Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvitä arjesta, kun "kaikki kaatuu niskaan"?

pienen tytön äiti
17.11.2016 |

En tiedä onko järkevää kirjoittaa tänne, toivon, että harkitset sanomisiasi hetken, etkä tule lyömään löytyä. Kiitos.

Minulla on 7,5kk vanha tytär, rakastan häntä enemmän kuin mitään muuta. Mutta samalla hän saa minut repimään hiuksia päästäni. Hän on vaativa, huonouninen, herkkä, tutiton tissiriippuvainen lapsi. Unet huononivat kun hän täytti 3kk, ja siitä asti elämä on ollut yhtä taistelua. Alkuun taistelin tutin kanssa, tyttö ei sitä huolinut ja minä soimasin itseäni tutittomuudesta sekä tutin tyrkyttämisestä. En saanut häntä nukkumaan kuin rinnalla, unet olivat puolen tunnin pätkiä. Öisin hän nukkui suht hyvin, heräsi syömään ja jatkoi uniaan.

Nykyään hän nukkuu päivisin melko hyvin, mutta tilanne on kääntynyt siihen, että yöt huudetaan ja heräillään ja roikutaan tissillä. Olen ihan loppu jatkuvaan valvomiseen ja taisteluun tytön kanssa. Mies ei ota ilmeisesti ongelmia tosissaan, tai sitten sulkee ne mielestään. Hän ei pysty ilmeisesti ymmärtämään, että tähän olotilaan ei enää auta, jos hän ottaa tytön kerran kuussa mukaansa jonnekkin. Meillä on jatkuvia riitoja, roikutaan eron partaalla. Viime yönä riideltiin taas, ajoin miehen sohvalle nukkumaan.

Lisäksi meillä on kaksi koiraa, jotka stressaavat myös tilanteesta. Tänään havahduin todella, kun tyttö itki lattialla, minä itkin vieressä ja molemmat koirat istuivat vieressä hädissään häntä koipien välissä. Siinä tajusin, että asiat ovat oikeasti huonosti. Minä itkeskelen ja raivoan miehelle, lapselle ja koirille. Varasin ajan perheneuvolaan, jonne onneksi päästään jo ensi viikolla, josko mies siellä tajuaisi asioiden laidan. Kyllä hän on ymmärtävinään, muttei kuitenkaan ymmärrä tarpeeksi, jotta pystyisi jättämään omat menonsa todella taka-alalle ja keskittymään perheeseen. Hänellä on meidän kannaltamme hyödyllisiä ja tarpeellisia menoja, joten on vaikeaa häntä kieltää menemästäkään. Tähän yhdistettynä pitkä työmatka, niin ollaan tytön kanssa paljon kahdestaan.

Minulla on taipumusta kaamosmasennukseen/väsymykseen, ja tilanne on nyt pahentunut pimeyden myötä. Tuntuu, että mitään valoa tulevaisuudessa ei ole. Vaikka toki elämä näyttää hetkittäin valoisalta, kun tytön kanssa nauretaan ja hassutellaan, myös väsymys vyöryy yli hetkessä, kun hän itkee ja taistelee vastaan.

Miten tästä ylöspäin?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa koirat pois.

Vierailija
22/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Auto on käytössä ja käymme kerran viikossa vauvauinnissa. :) Ja valitettavasti olemme varmaankin vielä syrjemmässä kuin Kokemäen perämetsä. "

Poriin pitkä matka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on raskasta mutta riittävän väsyneenä kyllä uni tulee päivälläkin. Kokemuksesta voin tämän todeta.

Mulla neljä alle kouluikäistä. Suku kaukana. Tukiverkko lähes olematon.

Tiesimme realiteetit jo lapsia tehdessä joten emme ole koskaan valittaneet.

Vierailija
24/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotukseni:

- unikoulu vauvalle + aikaisemmin aamulla sängystä ylös + päiväunet max 1,5 tuntia

- yöimetysten lopettaminen

- koirista luopuminen

Vierailija
25/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen tytön äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on päivärytminne? Mitä kaikkea teet päivän aikana? Milloin sinulla on omaa aikaa ja mitä voit silloin tehdä?

Haluatko jatkaa imetystä?

Mitä ovat ne teidän kannaltanne hyödylliset ja tarpeelliset menot, joita miehelläsi on? Ovatko ne oikesti tärkeämpiä kuin teidän hyvinvointinne juuri nyt?

Onko mies vastannut koskaan yöheräämisien hoitamisesta?

Kuka aikuinen tukee sinua arjessa? Keiltä muilta voisit saada tukea?

Päivärytmi on melko tarkka, noin puoli 8 tyttö herää, jolloin lähdetään aamutoimiin. Klo 10 syödään "aamupuuro", jonka jälkeen päiväunet 10.30-13. Tässä välissä siivoan kotia ja istahdan hetkeksi käsityön pariin. Kun tyttö herää, on välipalan aika, sitten leikitään, ulkoillaan ja hoidetaan kaikenlaisia tehtäviä asioita, kunnes hän menee ennen neljää torkuille. Hän nukkuu noin puoli tuntia, jona aikana valmistelen päivällistä. Mies tulee aamuvuorosta kotiin neljän jälkeen ja tytön herättyä syödään. Ruuan jälkeen monesti levitän pyykkejä tms, ja mies viihdyttää vauvaa, kunnes lähtee menoihinsa. Kahdeksalta aloitellaan iltatoimia ja yhdeksältä tyttö on sängyssä. Iltavuoroviikolla minulle jää tämän jälkeen vielä koirien ruokkiminen, iltapalan siivous ym, jonka jälkeen pääsen itse nukkumaan.

"Omaa aikaa" on säännöllisesti sunnuntaisin, joskus myös viikolla, jolloin mies on kotona. Teen mielelläni käsitöitä tuolloin, mutta koska olen kotona, usein käy niin, että viihdytän lasta kun mies laittaa esimerkiksi ruokaa. 

Haluan jatkaa imetystä. Miehen menoihin kuuluu tällä hetkellä metsästys, josta tietysti saamme lihaa talveksi, hyödyllistä kyllä, mutta minun mielestäni voisi tässä tilanteessa jättää vähemmälle.

Tyttö ei ole koskaan suostunut syömään pullosta, joten minä olen aina hoitanut heräämiset.

Minulla on saman ikäisten vauvojen äitejä ystävinä, joilta saan vertaistukea. Oma äitini tukee minua myös, mutta konkreettista apua on tarjolla kovin vähän, sillä esimerkiksi äitini on itsekin vielä työelämässä ja nuorin siskoni on vasta teini-ikäinen.

Unirytmissä huomiota kiinnttää se, että lapsen valveillaoloaika klo 13 - 21 on todella pitkä seitsenkuiselle; välissä vain yhdet puolen tunnin torkut. Yö on rikkonainen ja risainen, kun äiti tisseineen on vieressä, joten ei ihmekään, että aamulla lapsi ei jaksa olla valveilla kuin pari tuntia ennen kuin tarvitsee päiväunet. Kyseessä ei siis nyt ole pelkästään väsynyt äiti vaan myös väsynyt vauva.

Yritäpä venyttää sitä päiväunta vähän myöhemmäksi. Toinen vaihtoehto on, että keskeytät aamupäiväunen aiemmin, ja jätät sen "torkuksi" ja nukutat lapsen päiväunelle vähän myöhemmin. Esim aamupäivätorkku puoli tuntia, päiväuni kaksi tuntia, iltapäivätorkku puoli tuntia. Iltasella joku puurotyyppinen ruoka, joka sisältää pitkiä (hitaasti hajoavia) hiilihydraatteja ja sitten tissitys ja nukkumaan. Yliväsynyt vauva ei nuku koskaan kunnolla vaan krätisee pitkin yötä.

Vierailija
26/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa koirat pois.

No tässäpä ratkaisu.

Poriin pitkä matka?

Ei nyt mahdoton, mutta ei tuota huvikseen ajele jatkuvasti. :)

Tiesimme realiteetit jo lapsia tehdessä joten emme ole koskaan valittaneet

Kivat sulle.

