IS-köyhyysraati: “Pauliina” Pohjois-Suomesta
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004876315.html
Tulot 1 400 euroa kuukaudessa (kahden ihmisen talous: äiti + lapsi)
Menot:
Asuntolainan lyhennys omakotitalosta: 500 euroa
Ison omakotitalon sähkökulut: 100 euroa
Puhelimet ja pakollinen nettiliittymä: 100 euroa
Lääkemenot: 100 euroa
Luokkaretkirahasto: 10 euroa
Autokulut: ei määritelty
Vakuutukset: ei määritelty
Vesimaksu: ei määritelty
Kiinteistövero: ei määritelty
Lapsen harrastusmaksut: ei määritelty
Ruokarahaa jää: 40 - 80 euroa kuukaudessa
Kommentit (47)
Joo mä olen kanssa tosi köyhä kun kaikki rahat menee yli varojen elämiseen. Eiku...
Puhelin ja netti 100 euroa kuussa??? Vaihtaa ne halvempaan ja myös tuon luokkaretkirahan maksamisen voisi tuollaisessa tilanteessa jättää pois.
Itse olen elänyt kahden lapsen kanssa omassa omakotitalossa, nettotulot n. 1700 ekeä kuussa. Eikä mitään tukia, vain lapsilisät. Tein useampaa työtä, jotta saimme tehtyä jonkun reissunkin. Tiukkaa oli mutta selvisimme.
Vierailija kirjoitti:
Miten puhelin ja netti voivat viedä noin paljon?
Aika paljon määrittelemättömiä juttuja, ei voi arvioida.
Syrjäseuduilla voit olla yhden operaattorin varassa ja laajakaista maksaa helposti 50-60€/kk.
Mun tekis mieli sanoa tuon Pauliinan exälle valitut sanat. Se mies on oikea ihmishirviö.
Tuon exän luo olisin lähettänyt jonkun hieman tervehtimään....jos vaikka olis ajatukset selkiintyisivät.
950 brutto meillä. Minä + lapsi. En tiennyt että uutisoinnin aihe.
Vaikka se ex on hirviö silti antaisin lapsen hänelle koska tuskin lasta kohtaan olisi hirviö ja hänellä varmaan isommat tulot.
Puhelimet ja pakollinen nettiliittymä: 100 euroa. Tosi paljon kahdelta hengeltä. Nettihän ei ole edes pakollinen, koska voi jakaa kännykän netin tietokoneeseen.
Lääkemenot: 100 euroa. Vaikea uskoa, koska lääkekatto on reilu 600 €. Sen jälkeen maksetaan vain omavastuuosuus 2,50 €/lääke. Tai sitten lääkkeet ovat kaikki ei kela -korvattavia.
Luokkaretkirahasto: 10 euroa Aika paljon pohjoisen lapsilta kerätän luokkaretkiä varten rahaa. 120 € /vuosi?
Kyllä on taas IS:ltä melkoista settiä, etten sanois. Taivastellaan ja mukakerrotaan köyhyydestä, mutta kaikki on kuitenkin taas yhtä suurta epäselvyyttä ja kysymysmerkkiä.
Mulla ja lapsella on molemmilla rajattomat liittymät 4G-netillä ja 25e/kk per naama.
Kenen omakotitalossa nuo köyhät asuvat? Jos omassaan, kannattaisiko myydä talo ja köyhyys lieventyisi ainakin siihen saakka että äidin opinnot valmistuvat, ja hän toivottavasti työllistyy?
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004876315.html
Tulot 1 400 euroa kuukaudessa (kahden ihmisen talous: äiti + lapsi)
Menot:
Asuntolainan lyhennys omakotitalosta: 500 euroa
Ison omakotitalon sähkökulut: 100 euroa
Puhelimet ja pakollinen nettiliittymä: 100 euroa Ihan liian isot kulut, mulla on kännykässä liittymä jossa on netti, 13,90€/kk ja aina riittää minuutit ja tekstarit, kun käyttää suurimmaksi osaksi nettiä.
Lääkemenot: 100 euroa Todella iso summa, mutta ehkä näin on.
Luokkaretkirahasto: 10 euroa Tuo on varmasti ihan normaali jos kerätään rahaa vaikka ulkomaanmatkaan. Tähän asti menot siis 810€
Autokulut: ei määritelty Autoon voi mennä tietysti mitä vaan rahaa, mutta jos ei ole velkaa siitä, ja bensaa ei mene älyttömiä niin veikkaan että 150€ riittää. Nyt olis menot 960€
Vakuutukset: ei määritelty Vakuutukset olis kotivakuutus ja ehkä joku sairasvakuutus? Meniskö niihin ehkä 30€ kuussa? Sit oltais menoissa 990€
Vesimaksu: ei määritelty Vesimaksu voi olla kalleimmassakin kunnassa varmaan korkeintaan 20€ kahden ihmisen taloudessa Eli sit olis menot 1010€
Kiinteistövero: ei määritelty Kiinteistöverohan vaihtelee kunnan ja tontin koon mukaan, mutta jos olis keskimääräinen vaikka 30€, nyt ollaan menoissa 1040€
Lapsen harrastusmaksut: ei määriteltyRuokarahaa jää: 40 - 80 euroa kuukaudessa
Mun laskun mukaan jäis ruokarahaa 360€ kun ei ole tietoa lapsen harrastusmaksusta, ja tuostahan pitää ostaa vaatteet ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
950 brutto meillä. Minä + lapsi. En tiennyt että uutisoinnin aihe.
Paljonko netto?
Vierailija kirjoitti:
– Olen kerännyt todella paljon marjoja ja myynyt niitä. Kerään tyhjiä pulloja ja saan niistä jonkin verran apua. Vasta sain pyykkipulveria, maitolitran ja flunssassa olevalle lapselle euron maksavan vissypullon pelkillä pulloilla. Tyhjillä pulloilla on suuri merkitys meidän ruokataloudessa. Jos pitää itselle hakea lääkkeitä, olen saanut lääkkeet monesti maksettua pulloilla, Pauliina kiittelee.
Selvitäkseen hän myös myy vaatteitaan ja muuta omaisuutta. Siten hän saa hankittua lapsille vaatteita ja harrastusvälineitä.
Pauliina kävi sosiaalitoimistossa viimeksi uuden, niukemman elämänsä kynnyksellä ja luovutti sen suhteen pian.
Niukkuus tarkoittaa sitä, että Pauliina ei ole pystynyt käyttämään terapiapalveluja ainakaan vuoteen.
Karmaisevaa lukea tuosta sosiaalitoimiston kysymyksestä, että oletko kykenevä huolehtimaan lapsestasi - ihmiset eivät enää uskalla hakea apua, kun sivumennen vihjaillaan, että viedään lapset tilanteessa, jossa avuksi riittäisi raha! Muutama satanen olisi paljon tuossa tilanteessa. Vastuulliselta ihmiseltä kuulostaa tuo äiti tämän jutun perusteella, eikä ole masennuksen vuoksi toimintakyvytön. En ymmärrä, miten noilla tuloilla ei toimeentulotukea muka saa, edes lääkekustannuksiin.
Järkyttävää myös että tuollaista psykopaattimiestä ei saada oikeasti vastuuseen teoistaan, tuhonnut perheen omaisuuden ja jatkaa kiusaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimet ja pakollinen nettiliittymä: 100 euroa. Tosi paljon kahdelta hengeltä. Nettihän ei ole edes pakollinen, koska voi jakaa kännykän netin tietokoneeseen.
Lääkemenot: 100 euroa. Vaikea uskoa, koska lääkekatto on reilu 600 €. Sen jälkeen maksetaan vain omavastuuosuus 2,50 €/lääke. Tai sitten lääkkeet ovat kaikki ei kela -korvattavia.
Luokkaretkirahasto: 10 euroa Aika paljon pohjoisen lapsilta kerätän luokkaretkiä varten rahaa. 120 € /vuosi?
Noista lääkekuluista. Aika paljon on sellaisia lääkkeitä, joita Kela ei korvaa, varsinkin harvinaisemmissa sairauksissa.
Ymmärrän hyvin, että äiti haluaa maksaa lapsesa luokkaretkirahastoa, vaikka tiukkaa tekeekin. Palstan kommenteista voimme päätellä, että on paljon aikuisia, jotka puhuisivat omien lastensa kuullen, että senkään äiti ei ole maksanut mitään rahastoon ja vaatimassa, että tällainen lapsi ei pääse mukaan. Lapset sitten puhuvat tätä eteenpäin.
Kuka haluaisi oman lapsensa joutuvan kohtaamaan tuollaista?
Hyvä vanhempi haluaa tarjota lapselleen saman mahdollisuuden kuin muillakin lapsilla on.