En käy enää Alkossa, koska siellä aina kytätään henkkareita.
Onko muita, jotka ovat täysin kyllästyneitä alkon henkkarikyttäyspolitiikkaan?
Olen yli 30v ja aivan joka kerta joudun kaivamaan ne henkkarit esiin. Olen yli 30v!
Kun olin reilu parikymppinen, niin olin Alko-boikotissa sen kyttäämisen vuoksi. Ahdistavaa kun joka ikinen kerta kassalla katsottiin arvioivasti ja sitten pitää kaivaa niitä papereita. Ja sama homma uudestaan aivan joka ikinen kerta.
Kuinka vanha mun pitää olla, että saan asioida rauhassa? 40v?
Laki EI vaadi kysymään papereita kolmekymppisiltä. Koska tämä pelleily loppuu?
Kommentit (46)
Kaupanmyyjät kysyvät henkkareita usein aika tylysti. "Näy nyt vaan ne henkkarit" on minusta aika tympeästi kysytty. Olen kolmekymppinen äiti ja jos hihna on täynnä vaippoja ja ruokaa niin henkkareita ei välttämättä kysyttä ja jos mukana on lapsi nii sitten ei ainakaan, mutta jos olen yksin ja ostan vain vähän ruokaa ja pari siideriä niin henkkarit kysytään usein tympeään sävyyn. Nuoret myyjät ja Alkon porukka on yleensä ystävällistä.
Laki sanoo että jokainen nuorelta näyttävän henkilön pitää näyttää henkkarit. Tiedän useita jotka jo alaikäisinä näytti yli parikymppisiltä ja sai ostettua kaljaa ja tupakkia itte, jote minusta tämä on hyvä kun asiaa valvotaan tarkemmin.
Multa ei kysytä enää lähikaupassa henkkareita mut ku meen eri kauppaan ja jos ostan alkoholia, arpoja yms. niin annan henkkarit jo heti käteen ettei hänen tarvi niitä erikseen kysellä.
Pitää sitä kaivaa rahat tai pankkikortti esiin myös ja siellä samassa lompsassa on se henkkari. Ruokakaupassa pitää kaivaa esille bonuskortti ja lounaalla lounaskortti. Ja mitä missäkin. So?
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, jotka ovat täysin kyllästyneitä alkon henkkarikyttäyspolitiikkaan?
Olen yli 30v ja aivan joka kerta joudun kaivamaan ne henkkarit esiin. Olen yli 30v!Kun olin reilu parikymppinen, niin olin Alko-boikotissa sen kyttäämisen vuoksi. Ahdistavaa kun joka ikinen kerta kassalla katsottiin arvioivasti ja sitten pitää kaivaa niitä papereita. Ja sama homma uudestaan aivan joka ikinen kerta.
Kuinka vanha mun pitää olla, että saan asioida rauhassa? 40v?
Laki EI vaadi kysymään papereita kolmekymppisiltä. Koska tämä pelleily loppuu?
Mene vanhennusleikkaukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki vaatii että myyjä kysyy paperit kaikilta, joiden hän epäilee näyttävän alle 30-vuotiaalta. Ole siis onnellinen että näytät ikäistäsi nuoremmalta! Mä oon vasta 24-vuotias, mutta jos käyn Alkossa ilman meikkiä hiukset sotkunutturalla ja verkkareissa, niin ikinä ei kysytä papereita :D Olen siis jo rupsahtanut näin nuorena...
Mutta silloin kun multa kysytään paperit, niin oon ihan onneni kukkuloilla tyrkyttämässä niitä henkkareita! En ymmärrä miksi se voi olla jollekin noin vaivalloista.
Laki ei vaadi että kysytään alle 30v näyttävältä, se on fakta. Se on yritysten päättämä toimintatapa, ei laki.
Hah, et varmaan ole niin rupsahtanut. Jos sulla on vaan fiksu Alkon myyjä?
Mä epäilen että joko mun käytös on jotenkin epäilyttävää tai sitten mun naama vaan ärsyttää. :Dap
Mutta laki kieltää myymästä alaikäisille ja tätä lakia rikkoessa menee viinakset tietyksi aikaa myyntikieltoon, Alkon kohdalla tietty tarkoittaa että koko putiikki kiinni.
30 -vuoden rajalla varmistetaan paremmin, ettei alkoholia myydä vahingossa alaikäiselle.
Joten jos niiden henkkarien kaivaminen on niin työlästä, niin kannattanee sitten varmaan lopettaa ryyppääminen.
Tarkoitus onkin herättää keskustelua siitä, mihin se raja vedetään? Edistääkö käsittämätön holhoaminen todella yhteiskunnan etua? Kuinka paljon holhoaminen saa hankaloittaa tavallista eloa, ennen kuin joku herää sitä kyseenalaistamaan?
Mun mielipide on, että tämä on mennyt naurettavuuksiin jos kolmekymppisiltä vaaditaan henkkareita joka kerta ja toiset eivät saa kaljaa ulos kaupasta, koska oli alaikäiset lapset mukana.
Nostetaanko se raja sitten seuraavaksi 50v, kun edelleen joku alaikäinen sai sitä kaljaa?
Onko se alkoholiongelma Suomessa todella se, että lapset saa ostettua alkoholia? Ei, ne alkoholiin liittyvät ongelmat ovat aivan jotain muita.
ap
p.s. Viinit kauppoihin!
Niin lapsille vaan viinaa ja silleen?
Alkossa paperit pitää kysyä alle 25-vuotiaan näköisiltä, ruokakaupoisssa alle 30-vuotiaan näköisiltä. Eli alkossa ei joudu niin herkästi näyttämään. Itse 39 vuotias mies ja ruokakaupoissa vielä joskus kysytään, alkoissa ei. Ärsyttävämpää se oli joskus 10-15 vuotta sitten, nyt siihen on tottunut.