Ehdotukseni:

- unikoulu vauvalle + aikaisemmin aamulla sängystä ylös + päiväunet max 1,5 tuntia

- yöimetysten lopettaminen

- koirista luopuminen

Unikoulu on kyllä harkinnassa, aikataulu ja toteutus pitäisi suunnitella. Miksi aiemmin herätys, kun en nytkään pääse sängystä ylös? Päiväunia en lähtisi lyhentämään, kun aamupäiväunet on vihdoin saatu toimiviksi, toiset unet ovatkin van puoli tuntia. Vauva on kuitenkin huonon yön jäljiltä itsekin väsynyt. Yöimetyksen tosiaan kaikista mieluiten saisin vähennettyä vaikka yhteen kertaan, onhan tuo kuitenkin aika pieni olemaan koko yö syömättä. 

[b]Koirista luopuminen ei nyt ihan oikeasti ole vaihtoehto.[/b] Tässä on nyt 7kk luovittu, niin tuskinpa tämä enää loputtomiin kestää, kun heräsin tilanteen vakavuuteen. 

Vierailija
27/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ole normaalia että yli kolmekuinen lapsi itkee yöllä?  Sulla on ollut varmaan hyvä tuuri,jos ovat nukkuneet kuin härskit sillit.  Pyydä ihmeessä apua aloittaja, jos miehesi on niin pöljä, ettei tajua auttaa.

Vierailija
28/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetut neuvot ei tunnu kelpaavan, joten pidä sit asioiden nykytila.

Vierailija
29/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen lapsi (eikä nuorempikaan) enää tapa itseään nälkään, ja huolii kyllä sen tuttipullon tai nokkamukin ennen pitkää. Oma poikani jaksoi aikoinaan huutaa kokonaisen päivän ja sylkäisi vain pullon suustaan aina, kun sitä tarjosin. Pysyin tiukkana enkä antanut rintaa. Kappas vain, illan suussa pullo alkoi kelvata ja sen jälkeen kelpasi aina.

t. kolmen jo teini-ikäisen äiti, pikkuisen karumpi kasvattaja ollut aina

Vierailija
30/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko sanaakaan, mitä nämä unikouluhourupäät tilittää.  Hae apua omaan tilanteeseesi ja jaksat auttaa pienokaistasi selviämään. Lapsesi on kuitenkin onnekas, kun hänellä on äitinä juuri Sinä, eikä joku näistä täällä pätevistä kanahaukoista.

Vierailija
31/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mies auttaisi ensin ja sitten muu yhteiskunta?

Vierailija
32/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on päivärytminne? Mitä kaikkea teet päivän aikana? Milloin sinulla on omaa aikaa ja mitä voit silloin tehdä?

Mitä ovat ne teidän kannaltanne hyödylliset ja tarpeelliset menot, joita miehelläsi on? Ovatko ne oikesti tärkeämpiä kuin teidän hyvinvointinne juuri nyt?

Päivärytmi on melko tarkka, noin puoli 8 tyttö herää, jolloin lähdetään aamutoimiin. Klo 10 syödään "aamupuuro", jonka jälkeen päiväunet 10.30-13. Tässä välissä siivoan kotia ja istahdan hetkeksi käsityön pariin. Kun tyttö herää, on välipalan aika, sitten leikitään, ulkoillaan ja hoidetaan kaikenlaisia tehtäviä asioita, kunnes hän menee ennen neljää torkuille. Hän nukkuu noin puoli tuntia, jona aikana valmistelen päivällistä. Mies tulee aamuvuorosta kotiin neljän jälkeen ja tytön herättyä syödään. Ruuan jälkeen monesti levitän pyykkejä tms, ja mies viihdyttää vauvaa, kunnes lähtee menoihinsa. Kahdeksalta aloitellaan iltatoimia ja yhdeksältä tyttö on sängyssä. Iltavuoroviikolla minulle jää tämän jälkeen vielä koirien ruokkiminen, iltapalan siivous ym, jonka jälkeen pääsen itse nukkumaan.

"Omaa aikaa" on säännöllisesti sunnuntaisin, joskus myös viikolla, jolloin mies on kotona. Teen mielelläni käsitöitä tuolloin, mutta koska olen kotona, usein käy niin, että viihdytän lasta kun mies laittaa esimerkiksi ruokaa. 

Haluan jatkaa imetystä. Miehen menoihin kuuluu tällä hetkellä metsästys, josta tietysti saamme lihaa talveksi, hyödyllistä kyllä, mutta minun mielestäni voisi tässä tilanteessa jättää vähemmälle.

Tyttö ei ole koskaan suostunut syömään pullosta, joten minä olen aina hoitanut heräämiset.

Minulla on saman ikäisten vauvojen äitejä ystävinä, joilta saan vertaistukea. Oma äitini tukee minua myös, mutta konkreettista apua on tarjolla kovin vähän, sillä esimerkiksi äitini on itsekin vielä työelämässä ja nuorin siskoni on vasta teini-ikäinen.

Unirytmissä huomiota kiinnttää se, että lapsen valveillaoloaika klo 13 - 21 on todella pitkä seitsenkuiselle; välissä vain yhdet puolen tunnin torkut. Yö on rikkonainen ja risainen, kun äiti tisseineen on vieressä, joten ei ihmekään, että aamulla lapsi ei jaksa olla valveilla kuin pari tuntia ennen kuin tarvitsee päiväunet. Kyseessä ei siis nyt ole pelkästään väsynyt äiti vaan myös väsynyt vauva.

Yritäpä venyttää sitä päiväunta vähän myöhemmäksi. Toinen vaihtoehto on, että keskeytät aamupäiväunen aiemmin, ja jätät sen "torkuksi" ja nukutat lapsen päiväunelle vähän myöhemmin. Esim aamupäivätorkku puoli tuntia, päiväuni kaksi tuntia, iltapäivätorkku puoli tuntia. Iltasella joku puurotyyppinen ruoka, joka sisältää pitkiä (hitaasti hajoavia) hiilihydraatteja ja sitten tissitys ja nukkumaan. Yliväsynyt vauva ei nuku koskaan kunnolla vaan krätisee pitkin yötä.

Olet ihan oikeassa, mutta kun vauva on ihan mahdoton saada nukkumaan pidempään iltapäivällä. Herää väsyneenä, mutta ei vaan nuku. Pinnasänkyä siirsimme kauemmas minusta, ja nyt vauva heräilee vielä useammin. :(

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että päiväunet monella ovat melko pian aamulla, ja illalla pidempi pätkä hereillä, eikä toisinpäin? Eilisiltana tosiaan keitin vauvalle puuroa desiin hiutaleita, päälle maitoa, ja silti hän heräsi neljän tunnin kuluttua syömään. ja taas tunnin kuluttua. Eli syömisen perusteella kyllä pitäisi jaksaa nukkua kauemmin, mutta ei vain nuku. 

Vierailija
33/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen vauvan ei enää kuulu nukkua päivällä jatkuvasti. Kahdet päiväunet ja sitten muuta touhua hoitajan kanssa. Kohta tulee yksien päiväunien aika, yöllä kuuluu nukkua.

Vierailija
34/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin.

Aloittajalla on kuva jostain idyllistä joka määrittyisi aloittajan aivoitusten mukaan. Siellä kotona nyt sitten vaan asuu muitakin, vauva, mies ja kaksi koiraakin; näidenkin näkökulmat kaiketi tulisi ottaa huomioon eikä vain kaikkivoipaisesti päättää että koska haluan elää näin (kestovaipat, koirat, imetys, käsityöt, vauvauinti; miehen tuomat hirvenlihat ja status metsästysseuran leideissä) niin näin eletään eikä millään muulla lailla ja MIKS EI KAIKKI VOI TOIMII JUST NIINKO MÄ HALUAN!!!

Vierailija
35/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mä olen mielestäni hyvinkin kuunnellut neuvoja? Olen vain kieltäytynyt antamasta koiria pois. Nyt ihan oikeasti mielenkiintö heräsi, tarkennatko tätä hieman?

Vierailija
36/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa, mutta kun vauva on ihan mahdoton saada nukkumaan pidempään iltapäivällä. Herää väsyneenä, mutta ei vaan nuku. Pinnasänkyä siirsimme kauemmas minusta, ja nyt vauva heräilee vielä useammin. :(

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että päiväunet monella ovat melko pian aamulla, ja illalla pidempi pätkä hereillä, eikä toisinpäin? Eilisiltana tosiaan keitin vauvalle puuroa desiin hiutaleita, päälle maitoa, ja silti hän heräsi neljän tunnin kuluttua syömään. ja taas tunnin kuluttua. Eli syömisen perusteella kyllä pitäisi jaksaa nukkua kauemmin, mutta ei vain nuku. 

Et varmaan kyllä oikeasti usko itsekään, että tunnin kuluttua syömisestä heräisi nälkäänsä?

Vauvasi herää johonkin muuhun. Hänellä voi olla eroahdistusta, päivä voi olla täynnä uusia asioita jotka pyörivät pienessä päässä ja hakevat paikkaansa, hän voi nähdä pahoja unia tai hänellä voi olla vatsavaivoja (niitä varmasti tuleekin jos koko ajan tungetaan tissiä suuhun pitkin yötä). Oletko kertaakaan koettanut rauhoittaa häntä muulla tavalla kuin tissillä?

Vierailija
37/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin.

Aloittajalla on kuva jostain idyllistä joka määrittyisi aloittajan aivoitusten mukaan. Siellä kotona nyt sitten vaan asuu muitakin, vauva, mies ja kaksi koiraakin; näidenkin näkökulmat kaiketi tulisi ottaa huomioon eikä vain kaikkivoipaisesti päättää että koska haluan elää näin (kestovaipat, koirat, imetys, käsityöt, vauvauinti; miehen tuomat hirvenlihat ja status metsästysseuran leideissä) niin näin eletään eikä millään muulla lailla ja MIKS EI KAIKKI VOI TOIMII JUST NIINKO MÄ HALUAN!!!

Mitä helvettiä? :D Eihän nämä nyt yhtään toimi yhteen, mä nimenomaan haluaisin, että mies jättää metsästyksen. Kestovaiposta en valita. Täällä neuvotaan ottamaan omaa aikaa ja poistumaan kotoa = käsityöt ja vauvauinti. Enkä myöskään ymmärrä, että miten imetyksen lopettaminen helpottaisi mun elämääni. Mutta joo, vaikka näinkin. Kaikki ei tosiaan toimi niin kuin haluan, esimerkiksi heti aluun ystävällisesti pyysin harkitsemaan kommentteja. Harkitsitko, vai halusitko vain saada lisää pahaa mieltä?

Vierailija
38/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai vauva voi nukkua klo 21- 7.30 ?Laita myöhemmin nukkumaan ja herää normaaliin vauva-aikaan klo 6 ja silloin puuro. Kahdet päiväunet max 1,5 h/unet

Vierailija
39/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan kyllä oikeasti usko itsekään, että tunnin kuluttua syömisestä heräisi nälkäänsä?

Vauvasi herää johonkin muuhun. Hänellä voi olla eroahdistusta, päivä voi olla täynnä uusia asioita jotka pyörivät pienessä päässä ja hakevat paikkaansa, hän voi nähdä pahoja unia tai hänellä voi olla vatsavaivoja (niitä varmasti tuleekin jos koko ajan tungetaan tissiä suuhun pitkin yötä). Oletko kertaakaan koettanut rauhoittaa häntä muulla tavalla kuin tissillä?

En tietenkään usko, että hänellä on nälkä! Ja kyllä olen koittanut rauhoittaa muillakin keinoilla. Vauva raivostuu totaalisesti, jos koitan silitellä ja hyssytellä. Jumppapallolla pomppien saattaa rauhoittua ja nukahtaakin, mutta herää sänkyyn siirtäessä. :( Tissi tosiaan on se viimeinen keino, kun itsekin tiedän, ettei hänellä nälkä ole.

Vierailija
40/78 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai vauva voi nukkua klo 21- 7.30 ?Laita myöhemmin nukkumaan ja herää normaaliin vauva-aikaan klo 6 ja silloin puuro. Kahdet päiväunet max 1,5 h/unet

Hän herää virkeänä klo 7.30. Jos hän herää ennen tuota virkeänä, ei häntä uudelleen nukkumaankaan saa. Yöllä heräillessään hän on tosiaan väsynyt, mutta ei pysty nukahtamaan ilman rintaa/maitoa.