Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä äitisi kertoi sinulle tulevista kuukautisistasi?

Vierailija
23.11.2016 |

Minulle äitini, joka on sairaanhoitaja ei kertonut mitään. Löysin vaatekaapistai häveliäästi kiedotun "terveyssidepakkaukkausen". En uskaltanut kertoa äidilleni, kun mekan alkoivat. Pelkäsin, että hän suuttuu.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin äiti oli sairaanhoitaja, eikä kertonut mitään.

Vierailija
2/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, ei etu- eikä jälkikäteen. Vessaan ilmestyi säännöllisesti siteitä, siinä kaikki ja hyvä niin. En ole koskaan piitannut turhasta puhumisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten yhtään mitään.

Kaikki seksuaalisuuteen yms. liittyvät asiat ovat äidilleni jostain syystä tabu. Kun menkat sitten alkoivat, en uskaltanut kertoa niistä kuin kuukausia myöhemmin. Näytti vain mistä löytyvät siteet, siinä se.

Vierailija
4/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, ikinä. Kun kerroin, haistatti äiti paskat. Siinä se. En ikimaailmassa voisi kohdella nuorta tyttöä tuolla lailla. Itse olin täysin yksin ja koulun terveystietotuntejen varassa, tosin siellä ei kerrottu, miten huolehtia tulevista vuodoista, jos kotoa ei saa mitään tukea.

Vierailija
5/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin äiti oli kaupan kassa eikä kertonut mitään, häpesin enkä kehdannut sanoa.

Vierailija
6/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Sain tietää kaverilta.

Vierailija
7/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Ei tarvinnu ku koulussa oltiin jo kerrottu. Kerran taisi sanoa milloin hänellä alkoi kun sehän on periytyvää.

Vierailija
8/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin äiti sairaanhoitaja, ei kertonut etukäteen mitään, mutta kuukautisten alettua sitten neuvoi.

Vierailija
9/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Koulu kertoi terveystiedon tunnilla.

Vierailija
10/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas teillä omituisia koteja ja äitejä. Mä olen jo ikivanha itsekin, mutta mun äiti kertoi mulle kun olin noin 10-vuotias, että parin vuoden sisällä sulla alkaa vuotaa verta kuukausittain alapäästä, ja se on normaalia kehittymistä yms., ja kertoi miten hygieniaa silloin hoidetaan, että saattaa olla kipuja ja muuta. Ihan tavallinen työläiskoti ja perhe oli, ja puhuttiin normaaleista asioista asiallisesti. Olen kuvitellut että äidit on useimmiten tuollaisia, varsinkin nykypäivänä.

Vierailija
11/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noiden äitien päässä oikein liikkuu, vain liikkuuko mikään? Pojilla on omat juttunsa, mutta he eivät tarvitse joka kuukausi siihen muutaman päivän suojia, jotta voivat käydä koulussa tai liikkua yleensä kodin ulkopuolella. Musta tuntuu, että noi äidit on sadisteja tyttäriään kohtaan. Oliskohan kyse vaanivasta kauneuskilpailuvaarasta tai että tyttärellä alkaa kukoistamaan naisen tunteet, ja äly. Aivan sairasta on, että nuori joutuu itse, yksinään kohtamaan verenvuodot.

Vierailija
12/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Se oli kauhea häpeä. Viikkorahoista häpeissäni hain sidepaketin.

Vierailija
13/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Asuin tosin muutenkin isäni ja äitipuoleni luona. Ensimmäiset, en ole varma, kuinka monet, kuukautiset käytin lähinnä vessapaperia suojana, ja jos uskalsin, otin välillä äitipuoleni kuukautissuojia.

Lopulta taisin alkaa ostaa omilla rahoillani kuukautissuojia, sain niitä tosin myös äidiltäni ja mummoltani (mummolta kyllä lähinnä virtsankarkailusuojia...), kun heillä vierailin.

Vierailija
14/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelu/4217894/ketju/70_luvulla_syntyneiden_aid…

Ongelmaa on. Äiti-tytär-suhteissa. Kuukautisiinkin liittyen.

Vierailija
15/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoi samat asiat, mitä olin kuullut koulun terveystiedon tunnillakin. Pyysi myös kertomaan sitten kun alkavat ja tarjoutui hakemaan kaupasta siteitä. Ajatteli, että mua nolottaisi :)

Jotenkin ihmeellistä itselle, ettei noin monelle ole sanottu mitään! Meillä puhuttiin kotona kaikesta avoimesti ja hyvä niin.

Vierailija
16/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Asuin tosin muutenkin isäni ja äitipuoleni luona. Ensimmäiset, en ole varma, kuinka monet, kuukautiset käytin lähinnä vessapaperia suojana, ja jos uskalsin, otin välillä äitipuoleni kuukautissuojia.

Lopulta taisin alkaa ostaa omilla rahoillani kuukautissuojia, sain niitä tosin myös äidiltäni ja mummoltani (mummolta kyllä lähinnä virtsankarkailusuojia...), kun heillä vierailin.

Tai nyt kun muistelen, voi olla, että äitini mainitsi joskus jotakin kuukautisista, en ole varma. Mutta kyllä se oppi tuli lähinnä terveystiedon tunneilta ja netistä.

Ainoa asia, jota olisin kaivannut olisi ollut se, että kuukautissuojia olisi ollut tarpeeksi käytettävissä alusta alkaen.

Vierailija
17/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. En tiedä, miksi olisi pitänytkään? no, Itse en uskaltanut kertoa, mutta myöhemmin äiti kyseli ihan aiheellisesti, ovatko jo alkaneet (olin 15-16-vuotias).

Siskoni oli kuitenkin kertonut heti. Olihan äiti aika häveliäs intiimiasioiden suhteen, mutta ei niin, etteikö olisi voinut puhua, itse olin vaan siinä iässä älyttömän sulkeutunut ja häpeilevä.

Vierailija
18/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas teillä omituisia koteja ja äitejä. Mä olen jo ikivanha itsekin, mutta mun äiti kertoi mulle kun olin noin 10-vuotias, että parin vuoden sisällä sulla alkaa vuotaa verta kuukausittain alapäästä, ja se on normaalia kehittymistä yms., ja kertoi miten hygieniaa silloin hoidetaan, että saattaa olla kipuja ja muuta. Ihan tavallinen työläiskoti ja perhe oli, ja puhuttiin normaaleista asioista asiallisesti. Olen kuvitellut että äidit on useimmiten tuollaisia, varsinkin nykypäivänä.

Kuulostaa täydelliseltä, tuota minäkin olisin halunnut. Mielestäni varallisuudella ei ole merkitystä, aidolla rakkaudella ja välittämisellä on. Meillä oli vain tuota varallisuutta lapsuudenkodissa, mutta ei ollut välittävyyttä nuoren tytön murrosikään, kun olisi pitänyt välittää edes rahallisesti, kuukautissiteisiin. Vessapaperi minullekin tuttu.

Vierailija
19/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on syntynyt -56 ja minä 80-luvun alussa. Äiti muistaakseni jotain kertoi, että ne alkaa jossain kohtaa ikäisilläni tytöillä jonain vuonna. Sanoi , että sitten kun alkaa, niin tässä on siteitä ja tässä on tamponeita, voit ottaa tästä ja tässä on ohjelappu niihin, jonka käski lukemaan ja kokeilemaan sen mukaan (mua kyllä hävetti aina, kun en onnistunut hommassa kuin vasta joskus yli 18-vuotiaana, äidille en tietenkään kehdannut kertoa). Taisi käskeä myös kertomaan sit kun ne alkaa, että voidaan ostaa sit lisää siteitä tai jos ne uhkaa loppua joskus. Neuvoi myös merkkaamaan kalenteriin vuotopäivät. Muistaakseni myös koulusta olikohan se viidennellä(?) saatiin terveydenhoitajan tarkistuksessa joku tarpeeksi kattava simppeli infoesite murrosiästä ja kuukautisista.

Näköjään tän asian äiti hoiti varsin esimerkillisesti, vaikkei kaikkea muuta sit aina niin esimerkillisesti hoitanutkaan...

Vierailija
20/36 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se koskaan asiasta puhunut, kun vasta kun huomasi että olin käynyt hänen tamppoonilaatikollaan. Siitäkin vain sanoi että voisin seuraavalla kerralla varoittaa niin hän ostaisi niitä enemmän.

Sattumalta mullaja äidillä oli vielä sama kuukautiskierto. Viimeisistä tamppooneista ja siteistä tuli vähä tappelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän