Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa jos 8-vuotias uskoo vielä joulupukkiin ?

nimnim
23.11.2016 |

Itseänikin vähän ihmetyttää miten on pystynyt säilyttämään uskonsa, ajattelin että viimeistään ekalle luokalle mennessä koulussa asian laita selviää. Meillä ei ole käynyt joulupukkia vuosiin niin että hänellä olisi asiasta muistikuvaa, vaan joulupukki on jättänyt lahjat eteiseen tms. tämä saattaa olla vaikuttava tekijä koska ei ole ollut pukin lähellä ja nähnyt esim naamiointia. Uskoa joulupukkiin ei ole juuri tuettu mihinkään suuntaan pariin vuoteen. Lahjalistan poika on laittanut nyt esille joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja tarkistaa aamulla ensimmäisenä onko sen tonttu hakenut, ei ole vielä toistaiseksi mutta ilmeisesti tontun se pitää hakea tänäkin vuonna. Miesystäväni jonka kanssa suhde vielä uudehko ja ensimmäinen yhteinen joulunaika menossa kummasteli poikani joulupukkiin uskomista, ei kuulemma ole tervettä. Mutta toisaalta, lasta ei uskomisesta kiusata koulussa eikä siitä ole mitään erikoista haittaakaan mutta olisiko silti aika kertoa ?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu olevan yleistä että jopa kolmasluokkalaiset uskovat. En tiedä mistä johtuu, aikanaan viimeistään ekaluokalla tuo tosiaan paljastui. Olisikohan syy sitten siinä että ennen se joulupukki oli oma isä tai muu sukulainen, nykyään usein vieras ostopukki, jolloin illuusio on helpompi ylläpitää.

Vierailija
2/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Joulupukki olemassa. Ei fyysisenä olentona, turhaan saisi Korvatunturia koluta sitä etsiessä, mutta inhimillistettynä mielikuvana jossa yhdistyvät joulunajan ideaalit lämmöstä, perheestä, antamisen ilosta, vuodesta toiseen jatkuvasta perinteestä. Mielikuva antaa niille asioille kasvot, nimen ja persoonan, ja tuo ne lähelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän oikeasti täysin uskoo, niin se on outoa. Mutta jos hän pitää myyttiä yllä, niin se on ihan normaalia. Mutta uskotaahan Jumalaankin ja ufoihin ja kummituksiin yms.

Vierailija
4/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niin meilläkin 8v. Pukille kirjoitettiin. Se luuli että kaveri valehteli kun oli kertonut vale pukista. Meillä kirjoitettiinkin oikealle pukille😁

Vierailija
5/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina sanonut lapsille että joulupukki on olemassa kaikille niille jotka siihen uskovat.

Lapset eivät koulussa enää myönnä uskovansa kun kaverit eivät usko ,mutta kotona kertovat että kyllä he oikeasti uskovat joulupukkiin vaikka kaverit eivät uskokkaan :)

Vierailija
6/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kummaa, mutta oma 8-vuotias uskoo ihan täysillä myös. Toisaalta tietää kyllä, että kotiin tulee joku pukiksi pukeutunut ja kaupungeilla näkyvät pukit on myös vaan pukeutuneita, mutta silti uskoo, että lahjat tulevat oikelta pukilta tonttujen valmistamina. Ei näytä lahjatoivelistoja meille kun tontut käy ne kurkkimassa.

Vierailija
7/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 8-vuotias tyttäreni uskoo vahvasti joulupukkiin.

Jotain oli alkanut epäillä viime joulun alla, koska esitti mulle vakavana ja epäilevänä seuraavanlaisen kysymyksen:

"Kerro äiti onko joulupukkia olemassa? Ja nyt puhut totta!!"

Minä tietysti punnitsin sekunnin sadasosan mielessäni että ehkä nyt on se oikea hetki kertoa ettei joulupukkia ole, joten sanoin lapselle että "Ei sitä joulupukkia taida olla, aikanaan sellaisena kuin mitä sä uskot".

Lapsi veti totaaliraivarin ja alkoi huutaa että "SÄ VALEHTELET, TOTTA KAI JOULUPUKKI ON OLEMASSA!!!" Ja sen koommin asiasta ei keskusteltu. Tänä vuonna lapsi pohtii tuleeko joulupukki käymään vai jättääkö lahjat taas kuusen alle tms. Uskoo vahvasti edelleen pukkiin. Kuten myös mielikuvituskaveriinsa lentävään kissakeijuun, hammaskeijuihin jne.

Vierailija
8/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin uskoo. Ollut aina ostopukki joten ei tunnista äänestä tms. Annan uskoa niin kauan kuin uskoo.

Vierailija
9/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä taisin uskoa joulupukkiin ton ikäisenä.

