Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa töitä vaikka täytän kaikki ilmoituksen kriteerit?

Vierailija
16.11.2016 |

Olen hakenut nyt useampaa työpaikkaa pk-seudulla. Sellaisia joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Täytän kaikki ilmoituksessa listatut ominaisuudet koulutuksesta, kokemuksesta, muusta osaamisesta ja perehtyneisyydestä lähtien, ja ilmaisen sen selkeästi hakemuksessa. Hakemuksessa tai cv:ssä ei myöskään ole kirjoitusvirheitä tms noloa tarinointia perheestä tms. En ole työtön, vaan nykyinen työpaikka on mutta haen uusia haasteita. Miksi en saa edes kutsua haastatteluun? Mitä niihin oikein vaaditaan jos ei haastatteluun ei riitä että täyttää kaikki ilmoitukseen listatut kriteerit?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että se avoin tehtävä ei ole avoin, vaan se täytetään talossa siihen asti erilaisia pätkiä tehneellä henkilöllä. Ja lisäksi nyt, kun muutaman viime vuoden aikana sieltä on potkittu paljon porukkaa pois, niin niitä työpaikan vanhoja tekijöitä on työmarkkinoilla paljon saatavilla. Ennestään tuttu työntekijähän on aika lailla riskitön rekrytointi työnantajalle. Lopputulos on se, että aika vähän jää mahdollisuuksia oikeasti ulkopuolelta tuleville hakijoille, vaikka heissäkään ei ole mitään vikaa.

No miten sinne pääsee sitten tekemään niitä pätkiä saadakseen jalkaa oven väliin vakihommiin?

Vuosia sitten harjoittelijana, tai sitten jonkin projektin työntekijänä. Viimeisten yt:den jälkeen nämä mahdollisuudet ovat aika lailla loppuneet, harjoittelijoitakin otetaan selvästi vähemmän.

Vierailija
22/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkisit lapsen heti paikan saatuasi.

No itse asiassa yritämme lasta koko ajan. Mutta se ei riipu työn saamisesta, onhan minulla nytkin työpaikka.

Eli työnantajat päättelivät oikein riskit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautatko hakemuksen haun alkupäivinä vai loppupäässä? Vaikka niin väitetään, että kaikki hakijat otetaan huomioon, niin ei kannata jättää viimeiseen päivään, jos vain mahdollista. Totta on nimittäin se, että rekrytoijat alkavat tulostaa hakemuksia muutaman päivän jälkeen, joten mitä pidempään hakemuksesi pyörii hakijan pöydällä, sitä parempi.

Vierailija
24/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä duuni hyvällä paikalla niin hakijoita on helposti monia satoja.

Jaksaako rekry käydä läpi satoja ja satoja papereita ja niiden liittetä? Ehkä jotkut jaksavat ja jotkut eivät.

Se on aluksi jo lottopeliä luetaanko sinun hakemuksesi edes tuosta suuresta joukosta. Tämän jälkeen tulee toinen jako, jossa osa henkilöistä valitaan itse haastateluun.

Omalta osaltani pääsin ehkä juuri ja juuri 15% hakemistani paikoista haastattelun. Jotkin firmat lähettivät tietoa takasin hakijoiden määristä. 1 työpaikka ja 317 hakijaa, mahtavat kertoimet.

Pääsin lopulta pitkän hampaanpurennan jälkeen hyvään paikkaan, mutta tännekkin oli videohaastattelu/kuvaa itseäsi > haastattelu > ryhmähaastattelu > lopullinen valinta. Jokaisella kierroksella joku putosi pois. Lopussa meitä oli 4 joista 2 valittiin. #rakastannykyaikaa

Vierailija
25/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakijan onkin vaikea tietää, miten hänen hakemuksensa erottuisi muiden hakemuksista. Pitäisi tietää ensin, millaisia muiden hakemukset ovat olleet.

Julkisten virkojen hakemukset ovat julkisia. Voit siis saada kaikkien hakemukset liitteineen luettavaksi. Pelkkä ansiovertailu voi riittää, kun näet jo siitä, millä tavalla sinun tietojasi vertaillaan muihin. Myös yksityisten paikkojen hakijoista sinulla on oikeus saada tietoa oman oikeusturvasi vuoksi.

Joskus huomaa, että ansiovertailu on jollakin tavalla tarkoitushakuinen. Esim. minun kohdallani oli kerran merkintä h-tieteen ylioppilas ( =opiskelija), vaikka olin jo k-tieteen valmis maisteri. Sitä virhettä minä en ollut itse tehnyt! Vasta äskettäin huomasin samantapaisen jutun ja sain tiedusteluuni noin A4:n mittaisen selostuksen valintaperusteista.

Ansioituneinta hakijaa ei ole pakko valita, mutta syrjintäolettama voi tulla, jos valituksi tulee toista sukupuolta oleva vanhempi/nuorempi kuin se, joka olisi ansioitunein.

Valtiolla tosiaan laitetaan paikka uudestaan hakuun, jos ei omasta väestä ole kukaan älynnyt hakea. Kerran oli n. 80 hakijaa, laitettiin uudestaan hakijaan ja valituksi tuli joku sellainen, jolla oli ilmeisesti juuri edellinen määräaikainen päättynyt. Kyse oli te-toimiston paikasta.

Vierailija
26/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on monta muutakin, jotka täyttävät kaikki kriteerit, mutta joilla on ehkä jotenkin mielenkiintoisemman oloinen ilmoitus.

Sekin on mahdollista, että firma ilmoittelee vain tehdäkseen itseään tunnetuksi.

Vierailija
27/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhakijan onkin vaikea tietää, miten hänen hakemuksensa erottuisi muiden hakemuksista. Pitäisi tietää ensin, millaisia muiden hakemukset ovat olleet.

Julkisten virkojen hakemukset ovat julkisia. Voit siis saada kaikkien hakemukset liitteineen luettavaksi. Pelkkä ansiovertailu voi riittää, kun näet jo siitä, millä tavalla sinun tietojasi vertaillaan muihin. Myös yksityisten paikkojen hakijoista sinulla on oikeus saada tietoa oman oikeusturvasi vuoksi.

Joskus huomaa, että ansiovertailu on jollakin tavalla tarkoitushakuinen. Esim. minun kohdallani oli kerran merkintä h-tieteen ylioppilas ( =opiskelija), vaikka olin jo k-tieteen valmis maisteri. Sitä virhettä minä en ollut itse tehnyt! Vasta äskettäin huomasin samantapaisen jutun ja sain tiedusteluuni noin A4:n mittaisen selostuksen valintaperusteista.

Ansioituneinta hakijaa ei ole pakko valita, mutta syrjintäolettama voi tulla, jos valituksi tulee toista sukupuolta oleva vanhempi/nuorempi kuin se, joka olisi ansioitunein.

Valtiolla tosiaan laitetaan paikka uudestaan hakuun, jos ei omasta väestä ole kukaan älynnyt hakea. Kerran oli n. 80 hakijaa, laitettiin uudestaan hakijaan ja valituksi tuli joku sellainen, jolla oli ilmeisesti juuri edellinen määräaikainen päättynyt. Kyse oli te-toimiston paikasta.

Nyt en ihan usko, että ennen hakuajan umpeutumista olisi kenen tahansa mahdollista pyytää mistä tahansa työpaikasta kaikkien hakijoiden työhakemukset. Onko sulla jotain lähdettä tälle tiedolle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme