Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapselleni on puhuttu tällaista?

Vierailija
20.11.2016 |

Pian 5-vuotias lapseni täräytti minulle lauseen jossa kertoi siitä että kuinka en ole häntä väsymykseni vuoksi jaksanut hoitaa kun hän oli vauva. Hän myös mainitsi lauseessaan erään henkilön, josta (tarkoituksellisesti?) on puhuttu lapselleni vääristyneesti.
Enkä ole nyt sitä mieltä että lapselle olisi pitänyt puhdas totuus tästä henkilöstä kertoa, olisi voinut jättää kokonaan mainitsematta.
Totuutta tuossa on se että olin väsynyt, en saanut juurikaan nukuttua ensimmäisiin kuukausiin ja voimavarat olivat kieltämättä välillä aika kortilla unenpuutteen vuoksi.
Lapseni sanoi lauseensa lopuksi että kuka hänelle on näin kertonut ja kysyin tältä henkilöltä, että onko näin todella.
Näin todella on mutta se mikä tässä ku**e on kertojan väite jonka mukaan lapsi olisi näistä asioista itse alkanut puhumaan. Tuo ei ole mahdollista, sillä nyt puhutaan ajoista jolloin lapseni on ollut alle vuoden ikäinen.

Lapseni otti asian jälleen tänä aamuna puheeksi ja kysyi itkuisesti että etkö sinä rakasta minua ja etkö sinä jaksa hoitaa minua. Eli kaikki tämä lapselleni osittain minusta vääristyneesti puhuttu vaikuttaa negatiivisesti lapsen mielikuvaan minua kohtaan?!

Olen puhunut asiasta lapseni kanssa, kerroin hänelle ymmärrettävällä kielellä että miten silloin on mennyt kun hän oli vauva. Kerroin myös että kyllä minä häntä rakastan ja jaksan hoitaa, ja että olen aina rakastanut ja jaksanut hoitaa vaikka välillä olinkin tosi väsynyt. Kerroin myös, että isovanhemmat auttoivat kun ottivat yökylään. Sivuutin kummiskin tämän toisen henkilön puheissani kokonaan, sillä asian todellinen laita olisi ollut negatiivinen asia hänelle ja hänen mielelleen. En missään vaiheessa myöskään sanonut mitään edes sinne päin viittaavaa että hänelle olisi valehdeltu, enkä alkanut haukkumaan ketään.

Nyt mielessä pyörii, että onko tämä kaikki lapselle vääristyneesti kerrottu manipulointia minua vastaan, sillä meillä on pian lv aika toisen huoltajan kanssa? Miksi hänelle on puhuttu näin ja annettu selkeästi lapseni reaktiosta päätellen hänen ymmärtää näin väärin näitä asioita?

Itselläni on aivan hirveä olo tästä kaikesta mitä nyt on meneillään ja lapseni ajatuksista puhumattakaan 😢 Olen tänään itkenyt tämän asian takia ja päätin, että avaudun tänne jos se hieman helpottaisi oloani nyt kun lapsi on päiväunilla.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas torkeaa jos joku on noin tehnyt. 

Osaatko epailla ketaan? Jos olet hyvissa valeissa toisen huoltajan kanssa ota asia puheeksi heti kun olet rauhoittunut. 

On lapselle pahaksi menna tuollaista selittamaan, 5-vuotias ei todellakaan voi ymmartaa millainen tilanne on ollut ja vetaa omat johtopaatoksensa.

Vierailija
2/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoituksesi on sekavaa. Mutta kyllä nyt ymmärsin suunnilleen, mitä haluat sanoa.

5-vuotiaalle ei todellakaan saisi puhua vielä aikuisten asioista, kuten että "synnytysmasennusta sairastanut äiti ei jaksanut sua hoitaa ja ois halunnut heittää päin seinää"  -> tämähän on ihan yleistä ja normaalia, mutta ei 5-veellä ole tietenkään mitään mahdollisuutta sitä ymmärtää, vaan hänen mielessään äiti ei sitten rakasta. 

Pidä pääsi kylmänä, älä sorru haukkumaan lapselle ketään toista, vaan pitäydyt vaan tuossa, että tietenkin äiti rakastaa ja rakasti myös silloin kun olit vauva. Kerrot myös, että väsymys vauvanhoidossa on ihan normaalia ja kaikki äidit tarvitsevat joskus hoitoapua isovanhemmilta tai joltain muulta aikuisystävältä, joka rakastaa myös vauvaa. Ja turha tätä asiaa on sen enempä jauhaa tai selitellä, voi keskustella, muttei kannata tehdä siitä mitään päivittäistä puheenaihetta. Mutta varmaan lapsen kaveritkin käyvät välillä mummoillaan hoidossa ja yökylässä... joten se on ihan tavallista ja arkista.

- mitä tulee lastenvalvojiin yms. niin pysyt tervejärkisenä itsenäsi (siis jos ja kun olet sellainen). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peliä, raakaa sellaista. Ei ole kahtaa kertaa mietitty asiaa lapsen kannalta. Varaudu myös siihen, että jutut, keksityt tai ikävät paikkansapitävät, levitetään jopa puolelle kaupunkia. Näissä asioissa ihmiset ottavat puolensa ja näkevät sen toisen pahana, täysin ja kokonaan. Lapsen puolta ei juuri pidä kukaan, paitsi sinä.

Siksi kerää voimasi ja taistele lapsesi edun puolesta, myös silloin kun tuntuu ettei jaksa enää yhtään. Sinun on jaksettava tai lapsesi kärsii. Totuus voittaa, lopulta. Kun asiat alkavat kääntyä oikein, saa vääryydellä ratsastanut kestää sen mitä on kylvänyt. Pidä huolta lapsestasi, älä puhu liikaa ikäviä tai liian yksityiskohtaisesti asioita hänelle vaan salli hänelle huoleton lapsuus omalta osaltasi.

Vierailija
4/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän välit toisen huoltajan kanssa on aika huonot ja olemme asiasta x täysin erimieltä, joten siksi lastenvalvojalle meno tiedossa.

Tämä henkilö joka on lapselleni asioista puhunut ei ole koskaan oikeastaan pitänyt minusta.

AP

Vierailija
5/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ei koskaan saisi puhua tuollaista ja ymmärrän että olet närkästynyt. Lapsella on nyt varmasti vaikea uskoa tosiasioita negatiivisten asioiden jälkeen. Uskon kuitenkin, että ajan kanssa lapsi tajuaa että rakastat häntä ehdoitta ja vaikka kuinka olisit väsynyt, pidät hänestä aina huolen.

Itse olen nyt vihainen tälle henkilölle joka sanoi lapsellesi tuollaista. Miksi lapselle pitää antaa huolia joita ei edes kunnolla ymmärrä. Tuon ikäinen lapsi on todella herkkä ja pitäisi saada vain kuulla positiivisia asioita vauva-ajastaan.

Vierailija
6/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian 5-vuotias lapsi päiväunilla...?