Sitten kun totuus alkoi valjeta, niin yritin vielä kuvitella, että se oikea Korvatunturin Joulupukki kyllä on olemassa, mutta ei tietystikään joka paikkaan jouluisin voi ehtiä, joten niitä feikkejä sitten pyörii kaikkialla sen apuna - ja ehkä luvallakin.

Muistan hyvin, miten selitin tätä kavereilleni 😊

Vierailija
10/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tietää siis että tv-pukit ja kaupoissa olevat eivät ole oikeita ja joululahjoja voi antaa myös ihmiset toisilleen, mutta jotenkin on se usko siihen oikeaan pukkiin ja tonttuihin olemassa ja jotkut lahjat tulevat sitten korvatunturilta kumminkin :D Paitsi jouluaaton kuuman linjan joulupukki taitaa olla se oikea.

Vierailija
11/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joulupukkina noin 20 kertaa vuodessa. Lapset 10 vuotern asti voivat uskoa pukkiin. Kuka enemmän kuka vähemmän tososdaan, mutta selvää uskoa on monesti mukana vaikka totuus tiedetään. Sitten usko häviää ja palaa takaisin noin 30 - vuotiaana. Minulla on vakiokäyntikohde lapseton noin 50-60 vuotias pariskunta, joka tilaa pulin hyvin aikaisin, jotta varmasti saa. Se on heillä yksi joulun perinteistä. Hekin sanovat uskovansa pukkiin.

Vierailija
12/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu. Viime jouluna kuitenkin kyseli, että:"Voiko Joulupukilla olla muita apu-pukkeja?"

Noh, isänsä oli pukkina tuolloin aattona ja eteisessä repäisi naamarin pois kun teki lähtöä ja nauroi, että ettepä tunnistaneet! Lapsi oli pettynyt ja vähän kummissaan. Kyseli, että mihin aito pukki meni, kun tuohan on isi? Siinä sitten kerrottiin totuus koko asiasta, mutta sovittiin että isi-pukki saa tulla vapaasti edelleen ensi joulunakin. Ja että tämä koko pukkihömppä on samaa kuin Halloween-naamiaiset - joulun henkeen haluaa kaikki uskoa, aikuiset ja lapset.

Vierailija
13/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta uskoohan moni aikuinenkin Jumalaan.

Vierailija
14/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8v esikoinen uskoo joulupukkiin. Olen hämmästellyt, miten, koska muistan miten omina kouluaikoina viimeistään ekan luokan joulun lähestyessä lasten keskuudessa kaikille tietämättömille tiedotettiin, ettei pukkia ole. Mutta eipä ilmeisesti enää. Antaa uskoa pukkiin sen, minkä uskoo :)

Vierailija
15/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui usko 4-vuotiaana ja itse pitäisin melko järkyttävänä jos tuon ikäinen täysillä uskoisi. Uskooko myös, että haikara tuo vauvat?

Vierailija
16/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ehkä viimeistään 9-vuotiaalle kertoisin koko totuuden koska se ei ole kiva olla se luokan viimeinen joka tosissaan uskoo. Siitä saa kuulla pilkkaa vielä yläkoulussakin...

Vierailija
17/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan kun ekaluokan opettaja kertoi koko totuuden. Itse olin tiennyt jo 5-6-vuotiaasta ettei pukkia oikeasti ole ja vähän naureskelinkin "tietämättömille" luokkakavereille.

Vierailija
18/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuntuu olevan yleistä että jopa kolmasluokkalaiset uskovat. En tiedä mistä johtuu, aikanaan viimeistään ekaluokalla tuo tosiaan paljastui. Olisikohan syy sitten siinä että ennen se joulupukki oli oma isä tai muu sukulainen, nykyään usein vieras ostopukki, jolloin illuusio on helpompi ylläpitää.

Kyllä monet vanhemmatkin lapset uskovat että jeesuskin syntyi ihan oikeasti jouluna ja kuoli pääsiäisenä.

Joulupukkiin uskomista pitää kunnioittaa, niin kuin laki uskon rauhasta määrää.

Vierailija
19/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika joka täyttää jouluna 9, uskoi pukkiin vielä 2 viikkoa sitten. Kerroin sitten ja paljastui että on epäillyt asiaa mutta uskoi kuitenkin.

Tyttö 7-vuotta ei enää usko, se on niin tarkkanäköinen.

Toki sanoin että voihan sellainen oikea pukki ollakkin joka jakaa lahjoja niille joilla ei ole ketään.

Vierailija
20/26 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos tässä onkin takana lasten yhteinen suuri salajuoni, koska listoihin on laitettu melkoisia toivomuksia ja aikuisten olisi helppoa selittää että näihin kaikkiin ei ole rahaa mutta kun on usko joulupukkiin ja pajassa kaikkea mahdollista nakutteleviin tonttuihin, voi pyytää mitä vaan !!  Muksujen puhelimissa on varmasti tästä whatsapp-ryhmä, tarkistakaa heti !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän