Te, jotka olette olleet 5-7 pv:n matkalla ja pieni lapsi/lapset hoidossa.
Miten meni reissu, mitkä omat fiilikset, miten lapsi reagoi? En ole nyt kiinnostunut mistään saarnoista tai suosituksista tyyliin öiden lukumäärä per ikävuodet, vaan kysyn ihan oikeita kokemuksia tilanteista.
Meillä on sellainen tilanne, että ensi syksynä lapsen ollessa 2,5 v. olisi tiedossa 5-7 vrk:n ulkomaan matka, jolle on täysi mahdottomuus ottaa lasta mukaan. En oikein tiedä, mitä tekisin, toisaalta kiinnostaisi lähteä koska matka itsessään on ainutkertainen tilaisuus (miehen luokkakokous ulkomailla) ja koska, rehellisesti sanoen, parisuhteemme on lähes karilla. Meillä on hyvin vähän lapsenhoitoapua ja todella harvoin mahdollisuus päästä kaksin yhtään mihinkään, ehkä senkin takia. Toisaalta en tiedä, raaskisinko jättää lapsen vajaaksi viikoksi, hän on ollut ehkä 2 kertaa elämänsä aikana " yökylässä" pois kotoa yhden yön. Tosin olen itse viettänyt pidempiäkin aikoja lapseni kanssa eri maassa asuvan äitini luona, ja lapseni rakastaa mummuaan yli kaiken ja tulevat tosi hyvin juttuun. Mummu siis tulisi tänne meille hoitamaan lasta siksi aikaa, kun olisimme pois.
Kertokaapa kokemuksianne.
Kommentit (4)
Tosiasia on, että jos lapsen etua ajatellaan, niin onnelliset vanhemmat ovat kasvamisen kannalta paremmat kuin kireät, stressaantuneet vanhemmat, jotka päätyvät avioeroon.
Ihan positiiviseltahan tuo kuullosti. Miten lapset jälkeenpäin, olivatko " loukkaantuneita" tms kun tulitte kotiin?
Meidän tapauksessamme lapsi olisi siis kotonamme, äitini tulisi tänne meille eli lapsi olisi mummin kanssa täällä ja elämä muuten olisi samanlaista. Viihtyvät kyllä loistavasti mummun kanssa ja odottavat vierailuja puolin ja toisin, ja samaten mieheni vanhemmat auttaisivat jonkin verran tarvittaessa lapsen hoidossa. Mutta mietityttäähän tuo muuten...
ap
Vierailija:
Ikävöimme lapsia, esikoinenkin meitä. Mutta molemmissa päissä meni aika hyvin, soittelimme päivittäin. Itse uskaltaisin jättää 2,5-vuotiaan viikoksi ja onhan hän jo aika isokin, on varmaan aika jännää olla mummin luona ilman vanhempia.
hyvin tuo näytti kestäneen eron äidinstä ja isästä. Ero taisi olla itselle rankempaa kuin lapselle. Jälkikäteen oli pari päivää enemmän sylivauvana kuin normaalisti, mutta se meni pian ohi.
Ovat tosin jo 3 ja 4,5 ja reissu aika lyhyt. Mutta lähdimme aiemmin 10-vuotishäämatkalle vajaa kolme vuotta sitten, nuorin oli 4 kk ja vanhin 1 ja 10 kk. Olimme poissa viikon, ja äitini hoiti lapsia. Imetin kuopusta siihen asti ja olisin toki sitä jatkossakin tehnyt jos lapselle olisi vielä kelvannut.
Ikävöimme lapsia, esikoinenkin meitä. Mutta molemmissa päissä meni aika hyvin, soittelimme päivittäin. Itse uskaltaisin jättää 2,5-vuotiaan viikoksi ja onhan hän jo aika isokin, on varmaan aika jännää olla mummin luona ilman vanhempia.
Emme muita reissuja ole tehneet, paria yhden yön reissua lukuunottamatta.