Mikset osaa yhdyssanoja?
Lintsasitko koulusta? Etkö tehnyt läksyjä? Etkö lue mitään muuta kuin av-palstaa?
Kommentit (58)
Kysyin kysymyksen ja monet näköjään suuttuivat siitä. Kyllä minullekin tulee joskus yhdyssanavirheitä, mutta en kyllä ymmärrä, miten jotkut helpotkin yhdyssanat, kuten esimerkiksi juustohöylä, voidaan kirjoittaa erikseen, jos on Suomessa koulusivistyksensä suomen kielellä saanut.
uhdussanat on omonatopoieettisia ja vakieita!
Vierailija kirjoitti:
Finderella kirjoitti:
Jotkut yhdyssanat ovat tosi vaikeita. Esimerkiksi totta kai ja itse asiassa. Kirjoitan ne välillä vieläkin korvakuulolta väärin.
Nyt oli kyllä erinomaisen huono esimerkit.
Erinomaisen hyvät esimerkit. Väittäisin, että 9,5 kymmenestä kirjoittaa "totta kain" yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö. Sorgen.
Älä turhaan pyytele. Osaathan kirjoittaa jopa yhdyssanan "lukihäiriö" oikein. Monille sekin on liian vaikeaa.
Olen joskus miettinyt olisiko yhdyssanavirheet jonkunlaista rytmitajun puutetta. Suomessa on tv-kuuluttajia ja paikallisradioiden toimittajia joka tekevät puheessa yhdyssanavirheitä. Mikään ei ole niin karmaisevaa kun kuulla radiosta jonkun puhuvan vaikkapa peppi pitkä tOSSusta joka asuu huvi kUMMussa.
Enklannin kieli oppi sekoittaa nupin. Kaikki kuukaudet pitää kirjoittaa isolla ym.
Voisin myös kysyä, mistä johtuvat seuraavat kirjoitusasut: "Joulu, Maanantai ja Suomenkielinen"? Joillakin taisi mennä englanti ja suomi sekaisin jo koulussa.
Sellastaseelämäonettäjoskusniitä yhdys sanoja osaajajoskuseih.
Vierailija kirjoitti:
Voisin myös kysyä, mistä johtuvat seuraavat kirjoitusasut: "Joulu, Maanantai ja Suomenkielinen"? Joillakin taisi mennä englanti ja suomi sekaisin jo koulussa.
No niihän se menee kun englantia puhutaan pääasiassa vapaa-aikana.
En muista törmänneeni ihmiseen joka tekee puhuessaan yhdyssanavirheitä. Mistähän se johtuu?
Helpoin sääntö taitaa olla sanan taivuttaminen. "Tykkäätkö täyte kakusta?", keskelle jää turha taipumaton sana.
Perinteinen taitaa olla adjektiivien sijoitteleminen sanojen väliin. Esim. "lähi hoitaja" --> "lähi lihava hoitaja", ei toimi, "lihava lähihoitaja" --> toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niihän se menee kun englantia puhutaan pääasiassa vapaa-aikana.
Lähihoitajatuttuni, joka tuskin edes osaa englantia puhua, käyttää isoa alkukirjainta vähän liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kysymyksen ja monet näköjään suuttuivat siitä. Kyllä minullekin tulee joskus yhdyssanavirheitä, mutta en kyllä ymmärrä, miten jotkut helpotkin yhdyssanat, kuten esimerkiksi juustohöylä, voidaan kirjoittaa erikseen, jos on Suomessa koulusivistyksensä suomen kielellä saanut.
Trollit eivät saa sympatiaa kaltaista heikkoitsetuntoista heikomman lyöjää ei vain arvosteta mene hankkimaan elämä hopi hopi..... Se ei kuulu sinulle patsastella paremmuuttasi yli muiden , jos olet niin tyhmä että et ymmärrä muita pidä se jatkossa omana tietonasi. Kiitos........(sinun kysymyksesi) Virheiden tekijä, miksi et pysty niinku hamottamaan kuten minä blaa blaa blaa.......... Miksi teet virheitä kysyn vaan.
