Kävittekö lapsena pyhäkoulua?
Minä kävin alle kouluikäisenä pyhäkoulua.
Piti kerätä sellaisia tarroja liimattavaksi pahviseen maisemakuvaan.
Olin mukana pyhäkoulun joulunäytelmässäkin, ja pikkuvauvanukkeni pääsi mukaan seimeen makaamaan siihen näytelmään. Minä olin Maria, ja Jooseffi oli eräs leikkikavereistani eli naapurin poika, joka oli ikäiseni. Olihan siinä ne enkelitkin, ja se ilmestysEnkelikin, mutta heidän esittäjänsä olen sujuvasti unohtanut, että en yhtään muista, ketkä esittivät edellä mainittuja, mutta sen muistan, että naapurin pojalla eli Joosefilla oli kylpytakki päällään ja pyyhe oli päässä ja jokin nauha siinä pyyhkeen ympärillä. Oli paimenetkin jne. koostuen kylän muista pojista. Voi, ei kaikkeen sitä on tullut suostuttuakin pikkulikkana. Myöhemmin isompana likkana olin muissakin näytelmissä mukana kuin myös oppikoulussakin äidinkielentunnilla.
Kommentit (10)
Kävin pyhäkoulua, vaikka vanhempani eivät olleet edes kristittyjä. Jälkeenpäin on mietityttänyt että miksi ihmeessä he ovat minut sinne laittaneet.
Kyllä. En muista sieltä mitään, hädintuskin muistan että olen sellaisessa käynyt.
En käynyt. En ole lähtöisin uskovaisesta perheestä, mutta käytännön syistä minut ja sisarukseni laitettiin seurakunnan aamupäiväkerhoon, jota oli pari tuntia kahdesti viikossa. Se sopi vanhempiemme aikatauluihin parhaiten. Siellä opetettiin Jeesuksesta juuri sopivasti.
Pyhäkoulu olisi ollut minulle liikaa.
Olin lapsena lapsuudenuskossa. Jotkut aikuiset (mm. se kerhontäti) sanoivat, että Jumala taitaa olla olemassa, niin aloin sitten uskoa niin.
Aikuisena tulin kristilliseen uskoon.
_____________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Vierailija kirjoitti:
Kävin pyhäkoulua, vaikka vanhempani eivät olleet edes kristittyjä. Jälkeenpäin on mietityttänyt että miksi ihmeessä he ovat minut sinne laittaneet.
Tuliko sinusta kristitty?
______________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
En käynyt mutta olisin halunnut käydä. Tunsin vetoa kirkolliseen toimintaan jo lapsena, vaikka kotini ei ollut uskovainen. En kehdannut koskaan pyytää lupaa päästä pyhäkerhoon. Nyt aikuisena olen aktiivinen jäsen erilaisissa seurakunnan puuhakerhoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko sinusta kristitty?
______________________________________________________________________________________________________
Eipä tullut. Olin alussa hirveän hämmentynyt pyhäkoulussa ja uskontotunneillakin, kun siellä opetettiin ihan erilaisia asioita Jumalasta ja uskonnosta yleensäkin kuin mitä omassa kotipiirissä (no tietysti opetettiin, kun kyse oli eri uskonnosta). Vähän myöhemmin tuo kristinopetus vain vahvisti omaan uskontoon kuuluvuuttani, kun hoksasin, että meillä on tämä oma uskonto ja muilla on tuo omansa. Loppujen lopuksi tosin minustakin tuli kuitenkin sekulaari ateismiin kallistunut agnostikko.
En käynyt vaikka mummo yritti pakottaa :D Kävin tosin seurakunnan päiväkerhoa joka oli melkein sama asia.
Kävin. Ensin kävin kirkossa pyhäkoulua, mutta sitten naapurin vanha mummo alkoi sitä pitää ja kävin siellä vielä 12-vuotiaanakin. Ihmetyttää kyllä kovasti, miksi vanhemmat laittoivat muy ja mun veljen pyhäkouluun, koska isä ainakin on ihan ateisti. Äiti oli jonkin verran uskonnollinen. Olin muuten ihan pyhäkoululeirilläkin joinakin kesinä. Ei oikein oppi muhun uponnut enkä ole uskovainen.
Uskovainen mummoni piti yli 50 vuotta pyhäkoulua, jossa tuli käytyä. Huonosti meni oppi perille, kun tuli uskonnoton lapsenlapsi.