Milloin alkoholinkäyttö menee yli kun on vastasyntynyt vauva?
Harmittaa ajatella kuinka lapsen käy kun yksi tuttuni on alkanut juomaan joka viikonloppu. Samoin isä.
Lapsi menee hoivattavaksi isovanhemmille.
Oli jo ennen lasta alkoholisoitunut ja sekoili paljon. Toivottavasti sama ei jatku..
Asia ei kuulu minulle (ellei tilanne mene pahaksi ja täytyy tehdä lasu) mutta hirvittää kuitenkin kun ajattelen asiaa.
Kommentit (10)
Vastasyntyneen vauvan ei pidä käyttää lainkaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntyneen vauvan ei pidä käyttää lainkaan alkoholia.
Kai nyt sentään saa vetää niitä alkoholipohjaisia d-vitamiinitippoja, vai sanonko vauvalle tiukasti, että vain öljypohjaisia sulle, vaikka niitä inhootkin.
Mä tekisin mahollisesti lasun. Vastasyntyneen kuuluu luoda yhteys vanhempiinsa, edes siihen äitiin ensimmäisinä kuukausina, eikä äidin kuulu örveltää ympäriinsä aina kun tilaisuus tulee ja vauva ihmettelee, että kehen se yhteys pitäis luodakkaan. Ja lasu siis ihan hyvällä, että vanhemmat saavat apua. Alkoholismi on kumminkin ihan riippuvuus siinä missä tupakat, peliongelmat ja huumeet sun muut.
Kohta 5kk itse ollut joka sekunti kiinni kohta 5kk ikäisessä tyttäressäni ja myönnettäköön että nyt viime aikoina on ollut välillä ajatuksissa että"koska pitäisi sitä omaa aikaa,omassa rauhassa,hiljaisuudessa" mutta ei siihen omaan aikaan kyllä päihteitä tuoreena äitinä tarvitse,ihan vaikka nukkuisi,peseytyisi kunnolla ajan kanssa ja vaikka lakkaisi kynnet ja laittais jotain hyvää ruokaa;)
Vaikka vauva-arki ja etenkin vastasyntyneen kanssa elämä ei sillä hetkellä ole helppoa väsymyksen ja raskaudesta sekä synnytyksestä toipumisen kanssa niin silti,silti on ehdottoman kallisarvoisinta olla sen oman rakkaan vauvan hoivaajana,ihan pelkästään kiintymyssuhteen syntymisen vuoksi puhumattakaan kuinka tärkeää tuo nimenomainen äidin hoiva pienelle ihmisenalulle on,ei hänelle ole mitään parempaa koko maailmassa.
Mielestäni on TÄYSIN edesvastuutonta jättää alle puolivuotias vauva kenellekään hoidettavaksi tuntia tai kahta pidemmäksi ajaksi,saatika tuollainen suorastaan heitteillejättö..että rellestäminen ja päihteiden käyttö menee vauvan edelle..
Ymmärrän että se vauva-arki voi TODELLA olla raskasta(vatsaongelmaisen vauvan äitinä tiedän) kokonaisuudessaan ja myös tarvitsee niitä ihan omia hetkiä,ettei ala itse jokeltelemaan mutta jos olet lapsen halunnut ja tehnyt sen tähän maailmaan niin on hänestä myös pidettävä parasta mahdollista huolta,tässä maailmassa on jo ihan riittävästi rakkaudettomuutta ja rikkinäisiä ihmisiä turvattomuuksineen.
Lisättäköön että asun vauvani kanssa kahdestaan ja vaikka hänen isänsä on toki toisinaan apuna ja läsnä niin hoidan silti koko arjen yksin,teen kaiken itse ja joo ei ole joka hetki helppoa mutta varmasti jo vuoden päästä tähän aikaan on jo tavallaan helpompaa,eikä ole mitään palkitsevampaa kuin saada seurata pienen rakkaani kehitystä ;)
Joskus huostaanotto voi pelastaa ihmisen elämän,minut se pelasti.
Tämä vauva on siis syntynyt vasta kuukausi sitten ja vanhemmat jo ryyppäävät kunnolla. Toinen ei viime viikonloppuna edes pysynyt pystyssä omilla jaloillaan vaan hänet kannettiin pois baarista.
Kamalaa ajatella tilannetta. Oli jo ennen kuin lapsi oli syntynyt maailmaan.
Tubtuu huonolta puhua täällä siitä mutta yritän saada vahvistuksen mielipiteelleni ettei tuo ole ok ja ehkä asialle täytyy tehdä jotain.
Ap
Tee lasu koska näyttää jo tarpeelliselta. Lapsi tärkein ei viinan kittaaminen.
Ei tuossa nyt lasun paikka ole kun lapsesta kuitenkin huolehtii isovanhemmat sen ajan kun vanhemmat viihteellä. Vai laiminlyökö vanhemmat lasta ollessaan kotona?
Miksi siihen lasuun pitää aina kysyä muiden mielipidettä. Silloin ei ole hätä kyseessä.
.