Kommentteja hääkutsusta!
Tervetuloa todistamaan, kun A ja B sanovat toisilleen tahdon x.x.2017 klo 13.00 X kirkossa.
Vihkitilaisuuden jälkeen juhlat jatkuvat syöden, juoden ja tanssien Xxx:ssä, *paikan osoite*.
Kutsun kääntöpuolelle:
Tumma puku. Vastausta kutsuun ja erikoisruokavaliosta pyydämme ilmoittamaan x.x.2017 mennessä. Kutsu koskee kuoressa mainittuja henkilöitä. Ilmoittautumiset tekstiviestitse: 040... ja 040..
Mikäli haluatte muistaa hääparia, toivomme matkakassan kartuttamista: FI09...
**
Antakaa kommentteja, ehdotuksia, vinkkejä, mitä muuta pitäisi mainita (vai pitääkö?)
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisi mun mummolta ilmoittautumatta, hänellä ei ole kännykkää lainkaan. Ja voisi kuvitella, että tuo iäkkäämpi väki karttuttaisi tuota matkakassaa runsaimmin?
Eihän kukaan ole kutsumassa sun mummoa mihinkään, että mitä väliä osaako mummos käyttää puhelinta?
Eli ap:lla ei ole ketään sukulaista/ tuttavaa, joka ei omistaisi kännykkää? Sitten toi on ihan OK. Mietin vaan, että jos on noin iso rahantarve, että sitä pitää erikseen kutsussa kerjätä, kannattaisi varmaan ottaa huomioon, että ne parhaat maksajat on todnäk ne jotka eivät osaa tekstaria lähettää...
Ei tilinumeroa, se on moukkamaista.
Kuoressa mainitut henkilöt = aikuiset? Jos tätä tarkoitatte niin suosittelen mieluummin kirjoittamaan asian niin kuin se on. Eli selkeästi että juhlat ovat vain aikuisille.
Mun mielestä taas toi "syöden, juoden ja tanssien" on tosi yleisesti käytetty lause kaikissa kutsuissa ja en siksi laittaisi: kliseinen. Ja tumma puku on tosiaan liian vaativa ja voi jäädä joiltain tulematta vain sen takia ettei halua panostaa iltapukuun tai aiheuttaa muuten vain liikaa päänvaivaa.. Ainahan juhlava pukeutuminen on sallittavaa ja omissa häissäni kaksi vierasta oli farkuissa.. Mutta rennot meidän häät oli ja pääasia että tulivat paikalle. Onko sillä loppupeleissä oikeasti bäliä miten vieraat pukeutuvat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisi mun mummolta ilmoittautumatta, hänellä ei ole kännykkää lainkaan. Ja voisi kuvitella, että tuo iäkkäämpi väki karttuttaisi tuota matkakassaa runsaimmin?
Eihän kukaan ole kutsumassa sun mummoa mihinkään, että mitä väliä osaako mummos käyttää puhelinta?
Eli ap:lla ei ole ketään sukulaista/ tuttavaa, joka ei omistaisi kännykkää? Sitten toi on ihan OK. Mietin vaan, että jos on noin iso rahantarve, että sitä pitää erikseen kutsussa kerjätä, kannattaisi varmaan ottaa huomioon, että ne parhaat maksajat on todnäk ne jotka eivät osaa tekstaria lähettää...
Jos nyt itse olisin häitä järjestämässä niin eipä mulla tosiaan olis yhtään kutsuttavaa joka ei osais käyttää kännykkää. Omat isovanhempani ovat kuolleet, poikaystävällä on kaks mummia joista toinen on muutenkin täysin dementoitunut ja toinen sit osaa käyttää kännykkää, ei oo mitään niin vanhoja muita lähisukulaisia. Ja ollaan parikymppisiä. Eiköhän ap itse tiedä mitä kutsutut osaavat. Ihmettelen aina sun kaltaisia tyyppejä myös joissain tarjoilukeskusteluissa ("Entä vegaanit??? Entä keliaakikot???"). Eiköhän kutsuja tiedä sua paremmin.
Ne, joiden mielestä on moukkamaista laittaa tilinumero, niin mitä kutsuun kannattaisi sitten laittaa? Jos ei todellakaan ole tarvetta uusille tavaroille ja tietää, että vieraat kuitenkin tuovat jotain, ellet anna vaihtoehtoa? Mulla on joitain sukulaisia, jotka antavat todella hämäriä lahjoja, jotka sitten jäävät kaapin pohjalle ja ovat täten täyttä rahantuhlausta antajalle ja pelkkä ärsytyksen kohde minulle. Miten voi epämoukkamaisesti ilmaista, että tulkaa joko ilman mitään tai sitten rahan kanssa, jos on pakko jotain antaa?
