Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

A2: Yksinäisyys-ilta

Vierailija
23.11.2016 |

Keskustelua ohjelmasta ja aiheesta tähän ketjuun. :) Jos on jo vastaava ketju olemassa, niin linkatkaa ja unohtakaa tämä.

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voih, jotenkin liikuttavaa kun toi Facebookista kavereita löytänyt on laittanut puvun päälle.

Miksi ihmeessä se on liikuttavaa?

Vierailija
122/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se nahkapöksyinen ja rikkirevitty farkkuhousuinen nuori nainen ohjelman taustalla ollet sen kauniimpia kuin muutkaan taustalla olleet naiset. Ei se ulkonäkö, luonne ja älykkyys kulje käsi kädessä vaikka moni niin tuntuu ajattelevan tässä pinnallisessa ja täydellisessä maailmassa jossa muka ulkonäkö merkitsee kaikkea.

Kuka uskaltaa oikeasti väittää että ulkonäkö merkitsee eniten ihmissuhteissa eikä esim luonne??

Itse voisin huolia ennemmin vaikka vammaisen kaverikseni kuin täydellisyyttä tavoittelevan ilkeän ihmisen joka kuvittelee että hänellä on oikeus tuomita muita pelkän ulkokuoren perusteella ja joka sairaalla tavalla nauttii toisen pahasta olosta/ onnesta. Ei kukaan meistä voi valita ulkonäköään mutta muille asioille voimme tehdä paljonkin jos haluamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Vierailija
124/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vladimir H kirjoitti:

Olin ohjelmassa mukana keskustelussa ja päällimmäiset fiilikset olivat nämä:

- Vieraskattaus oli mielestäni tosi mukava. Esimerkiksi Villellä, Jennillä ja Raijalla oli heille ennen lähetystä jutellessani paljon kiinnostavaa kerrottavaa aiheeseen liittyen. Samoin Juho Saaren kirja 'Yksinäisten Suomi' kuvailee yksinäisyyttä ilmiönä erittäin tasokkaasti, joten sinänsä tietopohjaa hyvälle keskustelulle olisi ollut.

- KUITENKIN itse ohjelmassa keskustelun tahti oli tosi nopea ja reippaasti hypittiin aiheesta toiseen. Puheenvuorot olivat suhteellisen lyhyitä ja ihmisillä olisi ollut monikymmenkertaisesti sanottavaa. Paljon olennaisia juttuja jäi tämän vuoksi käsittelemättä.

- Oma asiani sosiaalisesta itsensäkehittämisestä tuli esiteltyä aika lyhyesti. Olen koittanut koostaa tähän blogikirjoitukseeni kattavasti pohdintaa, tietoa ja linkkejä aiheeseen liittyen: http://valtsuhealth.blogspot.fi/2015/07/sosiaalinen-elama-yksinaisyys.h…

- Jos haluat pysyä ajan tasalla yksinäisyysaiheeseen liittyvästä keskustelusta, liity fb-ryhmään 'Yksinäisyys ei leviä'. Siellä on kaiken maailman dosentteja ja muita kiinnostuneita aiheesta juttelemassa: https://www.facebook.com/groups/1525561261024627/

t. Vladimir (yksinäisyys-illan nuori partamies)

Paljon mielenkiintoista asiaa tuossa blogissasi, kiitos siitä! Vaikutit hyvältä tyypiltä eilisessa ohjelmassa.

t. m32

Vierailija
125/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Mieslukija, Vierailija ja m32 kivoista kommenteistanne. Mukava kuulla että pidit blogitekstistäni, m32. :) 

Mitä tulee äskeiseen kielteiseen kommenttiin Jennistä, niin minusta on aika yleistä, että ihmisellä on tuttuja, mutta kärsii kuitenkin tarpeeksi läheisten ystävyyssuhteiden puutteesta. Tästä käytetään nimitystä 'emotionaalinen yksinäisyys'.

Jenni on tehnyt blogiinsa aika kivan artikkelin ystävyyssuhteiden löytämisestä (hänen omassa elämässään) sekä siitä, miten oma avoimuus voi olla tässä tärkeässä hyödyksi: http://pupulandia.fi/2014/05/02/mista-tunnet-sa-ystavan/

t. Vladimir

Vierailija
126/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelua ohjelmasta ja aiheesta tähän ketjuun. :) Jos on jo vastaava ketju olemassa, niin linkatkaa ja unohtakaa tämä.

