Älä käytä sukupuolitettuja sanoja jos et varmasti tiedä henkilön sukupuolta!
Älä sano mies tai nainen tai tyttö tai poika jos et varmasti tiedä että henkilö on nainen tai mies. Sano mies/naisoletettu jos täytyy viitata sukupuoleen. Väärinsukupuolittaminen on väkivaltaa ja sortoa!
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kirjoittajan tavoin ihmettelen, että miten ylipäätään suomen kielessä on mahdollista sukupuolittaa...? Jos puhun jostain ihmisestä, niin voin hyvin sanoa, että "hän" tai "se pitkä tummatukkainen tyyppi"... Tai lapsesta "se lapsi"...En nyt ihan näe missä tässä on ongelma.
Muutenkin alkaa olla jo naurettavaa tämä sukupuolettomuuden korostaminen.
Ai miten on mahdollista sukupuolittaa? Tosi moni aikuinen puhuu pikkulapselle lähinnä tytöistä, pojista, tädeistä ja sedistä. Se on tytön lapio, pääset kiikkuun kun poika lopettaa kiikkumisen, tädillä on tosiaan monta koiraa ja setä antoi meillä ystävällisesti tietä. Miksi? No sitä en tajua minäkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Älä sano mies tai nainen tai tyttö tai poika jos et varmasti tiedä että henkilö on nainen tai mies. Sano mies/naisoletettu jos täytyy viitata sukupuoleen. Väärinsukupuolittaminen on väkivaltaa ja sortoa!"
- Ajatuksesi on varmassti lämmin ja kaunis, mutta miesoletettu tai nais -oletettu, ei kyllä ainakaan minun "kielikorvaani" tai kielen käyttööni asetu. - Kuullostaa melkein vielä loukkaavammalta.. Sellaista yli -yrittämistä, jossa ei ole ihan varma, että mihin suuntaan pitäisi kumartaa, niin päätyy sitten pyllistämään, sitä kohti jota pitäsi kumartaa.
Älä yritä keskustella feministin kanssa. Hän on suorittanut call-inin ja olemalla eri mieltä osoitat olevasi törppö.
Tää mikään feministi ole, ilmiselvä provo.
Itse sain sen käsityksen, että edes tyypillisen naisen/miehen näköistä ei saisi kutsua naiseksi tai mieheksi, koska on pienen pieni mahdollisuus, että hän onkin transsukupuolinen/gender fluid tms. eikä identifoidu selkeästi yhteen sukupuoleen.
"Onpa tuolla kaunis naisoletettu"
"Tapasin hyvin mukavan miesoletetun"
"Lehden kannessa on valkoinen naisoletettu"
Vierailija kirjoitti:
Mites jos on "rodullistettu" "mies- tai naisoletettu" ?
Älkää lukeko Ruskeat Tytöt blogia koskaan, sain niin pahan päänsäryn ettei hellitä varmaan koskaan.
Kyseisellä rodullistetulla turvallisen tilan vaativalla naisoletetulla ei ihan kaikki ole kuten pitäisi.
Juuri hiljattain Helsingissä järjestettiin rodullistetuille naisille ja feministeille safe space, jonne valkoiset eivät olleet tervetulleita. Näin valkoisena naisena ymmärrän esimerkiksi keskusteluryhmät vain ei-valkoisille naisille/transnaisille/lesboille/äideille/rintasyöpäpotilaille jne, joissa kyse on vertaistuesta, mutta tämä FemF-tapahtumassa ollut turvallisempi tila oli enemmänkin "olohuone". Ovatko valkoiset naiset lähtökohtaisesti uhkaavia POC-naisille?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kutsuttaisiin ihmisiä heidän nimillä? Sitä varten ne on. Jos ei tiedä, niin "hän" jne. on ihan käteviä.
T: transmies
Mene nyt muualle friikki
Miesoletettu jne kuulostaa tyhmältä, mutta siitä olen samaa mieltä, että jos ihmisen sukupuolta ei tiedä niin sitä ei pitäisi sanoa. Varsinkin lapsista on usein vaikea nähdä ovatko tyttöjä vai poikia, joten fiksuinta on sanoa tuntemattomia lapsia vain lapsiksi tai puhutella jotenkin muuten neutraalisti. Minulla on sirorakenteiset poikalapset, jotka saavat koko ajan kuulla tuntemattomilta näyttävänsä tytöiltä. Ei tunnu heistä mukavalta. Heidät on puettu poikien puolelta ostettuihin vaatteisiin ja vaikka tukka on pitkähkö, se on kuitenkin ns. poikatyylinen malli, ihan normaali nykyajan lapsilla. Pojat pitävät itse hiustyylistään eivätkä halua mitään siiliä, mutta surevat silti kun "kaikki aina" luulevat heitä tytöiksi.
Hulluja on monenlaisia, mutta sukupuolia on vain 2.
Kommunikoinnista tulisi aika vaikeaa, jos eräs ihmisryhmä saisi päättää...
https://pbs.twimg.com/media/CxkdKS_UcAAh05j.jpg