Mies ja kotityöt, hermo menee!
Millä tuon ukon saa tekemään osansa kotitöistä? On työttömänä kotona, eikä kuulemma ehdi! tehdä kotitöitä.
Hermo menee kun itse opiskelee, hoitaa lasten jutut, pääasiallisesti ruokaostokset ja siivoukseen miten jaksaa/ehtii. Koti on ihan hirveässä siivossa taas :(
Ruokaa sentään laittaa ja kuljettaa lapsia. Mutta ei vain ymmärrä että hänenkin pitäisi siivota yms kun kuitenkin on enemmän kotona kuin minä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Pidätte nyt siivousviikonlopun, jossa heitätte ylimääräistä tavaraa pois ja määrittelette jokaiselle tavaralla omat paikkaan, johon lapsetkin osaa ne laittaa. Sillä sotkua ei synny niin helposti, kun jokainen osaa korjata omat jälkensä heti. Eikä niitä vaatteita tarvitse joka päivä vaihtaa, jos ei ole selvästi likaisia. Esim. slitykset voi unohtaa kokonaan, eli kannattaa miettiä mistä kaikesta voi tinkiä.
Jos mies on tottunut, että teet kaiken ei se muutos yhdessä yössä tapahdu. Anna tehdä omaan tahtiinsa ja anna tottua. Ei se työttömyys kenelekään helppoa ole. Edes miehelle, jonka naisten mukaan pitäisi kestää vahvana kaikki.
Meillä ei ainakaan lapset ole ongelma. He kyllä osaavat viedä tavaransa paikoilleen yms. mutta toki siivottavaa jää vielä aikuisillekin.
Ongelmana on nimenomaan mies. Likapyykit jätetään lojumaan pitkin kämppää, puoliksi pidettyjä vaatteita (paitoja, housuja, sukkia, pipoja, hanskoja, jopa takkeja) on iso kasa keittiössä (viimeksi kun siivosin niin niitä oli kolme muovikassillista). Astioita ei todellakaan viedä keittiöön ja jos viedään niin jätetään tiskipöydälle eikä suinkaan viruteta ja laiteta koneeseen. Parranajon jälkeen niitä partakarvoja on koko vessa pullollaan, ei viitsi edes niitä siivota. Imuriin mies ei koske ennen kuin minä ärähdän. Kuulemma riittää kun vähän kulkureitiltä harjaa suurimpia pois (on aika kivannäköinen esim. tuo pöydän alunen jos keittiön siivous olisi miehen vastuulla). Kenkiä ei ikinä laita telineeseen vaan ne jätetään pitkin eteistä.
Ja näkisitte miehen puolen sängystä (siis sen lattian ja yöpöydän). Roskia, astioita, tyhjiä tölkkejä.
Tässä nyt muutama esimerkki. Ehkä monelle nämä ovat pikkujuttuja mutta niistä pienistä jutuista tulee kokonaisuutena paljon siivoamista. Tuollaiseksi mies on muuttunut parin viimeisen vuoden aikana. Minä käyn töissä, mies on lomautettuna ja silti kaikki on minun vastuullani. Olen tosi väsynyt eikä paljoa tee mieli tulla kotiin kun tietää että siellä odottaa toinen työmaa.
Itseäni ärsyttää kun käyn töissä ja kotona työttömänä oleva nainen ei saa tiskejä laitettua koneeseen sillä aikaa kun olen töissä. Sitten talon siivous tehdään aina yhdessä viikonloppuna. Tämänkin voisi tehdä viikolla, kun olen töissä. Hän keittää illallisen joka päivä, josta vähän pointseja, mutta se on n. puolen tunnin panos päivässä meidän talouteen.
Kerran hermostuin kunnolla, kun tulin kotiin ja tiskit oli pöydällä. Sen jälkeen hän on vähän aktivoitunut. Kai ymmärsi itsekin, että tilanne on ihan naurattava, että minä olen ensiksi 8 tuntia töissä ja hoidan sitten vielä tiskit päälle. Kun vaimo on päivän aikana laittanut tiskit, niin silti hoidan tiskit illallisen ja iltakahvien jälkeen. Vähän kannattaa ottaa huomioon sitä toista. Jos olisin työtön ja vaimo töissä, niin tekisin kyllä kaikki kotityöt (sis. ruoat). En kehtaisi olla tekemättä.
Naiset sitä ja miehet tätä.
Itse tunnen pariskuntia joissa mies on se siistimpi, kuin myös pariskuntia joissa nainen on tarkempi siisteydestä.
Oikeesti, lista mitä tehdään, lajittele pyykit valmiiksi, kerää loput tavarat lojumasta jätesäkkeihin ja jätä eteiseen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies laittaa ruokaa, ja kuskaa lapsia. Sinun panoksesi oli missä?
Mikä ihmeen sotku siellä kotona oikein voi olla? Onko lapsesi jotain paskomakoneita?
Samalla tavalla palstamammat itkevät , kuinka itse makaavat kotona päivät pitkät ja mies ei tee mitään vaikka käy töissä. Miehesi on siis palstamamma.
Käyn töissä/opiskelen, hoidan lasten asiat vaatteet yms. päikkyasiat, kyläilyt, ylipäätään kaiken kodin ulkopuolella tapahtuvan. Siivoan ja hoidan lapsia kotona ollessani. Ja lapsista nyt vaan tulee sotkuja. Eivät itsenäisesti laita esim vaatteita naulakkoon tai kerää leikkejä tai vie pyykkejä pyykkikoriin. Eikä tiskit ja pyykitkään itsestään koneeseen hyppää. En vaadi että mies tekis yksinään mitään viikkosiivousta vaan että hoitais esim tiskit ja pesis välillä pyykkiä (ja huolehtisi joskus kaappiin asti) ja ohjeistais lapset siivoamaan omat sotkunsa.
ApOnko teidän lapset kädettömiä kun eivät vaatteita saa naulakkoon, kerää leikkejä, pyykkejä koriin tai tiskejä koneeseen?
Lapset eivät ole kädettömiä vaan alle kouluikäisiä. Ehkä jotkut sen ikäiset tekevät nämä asiat itsenäisesti, ilman muistuttamista, meidän eivät.
ApJoita mies hoitaa kotona?
Ainakaan kotiäidit ei ehdi tekemään kotitöitä kun pitää hoitaa niitä lapsia mutta miehen pitäisi ehtiä?
Taas on niin paljon saivartelua ja hatusta vetäistyjä olettamuksia henkilöiden aiemmasta historiasta.. ei liity mitenkään tähän hetkeen. Ei viitsi lukea.
ap:lle: yhden eksän kanssa tehtiin oveen lista, mitä hommia kumpikin tekee kullakin viikolla. Jos ei saa aikaisesksi aiemmin viikolla tehtyä, pitää tehdä vkl.
Tämä käytäntö oli opiskelija-aikanakin kimppakämpässä käytössä ja toimi hyvin. Selkeästi näkee, mitkä työt on tehty ja mitä ei, ja sitten seuraavana viikkona eri lista. Ts. yhtenä viikkona vessan pesu, toisena viikkona imurointi. Näin ei tule tunnetta, että yksi hlö joutuu tekemään ihan kaikki kotityöt kerralla. Visuaalinen apuväline on joskus ihan hyvä. Koneelle pari erilaista vaihtelevaa listaa ja siitä tulostat uuden eri viikoille.
Joskus kun ei auta kuin rautalangasta vääntäminen.
Jossain perheessä toinen tilanteeseen kyllästynyt vain lakkasi siivoamasta yhtään, kun oli joutunut liikaa siivoamaan koko perheen jälkiä jatkuvasti yksinään. Kokeili väkisin pinnistäen, kuinka kauan kestää, että muu perhe ryhtyy yhtään mihinkään. Lopulta auttoi, kun ei ollut yhtään puhdasta lautasta tai vaatteita valmiina odottamassa. Sitten tajusivat jakaa paremmin työt. Pinnaa se vaatii siltä siistimmältä, mutta ehkä kannattaa kokeilla ja katsoa, kauanko miehellä kestää tajuta tilanteen vakavuus ja ryhtyä toimeen, kun puhtaat vaatteet loppuvat tai lautaset/kupit/aterimet.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Muistanko mä oikein, että viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan miehet tekee keskimäärin 40 min. kotitöitä/ pvä, naiset n. 2 h? Googlaamalla varmaan löytyy, jos esim. nelosta kiinnostaa tarkempi tieto.
Miehet tekee 568 miljoonaa tuntia / 31% enemmän töitä kuin naiset.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001668757.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen sotku siellä kotona oikein voi olla? Onko lapsesi jotain paskomakoneita?
Samalla tavalla palstamammat itkevät , kuinka itse makaavat kotona päivät pitkät ja mies ei tee mitään vaikka käy töissä. Miehesi on siis palstamamma.
Käyn töissä/opiskelen, hoidan lasten asiat vaatteet yms. päikkyasiat, kyläilyt, ylipäätään kaiken kodin ulkopuolella tapahtuvan. Siivoan ja hoidan lapsia kotona ollessani. Ja lapsista nyt vaan tulee sotkuja. Eivät itsenäisesti laita esim vaatteita naulakkoon tai kerää leikkejä tai vie pyykkejä pyykkikoriin. Eikä tiskit ja pyykitkään itsestään koneeseen hyppää. En vaadi että mies tekis yksinään mitään viikkosiivousta vaan että hoitais esim tiskit ja pesis välillä pyykkiä (ja huolehtisi joskus kaappiin asti) ja ohjeistais lapset siivoamaan omat sotkunsa.
ApOnko teidän lapset kädettömiä kun eivät vaatteita saa naulakkoon, kerää leikkejä, pyykkejä koriin tai tiskejä koneeseen?
Lapset eivät ole kädettömiä vaan alle kouluikäisiä. Ehkä jotkut sen ikäiset tekevät nämä asiat itsenäisesti, ilman muistuttamista, meidän eivät.
ApMihin alle kouluikäisiä pitää kuljettaa?
Niinpä. Näitä mies+kotityöt-miesvihaprovoja tehtailevia ääliöitä ei voi kuin ihmetellä.
Mitä näiden kirjoittajat näistä oikein kostuvat?
Ja kotitöillään uhriutuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAnnatko miehesi edes pestä pyykkiä? En usko koko tarinaasi millään muotoa.
Laita sinä aamuisin pesukoneet päälle , kahden minuutin homma, ja mies tyhjentää ne päivällä.
Lapsillenne opetatte vastuuta ja osallistumista, on vaikeaa kuvitella mitään tekemättömiä lapsiakaan.
Meinaatko, että ap on asentanut pyykkikoneeseen jonkin mieslukon, vai miten ajattelit hänen estävän pyykinpesun töistä käsin?
Mihin alle kouluikäisiä pitää kuljettaa?