmio!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttotulot kuussa?
Yhteensä vai sinun?
Menee pikaisesti kaupaksi, käteen jää itselle ehkä 280 000e pessimistisesti arvioituna käteistä uuden kolmion ostamiseen, minkä pitäisi riittää. Pk-seudun hinnat.... muualla ostaisi talon tuolla hinnalla!!! Ap
Mihin tuo menee pikaisesti kaupaksi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiset lapset teillä on? Pitääkö pysyä samalla alueella vai voitteko muuttaa edullisemmalle alueelle? Mitkä ovat tulonne vuoden päästä jos a) miehesi opiskelee b) molemmat opiskelette? Mitä muita kuluja teillä on (esim. auto)?
Alueen vaihto ei onnistu koska esikoinen on koulussa, pienempi 2v. Omat opinnot alkaisi Aikaisintaan 2v päästä, siihen asti siis töissä. Mies on opiskellut jo jonkin aikaa, tulot olleet n. 1900e/kk käteen osa-aika työstä ja omat saman verran. Jos itse siirtyisin keikkailemaan niin ehkä n. 1000e/kk olisi hyvin realistinen käteen. Auto on velaton ja vähän kuluttava. Ja asia on ajateltu niin, että välttämättä molemmat eivät ole koulussa täysiaikaisesti vaan toinen enimmäkseen töissä. Itsellä ei siis opiskelupaikkaa.
Ja mikään pakkohan ei ole opiskella, kummankaan. Molemmilla on korkeakoulututkinto ja töitä. Nyt mietin lähinnä erilaisten skenaarioiden kannalta tulevaisuutta. Ainahan sitä voi paahtaa töitä niin kuin ennenkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttotulot kuussa?
Yhteensä vai sinun?
Tuolla kyllä saa pk-seudulta esim. 4h+ k rivareita. Miksi se ei ole vaihtoehto?
Ostakaa sen mukaan, mitä tarvitsette.Älkää sen mukaan, mitä haluatte.
En myöskään ymmärrä miksi vaihtoehdot ovat 250 000 lainaa tai pieni asunto ilman lainaa.
Ostakaa rivarineliö. Ette te tähän elämänvaiheeseen omakotitaloa halua. Aivan liikaa työtä. Etsikää jokin kiva rivariyhtiö. Ottakaa vähän lainaa ja asukaa mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä miksi vaihtoehdot ovat 250 000 lainaa tai pieni asunto ilman lainaa.
Ostakaa rivarineliö. Ette te tähän elämänvaiheeseen omakotitaloa halua. Aivan liikaa työtä. Etsikää jokin kiva rivariyhtiö. Ottakaa vähän lainaa ja asukaa mukavasti.
Vaihtoehdot ovat aikalailla nuo sillä emme voi (halua) vaihtaa aluetta esikoisen koulun ja ystävien takia. Se on 500 000e rivarineliöön tai lähemmäs 300 000e kerrostalokolmioon. Välimuotoja on surkean vähän ja ne vähätkin joita on pitäisi olla erinomaisia taloyhtiöiden suhteen, eli välttämättä ei ole yhtään sellaista. Muuten toki etsisimme muualta kotia. Ap
First world problems. Hohhoijjaa.
Etsin vaihtoehdon C