Minkä verran puututte lasten välisiin riitoihin?
Yritän antaa lasteni (7v ja 9v tytöt) selvitellä välejään itse, siinähän ne oppivat, mutta jos riita alkaa mennä fyysiseksi, tai kauheaksi huutamiseksi, tai aina jatketaan sitä samaa riitaa, niin koitan mennä selvittelemään asiaa.
Tuo pienempi tyttö on aina kateellinen, ja riidat koskevat hyvin usein sitä, kun on epäreilua, kun siskolla on jotain hienompaa. Isompi taas on tarkka omasta omaisuudestaan. Isompi tyttö sai pari vuotta sitten joululahjaksi korurasian, josta pienempi oli tietysti kateellinen. Viime vuonna pienempi sai synttärilahjaksi kaksi melkein samanlaista päiväkirjaa, ja tytöt sopivat, että vaihtavat korurasian päiväkirjaan. Isompi tuli sitten myöhemmin katumapäälle ja vaihtoi korurasian takaisin jotain muuta esinettä vastaan. Nyt pienempi haluaisi päiväkirjansa takaisin, mutta ei sen vaihto ole niin helppoa, kun isompi on kirjoittanut kirjaan jo aika paljon. Olen yrittänyt selittää asiaa, että päiväkirjoja saa kaupasts, mutta niitä kirjoituksia ei, mutta asiasta pitää nostaa joka ilta meteli, kun mieheni on jo nukkumassa (tosi aikainen töihin meno) ja minä yritän pitää tytöt hiljaisina. Nyt päiväkirja ja korurasia ovat molemmat piilossa niin kauan, että asiat saadaan sovittua. Kavereiden kanssa lelujen vaihto on kielletty juuri siksi, kun kuitenkin alkaa sitten kaduttaa, oman perheen kanssa on eri asia.
Miten teillä selvitellään lasten välisiä riitoja.
Kommentit (6)
Olen sanonut että takaisin saa antaa nyrkeillä ja ei tarvi tulla aikuisille valittamaan vaan itse setvitään.
Ei mun lapset riitele koskaan, kun olen kasvattanut ne niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Annan tapella keskenään.
Sama tilanne. Niiden pitää pystyä selvittämään asiansa keskenään. Ollaan sovittu, että jos tulevat mulle marisemaan, ratkaisen asian rankaisemalla molempia. Eivät ole tulleet vaan oppineet hoitamaan itse
Lasten riitely on ihan samalaista kuin mikä tahansa toiminta eli vanhemman tehtävänä on opettaa toimimaan oikein, asia kun ei ole valmiiksi mallinnettuna lapseen. Eli puutun hyvin paljon, ohjaan, opastan, neuvon jne. Siksi meillä 5v osaa riidellä rakentavasti ja ymmärtää, miten erimielisyyksiä ratkotaan. Kotona riidat käydään sanoilla, mutta kavereitten kanssa on hankalampaa, koska monessa perheessä annetaan lasten ratkoa kiistansa keskenään. Yllättävän usein se tarkoittaa sitä, että kiistanalainen esine rikotaan tai toiseen käydään fyysisesti käsiksi sen sijaan, että yritettäisiin löytää ratkaisua.
Annan tapella keskenään.