En käy enää Alkossa, koska siellä aina kytätään henkkareita.
Onko muita, jotka ovat täysin kyllästyneitä alkon henkkarikyttäyspolitiikkaan?
Olen yli 30v ja aivan joka kerta joudun kaivamaan ne henkkarit esiin. Olen yli 30v!
Kun olin reilu parikymppinen, niin olin Alko-boikotissa sen kyttäämisen vuoksi. Ahdistavaa kun joka ikinen kerta kassalla katsottiin arvioivasti ja sitten pitää kaivaa niitä papereita. Ja sama homma uudestaan aivan joka ikinen kerta.
Kuinka vanha mun pitää olla, että saan asioida rauhassa? 40v?
Laki EI vaadi kysymään papereita kolmekymppisiltä. Koska tämä pelleily loppuu?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan on syy!
Mun oma tyttö kaivaa henkkarit jo jonossa esiin, vaikka marketissa sidukkaa ostaessaan. Näyttää henkkarit jo ennen kuin edes keretään kysyä. On 23 vuotias.
No koska siinä pitää kaivaa korttia ja pitää kaivaa henkkaria ja lähes aina kun olen mennyt Alkoon, niin olen tulossa kaupasta (Alkot ovat tarkoituksella kauppojen vieressä) eli mulla on kauppakassit, käsilaukku ja lompakon kaivamiset ym. joten jättäisin mieluusti kaiken turhan säätämisen pois siitä maksutilanteesta. JOS voisin.
Sitten sen kassamyyjän kanssa ei voi keskustella mitään. Aina jos avaan suuni, niin se vaatii paperit. Eikä se kassahenkilö koskaan keskity siihen mitä sanon, koska näen sen naamasta että se vain arvioi mun ikää. Onko se liikaa pyydetty että kassalla keskittyisi siihen mitä sanon/kysyn/kommentoin.Ja koska Alko ei ole oikeasti mulle tärkeä kauppa, niin helpompi on vaan olla menemättä.
Kukaan ei voi mua luulla alaikäiseksi. Sen vielä voisin ymmärtää. Mutta koska tämä pelleily loppuu että pitää kiusata niitäkin, jotka ovat aivan päivänselvästi yli-ikäisiä?
ap
Missä alushousujen välissä sä niitä henkkareita pidät kun se on niin vaikeeta ottaa yhtä aikaa maksukortin kanssa esiin? :D Mulla ne on samassa välikössä eikä todellakaan tee tiukkaa ojentaa henkkarit ja tuikata kortti maksupäätteeseen vaikka mullakin on usein ne kauppakassit ja olkalaukut mukana!
Kyllä joillakin on sitten ongelmat, huhhuh.
Siis mä maksan debit-kortilla enkä karvaVisalla, ei oo mitään kortteja kalsongeissa. Mutta kun näin vanha ei oikeasti tarvitse henkkareita. MISSÄÄN. Paitsi Alkossa, aina ja iankaikkisesti.
Mulle se on hankalaa, sä olet selvästi kokeneempi Alkossakävijä! (cv-matskua.)
ap
*facepalm*
Tuli heti mieleen se juttu feissarimokista, kun joku ei ymmärtänyt, että mikä into on kysyä henkkarit täysi-ikäisiltä. No sitähän he juuri tarkistavat, että sinulla on ikää, eivät he voi sitä tietää...Tässä on ihan sama juttu, ne myyjät eivät voi tietää että olet yli 30v, jos eivät kysy niitä henkkareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistien ongelmia. Häntä nolottaa se, että kantaa viinaa kotiinsa jatkuvasti ja siksi häntä ärsyttää henkkareiden näyttäminen.
Ai niinkö? Juon n.4-5 krt vuodessa keskimäärin 3 ploa olutta. En ihan tunne itseäni alkoholistiksi.
Virosta tuotu laatikko hyvää olutta riittää vuodeksi.
Siis vastasitko sä itse itselles? Mä en ainakaan tuota kirjoittanut. En juo olutta.
Mut mukavaa keskustelua sulle, varmasti hyvässä seurassa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan on syy!
Mun oma tyttö kaivaa henkkarit jo jonossa esiin, vaikka marketissa sidukkaa ostaessaan. Näyttää henkkarit jo ennen kuin edes keretään kysyä. On 23 vuotias.
No koska siinä pitää kaivaa korttia ja pitää kaivaa henkkaria ja lähes aina kun olen mennyt Alkoon, niin olen tulossa kaupasta (Alkot ovat tarkoituksella kauppojen vieressä) eli mulla on kauppakassit, käsilaukku ja lompakon kaivamiset ym. joten jättäisin mieluusti kaiken turhan säätämisen pois siitä maksutilanteesta. JOS voisin.
Sitten sen kassamyyjän kanssa ei voi keskustella mitään. Aina jos avaan suuni, niin se vaatii paperit. Eikä se kassahenkilö koskaan keskity siihen mitä sanon, koska näen sen naamasta että se vain arvioi mun ikää. Onko se liikaa pyydetty että kassalla keskittyisi siihen mitä sanon/kysyn/kommentoin.Ja koska Alko ei ole oikeasti mulle tärkeä kauppa, niin helpompi on vaan olla menemättä.
Kukaan ei voi mua luulla alaikäiseksi. Sen vielä voisin ymmärtää. Mutta koska tämä pelleily loppuu että pitää kiusata niitäkin, jotka ovat aivan päivänselvästi yli-ikäisiä?
ap
Missä alushousujen välissä sä niitä henkkareita pidät kun se on niin vaikeeta ottaa yhtä aikaa maksukortin kanssa esiin? :D Mulla ne on samassa välikössä eikä todellakaan tee tiukkaa ojentaa henkkarit ja tuikata kortti maksupäätteeseen vaikka mullakin on usein ne kauppakassit ja olkalaukut mukana!
Kyllä joillakin on sitten ongelmat, huhhuh.
Siis mä maksan debit-kortilla enkä karvaVisalla, ei oo mitään kortteja kalsongeissa. Mutta kun näin vanha ei oikeasti tarvitse henkkareita. MISSÄÄN. Paitsi Alkossa, aina ja iankaikkisesti.
Mulle se on hankalaa, sä olet selvästi kokeneempi Alkossakävijä! (cv-matskua.)
ap
No, mä en ymmärrä miksi se on niin hankalaa säilyttää henkkareitta samassa lokerossa kuin pankkikorttia. Mulla se kulkee aina mukana, vaikka harvoin sitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
*facepalm*
Tuli heti mieleen se juttu feissarimokista, kun joku ei ymmärtänyt, että mikä into on kysyä henkkarit täysi-ikäisiltä. No sitähän he juuri tarkistavat, että sinulla on ikää, eivät he voi sitä tietää...Tässä on ihan sama juttu, ne myyjät eivät voi tietää että olet yli 30v, jos eivät kysy niitä henkkareita.
Sitä juuri kyseenalaistan, miksi on keksitty se naurettava tapa että kysytään alle 30v ihmisiltä aina henkkarit, vaikka laki ei sitä edes vaadi?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nyt siellä Alkossa mielensä pahoittaa, kun ap lopettaa siellä käymisen. Varmaan anelevat polvillaan, että tule vaan meille ostoksille, ei me enää kysytä sulta papareita.
No, tuskin kuitenkaan. Tuo verovaroin pönkätty monopoli-laitos pysyy pystyssä aina niin kauan, kun on veronmaksajia. Pitäähän johtajallekin maksaa muhkeaa palkkaa taidokkaasta työstä viinan myymisestä monopoli-asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*facepalm*
Sitä juuri kyseenalaistan, miksi on keksitty se naurettava tapa että kysytään alle 30v ihmisiltä aina henkkarit, vaikka laki ei sitä edes vaadi?
-ap
Siksi että on olemassa täysi-ikäisen näköisiä alaikäisiä. 17-vuotias voi aivan hyvin näyttää 29-vuotiaalta myyjän silmissä, joten jos myyjää ei firman puolesta pakotettaisi kysymään henkkareita kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä, niin tuo 17-vuotias olisi saanut ostettua alkoholia alaikäisenä.
