Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä äitisi kertoi sinulle tulevista kuukautisistasi?

Vierailija
23.11.2016 |

Minulle äitini, joka on sairaanhoitaja ei kertonut mitään. Löysin vaatekaapistai häveliäästi kiedotun "terveyssidepakkaukkausen". En uskaltanut kertoa äidilleni, kun mekan alkoivat. Pelkäsin, että hän suuttuu.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin äiti oli sairaanhoitaja, eikä kertonut mitään.

Tämä. Josta olen ollut aikaisemminkin tietoinen. Ettei ne alan äidit huolehdi tyttäristään. Nuorena sitä ajatteli toisin, kun näistä ei puhuttu. Sairaanhoitajan tytär oli yläasteella mielestämme kaiken tietäjä, vaikka ehkä hiljaisin.

Vierailija
22/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kertoi kuukautisista, sen luona kun asuin. Kertoi kuukautisten alkamisesta, kuukautiskierrosta, opetti miten kierto lasketaan ja miten se kannattaa merkitä kalenteriin, millaisia erilaisia kuukautissuojia on olemassa ja mistä löytyy siteitä sekä millaisia oireita kuukautisiin liittyy. Kehotti myös kysymään, jos oli ihan mitä tahansa kysyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkään äiti ei kertonut mitään. Mahtoikohan kostaa sen ettei hänellekään kerrottu. No itse ainakin juttelin tyttöni kanssa ja hän itse kertoi heti kun alkoi. Liivitkin ostettiin yhdessä ja dödöt ja muut olen ostanut pyytämättä. Kaikki ne mitä olisin halunnut äitini tekevän ja ilman häpeän aiheuttamista.

Vierailija
24/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei kertonut yhtään mitään. Eikä asiasta puhuttu sen jälkeenkään kun kuukautiset alkoivat. Olin peloissani ja häpeissäni, kun näin ensimmäistä kertaa verta housuissani. Olen syntynyt v. 1981 ja äitini v. 1946. Olin viidennellä luokalla kuullut biologiassa selityksen kuukautisista, joten tunnistin mistä oli kyse. Äiti osti minulle omien sanojensa mukaan "niitä", eli halvimpia ja paksuimpia kuukautissiteitä, jotka pullottivat housuissa ja rahisivat liikkuessani.

Vierailija
25/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkin äiti oli sairaanhoitaja, eikä kertonut mitään.

Tämä. Josta olen ollut aikaisemminkin tietoinen. Ettei ne alan äidit huolehdi tyttäristään. Nuorena sitä ajatteli toisin, kun näistä ei puhuttu. Sairaanhoitajan tytär oli yläasteella mielestämme kaiken tietäjä, vaikka ehkä hiljaisin.

Mun sairaanhoitaja-äiti oli sairaalassa tietenki nähnyt nuoria tyttöjä tekemässä aborttia, joten pelkäsi hysteerisesti mun raskaaksitulemista, joten en saanut ikinä mennä mihinkään koulun diskoihin, kaupungille iltaisin tms.

Vierailija
26/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhunut mitään, olen syntynyt -85. Häpeän oli tartuttanut minuun jo aikaisemmin, kun olin ihmetellyt, mitä tampoonit ovat. Arvatkaa, kehtasiko vastata?

Vierailija
27/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, ei edes siteitä. Koitin sitten käyttää äidin siteitä vessankaapista puoli huomaamattomasti. Ja välillä kun meinas loppua, virittäminen vessapaperia siteen päälle että yksi kestää pitempään, kun vaihtaa päältä vessapaperit. En kehdannut pyytää ostamaan lisää, kun siittä ei mitään ikinä puhuttu.

Voi noita kultaisia nuoruusmuistoja.

En silti kanna kaunaa äidille, hän on hyvä muuten, haluaa ja auttaa aina. Hän on vain häveliäs, hieman liian. Mutta opin otan en todellakaan samaa virhettä tee oman tytön kohdalla.

Vierailija
28/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää olevan aika yleistä ettei äidit ole kertoneen kuukautisten alkamisesta mitään. Luulin aina, että oma äiti olisi jotenkin ollut poikkeus tässä asiassa. Äitini ei koskaan ole puhunut mistään kuukautisiin tai seksiin liittyvistä asioista itseni tai siskoni kanssa. 

Kun kerroin äidilleni kuukautisteni alkamisesta, hän näytti kaapin missä säilytti siteitään ja sanoi, että sieltä voi ottaa aina kun tarvitsee.

Vierailija
29/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas kummallisia suhtautumisia osalla, luulisi että äidit muistavat vielä millaista se oli kun alkoi murrosikä ja menkat.

Taidettiin katsoa leffaa "paluu siniselle laguunille"  missä sillä tytöllä alkoi menkat siellä saarella. Äiti vain kysyi "tiedäthän tämän kuukautisasian" "joo..." "hyvä". Silloin oli jo kai koulussakin ollut valistusta asiasta. Ja joskus mainitsi että hänellä alkoi aikaisin ja niin alkoi mullakin 12-vuotiaana. 

Sitten kun ne alkoi, laitoin vain tekstiviestin äidille (taisin olla yksin kotona) ja hän oli tosi ihana, osti mulle siteitä kaappiin aina siihen saakka kunnes muutin omilleni vaikka itse ei niitä enää tarvinnutkaan.

Vierailija
30/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas teillä omituisia koteja ja äitejä. Mä olen jo ikivanha itsekin, mutta mun äiti kertoi mulle kun olin noin 10-vuotias, että parin vuoden sisällä sulla alkaa vuotaa verta kuukausittain alapäästä, ja se on normaalia kehittymistä yms., ja kertoi miten hygieniaa silloin hoidetaan, että saattaa olla kipuja ja muuta. Ihan tavallinen työläiskoti ja perhe oli, ja puhuttiin normaaleista asioista asiallisesti. Olen kuvitellut että äidit on useimmiten tuollaisia, varsinkin nykypäivänä.

Luulen, että äiti on samalla tavalla sulkeutunut ja hieman estoinen kuin minäkin. Meillä ei tosiaan puhuttu mitään kuukautisista tai muusta murrosikään liittyvästä. Muistan edelleen, kuinka piinallista oli ostaa yhdessä ensimmäiset rintaliivit. Muutamalla kaverilla oli sellaisia kaikesta juttelevia äitejä, ja ajattelin aina itsekseni, että olisi kamalaa jos pitäisi ola jatkuvasti höpöttämässä kaikesta siitä, minkä mielsin jo nuorena yksityiseksi. Meillä on äidin kanssa edelleen ihan hyvät välit ja puhutaankin asioista, mutta ei mennä kovin henkilökohtaiselle tasolle.

2

Vierailija
31/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tainnut mitään kertoa. En ainakaan muista. Kyllähän niistä jankutettiin ala-asteella vaikka kuinka usein ja kyllä niistä muutenkin ties, kun vaikka jollain luokkakaverilla oli jo alkanut. Sitten kun ne alkoi, niin pistin vain siteen housuihin ja otin särkylääkettä. Äidilleni en kertonut mitään, kun en oikeen pitänyt sitä niin kertomisen arvoisena.

Vierailija
32/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kertonut mitään. Silloin kun ekat kuukautiset alkoivat huusin "multa tulee verta ja housut on veressä!" äiti lohdutti kertoi ne ovat kuukautiset en siihen kuole sitten raivona huusin haluan tulla pojaksi 😂

Seuraavana kertana äiti kysyi multa

"kumpaa haluat käyttää siiteitä vai tampoonia"

Silloin olin vieläkin järkyttynyt mutta onneksi selvisin siitä 😂

Vierailija
33/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompas kummallisia suhtautumisia osalla, luulisi että äidit muistavat vielä millaista se oli kun alkoi murrosikä ja menkat.

Taidettiin katsoa leffaa "paluu siniselle laguunille"  missä sillä tytöllä alkoi menkat siellä saarella. Äiti vain kysyi "tiedäthän tämän kuukautisasian" "joo..." "hyvä". Silloin oli jo kai koulussakin ollut valistusta asiasta. Ja joskus mainitsi että hänellä alkoi aikaisin ja niin alkoi mullakin 12-vuotiaana. 

Sitten kun ne alkoi, laitoin vain tekstiviestin äidille (taisin olla yksin kotona) ja hän oli tosi ihana, osti mulle siteitä kaappiin aina siihen saakka kunnes muutin omilleni vaikka itse ei niitä enää tarvinnutkaan.

Kyllähän mäkin tiesin kuukautisista sen mitä koulussa oli kerrottu, mutta joten odotin ja vielä edelleenkin ihmettelen äitini suhtautumista asiaan. Itse ainakin silloin odotin vähän jotain enemmän, kun että "tästä kaapista löytyy näitä rättejä".

Vierailija
34/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä kertoi kuukautisista, sen luona kun asuin. Kertoi kuukautisten alkamisesta, kuukautiskierrosta, opetti miten kierto lasketaan ja miten se kannattaa merkitä kalenteriin, millaisia erilaisia kuukautissuojia on olemassa ja mistä löytyy siteitä sekä millaisia oireita kuukautisiin liittyy. Kehotti myös kysymään, jos oli ihan mitä tahansa kysyttävää.

Ihana isä! Harva mies on noin  perillä kuukautisista :D

Vierailija
35/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Kohta ne sullahhii alakaa paskaset.'

Vierailija
36/36 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauheeta, tällaista vielä nykyään?