Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajille kysymys, miksi ei ole pienempia opetusryhmiä erikoislapsille

Vierailija
22.11.2016 |

Viime viikot on keskusteltu työrauhasta ja mm HS:ssä ollut kirjoituksia siitä, että ns. häirikkölapset estävät koko opetusryhmän opettamisen ja että häirikkölapset oireilevat liian isoissa ryhmissä.

Eli win-win olisi pienemmät opetusryhmät, jos mukana "erikoislapsi". Estääkö säästöt tämän vai onko kyseessä jotkut pedagogisen oppisuunnan politiikka?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt eli "säästöt". Opettajat eivät niistä päätä.

Vierailija
2/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys pitää osoittaa kuntien opetustoimesta vastaaville päättäjille. Ja viime kädessä kunnan (kaupungin)valtuustolle ja -hallitukselle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa leimata ja eristää, vaan pitää antaa myös erityislapsen olla tavallisessa ryhmässä, vaikka siinä kärsisi KAIKKI lapset (eikä vähiten se erityinen). Plus, ei ole rahaa.

Vierailija
4/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun erikoishäirikkö voitaisiin siirtää pienryhmään mutta koska vanhempien mielestä kakara on normaali, he eivät suostu.

Vierailija
5/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilta tätä on turha kysyä vaan kysymys pitää kohdistaa ensimmäiseksi kuntapäättäjille ja seuraavaksi hallitukselle, koska sinnehän asia kuitenkin eskaloituu säästöjen vuoksi.

Vierailija
6/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilta tätä on turha kysyä vaan kysymys pitää kohdistaa ensimmäiseksi kuntapäättäjille ja seuraavaksi hallitukselle, koska sinnehän asia kuitenkin eskaloituu säästöjen vuoksi.

Et taida olla opettaja. Nimenomaan opettajilta tässä kysytään, koska ne taitavat asiasta jotain tietääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sekä että. Muutaman kymmenen vuotta takaperin lähtökohtana on ollut se, että vähemmän lahjakkaat ja ne joilla käytös on pikkuisen hakusessa hyötyvät normaalissa ryhmässä toimimisesta ja nettona kaikki voittavat. Tietyn aikaa tämä toimikin, niin kauan kun ryhmät ovat kohtuullisen kokoisia ja  "poikkeavuus" muiden tasosta ei ole kohtuutonta.

Nykyisellään kun käytöshäiriöt ovat lisääntyneet merkittävästi ja  toisaalta opetusta ei haluta pitää despoottisena ulkoaopetteluna tämä ei enää tuota hyvää tulosta, mutta tilanteen korjaamiseksi eli vaikka ryhmien pienentämiseksi tarvittaisiin rahaa jota ei ole.

En arvosta, toivottaisin pienemmät ryhmät ja ehkä varauksella tasoryhmätkin takaisin t. ope

Vierailija
8/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilta tätä on turha kysyä vaan kysymys pitää kohdistaa ensimmäiseksi kuntapäättäjille ja seuraavaksi hallitukselle, koska sinnehän asia kuitenkin eskaloituu säästöjen vuoksi.

Et taida olla opettaja. Nimenomaan opettajilta tässä kysytään, koska ne taitavat asiasta jotain tietääkin.

Opettajilla ei ole yhtään rahaa opetukseen laittaa. opetusryhmien koot on säädetty laissa ja kunnan hallitus päättää mihin rahoja annetaan ja kuinka paljon .Jos kouluilla rahaa olisi jokainen opettaja ottaisi riemusta kiljuen opetettavakseen esim. 10-12 oppilaan luokan nykyisen 22 oppilaan luokan tilalle.

Huolestuttavampi asia kuin ryhmäkoko on kuitenkin se, että levottomien, erityistuen tarpeessa olevient yms. lasten määrä tuntuu koko ajan lisääntyvän koko ajan ja siihen on aika vaikea vastata sen paremmin suurilla luokkakoilla kuin itseohjautuvuutta vaativilla opetussuunnitelmilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjistä se kiinni on, arvovalintoja. Hankitaanko vaikka taidemuseo vai panostetaanko kouluihin. Tai pitääko veroprosentti olla mahdollisimman matala. Ensi keväänä on kuntavaalit, voitte vaikuttaa.

Meidän kunnassa on edelleen pienryhmät (erikseen oppimisongelmaisille ja käytöshäiriöisille, ei tungeta kaikkia samaan). Vain lievät tapaukset integroidaan ja silloinkin luokkakoko on pienempi.

Vierailija
10/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja vielä jatkaa, tuo ryhmien koon ja tasoerojen jatkuva kasvu heikentää väkisinkin opetuksen laatua, eikä silloin kyse ole enää opettajan ammattitaidosta. Kylmällä matematiikalla voi laskea vaikka että paljonko aikaa/oppilas voi antaa 45 min oppitunnin aikana jos ryhmässä on 25 lasta. (Ja tässä laskelmassa tietysti on ihan ideaalitilanne että tunti alkaa hiljaisessa luokassa oikealla kellonlyömällä, tuntiin ei tule katkoja, ketään ei tarvitse ojentaa käyttäytymään jne). Eriyttäminenkin on toki mahdollista, mutta jokainen erikseen tehtävä tehtävän anto, ihan konkreettisten välineiden antaminen tehtäviin plus sitten erikseen tehty ohjaaminen (eri "tasoisille" toki erikseen) syö niitä minuutteja. Jos taas oppilaiden on tarkoitus vain työskennellä itsenäisesti niin samahan se olisi sitten siirtyä tekemään tenttimällä koko peruskoulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää uskoko sitä mantraa että "säästöjä on pakko tehdä". Tutustukaa kuntanne budjettiin. Samaan aikaan kun luokkakokoja kasvatetaan saatetaan rahaa syytää sama summa vaikka golfkenttään (harrastukset on kivoja joo, mutta pitääkö niitä kustantaa verovaroin?).

Vierailija
12/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää uskoko sitä mantraa että "säästöjä on pakko tehdä". Tutustukaa kuntanne budjettiin. Samaan aikaan kun luokkakokoja kasvatetaan saatetaan rahaa syytää sama summa vaikka golfkenttään (harrastukset on kivoja joo, mutta pitääkö niitä kustantaa verovaroin?).

Vähän ohis, mutta kerro missä kunnassa on rahoitettu golfkenttiä. On niitä harvoja urheilulajeja, joissa artisti maksaa itse kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää uskoko sitä mantraa että "säästöjä on pakko tehdä". Tutustukaa kuntanne budjettiin. Samaan aikaan kun luokkakokoja kasvatetaan saatetaan rahaa syytää sama summa vaikka golfkenttään (harrastukset on kivoja joo, mutta pitääkö niitä kustantaa verovaroin?).

Vähän ohis, mutta kerro missä kunnassa on rahoitettu golfkenttiä. On niitä harvoja urheilulajeja, joissa artisti maksaa itse kaiken.

No ei ehkä kokonaan rahoitettu mutta annettu tukea, mutta yhtä hyvin esimerkkinä olisi voinut olla vaikka jäähalli, joka ei todellakaan ole mikään välttämättömyys. Uimahallien julkisen rahoituksen jo ymmärränkin, uimataito on kansalaistaito.

Vierailija
14/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää uskoko sitä mantraa että "säästöjä on pakko tehdä". Tutustukaa kuntanne budjettiin. Samaan aikaan kun luokkakokoja kasvatetaan saatetaan rahaa syytää sama summa vaikka golfkenttään (harrastukset on kivoja joo, mutta pitääkö niitä kustantaa verovaroin?).

Vähän ohis, mutta kerro missä kunnassa on rahoitettu golfkenttiä. On niitä harvoja urheilulajeja, joissa artisti maksaa itse kaiken.

Esim. Mäntyharjulla kunta on golfkentän osakkaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan kun niitä pienluokkia oli, ne olivat ihan katastrofi sinne joutuneille lapsille. Vanhemmille valehdeltiin, että "lasten tarpeet otetaan huomioon" mutta oikeasti niitä säilöttiin jossain kellareissa ja siivouskomeroissa, eikä niille edes yritetty opettaa mitään. Lapsilta vietiin kaikki tulevaisuuden mahdollisuudet ja yhteiskunnalta veronmaksajat. Ei meillä ole varaa sellaiseen tuhlaukseen pienessä maassa.

Vierailija
16/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan kun niitä pienluokkia oli, ne olivat ihan katastrofi sinne joutuneille lapsille. Vanhemmille valehdeltiin, että "lasten tarpeet otetaan huomioon" mutta oikeasti niitä säilöttiin jossain kellareissa ja siivouskomeroissa, eikä niille edes yritetty opettaa mitään. Lapsilta vietiin kaikki tulevaisuuden mahdollisuudet ja yhteiskunnalta veronmaksajat. Ei meillä ole varaa sellaiseen tuhlaukseen pienessä maassa.

No jaa, mun lasten koulussa tavikset kadehtii pienryhmiä, niillä kun on kaikkea ylimääräistä kivaa luokissa sohvista ja säkkituoleista alkaen. On ope, erityisope ja 2 avustajaa vaikka lapsia alle 10.

Vierailija
17/17 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan kun niitä pienluokkia oli, ne olivat ihan katastrofi sinne joutuneille lapsille. Vanhemmille valehdeltiin, että "lasten tarpeet otetaan huomioon" mutta oikeasti niitä säilöttiin jossain kellareissa ja siivouskomeroissa, eikä niille edes yritetty opettaa mitään. Lapsilta vietiin kaikki tulevaisuuden mahdollisuudet ja yhteiskunnalta veronmaksajat. Ei meillä ole varaa sellaiseen tuhlaukseen pienessä maassa.

No, oma lapseni on ollut nyt neljä vuotta pienluokassa, ja siitä on kyllä pelkkää hyvää sanottavaa. Ja oma lapseni siis ei ole käytöshäiriöinen, haasteet on muualla.