Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset osaa yhdyssanoja?

Vierailija
21.11.2016 |

Lintsasitko koulusta? Etkö tehnyt läksyjä? Etkö lue mitään muuta kuin av-palstaa?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Miten yhdyssanat voi olla vaikeita?

Näyttää kongruenssikin tuottavan vaikeuksia. Pitäisi tietysti kirjoittaa "... yhdyssanat voivat olla...".

Vierailija
42/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tainnut mainita osaavansa itse kirjoittaa täydellistä suomea? Herneet piti silti vetää nenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää kongruenssikin tuottavan vaikeuksia. Pitäisi tietysti kirjoittaa "... yhdyssanat voivat olla...".

Tarkoititko mahdollisesti inkontinenssia, ja sen vaikeutta?!

Vierailija
44/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan yhdyssanat, mutta keskittymisessä on ongelmia. Bongaan kyllä vaivatta muiden kirjoitus- ja kielioppivirheet, mutta minun on vaikea löytää tekstistä omia virheitäni sekä osaksi olen myös luopunut vapaamuotoisessa keskustelussa edes yrityksestä korjata virheitä, koska se on aikaa vievää ja turhauttavaa . On aivan tavallista, että pidemmässä kirjoituksessa joka toinen yhdysana on oikein ja joka toinen väärin, muista virheistä puhumattakaan.

Olen tuleva äidinkielen opettaja.

Vierailija
45/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on siis add.

Vierailija
46/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen itsekin! Omissa tutuissani on useampikin, joka on päässyt ylioppilaaksi ja yksi, joka opiskelee lääkäriksi, eivätkä osaa yhdyssanoja...

Miten voi olla mahdollista?

Toki on joitain erikoissanoja, joiden kanssa saattaa olla epävarmuutta kenellä vaan, mutta nyt tarkoitan ihmisiä, joille linja-auto, hiusväri, pesukone ja yläaste aiheuttavat vaikeuksia.

Todella paljon kirjoitusongelmia ja yhdyssanojen osaamattomuutta näkyy jostain syystä parturi-kampaajilla. "Parturi kampaajalla vapaita hius aikoja vielä ennen pikku jouluja, ajan varaukset puhelimitse tai sähkö postilla. Kaupan päälle lasi puna viini glökiä. Terve tuloa!"

Vierailija
47/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh? Mikset on bändin nimi, miksi olet laittanut kysymys merkin? Mikset osaa yhdys sanoja? Pelkkä piste olisi riittänyt.

Vierailija
48/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis häh? Mikset on bändin nimi, miksi olet laittanut kysymys merkin? Mikset osaa yhdys sanoja? Pelkkä piste olisi riittänyt.

Tuommoisesta bändistä ikinä kuullutkaan. 

Vierailija
49/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt olisiko yhdyssanavirheet jonkunlaista rytmitajun puutetta. Suomessa on tv-kuuluttajia ja paikallisradioiden toimittajia joka tekevät puheessa yhdyssanavirheitä. Mikään ei ole niin karmaisevaa kun kuulla radiosta jonkun puhuvan vaikkapa peppi pitkä tOSSusta joka asuu huvi kUMMussa.

Muutamat television säätytöt ja -pojat painottavat ärsyttävästi yhdyssanojen jälkimmäistä osaa: luvassa vesiSADETTA, lumiSADETTA...

Vierailija
50/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt olisiko yhdyssanavirheet jonkunlaista rytmitajun puutetta. Suomessa on tv-kuuluttajia ja paikallisradioiden toimittajia joka tekevät puheessa yhdyssanavirheitä. Mikään ei ole niin karmaisevaa kun kuulla radiosta jonkun puhuvan vaikkapa peppi pitkä tOSSusta joka asuu huvi kUMMussa.

Muutamat television säätytöt ja -pojat painottavat ärsyttävästi yhdyssanojen jälkimmäistä osaa: luvassa vesiSADETTA, lumiSADETTA...

hUUTOKAUPPAKEISARILLA LIENEE SELVIN TUO JUTTU!

Vierailija
51/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten myös kongruenssi!

Vierailija
52/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen älyllisesti kykenevä näkemään kokonaiskuvia ja tekemään tulkintoja ympärilläni tapahtuvista asioista. Siinä riittää niin paljon tekemistä, että en viitsi käyttää aikaani kielioppisääntöjen mieleen painamiseen, koska niillä ei ole mitään merkitystä niin pitkään kun osaa tuottaa ymmärrettävää tekstiä.

Jätän kieliopilla ja sivistyssanoilla koreilun heille, jotka eivät pysty kuin esittämään älykästä.

Vierailija
53/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan yhdyssanat, mutta keskittymisessä on ongelmia. Bongaan kyllä vaivatta muiden kirjoitus- ja kielioppivirheet, mutta minun on vaikea löytää tekstistä omia virheitäni sekä osaksi olen myös luopunut vapaamuotoisessa keskustelussa edes yrityksestä korjata virheitä, koska se on aikaa vievää ja turhauttavaa . On aivan tavallista, että pidemmässä kirjoituksessa joka toinen yhdysana on oikein ja joka toinen väärin, muista virheistä puhumattakaan.

Olen tuleva äidinkielen opettaja.

Minusta keskustelupalstalla tai puhekielessä yleensä, tärkeintä ei ole, onko yhdyssanat oikein tai väärin, vaan tärkeintä on saada sanomansa perille, niin että vastaanottaja sen ymmärtää oikein. Ja mieluimmin lukisin elävää ja rikasta kieltä, jolloin yhdyssanat ja muut kielioppi virheet ovat toisarvoisia.

Tilanne on tietysti toinen, virallisissa asiakirjoissa ja julkisessa mediassa.

Vierailija
54/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finderella kirjoitti:

Jotkut yhdyssanat ovat tosi vaikeita. Esimerkiksi totta kai ja itse asiassa. Kirjoitan ne välillä vieläkin korvakuulolta väärin.

Nyt oli kyllä erinomaisen huono esimerkit.

Esi merkit 😂

Vierailija
55/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lukihäiriö.

Vierailija
56/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yhdys_sana on vaikea kirjottaa

Vierailija
57/58 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe vapaa-palsta koostuu niin monenlaisista ihmisistä, jotkut ovat kertoneet iäkseen 14v. ja toiset 76v. Jotkut kirjoittelevat työssään päivät pitkät ja toiset eivät juuri lainkaan, piipahtavat vain palstalla.

Kieliasun tiukkapipoisuus ja toisten syyllistäminen, tuskin johtaa mihinkään, vaan aiheuttaa pahaa mieltä.

Tämän palstan kielipoliisin tehtäviä hoitaa mode, joka päättää, mitä julkaistaan ja missä kieliasussa, ei me kommentoijat.

Yhdyssanojen yms. olisi ihan hyvä keskustelunaihe, jos se tehtäisiin ilman oman egon pönkittämistä ja ilman muiden kirjoittajien syyllistämistä.

Vierailija
58/58 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko se johtuu koulutuksen heikentymisestä tai sitten vaan nuorisoa "ei kinost".

Tottakai virheitä tulee mutta kun se toistuu toistamistaan niin onhan se huolestuttavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi