Onko yleistäkin, että työssäkäyvä perheenäiti on visakierteessä.
Sivumennen selvisi, että vakituisessa ja ihan hyväpalkkaisessa työssä oleva kaverini on jatkuvassa visakierteessä. Koko palkka menee edellisen kuun laskun maksamiseen ja sitten on taas pakko elää visalla. Jos tulee yhtään ylimääräistä, esim lomarahat, veronpalautus, niin ostaa itselleen jotain, esim talvitakin kun 'muuten ei koskaan saisi mitään' tai kesällä joku perhereissu. Ei edes yritä vähentää tota kierrettä. En vaan käsitä, mitä sit tekee jos tulee yllättävä iso meno, kun puskurit on jo käytetty.
Kommentit (31)
No hommaa toisen luottokortin niin siinä on puskuri? Jos laskun maksaa joka kuukaudi kokonaan pois niin eihän siitä mene edes korkoa.
Vierailija kirjoitti:
No hommaa toisen luottokortin niin siinä on puskuri? Jos laskun maksaa joka kuukaudi kokonaan pois niin eihän siitä mene edes korkoa.
Miten sen toisen kortin laskut sit maksetaan?
Eli tilanne on ok ja homma hallussa, jos aina kuitenkin pystyy kerralla maksamaan?
Ap.
Meillä on visa ja mastercard, toisessa luottoraja 3000€ ja toisessa 2000€. Vuosikausia ne on pyörinyt periastteella "maksetaan satanen, vingutetaan satanen" ja kuun lopussa voivat olla "tapissa". Saisi niitä kai lyhennettyäkin jos oikeasti yrittäisi, mutta toimii noinkin...
Tuntuu olevan. Moni kaverini kertoo samanlaisia tarinoita. Omakotitaloa, uutta autoa ja vuosittaista ulkomaanmatkaa pidetään kansalaisoikeutena, joista ei voi tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen toisen kortin laskut sit maksetaan?
No mulla jos vetäsen kolmen tonnin kortin tappiin niin kuukausilyhennys on minimissään joku 80€, eiköhän sitä sen verran pysty hätätilassa pihistämään hyväpalkkainen ihminen.
Mun kaveri saa ison veronpalautuksen. Pääsisi tämän turvin kierteensään eroon ja jäisi monta sataa ylikin. Mutta tilasivat sitten hiihtolomaksi etelänmatkan...
Miksei se vaihda pienempään erään lyhennyksissä?
Itellä oli ongelma visan kanssa, kun koko summa piti maksaa kerralla. Soittivat ja tarjosivat isompaa luottoa (en ottanut) ja kuukausieriä pienellä korolla.
Puolessa vuodessa olin maksanut pois.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri saa ison veronpalautuksen. Pääsisi tämän turvin kierteensään eroon ja jäisi monta sataa ylikin. Mutta tilasivat sitten hiihtolomaksi etelänmatkan...
No, huh.
Onhan se huonoa verosuunnitteluakin, jos tulee noin isoja summia palautuksena.
Kaikki ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
M5iksei se vaihda pienempään erään lyhennyksissä?
Itellä oli ongelma visan kanssa, kun koko summa piti maksaa kerralla. Soittivat ja tarjosivat isompaa luottoa (en ottanut) ja kuukausieriä pienellä korolla.
Puolessa vuodessa olin maksanut pois.
Jos menot ei vähene koskaan yhtään, niin miten se luotto siitä vähenisi vaikka lyhentäis erissä.
No mä käytän visaa jatkuvasti maksuaikakorttina, siis kuukauden ostot menee tilipäivänä. Pankkikortilla maksan vasta kun luottoraja ylittynyt.
Ja jos hirveen hulppeesti olen ostellut, niin täytyy sit säästöistä siirtää käyttelytilille rahaa.
Tosi mulla luottoraja (liekö oikea termi) vain 2000, eli käytännössä tonni kuukaudessa, keskimäärin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, huh.
Onhan se huonoa verosuunnitteluakin, jos tulee noin isoja summia palautuksena.
Kaikki ei osaa.
Äitiyslomalla menee aina 20% veroa, vaikka tulojen mukaan kuuluis mennä vähemmän. Siitä sitten seuraa isot palautukset myöhemmin.
Aika monella työkaverilla tuntuu olevan vastaava tilanne. Ei tietenkään kaikilla, itse olen tosi turvallisuushakuinen enkä vinguta visaa muuten kuin nettiostoksia tehdessä tai matkoja varatessa, maksan aina heti pois.
Meillä töissä on paljon nuorehkoja ihmisiä ja raha-asioista puhutaan paljon, siksi tiedän tilanteen.
No eihän tuo eroa siitä että käyttäisi pankkitiliä ja kuluttaa vaan koko palkkansa verran kuussa. Nykypäivänä "visa" ei ole enää mikään pelottava mörkö vaan ihan peruskortti arjessa.
Noita tilinsä kuukaudessa tyhjentäviä työssäkäyviä taas on 13 tusinassa, joten ei mitenkään erikoinen tapaus.
Me maksetaan kaikki ostokset luottokortilla, oli se sitten bensaa, ruokaa tai vaatteita. Kerran kuussa maksetaan se lasku pois niin ettei mene korkoa. S-ryhmän paikoissa maksetaan S-Visalla ja saadaan maksutapaetua. Muualla sitten Finnair MasterCardilla ja saadaan Finnairin pisteitä, joilla ostetaan elokuvalippuja tai lahjakortteja ravintoloihin. Korteissa on luottorajat 5000€ ja 3000€ ja useimmiten ne riittävät. Joskus jos ostellaan jotain lentolippuja tai muuta, niin voidaan joutua makselemaan luottotilille laskujen välissä, että saadaan lisää käyttövaraa.
Pankkitilillä en tykkää säilytellä rahaa, puskurit on osakemarkkinoilla.
Mulle myös Visa on vain maksuaikakortti ja turvallisempi tapa tehdä ostoksia netissä. Maksan siis laskun aina ennen kuin alan maksamaan korkoa.
Tuon ''holtittoman'' luottokortin käytön lisäksi ihmettelen sitä, ettei ihan ookoosti tienaavilla ihmisillä ole edes muutamaa satasta säästössä. Siis kaikki pannaan haisemaan, vaikka esim. jättämällä sen yhden kenkäparin ostamatta kuukaudessa saisi tonnin säästöön vuosittain... Sitten itketään ja ahdistutaan kun tulee yllärimeno esim. auton kanssa.
Ymmärrän luottokortilla kikkailun jos sillä tienaa jotain Finnairin pisteitä, mutta se on vähän säälittävää, jos käyttää korttia vain koska on pakko, rahaa ei muuten ole.
Jos tienaa 2000e nettona käteen ja kuluttaa 2000e/kk, niin on siinä nyt vivahde ero käytätkö sen tililtäsi palkkapäivän jälkeen vai että tili menee palkkapäivänä tyhjäksi 2000e visalaskun takia ja sitten vingutat sitä taas loppukuun samalla summalla.
Itse maksan 5000 euron Mastercard-luotosta vain minimilyhennyksen kuukausittain. Yleensä myös käytän sen uudestaan, joten luottotilillä ei ole käytännössä koskaan rahaa. Kortti ollut varmaan 10 vuotta. Välillä ollut pari tonnia käyttövaraa, yleensä ei. Voisin lyhentää kyllä tuota mutta en ole halunnut. Asuntolainan lisäksi tuo on ainoa velkani, joten en ole ottanut asiasta paineita. Mies maksaa aina oman luottonsa kerralla pois jos on sitä käyttänyt. Ihmiset on erilaisia.
Up