Olen ilmeisesti käyttänyt ihan väärän kokoisia rintaliivejä koko aikuisikäni.
Eilen minulle selvisi, että se liivien keskikappale ja koko kaarituki kuuluu olla rintakehää vasten. Kun sovitin liivejä joissa näin tapahtui, olikin kuppikokoni muuttunut C:stä F:ään ja ympärys 75/80->70. Ero siihen miltä liivit tuntuvat päällä entisiin verrattuna on ihan huikea. Voi kun olisi tämän tiennyt jo 20 vuotta sitten.
Kommentit (109)
Sama havainto täällä, oikea koko oli 75i. Aikaisemmin käytin 80 d, dd tai e. Joskus jopa 85 d. Vaatteetkin näyttää paremmalta päällä, kun on oikean kokoiset liivit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt 85F mutta nousevat selästä, rinnat kyllä mahtuvat kuppeihin hyvin. Minullekin varmaan parempi olis 80G, mutta tuota kuppikokoa ei juuri löydä liikkeistä, joiden tuotteisiin minulla olisi varaa. Tyydyn siis F:ään (eikä sitäkään löydä helposti).
Lumingeriesta saa noin 40€:lla kokoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä riippuu vähän merkistä. Esim. CHANGE mitoittaa omansa ihan toisin kuin muut.
Aika sama koko mulla on Changella kuin esim. Fantasiella tai Freyalla. Ympärys ainakin. Kuppi nyt vaihtelee muutenkin herkemmin. Oon saanu sellasen käsityksen et Changen ja vaikka jonkun H&M:n liivien välil voikin olla enemmän eroa mut sit ku puhutaan kunnon alusvaatemerkeistä nii mitotus on yhdenmukasempaa.
Kunnon alusvaatemerkeissä ( esim. Miss Mary, Bravissimo) mulle käy G-kuppi, mutta changen liiveissä J oli liian pieni. Ympärysmitta ei ole niin tärkeä, sillä sitä on paljon helpompi tuunata suuremmaksi (jatkopalalla) tai pienemmäksi (ompelemalla), mutta kuppia ei oikein voi.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä tosiaan ole 20 vuoteen sovittanet mitään eri kokoja?
Mulla kesti tosi kauan päästä eroon siitä aataminaikaisesta ajatusmallista, että E ja F -kuppi ovat suuria ja sitä suurempia ei joko ole tai ne ovat joko silikonipommeille tai muuten epäonnisille ja epäsuhtaisille naisille. Ehkä juuri siksi (ja osin kustannussyistä) ei tullut ihan nuorena käytyä erikoisliikkeissä. Joten, kun aina sonnustautui marketista löytyvään, noin suunnilleen päälle menevään kokoon, ei voinut kuvitellakaan, että liivit voivat olla mukavat päällä ja että niitä kainalopalleroita ei tosiaan kuulu jäädä. Oppia ikä kaikki.
Se 85J
Vierailija kirjoitti:
Sama havainto täällä, oikea koko oli 75i. Aikaisemmin käytin 80 d, dd tai e. Joskus jopa 85 d. Vaatteetkin näyttää paremmalta päällä, kun on oikean kokoiset liivit.
Toi vaatteiden istuminen on niin totta! Linkissä hyviä vinkkejä sopivien liivien ostoon ja sivun lopussa ennen-jälkeen kuvia miten erilailla vaatteet istuu kun on hyvät rintsikat
Mulla ei kyllä osu yläosa tuosta etukappaleesta rintakehään mitenkään, koska tissien välissä ei ole tilaa. Liiveissä vai anatomiassa vika vai ihan ok? Luulisi kyllä tekevän kipeää jos osuisikin. Koko 80j.
Mä oon aina sovitellut tuskaisuuteen asti kaikki mahdolliset koot, kun nuorena rintojen koko muuttui muutaman vuoden välein. Koskaan ei tuntunut löytyvän sitä ihan täydellistä. Käytin jonkin aikaa 75D:tä, mutta rinta pullahti himpun verran ulos siitä kupin yläreunasta. Vasta 25-vuotiaana Lontoossa tajusin, että hei, mun koko on 75DD, kun se tuli otettua sovituskoppiin ihan normikaupoissa. Lontoossa on valtavat kokovalikoimat halpiskaupoissakin; löysin mun kokoa Primarkista hintaan 6 puntaa/liivit!
Rintaliivikauppoihin en ole juurikaan mennyt jostain syystä. Vain Changella kävin kerran, ja ostin jotkut F-kokoiset rintaliivit, jotka oli vuoden ajan ihan sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt 85F mutta nousevat selästä, rinnat kyllä mahtuvat kuppeihin hyvin. Minullekin varmaan parempi olis 80G, mutta tuota kuppikokoa ei juuri löydä liikkeistä, joiden tuotteisiin minulla olisi varaa. Tyydyn siis F:ään (eikä sitäkään löydä helposti).
En oo kuullu kyseisestä liikkeestä mut täytyy tutustua. Kiitti vinkistä! :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä osu yläosa tuosta etukappaleesta rintakehään mitenkään, koska tissien välissä ei ole tilaa. Liiveissä vai anatomiassa vika vai ihan ok? Luulisi kyllä tekevän kipeää jos osuisikin. Koko 80j.
Liiveissä vika, tietysti. Kokeile ns. plunge-mallisia liivejä, niissä on matalammat välikappaleet. Voi olla myös yksinkertaisesti liian pieni kuppi, eli rinta ei mahdu kuppiin vaan työntää kaaria poispäin rintakehästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo kuullu kyseisestä liikkeestä mut täytyy tutustua. Kiitti vinkistä! :)
Lumingerie.fi siis kyseessä, nettikauppa. Niillä on hyvä kokolaskuri myös jolla kannattaa tarkistaa oma liivikoko ennen kuin tilaa.
Minua kummastuttaa valitus, ettei isoja kuppikokoja löydy mistään. Niitähän on erikoisliikkeet täynnä! Mutta yrittäkääpä löytää kokoa 80AA, ei muutes ole olemassakaan. Kuitenkin se rinnan koko on sama kuin esim. 65C:ssä, joten liivejä mielellään pitäisi vaikka ilmankin jotenkuten pärjää. Ja jos joku meinaa vinkata että ostaa teini-osastolta ja jatkaa jatkopalalle, niin ne pupukuvioiset tai nallekarhuliivit ei näin lähemmän 4-kymppiselle kuitenkaan käy... Ja mittasuhteet menee muutenkin pilalle, jos joutuu useamman jatkopalan liiveihin laittamaan (esim. olkaimet jää ihan liian kauas toisistaan jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiveissä vika, tietysti. Kokeile ns. plunge-mallisia liivejä, niissä on matalammat välikappaleet. Voi olla myös yksinkertaisesti liian pieni kuppi, eli rinta ei mahdu kuppiin vaan työntää kaaria poispäin rintakehästä.
...mutta haittaako se jotain konkreettisesti (niskavaivoja ajattelen taas)? Katselin kuvia sellaisista liiveistä ja en ymmärrä miten ne voisivat pysyä päällä tai tukea kun on niin epämukavan isot tissit. Nämä ovat muuten niin hiton hyvät liivit ja niiden pitäminen ei satu eikä jätä jälkiä. Kupit ovat juuri sopivat, isommat eivät ainakaan voisi olla. Juoksemaan en tietenkään kykene näilläkään ilman että tuen kädellä samalla ja niskat ovat aina kipeät, mutta niin se varmaan olisi millä tahansa liiveillä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kummastuttaa valitus, ettei isoja kuppikokoja löydy mistään. Niitähän on erikoisliikkeet täynnä! Mutta yrittäkääpä löytää kokoa 80AA, ei muutes ole olemassakaan. Kuitenkin se rinnan koko on sama kuin esim. 65C:ssä, joten liivejä mielellään pitäisi vaikka ilmankin jotenkuten pärjää. Ja jos joku meinaa vinkata että ostaa teini-osastolta ja jatkaa jatkopalalle, niin ne pupukuvioiset tai nallekarhuliivit ei näin lähemmän 4-kymppiselle kuitenkaan käy... Ja mittasuhteet menee muutenkin pilalle, jos joutuu useamman jatkopalan liiveihin laittamaan (esim. olkaimet jää ihan liian kauas toisistaan jne).
Tämä on suomalaisten liivisisäänostajien logiikkaa; ei voi olla aikuista naista, joka käyttää 70 ja alle -ympärysmittaa. Ja sitten valittavat, ettei suomalaiset naiset käytä oikeankokoisia liivejä.
Onko joku 70 ja alle -ympärysmitallinen onnistunut aina löytämään omaa kokoansa marketti- ja ketjuliikevalikoimista? 75 on usein pienin, perhana!
Joo sä olet selkeästi av-mammautunut,kaikilla täällä on kuppikoko 70N. Miksi yhden maailman suosituimman alusvaatevalmistajan kuppikoot loppuvat DD:hen jos kaikilla on järjestään sitä suuremmat rinnat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...mutta haittaako se jotain konkreettisesti (niskavaivoja ajattelen taas)? Katselin kuvia sellaisista liiveistä ja en ymmärrä miten ne voisivat pysyä päällä tai tukea kun on niin epämukavan isot tissit. Nämä ovat muuten niin hiton hyvät liivit ja niiden pitäminen ei satu eikä jätä jälkiä. Kupit ovat juuri sopivat, isommat eivät ainakaan voisi olla. Juoksemaan en tietenkään kykene näilläkään ilman että tuen kädellä samalla ja niskat ovat aina kipeät, mutta niin se varmaan olisi millä tahansa liiveillä.
Oliko ne plunge-rintaliivien kuvien liivit sinun koossasi? Tältä näyttää plunge liivi koossa uk koossa 36G eli eu 80J
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä tosiaan ole 20 vuoteen sovittanet mitään eri kokoja?
Monet ilmeisesti toimii vain niin, että ajattelee, että joo mä olen toi cee-kuppi kun ei mulla mitkään isot tissit ole, ja sitten ottaa laarista sellaset valjaat että mahtuu ympärille ja siinä se.
Sitten ne tietysti retkottaa päällä miten retkottaa ja tissit pursuu niin kuin pursuu.
Vierailija kirjoitti:
Joo sä olet selkeästi av-mammautunut,kaikilla täällä on kuppikoko 70N. Miksi yhden maailman suosituimman alusvaatevalmistajan kuppikoot loppuvat DD:hen jos kaikilla on järjestään sitä suuremmat rinnat?
Jos viittaat Victorias Secretiin, niin siksi, että niiden ei olisi yhtä kannattavaa tehdä isompia kuppikokoja. Isompien kokojen kupit rakentuvat eri tavalla, materiaalia menee enemmän, suunnittelu maksaa. Lisäksi isoja kuppikokoja pidetään varsinkin amerikassa friikki- tai mummokokoina, jotka eivät ole mediaseksikkäitä eivätkä siten myyviä. VS ei ole kiinnostunut myymään asiakkailleen sopivia ja mukavia liivejä, se haluaa myydä niitä liivejä mahdollisimman paljon ja mahdollisimman suurella voitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suomalaisten liivisisäänostajien logiikkaa; ei voi olla aikuista naista, joka käyttää 70 ja alle -ympärysmittaa. Ja sitten valittavat, ettei suomalaiset naiset käytä oikeankokoisia liivejä.
Onko joku 70 ja alle -ympärysmitallinen onnistunut aina löytämään omaa kokoansa marketti- ja ketjuliikevalikoimista? 75 on usein pienin, perhana!
Hmm, pointtini kylläkin oli se, että isolla ympäryksellä ei löydy pieniä kuppeja. Oletus kun on, että iso ympärys johtuu lihavuudesta, ja silloin on isot tissitkin. Mutta etenkin suomalaisella luustolla lienee paljon meitä, joilla vain on leveä rintakehä, ja siinä pienet tissit.