Toisen pankkitunnuksien käyttö, rikos??
Olemme avopuolison kanssa eroamassa riitaisasti.
Miehelläni on s-pankin tili, ja minulla on tähän tiliin s-etukortti rinnakkaiskorttina, eli käyttäessäni tätä korttia, bonukseni menevät hänen tililleen. Olemme pitäneet tätä tiliä yhteisenä säästötilinä ja laittaneet kahden vuoden aikana tilille yhdessä 300e joka kuukausi (minä 150e ja hän 150e). Tilihistoriasta näkee, ettei kumpikaan ole siirtänyt ylimääräistä rahaa tilille.
Nyt siis kysyn, teenkö rikoksen, jos menen omin lupineni puolittamaan tämän summan ja siirrän oman osuuteni omalle tililleni?
Mieheni sanoo siirtävänsä itse päättämänsä summan minulle, ja sanoo muuttavansa summaa sen mukaan, montako päivää asun vielä hänen omistamassaan asunnossa.(olen ollut ns. alivuokralaisena ja maksanut asumisestani joka kk)
Hänen pankkiunnuksensa ja avainlukukortti on minun tiedossani.
Onko joku taho josta saan tietoa toimimiseeni? En kuitenkaan halua osallistua maksuvälinepetokseen.
Kommentit (24)
Kiitos vastauksista.. ensikerralla täytyy olla fiksumpi ja luoda yhteinen tili. En siis lähde oma-aloitteisesti rahoja siirtämään.
mitä tehdä? kirjoitti:
Miehelläni on s-pankin tili, ja minulla on tähän tiliin s-etukortti rinnakkaiskorttina, eli käyttäessäni tätä korttia, bonukseni menevät hänen tililleen. Olemme pitäneet tätä tiliä yhteisenä säästötilinä ja laittaneet kahden vuoden aikana tilille yhdessä 300e joka kuukausi (minä 150e ja hän 150e). Tilihistoriasta näkee, ettei kumpikaan ole siirtänyt ylimääräistä rahaa tilille.
Nyt siis kysyn, teenkö rikoksen, jos menen omin lupineni puolittamaan tämän summan ja siirrän oman osuuteni omalle tililleni?
Siis hetkinen, tässä on jotain, joka ei täsmää. Sinä olet pitänyt sitä yhteisenä tilinä...
Onko se siis yhteinen tili vain silloin, kun sinä olet laittanut sinne rahaa? Ei sitten olekaan yhteinen enää silloin, kun sinä olisit käyttänyt niitä rahoja?
Voi sinua höpsöä, jos sinulle ei ole ollut edes käyttöoikeutta yhteisiin rahoihin! Kyllä ne ovat olleet ihan tilinomistajan = miehesi rahoja. Siinä sitten voi olla selvittämistä, olisiko miehen maksettava lahjaveroa, kun sinä olet laittanut hänen omalle yksityiselle tililleen rahaa. No, ei sentään kun ei lahjaveron raja ylity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tilillä olevista rahoista on puolet minun?
Vaikka. Miksi sulla ei ole omia tunnuksia tilille?
Tätä minäkin ihmettelen! Aikoinaan mulla oli sama tilanne, mutta minulla oli omat tunnukset tilille. Samoin on ollut muussakin pankissa, jossa meillä oli yhteinen tili. Pankit ovat nykyään hirmu tarkkoja siitä, ettei toisen tilitunnuksia saisi käyttää edes tämän luvalla.
Aloittajan tilanteessahan pariskunta on ollut avoliitossa ja vaimo maksanut koko suhteen ajan miehelle vuokraa, joten miehellä on oikeus vuokraansa naisen poismuuttoon asti.