Mitä vitun urpoilua, ihan syvimmästä päädysta allasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollit eivät saa sympatiaa kaltaista heikkoitsetuntoista heikomman lyöjää ei vain arvosteta mene hankkimaan elämä hopi hopi..... Se ei kuulu sinulle patsastella paremmuuttasi yli muiden , jos olet niin tyhmä että et ymmärrä muita pidä se jatkossa omana tietonasi. Kiitos........(sinun kysymyksesi) Virheiden tekijä, miksi et pysty niinku hamottamaan kuten minä blaa blaa blaa.......... Miksi teet virheitä kysyn vaan.
Tunteisiin, sisimpääni matkustan...
Kännykkä jakaa sanat, kuka jaksaa aina korjata perästä? Enemmän kuin kirjoitusvirheitä ihmettelen palstalla ihmisten kirjoitusten sisältöä: on näitä joilla ulkoinen on sisältöä tärkeämpää, oli kyse parisuhteesta (ulkonäkö ennen ihmisen luonnetta) kodista (siisti ja oikeinsisustettu vs. lämminhenkinen) tai tästä yhdyssanojen pohtimisesta (eikö oikeasti ole muuta sanottavaa). Hyvä puoli on ettei palstalla kauaa jaksa pysyä kun kaikki kiinnostavammat keskustelijat ovat jo avn jättäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteisiin, sisimpääni matkustan...
Toivon niin, yritä ennemmin ymmärtää mitä ihminen tarkoittaa, etkä keskittyä lapsellisiin minun faija on parempi kun sinun faija, epäolennaisuuksiin.
En ymmärrä minäkään, kun peruskoulun oppimäärä kuitenkin on pakollinen kaikille. Puhelimen tekstinsyöttö voi vaikuttaa tähän jonkin verran, on ainakin nopeampaa jättää se väli sanojen väliin kuin korjata se. Sitten kun tuota tekee, ehkä se vähitellen saa unohtamaan oikeinkirjoituksen. Lähinnä olen huolissani "nykylapsista", miten he tulevat oppimaan nämä asiat. Tosin taitavat laittaa ääniviestejä, eivätkä kirjoittaa.
Yhdyssanojen lisäksi en voi käsittää, miten ihmiset eivät osaa kirjoittaa päivämäärää oikein! Jopa muuten suht hyvin kirjoittavat ihmiset eivät helvetti saa sitä toista pistettä sen kuukausinumeron perään. Olen opettanut, ihan ystävällisesti mainitsemalla (esim. veljeni amk-lopputyötä ja sitä ennen muita kirjoituksia oikolukiessani), että päivämäärät kirjoitetaan näin. Mulle ainakin riitti tähän asiaan se yksi kerta kasiluokalla, kun äikän ope tämän päivämääräasian opetti.
En ole lintsannut koulusta ja aina olen tehnyt läksyt. Kirjojakin tulee luettua 2-3 kirjaa kuukaudessa.
Yhdyssanat ovat vain vaikeita ja yleensä kielioppi. Tuntuu vain, ettei minulle ole annettu kielitajua.
Jos haluaisin päteä, niin minulta löytyy kyllä muita hyviä ominaisia esim. voin soittaa jonkun musiikkikappaleen pelkän korvakuulon perusteella, ja usein vielä oikein.
Myös mittasuhteissa olen erehtymätön, jos näkisin ap. voisin melko tarkasti kertoa ap. jalan pituuden tai kynnen. Koulussa musiikki, kuvaamataito, käsityöt ja puutyö on ollut aina kymppi ja ne ovat olleet äärettömän helppoja. Ja minua on usein kehuttu hyvin luovaksi ja kykyä ratkaista erilaisia asioita.
Mutta tämä äidinkieli on heikkouteni ja erityisesti yhdyssanat, vaikka kuinka yritän oppia.
Kaikki kunnioitus ja arvostus ap. kaltaisille, erehtyjättömille äidinkielen hallitsijoille. Kuulostaa todelta hienolta ja olen jopa siitä hieman kateellinen. Ikävää, ettei elämässä käy onnenlahjat tasan.
Hyvä sinä ap.
Miksi on "tulin minä", "tulit sinä" mutta "tulikärpänen"?! Ei jummarra!
Eikö niihin yhdyssanoihin ollut sellainen helppo kikka, että jos voit kysyä jälkimmäisen sanan
jälkeen, että MIKÄ? Ja yhdyssanan ensimmäinen sana antaa vastauksen, se on yhdyssana.
Esim. Puruluu => MIKÄ LUU? = puruluu, makkarapannu => MIKÄ PANNU? = makkarapannu