Olen lähihoitaja ja haluan terapeutiksi.
Onko mahdollisuuksia vai täytyykö opiskella lisää?
Kommentit (12)
No täytyy opiskella ainakin terapeutiksi. Terapeuttiset valmiudet pitää opiskella ennen varsinaisia terapeuttiopintoja. Olethan valmistautunut siihen, että opinnot ovat todella kalliit? Pelkät valmiudet maksaa 2000-3000€ ja varsinaiset opinnot n. 10 000€.
Opiskella pitää. Muutenhan minäkin, eläkeläinen, voisin alkaa ajankuluksi pitää vastaanottoa.
Oletko varma,ettet itse ole terapian tarpeessa?
Av:n terapeutti-ketjujen innoittamana?
Olenko ymmärtänyt oikein, että terapeutti-nimike ei ole suojattu ammattinimike, mutta psykoterapeutti on?
Fysioterapeutiksi?
Psykoterapeutiksi? (Ja minkä terapiasuuntauksen? )
Toimintaterapeutiksi?
Ravitsemusterapeutiksi?
Kaikkiin pitää opiskella lisää. Osalle on normaali koulutus, jotkut psykoterapeuttikoulutukset ovat psykoterapeuttiyhdistysten ym. järjestämiä ja maksullisia (yli kymppitonnin helposti)
Joihinkin lähihoitaja saattaa ehkä soveltua pohjakoulutukseksi, tarkista, voidaan vaatia myös muuta?
Kaikki on mahdollista. Ammatillisen tutkinnon pohjalta voi hakea yliopistoon opiskelemaan ravitsemusterapeutiksi tai ammattikorkeaan opiskelemaan toiminta- tai fysioterapeutiksi. Psykoterapeutin opintoihin minimivaatimus on sairaanhoitajan tai erikoissairaanhoitajan koulutus (+ työkokemusta), mutta mikäpä estäisi sinua suorittamasta sitä?
Psykoterapiakoulutuksessa pitää tyyliin olla lääketieteen lis. tai psykologi tms. ja monen vuoden työkokemus ja homona massia. Lähäristä kannattaa suunnata amk-tason sos.terv.alan koulutukseen esim.sosionomiks ja miettiä sitte uudelleen seuraavaa askelta. No luontaisterapeutiks tms.saattasit päästä myös tolta pohjalta,mut nekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapiakoulutuksessa pitää tyyliin olla lääketieteen lis. tai psykologi tms. ja monen vuoden työkokemus ja homona massia. Lähäristä kannattaa suunnata amk-tason sos.terv.alan koulutukseen esim.sosionomiks ja miettiä sitte uudelleen seuraavaa askelta. No luontaisterapeutiks tms.saattasit päästä myös tolta pohjalta,mut nekin maksaa.
Mulla 15 vuotta sosiaalialan työkokemusta, amk-tutkinto, psykoterapian perusteet ja nyt opiskelen psykoterapeuksi. Eli lisensiaatti my ass :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 15 vuotta sosiaalialan työkokemusta, amk-tutkinto, psykoterapian perusteet ja nyt opiskelen psykoterapeuksi. Eli lisensiaatti my ass :D
Good for you! Missä opiskelet ja kauan kestää? Eikö sinne ole aika vaikea päästä opiskelemaan, eli noi lekurit ja psykologit etunenässä, mutta joissaim tapauksissa muutkin sote-alan koulutukset käy, näin ainakin Tre:n yliopiston sivuilla.
Millaiseksi terapeutiksi?