Ole siis onnellinen että näytät vielä alle 30-vuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistien ongelmia. Häntä nolottaa se, että kantaa viinaa kotiinsa jatkuvasti ja siksi häntä ärsyttää henkkareiden näyttäminen.
Ai niinkö? Juon n.4-5 krt vuodessa keskimäärin 3 ploa olutta. En ihan tunne itseäni alkoholistiksi.
Aivan varmasti onnistut luomaan tuollaisen ongelman asiasta, jonka teet 4-5 kertaa vuodessa. Alkkis sinä olet tai trolli. Ehkä molemmat.
Minä olen 51-v, eikä IKINÄ Alkossa kysytä henkkareita. Harmittaa.... :/
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nyt siellä Alkossa mielensä pahoittaa, kun ap lopettaa siellä käymisen. Varmaan anelevat polvillaan, että tule vaan meille ostoksille, ei me enää kysytä sulta papareita.
Ehkä ne eivät mua takaisin tule anelemaan, mutta se mua kiinnostikin että olenko ainoa, jota tämä hölmöys haittaa. Olen ehkä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti onnistut luomaan tuollaisen ongelman asiasta, jonka teet 4-5 kertaa vuodessa. Alkkis sinä olet tai trolli. Ehkä molemmat.
En ole ap, mutta minuakin korpeaisi aikuisena ihmisenä näytellä henkkareita kaupassa. Teen työreissuja yli 100 pv vuodessa, joten vähäisiä juomiani en todellakaan hanki Suomen Alkosta. Kun saan valita mistä ostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*facepalm*
-ap
ootko tyhmä vai vajaa?
vaihtoehtoina on joko kysyä kaikilta helkkarit (typerää, koska suuresta osasta vanhempia näkee päällepäin että ovat yli 18-v) tai ei keltään kysytä (alaikäset pääsee osteleen) tai kysytään tietyltä osalta porukasta, joista voidaan jokseenkin rajata tarviiko kysyä (aiemmin oli alle 23-vuotiaan näköiset, mutta ilmeisesti moni yli 23-vuotiaan näköine oli oikeasti alle 18 joten siirryttii yli 30-v näköisiltä kysymiseen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*facepalm*
-ap
Siksi että on olemassa täysi-ikäisen näköisiä alaikäisiä. 17-vuotias voi aivan hyvin näyttää 29-vuotiaalta myyjän silmissä, joten jos myyjää ei firman puolesta pakotettaisi kysymään henkkareita kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä, niin tuo 17-vuotias olisi saanut ostettua alkoholia alaikäisenä.
Ole siis onnellinen että näytät vielä alle 30-vuotiaalta.
Eikö silloin pitäisi ohjata työterveyden kautta silmälääkäriin? Tietysti muutamia tuollaisia tapauksia on, mutta eihän kukaan ole kieltämässä myyjältä oikeutta kysyä papereita epäilyttävässä tilanteessa. Myyjä saa aina kysyä. Mutta pitääkö niitä aidosti kysyä jokaiselta, joka on myyjänkin mielestä jopa 10v yli sallitun iän?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*facepalm*
-ap
ootko tyhmä vai vajaa?
vaihtoehtoina on joko kysyä kaikilta helkkarit (typerää, koska suuresta osasta vanhempia näkee päällepäin että ovat yli 18-v) tai ei keltään kysytä (alaikäset pääsee osteleen) tai kysytään tietyltä osalta porukasta, joista voidaan jokseenkin rajata tarviiko kysyä (aiemmin oli alle 23-vuotiaan näköiset, mutta ilmeisesti moni yli 23-vuotiaan näköine oli oikeasti alle 18 joten siirryttii yli 30-v näköisiltä kysymiseen)
Opettele ensin keskustelemaan nätisti.
ap
Ilmeisesti ei ole myyty liian vahvan humalatilan takia ja nyt pitää tänne tulla raivoamaan. Normaalisti ihminen olisi vain positiivisesti yllättynyt jos häneltä kysyttäisiin papereita tai suhtautuisi siihen neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki vaatii että myyjä kysyy paperit kaikilta, joiden hän epäilee näyttävän alle 30-vuotiaalta. Ole siis onnellinen että näytät ikäistäsi nuoremmalta! Mä oon vasta 24-vuotias, mutta jos käyn Alkossa ilman meikkiä hiukset sotkunutturalla ja verkkareissa, niin ikinä ei kysytä papereita :D Olen siis jo rupsahtanut näin nuorena...
Mutta silloin kun multa kysytään paperit, niin oon ihan onneni kukkuloilla tyrkyttämässä niitä henkkareita! En ymmärrä miksi se voi olla jollekin noin vaivalloista.
Laki ei vaadi että kysytään alle 30v näyttävältä, se on fakta. Se on yritysten päättämä toimintatapa, ei laki.
Hah, et varmaan ole niin rupsahtanut. Jos sulla on vaan fiksu Alkon myyjä?
Mä epäilen että joko mun käytös on jotenkin epäilyttävää tai sitten mun naama vaan ärsyttää. :Dap
Mutta laki kieltää myymästä alaikäisille ja tätä lakia rikkoessa menee viinakset tietyksi aikaa myyntikieltoon, Alkon kohdalla tietty tarkoittaa että koko putiikki kiinni.
30 -vuoden rajalla varmistetaan paremmin, ettei alkoholia myydä vahingossa alaikäiselle.
Joten jos niiden henkkarien kaivaminen on niin työlästä, niin kannattanee sitten varmaan lopettaa ryyppääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*facepalm*
-ap
ootko tyhmä vai vajaa?
Opettele ensin keskustelemaan nätisti.
ap
Miten tuollaisen palikan kanssa voi keskustella nätisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki vaatii että myyjä kysyy paperit kaikilta, joiden hän epäilee näyttävän alle 30-vuotiaalta. Ole siis onnellinen että näytät ikäistäsi nuoremmalta! Mä oon vasta 24-vuotias, mutta jos käyn Alkossa ilman meikkiä hiukset sotkunutturalla ja verkkareissa, niin ikinä ei kysytä papereita :D Olen siis jo rupsahtanut näin nuorena...
Mutta silloin kun multa kysytään paperit, niin oon ihan onneni kukkuloilla tyrkyttämässä niitä henkkareita! En ymmärrä miksi se voi olla jollekin noin vaivalloista.
Laki ei vaadi että kysytään alle 30v näyttävältä, se on fakta. Se on yritysten päättämä toimintatapa, ei laki.
Hah, et varmaan ole niin rupsahtanut. Jos sulla on vaan fiksu Alkon myyjä?
Mä epäilen että joko mun käytös on jotenkin epäilyttävää tai sitten mun naama vaan ärsyttää. :Dap
Mutta laki kieltää myymästä alaikäisille ja tätä lakia rikkoessa menee viinakset tietyksi aikaa myyntikieltoon, Alkon kohdalla tietty tarkoittaa että koko putiikki kiinni.
30 -vuoden rajalla varmistetaan paremmin, ettei alkoholia myydä vahingossa alaikäiselle.
Joten jos niiden henkkarien kaivaminen on niin työlästä, niin kannattanee sitten varmaan lopettaa ryyppääminen.
Tarkoitus onkin herättää keskustelua siitä, mihin se raja vedetään? Edistääkö käsittämätön holhoaminen todella yhteiskunnan etua? Kuinka paljon holhoaminen saa hankaloittaa tavallista eloa, ennen kuin joku herää sitä kyseenalaistamaan?
Mun mielipide on, että tämä on mennyt naurettavuuksiin jos kolmekymppisiltä vaaditaan henkkareita joka kerta ja toiset eivät saa kaljaa ulos kaupasta, koska oli alaikäiset lapset mukana.
Nostetaanko se raja sitten seuraavaksi 50v, kun edelleen joku alaikäinen sai sitä kaljaa?
Onko se alkoholiongelma Suomessa todella se, että lapset saa ostettua alkoholia? Ei, ne alkoholiin liittyvät ongelmat ovat aivan jotain muita.
ap
p.s. Viinit kauppoihin!