Onko outoa jos 8-vuotias uskoo vielä joulupukkiin ?
Itseänikin vähän ihmetyttää miten on pystynyt säilyttämään uskonsa, ajattelin että viimeistään ekalle luokalle mennessä koulussa asian laita selviää. Meillä ei ole käynyt joulupukkia vuosiin niin että hänellä olisi asiasta muistikuvaa, vaan joulupukki on jättänyt lahjat eteiseen tms. tämä saattaa olla vaikuttava tekijä koska ei ole ollut pukin lähellä ja nähnyt esim naamiointia. Uskoa joulupukkiin ei ole juuri tuettu mihinkään suuntaan pariin vuoteen. Lahjalistan poika on laittanut nyt esille joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja tarkistaa aamulla ensimmäisenä onko sen tonttu hakenut, ei ole vielä toistaiseksi mutta ilmeisesti tontun se pitää hakea tänäkin vuonna. Miesystäväni jonka kanssa suhde vielä uudehko ja ensimmäinen yhteinen joulunaika menossa kummasteli poikani joulupukkiin uskomista, ei kuulemma ole tervettä. Mutta toisaalta, lasta ei uskomisesta kiusata koulussa eikä siitä ole mitään erikoista haittaakaan mutta olisiko silti aika kertoa ?
Kommentit (26)
Minä: "Annoiks mä ton lahjan sulle, ku en muista?"
5-v.: "Et, ku se on joulupukilta."
Olematon pukki saa aina kunnian. :D
Mulle tulee muuten vähän huono omatunto, kun eräs lapsi tosissaan luulee saaneensa lahjat joulupukilta. En viitsi sanoa siihen mitään, kun asia ei varmaan mulle kuulu. Ja sitten uskoo, että kuollut lemmikki katsoo häntä tähtenä taivaalta. Ei siihen oikein viitsi sanoa mitään, vaikka pahalta tuntuu kuitenkin ajatella mielessään: "sori, mutta ei se siellä sinua todennäköisesti katso, sinulle on vaan väitetty niin, koska on haluttu lohduttaa".
Meilläkin 7-vuotias uskoi, muttei enää.
Minäkin osasin epäillä jo 5-vuotiaana, koska (osto)pukit olivat erinäköisissä vaatteissa eri jouluina. Jollakin oli naamari, toisella irtoparta jne.
Sitten näin postilaatikossa mainoksen:" Raitis reipas joulupukki tulee luoksenne sovittuun aikaan, hinta 50 mk." Epäilyni oli oikea!
Ei siinä mitään outoa ole. Uskoo jotkut aikuiset vielä jumaliinkin.
3.luokkalainen tyttö uskoo kyllä jollain tasolla vielä. Toivoo lahjaksi skeittilautaa mutta isänsä ei halua ostaa, koska pelkää että satuttaa itsensä. Tyttö totesi, että kirjoittaa toiveensa pelkästään joulupukille niin me vanhemmat emme voi estää joulupukkia tuomasta.
Mun vanhemmat kai luulee että uskon vieläkin joulupukkiin, tonttuihin, hammaskeijuun jne =) oon melkein 14v tyttö
En usko, ne on vain ihmisiä, jotka ovat huomanneet hyötyvänsä kyseisestä teeskentelystä.
Lentävään spagettihirviöönkään kukaan tuskin oikeasti uskoo, mutta se on silti tunnustettu uskonnoksi monessa maassa.