Nykyaikana, kun suurin osa pareista on jo rakentanut yhteisen kodin ennen häitä, harva tarvitsee tavaravuorta.
Mä laittaisin osoitteet vasta tuonne info-osioon, muuten ihan ok.
Kannattaa kysyä AV:lta. :D
Nyt meni koko ap:n kutsu uusiksi.
Lisään vielä, kutsun teksti on liian käskevä ja töksähtelevä, johtuen lyhyistä virkkeistä:
Tee näin PISTE. JA näin PISTE. Toimi näin PISTE. Ei näin PISTE.
Mukavampaa olisi laittaa esim:
RSVP 1.1.2016
Ilmoitattehan erityisruokavalioistanne 1.1.2016 mennessä.
Tervetuloa todistamaan... Huono sanavalinta, eihän vieraat toimi todistajina. Eikä toimi siksikään että maistraatissa naimisiin mennessä tarvitaan aidosti kaksi todistajaa, jotka eivät ole vain sivustaseuraajia vaan todistajia.
Turha täältä on kysellä häitä vihaavilta mammoilta.
Sinun läheisesi ilahtuvat kutsusta taatusti eikä heitä häiritse "syöden, juoden ja tanssien" tai maininta siitä, että kutsu koskee kuoressa mainittuja henkilöitä. Vain tuntemattomat palstailijat jaksavat loukkaantua kaikista sanamuodoista ja halveksia hääparia.
Tilinumero on nykypäivää, kun useimmilta pareilta löytyy jo kahvinkeittimet, maljakot yms. kotoaan. Ja sehän on nimenomaan "mikäli haluatte muistaa hääparia" -muodossa, eli pakko ei ole rahaa tai muutakaan antaa.
AV:lla ei kyllä tiedetä pukukoodeista mitään, mutta halutaan kovasti päteä.
Tumma puku ennen klo 18 alkavassa tilaisuudessa on ihan sopiva pukukoodi, eikä tarkoita iltapukua naisen kohdalla, jos kyseessä on päiväjuhla.
https://www.yhteishyva.fi/arjen-apu/pukeutumiskoodien-abc/0577130
https://pukeutumisopas.com/tilaisuuden-aika-ja-puku/
http://villisilkki.blogspot.fi/p/pukukoodi.html
Häitä on myös erilaisia, ja pukukoodin laittaminen on ihan järkevää. Jotkut juhlat on rennompia, eikä ole nykyään mikään itsestäänselvyys, että häihin laitetaan edes pukua päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä AV:lta. :D
Nyt meni koko ap:n kutsu uusiksi.
Lisään vielä, kutsun teksti on liian käskevä ja töksähtelevä, johtuen lyhyistä virkkeistä:
Tee näin PISTE. JA näin PISTE. Toimi näin PISTE. Ei näin PISTE.
Mukavampaa olisi laittaa esim:
RSVP 1.1.2016
Ilmoitattehan erityisruokavalioistanne 1.1.2016 mennessä.
Tervetuloa todistamaan... Huono sanavalinta, eihän vieraat toimi todistajina. Eikä toimi siksikään että maistraatissa naimisiin mennessä tarvitaan aidosti kaksi todistajaa, jotka eivät ole vain sivustaseuraajia vaan todistajia.
Miten niin vain maistraatissa? Kyllä kirkossakin tarvitaan. Jos ei ole omasta takaa, niin kirkon työntekijät voivat toimia todistajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt itse olisin häitä järjestämässä niin eipä mulla tosiaan olis yhtään kutsuttavaa joka ei osais käyttää kännykkää. Omat isovanhempani ovat kuolleet, poikaystävällä on kaks mummia joista toinen on muutenkin täysin dementoitunut ja toinen sit osaa käyttää kännykkää, ei oo mitään niin vanhoja muita lähisukulaisia. Ja ollaan parikymppisiä. Eiköhän ap itse tiedä mitä kutsutut osaavat. Ihmettelen aina sun kaltaisia tyyppejä myös joissain tarjoilukeskusteluissa ("Entä vegaanit??? Entä keliaakikot???"). Eiköhän kutsuja tiedä sua paremmin.
En ole ylempi mutta mun mielestä tuollainen antaa vähän nipoa kuvaa juhlanjärjestäjistä. Tarkoitan että kun noin tarkkaan halutaan määrittää vieraiden pukeutumista, alleviivata että keitä sinne juhliin halutaan ja keitä nimenomaan ei haluta, jopa ilmoittautumistavasta annetaan tarkat ohjeet. Kutsuhan on ennakkomaistiainen häistä, joten onkohan samaa nipotusta luvassa juhlassakin ja pilalle menee jos kaikki ei suju tarkan ennakkosuunnitelman mukaan. Tuskin ap nyt on satoja ihmisiä kutsumassa joten onko sillä niin väliä että ilmoittautuuko joku soittamalla, sähköpostilla, whatsapp viestillä tai vaikka ihan kasvotusten.
"mikäli haluatte muistaa hääparia, matkakassaa voi kartuttaa..." eli kassan kartuttaminen on ainoa tapa muistaa hääparia?
Jotenkin tuo tekovaatimaton "jos nyt mahdollisesti jotain pientä sattuisitte haluamaan lahjoittaa niin..." on typerä. Kuka tulee häihin ilman lahjaa? Hääpari on jo varmaan laskenut valmiiksi kuinka paljon nettoavat sinne matkakassaansa sukulaisilta.
Vierailija kirjoitti:
"mikäli haluatte muistaa hääparia, matkakassaa voi kartuttaa..." eli kassan kartuttaminen on ainoa tapa muistaa hääparia?
Jotenkin tuo tekovaatimaton "jos nyt mahdollisesti jotain pientä sattuisitte haluamaan lahjoittaa niin..." on typerä. Kuka tulee häihin ilman lahjaa? Hääpari on jo varmaan laskenut valmiiksi kuinka paljon nettoavat sinne matkakassaansa sukulaisilta.
No miten se sitten pitäisi ilmoittaa? "Pistäkää rahat tilille xxxx"
Musta on aina parempi alleviivata itsestäänselviäkin asioita kuin jättää vieraat arvailemaan ja tekemään omia päätelmiä. Monet kun todellakin odottaa että lapset on aina automaattisesti kutsuttu ja sitten tuovat lapsensa häihin ja vetoavat siihen etteivät (muka) tienneet ettei kutsu koske niitäkin.
Yleensä ihmiset haluaa antaa jotain ja kyselee kuitenkin. Vähemmän vaivaa kun ilmaisee jo kutsussa sen mitä toivotaan. Jos joku haluaa tulla ilman lahjaa tai tuoda kahvinkeittimen, tuskin heitetään ulos juhlista. Toiset vaan haluaa antaa lahjaksi jotain mitä pari erityisesti haluaa eikä pointti ole oman sädekehän kiillotus.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika muodolliselta, jos pukukoodina on tumma puku (tarkoittaa naisilla iltapukua tai muodollista jakku+mekko -yhdistelmää). Myöskin maininta "koskee kuoressa mainittuja henkilöitä" tuntuu hiukan oudolta. Mitä tällä oikein tavoitellaan?
no just sitä, että sinne ei tule muut kuin kuoressa mainitut henkilöt!!! Ei lapsia tai jotakin muita seuralaisia
Vierailija kirjoitti:
Ne, joiden mielestä on moukkamaista laittaa tilinumero, niin mitä kutsuun kannattaisi sitten laittaa? Jos ei todellakaan ole tarvetta uusille tavaroille ja tietää, että vieraat kuitenkin tuovat jotain, ellet anna vaihtoehtoa? Mulla on joitain sukulaisia, jotka antavat todella hämäriä lahjoja, jotka sitten jäävät kaapin pohjalle ja ovat täten täyttä rahantuhlausta antajalle ja pelkkä ärsytyksen kohde minulle. Miten voi epämoukkamaisesti ilmaista, että tulkaa joko ilman mitään tai sitten rahan kanssa, jos on pakko jotain antaa?
Nykyaikana, kun suurin osa pareista on jo rakentanut yhteisen kodin ennen häitä, harva tarvitsee tavaravuorta.
Tilinumero hyväntekeväisyyskohteeseen.
Erittäin hyvä. Virallinen, mutta hyvä.
Todella hyvä tuo kohta, että kutsu koskee vain kuoressa mainittuja. Ei tarvitse sitten miettiä sitä, että minun kotipuolessa se tarkoittaa aina koko perhettä...
Ja tuo ei ole rahankeruuta kun sanoo, että jos haluaa muistaa. Toki voisi vielä säätää, että 'tärkeintä meille on, että te pääsette paikalla, lahjoja emme tarvitse - jos kuitenkin haluatte muistaa niin matkakassaa voi....'
Ihan normi kutsu. Pukukoodista en laittaisi mitään, eiköhän jokainen normaali aikuinen osaa häihin pukeutua asiallisesti.