Vituttaa tällaisissa ohjelmissa, että muutama henkilö puhuu ja suurin osa on vain koristeina taustalla ja sitten nämä muutamat henkilöt jauhavat samaa jargonia kuinka tälle ja tälle asialle täytyy tehdä jotain, mutta kukaan ei tee mitään. Pääasia, että eri tahot pääsevät pätemään, että kyllä tämä on vakava asia.

Tehkää asialle jotakin! Kaikki osaa lässyttää paskaa! Vittu!

Vierailija
127/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme...Kyllähän ne arvot nyt nousee vanhalla ihmisellä!

Kyllä ne nousi mulla nelikymppiselläkin, kun surin omaisen kuolemaa. Elimistö joutuu surussa tosi koville eikä toimi normaalisti. Minä onneksi sain jotenkin kerrottua asiasta lääkärille. 

Toki, mutta seniorilla voi nousta ihan ilman yksinäisyyttäkin. Kas kun emme elä ikuisesti.

Vierailija
128/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa tällaisissa ohjelmissa, että muutama henkilö puhuu ja suurin osa on vain koristeina taustalla ja sitten nämä muutamat henkilöt jauhavat samaa jargonia kuinka tälle ja tälle asialle täytyy tehdä jotain, mutta kukaan ei tee mitään. Pääasia, että eri tahot pääsevät pätemään, että kyllä tämä on vakava asia.

No huhhuh. Kyllähän tuolla tuli konkreettisia esimerkkejä mitä ihmiset ovat tehneet yksinäisyytensä vähentämiseksi. Oli myös mielenkiintoista kuulla yksinäisyyden syistä ja taustoista, itse sain ainakin uusia näkökulmia aiheeseen. 

Jos tuo suhteettoman raivokas purkautumisesi kielii omasta yksinäisyydestäsi, niin esimerkiksi SPR:llä on ystävätoimintaa ja facebookissa myös kaveripiirejä yksinäisille. Suurimmissa kaupungeissa on ikäihmisten kohtauspaikkoja. Myös omaa asennetta kannattaa tarkastaa, voi miettiä miten itse olla mukava ihminen toisille, koska jos oma ulosantisi on kirjoituksesi tasoa muuallakin niin en ihmettele yksinäisyyttäsi. 

Jos taas et koe itseäsi yksinäiseksi, niin mikset itse lähtisi tekemään jotakin yksinäisyyden poistamiseksi sen sijaan että riehut vauvalla? Oliko kirjoituksesi motiivina todella aito huoli yksinäisistä?

T. Itsekin yksinäisyyden kanssa kamppaillut

Vierailija
129/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi olla kenenkään yksinäisyysillassa esiintyneen seurassa ilman syytä. Ihmisten seura ahdistaa. Olen ollut yksin 15 vuotta enkä todennäköisesti enää totu ihmisiin. Tietenkin vanhempani olivat väkivaltaisia alkoholisteja, jotka silti saivat pidettyä kulissit pystyssä ulkopuolisten silmissä. En ole koskaan osannut luottaa keneenkään. Miksihän olen jäänyt yksin.

Vierailija
130/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän Ylelle palautetta että mitä helvettiä nuo kaksi oli äänessä koko ajan? ? Mitä annettavaa näillä kahdella poliittisella broilerilla oli tuossa (kin) asiassa? Vaikka luulen että nämä kaksi on juuri sellaisia jotka rakastavat niin paljon omaa ääntään että maksavat vaikka maltaita päästäkseen ääneen mihin tahansa ohjelmaan vaikkei niin mitään annettavaa asiaan olisikaan.

Tuossa illassa olisi ollut aineksia oikeasti hyvään keskusteluun, josta joku yksinäinen olisi voinut saada konkreettista apuakin omaan elämään. Harmi vain että nämä kaksi apinaa pilasi tämänkin!

Tosin yleähän tästä saa syyttää!

Vierailija
131/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vladimir, vaikutit ohjelmassa tosi hyvältä tyypiltä! :)

Luin äsken blogistasi erityisesti niitä konkreettisia vinkkejä uusien ystävien saamiseen/sosiaalisiin suhteisiin, siitä oli valtavasti apua! Liian harvoin muistan kehittää sosiaalisia taitojani ja tehdä tietoista työtä asian suhteen. Otan varmasti listasi esiin jatkossakin!

N23

Vierailija
132/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vladimir, vaikutit ohjelmassa tosi hyvältä tyypiltä! :)

Luin äsken blogistasi erityisesti niitä konkreettisia vinkkejä uusien ystävien saamiseen/sosiaalisiin suhteisiin, siitä oli valtavasti apua! Liian harvoin muistan kehittää sosiaalisia taitojani ja tehdä tietoista työtä asian suhteen. Otan varmasti listasi esiin jatkossakin!

N23

Juuri hänen kaltaiset olisi saanut olla äänessä enemmän. Vituttaa kun Ylen pitää sotkea politiikkaa joka asiaan ja koko ohjelma meni fiaskoksi Rinteen ja Vanhasen jatkuvan jargonin takia josta kukaan todellista yksinäisyyttä kärsivä tuskin sai mitään irti. Oikeesti välillä tuntuu että tämä valtio on niin Venäjä tai Pohjois-Korea: Poliittinen propaganda on saatava oksennettua kansalle vaikka väkisin!

Vierailija
133/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Naispelko23,

ihan samaa mietin. Olen ilmeisesti hivenen sosiaalinenkin, ajoittain ekstrovertti, mutta en saa vastakaikua tutustumisyrityksiini enkä aloitteisiini.

Ihmiset eivät vaan ala keskustella kovinkaan usein kanssani, ja jos olen kiinnostunut vastapuolesta ihmisenä, minulta ei kysytä mitään takaisin.

Uudessa työpaikassa tervehdin itse, tuppaudun lounaille ja kahveille, mutta ei minulle kukaan puhu. Luulisi, että uusi tulokas kiinnostaisi edes vähän.

Sama kohtalo muuallakin. Vaikken olisi sanaakaan sanonut, täysin tuntemattomienkin kesken minun pöytääni/viereeni/seuraani ei kukaan tule. Aikani yritin jutella, mennä porukoihin ja saada kavereita. Enää en jaksa. Kärsin tilanteesta mutta mieluummin vetäydyn kuin menen jonnekin cocktail-pippaloihin oikein helottamaan yksin keskellä muita.

Vierailija
134/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh. Kyllähän tuolla tuli konkreettisia esimerkkejä mitä ihmiset ovat tehneet yksinäisyytensä vähentämiseksi. Oli myös mielenkiintoista kuulla yksinäisyyden syistä ja taustoista, itse sain ainakin uusia näkökulmia aiheeseen. 

Jos tuo suhteettoman raivokas purkautumisesi kielii omasta yksinäisyydestäsi, niin esimerkiksi SPR:llä on ystävätoimintaa ja facebookissa myös kaveripiirejä yksinäisille. Suurimmissa kaupungeissa on ikäihmisten kohtauspaikkoja. Myös omaa asennetta kannattaa tarkastaa, voi miettiä miten itse olla mukava ihminen toisille, koska jos oma ulosantisi on kirjoituksesi tasoa muuallakin niin en ihmettele yksinäisyyttäsi. 

Jos taas et koe itseäsi yksinäiseksi, niin mikset itse lähtisi tekemään jotakin yksinäisyyden poistamiseksi sen sijaan että riehut vauvalla? Oliko kirjoituksesi motiivina todella aito huoli yksinäisistä?

T. Itsekin yksinäisyyden kanssa kamppaillut

En yleensä innostu noin pahasti, mutta ärsyttää tämä median tapa muka välittää ja sitten kun kamerat sammuvat, kiinnostus loppuu siihen. Itse olen ollut aika pitkään yksin. Olen liian hemmoteltu ja laiska/mukavuudenhaluinen tehdäkseni asialle jotain. Olen huomannut olevani liian outo suurimmalle osalle tapaamistani ihmisistä. 

Piti vain saada purkaa pahaa oloa semirakentavalla tavalla, kun ei jaksa uloskaan lähteä.

Vierailija
135/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistän Ylelle palautetta että mitä helvettiä nuo kaksi oli äänessä koko ajan? ? Mitä annettavaa näillä kahdella poliittisella broilerilla oli tuossa (kin) asiassa? Vaikka luulen että nämä kaksi on juuri sellaisia jotka rakastavat niin paljon omaa ääntään että maksavat vaikka maltaita päästäkseen ääneen mihin tahansa ohjelmaan vaikkei niin mitään annettavaa asiaan olisikaan.

Tuossa illassa olisi ollut aineksia oikeasti hyvään keskusteluun, josta joku yksinäinen olisi voinut saada konkreettista apuakin omaan elämään. Harmi vain että nämä kaksi apinaa pilasi tämänkin!

Tosin yleähän tästä saa syyttää!

Niinpä. Muka välitetään ja halutaan auttaa, mutta tärkeintä on näemmä vain antaa vaikutelma siitä, että meitä kiinnostaa.

Vierailija
136/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää politiikkaa toikin show taas. Mitä Rinne ja Vanhanen siellä teki?

Vierailija
137/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut yksinäinen aina, mutta minä pidän siitä, koska sieluni vaatii sitä. Sieluni vaatii yksinoloa aina, jopa ison ihmisjoukon keskellä eli silloinkin olen yksin omassa maailmassani, jonne muilla ei ole pääsyä.

Vierailija
138/143 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se aiempi linkki on missä Vanhanen ehdotti yksinäisten viranomaisseulontaa?

Vierailija
139/143 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu aina kun puhutaan yksinäisyydestä, että yksilöllisyys unohtuu. Moni on yksin omasta halustaan, kaikki eivät halua olla sosiaalisia ja ei sekään väärin ole. Itse vanhainkodissa työskentelen ja tuntuu että siellä kaikkien on pakko olla toisten kanssa, turha yrittää asiakkaiden kertoa että haluaisivat olla omissa oloissaan, kaikki raahataan kaikkiin yhteisiin tapahtumiin monta kertaa päivässä. Itse pidän ihmisistä mutta haluan vapaa ajalla olla yksin ja puuhailla omia juttuja. Taas keksin tekosyyn miksi en pääse pikkujouluihin, saan töissä oman osan sosiaalisuudesta ja vapaalla en jaksa puhua kenenkään kanssa.

Vierailija
140/143 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu aina kun puhutaan yksinäisyydestä, että yksilöllisyys unohtuu. Moni on yksin omasta halustaan, kaikki eivät halua olla sosiaalisia ja ei sekään väärin ole. Itse vanhainkodissa työskentelen ja tuntuu että siellä kaikkien on pakko olla toisten kanssa, turha yrittää asiakkaiden kertoa että haluaisivat olla omissa oloissaan, kaikki raahataan kaikkiin yhteisiin tapahtumiin monta kertaa päivässä. Itse pidän ihmisistä mutta haluan vapaa ajalla olla yksin ja puuhailla omia juttuja. Taas keksin tekosyyn miksi en pääse pikkujouluihin, saan töissä oman osan sosiaalisuudesta ja vapaalla en jaksa puhua kenenkään kanssa.

Ne, jotka haluavat olla yksin, eivät tunnekaan itseään yksinäisiksi. Ihminen voi tuntea itsensä yksinäiseksi, vaikka ympärillä olisi paljonkin muita ihmisiä. Siinä olet oikeassa, että yksilöllisyys unohtuu. Joku on yksinäinen, koska vastoin omaa tahtoaan on yksin. Ei ole ketään, kenelle jutella ja voi mennä päiviäkin, ettei edes tapaa ketään tai tapaa vain pihalla moikkaavan naapurin ja kaupan kassan. Joku voi olla yksinäinen, vaikka käykin töissä tai harrastuksissa. Työ- tai harrastuskavereista kukaan ei kuitenkaan lähde seuraksi leffaan tms. Joku on yksinäinen, vaikka on ystäviä ja kavereitakin, mutta ei ole puolisoa. Joku on yksinäinen, vaikka on puoliso, lapsia ja sukukin, mutta ei ole yhtään ystävää, jonka kanssa voisi jakaa elämän ilot ja surut. Joku tuntee itsensä yksinäiseksi, vaikka on puoliso, perhe ja ystäviäkin, mutta ei tunne kuuluvansa mihinkään porukkaan vaan tuntee ulkopuolisuutta työ-, opiskelu- ja harrastusporukoissa tai ihan vaan muiden äitien joukossa leikkipuistossa.