Onko yleistäkin, että työssäkäyvä perheenäiti on visakierteessä.
Sivumennen selvisi, että vakituisessa ja ihan hyväpalkkaisessa työssä oleva kaverini on jatkuvassa visakierteessä. Koko palkka menee edellisen kuun laskun maksamiseen ja sitten on taas pakko elää visalla. Jos tulee yhtään ylimääräistä, esim lomarahat, veronpalautus, niin ostaa itselleen jotain, esim talvitakin kun 'muuten ei koskaan saisi mitään' tai kesällä joku perhereissu. Ei edes yritä vähentää tota kierrettä. En vaan käsitä, mitä sit tekee jos tulee yllättävä iso meno, kun puskurit on jo käytetty.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän luottokortilla kikkailun jos sillä tienaa jotain Finnairin pisteitä, mutta se on vähän säälittävää, jos käyttää korttia vain koska on pakko, rahaa ei muuten ole.
Jos tienaa 2000e nettona käteen ja kuluttaa 2000e/kk, niin on siinä nyt vivahde ero käytätkö sen tililtäsi palkkapäivän jälkeen vai että tili menee palkkapäivänä tyhjäksi 2000e visalaskun takia ja sitten vingutat sitä taas loppukuun samalla summalla.
Meillä laitetaan yhteiselle tilille tuosta netosta 1700e, sieltä maksetaan kaikki yhteiset (laskut, ruuat, lasten jutut) ja omat menot menee sitten lopusta. Pakollisten jälkeen jää joskus niin vähän että käytän luottokorttia. Aiemmin maksoin sen heti pois mutta nyt maksan kk:ssa sen verran kuin jaksan. Ei mitenkään kamalan järkevää, yritän säästää ja maksaa luottokorttialaskua pois, mutta nautin ostoksista. :(
Kyllä tuo varmaan on aika tavallista, eikä siis koske vain perheenäitejä. Ihmisillä on nykyään paljon velkaa; opinto-, talo-, ja autolainojen päälle visat ja kulutusluotot (esim. ellostilit sun muut).
Me ei omisteta luottokortteja ollenkaan, hyvin sitä näinkin pärjää vaikka ei kovia tuloja olekkaan.
Minua tuollainen tilanne ahdistaisi kovastikin, mutta monille se on ihan normaalia rahankäyttöä.
No ei ole homma hallussa jos koko ajan on visa tapissa vaan nimenomaan straightway to hell ja yksi isompi yllätys kaataa koko paskakasan. Ikävä kyllä olen nähnyt tämän useaan kertaan tapahtuvan viimeisen 20 vuoden aikana omasta äidistä,sukulaisista ja ystävistä lähtien:( hyvin kuvaavaa tuo että naama totisena ja hieman rehvakkaanakin vakuutetaan että ihan hallussa on raha-asiat. Ei ne ole. Olen kahdesti maksanut läheisen ihmisen visalaskun sen jälkeen kun se tili on loppuviimeksi suljettu visan toimesta ja sitä ennen on aina edeltänyt monen vuoden tappiin ostaminen. Kaikkein suurin virhe on ottaa toinen väline velantekoon "väliaikaisesti" tappivuosien aikana. Se summa siitä aina vaan nousee kun näillä tappivisan käyttäjillä on aina sopivin väliajoin joku juttu joka on PAKKO SAADA. Vaikka se Visa on jo tapissa.
Ei pitäisi olla!
Itselläni oli joskus nuorena. Maksoin visalla ja tili meni aina visalaskuun. Joskus piti pyytää maksuaikaa. Silloin ei voinut maksaa erissä. Mutta sen se teki että kierre oli valmis.
Kunnes laitoin sen poikki. Maksoin laskun ja jäi käyttörahaa tosi vähän. Elin sillä sen kuukauden ja tilanne oli taas hallussa. Toista kertaa en ole velkakierrettä aloittanut. Ei ole aikuisen ihmisen elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri saa ison veronpalautuksen. Pääsisi tämän turvin kierteensään eroon ja jäisi monta sataa ylikin. Mutta tilasivat sitten hiihtolomaksi etelänmatkan...
No, huh.
Onhan se huonoa verosuunnitteluakin, jos tulee noin isoja summia palautuksena.
Kaikki ei osaa.
Äitiyslomalla menee aina 20% veroa, vaikka tulojen mukaan kuuluis mennä vähemmän. Siitä sitten seuraa isot palautukset myöhemmin.
Höpö höpö, et ole koskaan kuullut muutosverokortista?
En tiedä, mutta itse olen neljän lapsen äiti eikä mulla ole luottokorttia ollenkaan. Ei ole tarvetta enkä halua. Miehellä on yksi, jos nyt ihan pakottava tarve tulee.. Joskaan en nyt muista yhtäkään pakottavaa tarvetta :D Ollaan hyvätuloisia ja joka kuukausi säästetään osakkeisiin. Muut varmaan luulee meitä köyhiksi, koska ei tuhlailla turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri saa ison veronpalautuksen. Pääsisi tämän turvin kierteensään eroon ja jäisi monta sataa ylikin. Mutta tilasivat sitten hiihtolomaksi etelänmatkan...
No, huh.
Onhan se huonoa verosuunnitteluakin, jos tulee noin isoja summia palautuksena.
Kaikki ei osaa.
Äitiyslomalla menee aina 20% veroa, vaikka tulojen mukaan kuuluis mennä vähemmän. Siitä sitten seuraa isot palautukset myöhemmin.
No ei näe, jos hommaa muutosverokortin etuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta itse olen neljän lapsen äiti eikä mulla ole luottokorttia ollenkaan. Ei ole tarvetta enkä halua. Miehellä on yksi, jos nyt ihan pakottava tarve tulee.. Joskaan en nyt muista yhtäkään pakottavaa tarvetta :D Ollaan hyvätuloisia ja joka kuukausi säästetään osakkeisiin. Muut varmaan luulee meitä köyhiksi, koska ei tuhlailla turhia.
Meillä sama. Tienataan miehen kanssa yhteesä paljon enemmän kuin lähipiirin kotiäitien miehet. Eletään suht säästäväisesti, lapsiluku pienempi, edullisempi asunto, edullisemmat autot, hyvät silti. En ostele ylikalliita logovaatteita. Kauhistuttaa miten toisten koko elämän mielekkyys perustuu tavaroiden osteluun ja niillä vaivihkaa kerskailuun. Asuntolainat tapissa, käyttöluotot tapissa, lisää vaan ostellaan jatkuvasti ja haaveillaan koko ajan kalliimmista ja kalliimmista asioista. Huh. Ei mitään tulevaisuuden turvaa.
Olin kun lapet oli hoidossa korkeimpien maksujen mukaan. Bruttopalkka oli pieni ja työmatka pitkä joten järjettömät kulut. Nykyisin palkka isompi ja lapset koulussa niin ei ongelmaa.
Sä maksat tuosta "erilaisuudesta" noin 500-1000 euroa vuodessa. Eikö harmita heittää se raha ihan hukkaan?